פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
מנהל פורום פסיכולוגיית ילדים ומתבגרים
הנכדה שלי בת 13 וחצי אביה בנ המאומץ נפטר כשהיתה בגיל 6 שונאת את בית הספר חלשה מאוד בלימודים היתה ילדה מקסימה עם פוטנציאל שלא ממומש ,, בזמן האחרון יש לי הרגשה של התיילדות ואתמול מראה לי בובה שאמא שלה קנתה לה.. האמא טובה אבל פרימיטיבית בגיל 50 היום , מדברת במקומה ומפריעה לה להתפתח לא במודע ממש סכנה לעתיד ההתפתחות הנפשית
שלום לך, אני שומעת ממך המון דאגה, ביקורת ופחד... את יכולה בבקשה לנסח בבירור מה שאלתך, הן עבורי ואולי גם עבור עצמך. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
הי יש לי ילד בן 6 האם להתקלח איתו יחד לפני השינה זה משהו שעלול לפגוע בו או בהתפתחות שלו באיזושהיא צורה?
הי, התשובה לשאלה הזו מבחינתי לפחות,תלויה בהרבה גורמים, אישיים וסביבתיים. יש ילדים שהפעולה הזו יכולה לבלבל אותם, לעורר באופן לא רצוי ויש ילדים שיחוו את זה באופן טבעי בדיוק כפי שאני בטוחה שכוונתך לכך במקור. אולי אפשר להתקלח יחד עם בגדי ים? תוך אמירה שלכל אחד אברים פרטיים וחשוב לכבד את הפרטיות זה של זו? מין פיתרון ביניים, מה דעתך? בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
הי תודה על התשובה אני אנסה לפרט אנחנו גרושים. אמו של הילד טענה כי מקלחת עם הילד גורמת לו נזק רב לטעמי זה חלק מהכיף שלו לפני השינה כמובן שאין לי שום רצון לפגוע בו, ההפך הוא הנכון ולכן פניתי אלייך כדי לדעת האם משהו במקלחת איתו עלול לפגוע בו
ילד בן 4 חורק שיניים בזמן משחק כאשר יותר מדי נרגש . התחיל לפני גיל 3. פניתי לרופא שיניים להתפתחות הילד לא קיבלתי תשובה. זה בלתי נסבל. האם זה בעיה פסיכולוגית/ פסיכיאטרית ? האם יש מה לעשות ? התפתחות הילד תקינה . תודה
הי מרינה, זה נשמע שהילד חורק שיניים במצבי מתח. כנראה שקיים אצלו מתח עודף שצריך לעזור לו לפרק. חישבי כיצד את פועלת בכיוון הזה. אני ממליצה לגשת לצורך כך לשיחת יעוץ אחת או שתיים עם פסיכולוג/ית ילדים, להבין יחד מהם גורמי המתח בחייו וכיצד ניתן לפעול כדי להקל עליו. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
היי.. יש לי ילדה בת 3 עם עיכוב שפתי שנמצאת בגן עירייה רגיל בגן הגננת טוענת שהיא לא חברותית לא מתקשרת עם ילדים רק מסתכלת עליהם מהצד או מתובדדת שהיא רוצה משו מהגננת היא לרןב בוכה או משתמשת בגסטות ולא מדברת בגן אולי מילה פה ושם הדבר המלחיץ זה הקטע החברתי היא לא יוזמת וגם אם מתווכים לה היא נמנעת מלשחק עם ילדים מה מומלץ לעשות היינו לפני שנה באיבחון ששלל כרגע אוטיזם כי יש לה אח אוטיסט לא ידעת אם לאבחן שוב בגלל הקטע החברתי אשמח לעצה תודה רבה..
הי, אני מציעה שתיגשי איתה בקדם לאבחון אצל קלינאית תקשורת (שמכירה גם את התחום של אוטיזם, יש כאלה שמתמחות בזה), ותמשיכי משם. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
בני בן 3 וחצי, מאז ומתמיד מדבר על עצמו בגוף שלישי. מדי פעם יכול להגיד "אחותי" במקום אחות של איתי, אבל זה נדיר מאוד. עד לפני מספר חודשים מעולם לא תיקנו אותו. חשבנו שזה יחלוף לבד ולא רצינו להציק. אבל זה לא חולף. האם עלינו לפנות לאבחון?
