פרפקציוניזם
דיון מתוך פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
בני בן ה 15 עוד מעט פרפקציוניסט.לומד בכיתה ט' עם ממוצע ציונים 99.8. לומד מתמתיקה בבר אילן במסלול מיוחד לבגרות 5 יחידות מתמתיקה עם סיום בכיתה י'. כמעט כול המבחנים שלו-100.כתב היד שלו ישר ויפה בצורה כזו שכול המורות מעירות לו על כך לחיוב כמובן. יש לי בעיה עם זה ברגע שמשהו לא בדיוק מסתדר לו כפי שהוא רוצה.למשל ציון במבחן מתחת ל-100 ניראה לו לא תקין. למשל כאשר יש 2 מבחנים הוא מתחיל להיות לחוץ ולא מצליח להתגבר על כך. למשל כשייש לו עבודה להגשה הוא יכול לעבוד עליה ימים שלמים ולתקן כול פסיק ונקודה עד שזה מושלם בעיניו. מבזבז זמן יקר על סרגלים וקווים ישרים. והבעיה שאין לו מספיק זמן והוא נכנס ללחצים. השאלה- אם זה האופי שלו ואין מה לעשות או שייש דרכים לעזור לו להתגבר ולהשתנות?? שיחות של- לא נורא, גם 90 במבחן זה בסדר גמור לא ממש עוזרות.
שלום חנה, פרפקציוניזם הוא מנגנון תובעני המעניק (לפחות לזמן מה) תחושת שליטה ושלמות, והגנה מפני הידיעה שדברים יכולים להשתבש. מדובר במנגנון נוקשה מאד ובעייתי, בהיותו גוזל את מרב המשאבים, על חשבון רווחתו של האדם ומרחב הפנאי שלו. כמו שאת מציינת, חלק משמעותי מזמן ההשקעה שלו מוקדש להיבטים שוליים של המשימה, כמו קווים ישרים וסרגלים. כמובן ששיחות לא יעזרו כאן, ועדיף טיפול פסיכולוגי. למרבה הצער, אנשים כאלה ממעטים להגיע מרצונם לטיפול, אלא אם הם מגיעים למצב בו האסטרטגיה קורסת, והחרדה או הדיכאון מגיחים אל פני השטח. הייתי מעודדת אותו מאד להגיע לטיפול, ולהגמיש את עמדותיו ביחס להצלחה וכישלון, וכמובן ביחס לערכו בעיני עצמו. בהצלחה ליאת