הי אן, אם זה רק העניין, אז זו שאלה מצוינת להפנות לקלינאית תקשורת ולדעתי היא גם תוכל לתת לכם הנחיה קטנה שתשנה את זה תוך זמן מאוד קצר - ממש כמו קסם. אז פשוט תתיעצו, אולי אפילו טלפונית יספיק,בטח פגישה אחת שלכם ההורים. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום רב , אני לא יודעת אם זה הפורום הנכון לייעוץ אבל אני אכתוב פה . דוד שלי בן 60 וכבר תקופה של כמעט שנה סובל מדיבור בשינה ותנועתיות , המלצנו לו ללכת לבדוק את זה והוא לא משוכנע והוא לא הולך לבדוק .אנחנו שנמצאים מסביבו מרגישים שהמצב שלו מדרדר הוא הגיע למצב להרים אבן כבדה שהייתה על השולחן ליד המיטה ולזרוק אותה לקיר.אתמול זה הייה ממש מפחיד , הוא הייה ישן על הספה התחיל לדבר מתוך שינה ופתאום הוא קם מהספה ורצה להעיף את השולחן ( כל זה בעודו ישן )עד שאמרנו את שמו כמה פעמים והוא התעורר . הוא ממש מסרב להיבדק ואנחנו לא יודעים מה לעשות , אנחנו מפחדים שחלילה יגיע למצב לפגוע בעצמו או באנשים סביבו . תודה מראש
הי בר, אני מציעה לכם להתייעץ עם רופא המשפחה שלו, לדבר איתו ולהסביר לו את מה שקורה ולקבל ממנו הנחיות ברורות של מה ואיך צריך לפעול במצב כזה כדי שאתם תדעו מה הפעולות שיש לנקוט בהן(לאן בדיוק צריך לפנות, איפה יש להיבדק וכיוב'). כדאי גם לבקש מהרופא להרים לו טלפון ולשוחח איתו או אפילו שמישהו מכם יגש איתו לרופא המשפחה רק כדי לדבר על העניין. כיתבי לי איך זה הולך ונמשיך משם. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
היי הילד שלי בן 9 וכל הזמן נגעל מהקקי שלו הוא רוצה שאנחנו ננגב לו הוא כבר גדל וזה מציק לנו. הוא טוען שהוא נגעל ומרגיש רוצה להקיא. לפעמים אני מכריחה אותו וזה עובד אבל שוב פעם זה חוזר על עצמו ומתעקש שננגב לו. איך פותרים את הבעיה הזאת?
הי רינה, לצערי תיאור המצב הנקודתי הזה לא מספיק בשביל שאוכל לייעץ. לא ברור אם זה קרה פתאום או אם בעבר כן ניגב את צרכיו. האם קיימים קשיים התנהגותיים נוספים? חרדות? מציעה שתיגשו ליעוץ מקצועי. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
הבן שלי בן 2.6, התחיל לגמגם באופן פתאומי. כל יום מחמיר עוד יותר ומתווספים עוד מילים שבהם ״נתקע״ א א א אדם, י י י ינשוף, אאא אמא וכ׳ו. אלה הם מילים שעד שבוע שעבר היה אומר באופן מלא ותקין. הוא כעת מגמגם ברמה שכל הסביבה שמה לב. כל יום נהיה יותר גרוע באופן מורגש. הוא בעצמו מתחיל להיות מתוסכל ועבר רק שבוע מאז שהתחיל עם הגמגום. סיפרנו סיפור שהוא מכיר כבר ולא הצליח להגיד ״צפרדע״ כמו כל הפעמים שבהם אמר את המילה ותפס את הפה שלו אמר אאא והעביר דף. לציין שהוא מתאמץ וממצמץ בעיניים בזמן גמגום. סבא שלו מגמגם. אחותו הגדולה מדברת שוטף בלי בעיה. מה יכולה להיות הסיבה לגמגום הפתאומי הזה? קבעתי תור לקלינאית תקשורת אבל בנתיים אני מודאגת . אשמח לשמוע את דעתך בנושא ולהכוונה.
הי, מניסיוני גמגום מתחיל כאשר ילדים הם יותר מתוחים, לחוצים, כשקרה או קורה משהו שהקשה או מקשה עליהם ביום יום. לפעמים זה אפילו יכול להיות אירוע בודד מלחיץ או מפחיד במיוחד שמעורר את זה. מכיוון שאת מתארת תמונת מצב מאוד מצומצמת אני מציעה לך לבחון היטב את גורמי המתח האפשריים בחייו ולפעול בהתאם כדי להקל עליו. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
הבן שלי בן 14 בכור מבין שני בנים ,סובל מתסמונת טורט קשב וריכוז ו אוסידי ,בנוסף לכל הלקויות האלו מתאפיין בחוסר בגרות נפשית בולט מאוד יחסית לחבריו ,הילד מתנהג כמו ילד בן 10 לדעתי ,אבל עם חברים הוא יחסית מתאים את עצמו ,אבל בהית ובסיטואציות יום יומיות ממש ילדותי ,חברים שלו כבר חצי בחורים והוא ממש ילדותי וגם חזותית נראה קטן מהם מה אומר הפסיכולוגיה על התפתחות הבגרות הנפשית?אני די דורגת גם בפן הזה ..תודה
הי, נשמע שחייו של בנך מאוד לא קלים. גם חיי נער נורמטיבי אינם קלים..על הצורך להיות מותאם, להתאים, לגבש זהות, להיות מקובל, לפתח קשרים עם בנות ולמצוא קבוצת שייכות ועוד ועוד - ועל אחת כמה וכמה כשסובלים מכ"כ הרבה בעיות שיכולות להפריע בדיוק במשימות ההתפתחויתיות העומדות בפני בני נוער. יתכן שזו הסיבה שבבית הוא מרשה לעצמו להפגין יותר רגש גולמי, להיות יותר ילדי ולפרוק...בחוץ הוא מתארגן ומנסה להיות מאופק ומוחזק ובבית זה מתפרץ. נסי להיות סבלנית ולהכיל את זה, וכדאי מאוד שיוכל להיות מטופל כדי להתמודד עם כל מה שעומד בפניו ברמה היום יומי. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום, אני התגרשתי לפניי כשנתים . ילד בן 8 ילדה בת 6 וילד בן שלוש. כיום נמצאת בזוגיות פרק ב' וכך גם אב ילדיי. אני המשמורנית כך שילדיי ובן זוגי ואנוכי מבלים הרבה יחד. שאלתי, לבת שלי בת 6 מפריע שבן זוגי מגיע ושאנו אומרים שלום בחיבוק או אפילו סתם מתחבקים ומחזיקים יד. היא נכנסת בנינו. אמרה לי שלא אוהבת שאנו עושים זאת. מה עליי לעשות ?
הי, אני אענה לך קונקרטית ולאחר מכן מהותית. לדעתי יש להתחשב בה ולא להפגין חיבה יתירה כזו מולה - עד אשר - וכאן מגיע החלק המהותי, תצליחי להבין ממנה מה באמת מפריע לה. האם היא בקשר הולם עם אביה? האם עדיין מקווה וחולמת שתחזרו? האם הקשר שלה עם בן זוגך החדש חיובי? האם הקשר שלה איתך מספיק קרוב וחם? צריך לבדוק מה האקט הזה בינכם "מגרה" אצלה, ולפעול כדי לעזור לה ברמה המהותית. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
מה לעשות במקרה שנכדתי בת ה10 מסרבת לשוב לביה״ס, סבה נפטר מהמחלה לאחרונה, מסכימה ללכת לבלט יום יום כי שם הקבוצה קטנה ונבדקים יום יום.. האם להכריח? למרות בכי ומתחים אפשריים?
שלום סבתא, צריך לעזור לה לחזור לפעילויות ולמשימות ההתפתחותיות שלה אשר ללא ספר כוללות הליכה לבית הספר.איך עושים את זה? אולי כדאי שההורים יעזרו במספר שיחות עם פסיכולוג/ית קלינית של ילדים כדי לעזור לה. לא להכריח...לעזור דרך הבנה מעמיקה יותר של מה מפריע לה ולמה היא זקוקה כרגע. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
עד כמה השפעתי על המקום הבטוח שלו האם בשל כך הוא עשוי להיות ילד מרצה?
יובל הוא ילד חיובי ושמח בן שנתיים. כשהוא נמצא אצלנו כנכד או אצל הוריו . הדרישה לשחק איתו או להתיחס אליו לא מפסיקה לרגע .הוא ממש דורש תשומי . ואנחנו כרגע מספקים את הדרישה (גם רוצים ואוהבים). אנחנו משחקים איתו מדברים איתו מספרים סיפורים . אבל הבעיה שזה מתיש ונראה קצת מוגזם. הייתי מצפה שידע גם להעסיק את עצמו לבד לפחות לפרק זמן כלשהו.אפילו 10 דקות. מה עושים איך מתנהלים נכון ? הרבה תודה דני הסבא
רציתי להוסיף , שאם מדברים לא אליו או עושים משהו שאינו איתו אז הוא מתחיל לזרוק חפצים למשוך תשומי. או ניגש אליך ומחבק חזק או קורא לך סבא סבא וכדומה. זה קורה גם עם ההורים
הי סבא, אולי שכחת אבל ילדים בגיל הזה לא ממש מעסיקים את עצמם לזמן ממושך מידי. יכול להיות שכדאי שתפגשו אותו לפרקי זמן קצרים יותר שיאפשרו לכם באמת להנות מהצורך שלו בתשומת ליבכם ומהזמן איתו. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום, ילדה בכיתה א' חכמה, חברותית ונעימה עם טיקים המחנכת מעבירה את הילדה כמעט כל שבועיים עקב פיטפוט בשיעור ומצד שני, המעברים לא עושים לה טוב :( התלמידים ישובים בשולחנות עגולים, בקבוצות. אתמול המורה העבירה אותה לשבת ליד בן בשולחן אחד ( זוג) ז"א שכולם בקבוצות והילדה לא! אני רואה את זה כפוגע ולא מחנך להפך, המעבר ליד בן לא מפריע אלא שכולם בתוך קבוצה והיא לא:( האם כדאי לי לשוחח על כך עם המורה? לאחרונה התגברו לה טיקים קוליים ולדעתי היא מנסה לשוחח עם מי שיושב לידה על מנת להסתיר את הקולות מה לדעתך אני צריכה לעשות? אמא אוהבת ודואגת💗
שלום רב, בואי נעבור מהעיקר לתפל יותר...למרות שאמא אוהבת ודואגת לפעמים חווה הכל כמשמעותי באותה המידה, וזה בעצם לא המצב.. א. האם הילדה מטופלת עקב הטיקים? הטיקים יכולים להעיד על התגברות קשיים רגשיים, אולי מתח ולחץ והכי חשוב שהיא תוכל להיות מטופלת. ב. האם המורה ערה למצבה? אם לא,אני מציעה לך בחום לדבר עם המורה ולהסביר לה את מצבה של ביתך. להסביר אולי את הניסיונות שלה להסתיר את הטיקים על ידי דיבור ואולי ביחד עם היועצת, להגיע ביחד לפיתרון שיסייע לביתך ברמה העמוקה יותר בתוך המרחב הכיתתי. ג. האם שאלת את ביתך אם מפריע לה לשבת בזוג? אולי זה בכלל לא מפריע לה, אולי אפילו מיטיב איתה, לכי תדעי..אז בררי זאת והיי מוכנה לשמוע את תשובתה שלה ולא את זו שאת בטוחה בה. את מוזמנת לכתוב שוב. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלון, אני אמא לילדה בת 17 שהתחילה לפני שנה ןחצי טיפול פרטי פעם בשבוע עקב ובמטרה להפסיק הפרעת אכילה יחסית קלה, פעם בחודש חודשיים הייתה מקיאה. לאחר כחודשיים הפסיקה גם את זה וכבר שנה פלוס ללא הפרעת אכילה . אך הפסיכולוגית שלה לא מאפשרת לנו להפסיק לה את הטיפולים או אפילו להוריד תדירות כי לדבריה הילדה חרדתית ויש על מה לעבוד. הילדה אכן חרדתית מלידה וזה לא הולך להשתנות וכמובן יש תמיד על מה לעבוד בגיל הנתבגרות במיוחד. אבל כל פעם שעולה נושא להוריד תדירות המפגשים היא טוענת שנעשה נזק לילדה . מה עלינו לעשות?
שלום לך, את שואלת שאלה לכאורה פשוטה אבל היא מאוד מורכבת בעצם ואת התשובה תוכלי למצוא רק לאחר בירור וחקירה עם עצמך, עם ביתך וגם כמובן עם המטפלת. אז ברשותך אני אשאל אותך מספר שאלות ואחרי שתעני, אנסה לשקף לך מה אני שומעת ואולי את דעתי. להלן השאלות.. מדוע את רוצה לסיים את הטיפול- אנאפרטי ומני את סיבותייך. האם ביתך מעונינת להמשיך בטיפול. האם את סומכת על התרשמות המטפלת שלה בעניין המשך טיפול ובכלל.... האם קיים קושי ממשי קונקרטי להמשיך את הטיפול. מה הסיבות בעד להמשיך ומה הסיבות נגד. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
תודה על המענה. הבת התנתקה מאיתנו ההורים יותר ויותר מאז הטיפול וכבר לא משתפת אותנו בכלום. הפסיכולוגית גם לא מעדכנת אותנו.ואפילו שיחה טלפונית איתה כמעט לא ניתן לקבוע . כעת התעקשתי להגיע אליה לעדכון במקום המפגש עם הבת שלי פעם שנייה בשנה. כל מפגש עולה לנו 400₪ שמקשה עלינו כלכלית. הבת לדבריה זקוקה כעת למפגשים האלה מאוד ויותר מהרגיל. אבל כאמור לא ברורה לי הסיבה. הבת הפכה יותר חרדתית או יותר מבטאה את החרדות שלה מבעבר. משהו שם לא נראה לי ואני ככה לא יכולה לסמוך על הפסיכולוגית. אנחנו ההורים באפילה מוחלטת. ופשוט מזרימים כסף.
ומה עמדת ביתך? כיצה היא חשה ביחס לטיפול, למטפלת, לתועלתו? האם היתה רוצה להמשיך? מה עמדתה ביחס למעורבות כלשהי שלכם בתוך הטיפול. חשוב שיתנהל שיח גם מול ביתך בנושא.
שלום הבן שלי עם הפרעת כשב וריכוז חוץ מה אין לו כלום ילד חכם מדבר יפה ובוגר הילד בן 5 עוד מעט הוא מרביץ לעצמו ואני ממש דואגת זה לא נראה טוב אני לא יודעת אם זה צומי כי יש לו אחות קטנה שנולדה
הי ורד, אם הוא מכה את עצמו זה כנראה אומר שהוא מתוסכל, במצוקה ולא מצליח לקבל מבחוץ וממך את העזרה והתמיכה לה הוא זקוק. אני מציעה לך כבר עכשיו, כשמספיק מוקדם, לגשת לתהליך של הדרכה הורית קבועה. אם הבן שלך באמת סובל מקשיי קשב וריכוז, ונולדה לו אחות חדשה ,אירוע שבוודאי בהרגשתו משנה את עולמו מן הקצה לקצה, הוא יצטרך תמיכה ספציפית מתמשכת וייחודית. לצערי על גבי הפורום הזה לא אוכל באמת לתת לך את שאת זקוקה לו. בהצלחה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום, בת בת 1.4 הקטנה מבין 4 אחים(אחיה הגדולים מתבגרים), מקבלת ונותנת המון אהבה. מאז ומתמיד אין לה בעיה עם זרים, ובחודשים האחרונים נגשת לזרים ומחבקת אותם. הורים של ילדים בגן, אנשים בקופ"ח, שכנים וכו'. כיצד ניתן להסביר בגיל כזה שחיבוקים נותנים רק לאנשים שמכירים?
היי זו השאלה הכי חמודה שנתקלתי בה אי פעם, שאלה מחבקת :) איך אומרים - זה יעבור לה....בגיל הזה לא הייתי טורחת בכלל להתעסק עם זה אלא מבינה את זה כביטוי של כל האהבה בתוכה גדלה ועטופה. הרי ממילא את שם איתה, שומרת ומשגיחה...לא יאונה לה כל רע, וזה מה שחשוב. אם את בכל זאת נבוכה מזה ורוצה לעשות התערבות - שחקי איתה עם בובות קטנות, פליימוביל אולי, ובעזרתם העבירי מסרים- את אבא אמא אח אחות מחבקים, לאנשים ברחוב אומרים "שלום מה שלומך"..וכיוב'. כלומר להעביר את המסר בצורה משחקית. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
הבן שלי הוא בן 3 שנים. עדיין בבית ולא הולך לגן השנה. בימים האחרונים התנהגות נוראית. הוא אומר "לא" על כל דבר, למשל בוא נצחצח שיניים- לאאא בוא לישון- לאאא מתרוצץ בבית וזורק למשל לחם על הריצפה, מעיף שקית אשפה ומפזר אותה, לוקח סכו"ם ושם על הריצפה...זורק מגבות נייר על הריצפה, והורח וצוחק על כל דבר כזה.. משכיבים אותו לישון והוא קם יחף ומתרוצץ בבית, מסרב להיכנס למיטה.. מדי פעם ניגש אלינו ומרביץ לנו...מושך בשערות... לציין שבחוץ הוא רגוע ומטייל כרגיל, כמו כולם...ורק בבית הוא ככה.. כמו כן זה לא כל הזמן....הוא משחק עם מכוניות, ואנחנו משחקים איתו משחקי חשיבה...והוא יכול להיות מרוכז, ואז פתאום הכל משצנה והוא הופך לילד שונה לגמרי... איך מתמודדים עם זה?
הי מירה, תשמעי, את מתארת מצב שיכול לנבוע מכ"כ הרבה גורמים - חלקם טבעיים התפתחותיים (גיל שמעורר יותר צורך להתמרד, לבחון גבולות ודרך זה להבין את העולם). גורמים אחרים אפשריים, גם יותר "נורמאליים" יכולים להיות שיעמום, צורך בגירוי שלא מצליח לקבל בבית, צורך בפריקת אנרגיה שאולי לא מתאפשרת לו בסביבתו, צרכים חברתיים לא מסופקים ועוד. לבסוף ייתכן שמדובר בגורמים שקשורים בקשר שלו איתכם ההורים-אולי קושי שלכם להכיל אותו,להציב גבולות תואמים. אולי מגיב למשהו שמתרחש בבית...אין ספור סיבות יכולות להיות :) וברגע שמבינים מה הסיבה אפשר גם לפעול באופן יותר מדויק ומותאם עבורו. מציעה לגשת למספר פגישות יעוץ והכוונה הורית עם פסיכולוג/ית קלינית של ילדים. תוכלו לחשוב יחד על ילדכם ומשפחתכם ולהבין איזה סוג של נוכחות הורית תיטיב עימו ומהם צרכיו הנוכחיים באופן יותר ברור. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
בני בן 7.5 אוהב לסתכל בסרטונים ביוטיוב ואתמול סיפר לי שהוא אוהב להסתכל בסרטונים עם בנות (הסרטונים אינם תוכן פורנוגרפי אבל אין ספק שהוא קטן עדיין בשבילם ) ומתגרה מזה (כמו שהוא אומר ״הבולבול שלי גודל ״) אז רציתי לשאול איך נכון לגשת לזה כדי שלא יסתגר האם בסדר שהוא כבר בגיל כו רך מתגרה מזה
שלום רב, יש לפעול ככל האפשר על מנת למנוע ממנו גישה לתכנים ה"לא פורנוגרפיים" ובהחלט לא תואמים הללו. אולי לאפשר לו צפייה ביוטיוב המיועד לילדים, התקנת תכנות סינון באינטרנט ובאופן כללי גישה למחשב כשאתם ההורים קרובים, משגיחים וערים למתרחש. חשיפה לתכנים לא תואמים עלול ליצור עוררות מינית שלא צריכה להתקיים באופן הזה בגיל זה ולכן מדובר במצב שאינו בריא עבורו. אין צורך להתייחס לעניין באופן מיוחד מעבר לכך מולו. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום, בת חמש שחוזרת מהגן או מחוג לדוגמה, ההורים מבקשים ממנה שתלך למקלחת לשטוף ידיים / להחליף בגדים, היא לא מקשיבה ומשתטחת על הרצפה, בהתייעצות עם פסיכולוגית לפשר התנהגות זו, נאמר לנו שהילדה מוצפת, ובגיל הזה אין לצפות ממנה שתעשה את הפעולות האלו לבד, אלא ההורים צריכים לעזור, האם בגיל חמש אכן הילדה צריכה שנעזור לה? שהיא רוצה, עושה את זה באופן עצמאי לבד. תודה
שלום רב, אני מציעה שאם כבר פניתם לפסיכולוג, הקדשתם מזמנכם לספר לו את כל ה"סיפור" שלכם ושילמתם ממיטב כספכם - שגם תנסו לקבל את ההנחייה וההכוונה שלו. לי זה נשמע מאוד מאוד נכון מה שהוא אמר. אני מצטרפת לדבריו ומעודדת אתכם בחום לסמוך עליו. בהצלחה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
בת שנה ו10 חודשים. איתי בבית לא הולכת למסגרת.בית חם ואוהב. יש לה אח בן 7. כל הזמן מתפשטת ומורידה בגדים. במיוחד חולצה. החלפתי לה ל100% כותנה כי חשבתי שאולי היא אלרגית כי אני בעצמי אלרגית ולא סובלת כל בגד ועדיין אותו דבר. משחקת בפופיק כל הזמן במיוחד אם היא עייפה גם מוצצת אצבע. עם האח שלה לא חוויתי כאלו דברים. אני לא מצליחה להבין למה היא מתפשטת. כל הזמן אני מחבקת ומכילה ומרדימה אתה בעצמי (לא נרדמת לבד). היא עדיין יונקת גם. חוץ מזה היא תינוקת מאושרת, חייכנת מאוד, חברתית ורגועה. אשמח להסבר ועזרה תודה רבה
הי, ייתכן וקיימת איזושהי רגישות חושית קטנה, אפשר להתייעץ עם מרפאה בעיסוק. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום בני בן ה7 אובחן עם odd ע"י פסיכאטרית, הוא כועס על כל דבר התקפי זעם קשים קשה מאוד בבית השאלה היא כזו, הפסיכיאטרית אמרה שלהתחיל עם פסיכולוג ואני חושבת שצריך תרופה האם אפשר לטפל בזה ללא תרופה?
שלום לך, אם זו האבחנה של הפסיכיאטרית אני מתארת לעצמי שקיימים קשיים משמעותיים בקבלת סמכות הורית, גבולות וביכולת שלכם ההורים להכיל את המצבים המנטאליים והרגשיים השונים של ילדכם. מניסיוני, השינויים העיקריים שצריכים להתרחש הם בבית ובהחזקה ההורית. לכן אני מצטרפת להמלצתה וממליצה לכם לפנות לפסיכולוג/ית קלינית של ילדים ולהצטרף בעצמכם להדרכה הורית אינטנסיבית. בהצלחה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
ממליץ על סדרת סרטונים שעזרה לנו עם הילד שלנו שסבל מodd מאובחן. יישמנו את כל מה שאלישבע הדריכה אותנו בסרטונים והכל עבר כלא היה . https://bkalut.co.il/odd/%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%A2%D7%AA%20%D7%94%D7%AA%D7%A0%D7%92%D7%93%D7%95%D7%AA%20-%20ODD.php
היי דוקטור שהייתי קטנה פחדתי מחושך הייתי פשוט קופאת בתנועה אחת ולא זזה ואם הייתי הולכת לשירותים הייתי מהר שופכת מים הולכת למיטה כיאילו מישהו רודף אחריי... בגיל 12-13 קצת הזנחתי את עצמי הייתי מדוכאת בגלל כול מיני דברים אבל ברוך ה' טפו טפו עבר קראתי על סכיזופרניה זה זה?
היי דוקטור שמעתי את אמא שלי מדברת בטלפון עם אחותה היא אמרה עליי שאני מבולגת ולא תמיד מבשלת וואו והיום לפני שיצאתי מהבית היא אמרה לי למה את כזאת? קיללה אותי... היא לא ממש מרגישה טוב אולי בגלל זה? זו אשמתי? כי היא אף פעם לא הסבירה לי הראתה לי שהייתי קטנה מה לעשות? תודה על התיחסותיך 🙂
היי, אשמח לייעוץ שלך. יש לי תינוק בן 4 חודשים. הוא ילד ראשון לכן לא יודעת איך לפרש את התופעה הזאת. מגיל חודשיים ועד היום הילד מכאיב לעצמו שזה מתבטא במשיכה של האוזניים והעיניים,צובט ושורט את עצמו ואותי. מושך לעצמו בשיער. האם זה מראה על ילד עצבני ולא רגוע? האם זה משהו חולף ואפייני לתינוקות. חסרת אונים ולעיתים אף דואגת. תודה רבה.
הי דנה, כמה חבל שאין ספר הפעלה לאימהות חדשות :) אני מציעה לך בחום להתייעץ ולהעזר בסביבתך כמה שיותר...לא צריך להיזאר לבד עם שאלות ותהיות וזו לא בושה לא לדעת...באמא, אחות, שכנה, חברה...לשמוע ולהעזר באימהות "ותיקות", זה תמיד מסייע. לגבי מה שאת מתארת, בגילאים האלה ההסתכלות שלך צריכה להיות דרך פריזמה אחת בלבד - לא מה זה אומר עליו, לא האם זה מוזר וכו', אלא מה הצורך של התינוק שלי. אז תתחילי לחקור כמו בלשית..האם הוא עושה את הדבר הזה כשעייף? - אז הצורך שלו הוא שינה/הרדמה . האם עושה זאת כשמתוסכל? אז הצורך הוא שתכילי ותרגיעי אותו. האם עושה זאת כשרעב? וכן הלאה. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
בן שנתיים וחצי מדבר הולך לגן פרטי שנה שניה בגן משחק בחצר ולא חושש מהילדים בגן שעשועים שמכיר אותו חושש מהילדים גדולים ואפילו תינוקות מה ניתן לעשות כדאי שירגיש חופשי בגן ללא חשש תודה
הי עדי, קודם כל זה בסה"כ טבעי שירגיש בנוח ובטוח בסביבה מוכרת שזה בעיקר אומר ילדים שמכיר, לעומת סביבה שאינו מכיר. שנית, הייתי מציעה לך פשוט להיות יותר קרובה אליו בגן המשחקים (לא האמא שיושבת רחוק על הספסל, וכולנו חוטאות בזה). הביטחון שירגיש כתוצאה מקירבתך ולפעמים התיווך העדין(!) שלך במידת הצורך, יוכל להיות יותר מופנם אצלו ומוכלל לסיטואציה הזו בהמשך. פיתרון פשוט אבל מאוד עוצמתי. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
היי הכלבה שלי מתה ראיתי אותה איך היא גוססת וזה הזוי היא הייתה לפני כמה שעות הכול היה טוב ופתאום... מה אפשר לעשות? זה כואב
זה באמת כואב..את צודקת. איך אפשר להרגיש כאב בלי להרגיש שעומדים להתפרק? תחפשי את הנוכחות של מישהו שאיכפת לו/לה ממך, שאת מרגישה איתם ביטחון. גם אני שולחת חיבוק...
אוקיי תודה רבה❤️
היי..בני בן ה5 תמיד הלך לישון בחושך.כך התרגלתי אותו.לאחרונה הוא אומר לי שהוא לא אוהב את הלילה, שיש רוחות רפאים., מרטיב במיטה ומתעורר מספר פעמים.האם לאחר שהיא גם לחושך להתחיל לשים לו אור? ואיך להתמודד עם זה? האם זה משהו נקודתי או חרדה ממש
שלום, מציעה לפעול כפי שמבקש, אם הוא רוצה אור תקופה, אז שיהיה אור..אפשר גם להציע מנורת לילה עם אור יותר עדין. לגבי שאלתך - תצטרכי לברר את הסוגיה האם זה נקודתי או חרדה ממש. מרחוק אין לי איך לדעת...התבונני בו, שימי לב אם יש שינויים נוספים בהתנהלותו, את יכולה לדבר עם הגננת, וגם להיות יותר קשובה למה עובר מבין השורות בשיחות איתו. מעבר לכך, בגיל 5 לא נדיר לפתח פחדים מהחושך, אפילו די שכיח, אבל לא הייתי מוותרת גם על הבירור הנוסף. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום, אנשים אומרים לי שאני יפה אני לא תמיד מאמינה בזה.... יש לי כמו אובססיה שהכול צריך להיות מושלם ואני רואה יותר חסרונות אצלי... וגם חשוב לי שאהיה פופולרית אצל הבנים והבנות אני בת 16 אם זה משנה... אשמח לתשובה תודה)
היי, לא הבנתי את השאלה אנסטסטיה..אבל נחמד שאת משתפת בהרהורייך ..:) שהם אגב מאוד מובנים ומאפיינים את רוב בני גילך - מי אני, מה אני, כמה אני שווה, כמה אני מקובל..וכו' בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
את הביטחון העצמי?
שלום דוקטור הייתי בת 12 שטויות של ילדים מישהו אהב אותי אני לא אותו אחר כך אמרתי כן ואז נפרדתי ממנו ואז אמרתי בוא נחזור הוא רצה ואחר כך הוא סיפר שהוא לא רצה... זה פגע בי זה קצת טיפשי אבל שנתיים חשבתי על זה מהבושה או לא יודעת... האם זה פתטי? זה ישאיר לי כתם של נואשת? או זה סתם משהו ילדותי ? כי כולם הכירו אותי בתור אחת שלא ידחו אותה זה שטויות מצד אחד כי בני 12 עכשיו כמעט אני מסיימת בית ספר יכול להיות שזה תוקע לי משהו בחיים? מה אפשר לעשות?! תודה!🙈🤔🙃😅
היי, את מתארת משהו שכל אחד חווה בשלב כזה או אחר. זה בפני עצמו חסר השפעה ממשית על המשך חייך. יתכן שדברים אחרים "תוקעים אותך" אבל זה בפני עצמו כאמור - לא. בברכה, רדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום רב מה זה תסביך אב/אם זה באמת משפיע על כולם? יש דרך להימנע?
היי, הכוונה היא בד"כ לכך שנשים או גברים מסוימים נוטים להימשך פעם אחר פעם ליחסים מורכבים עם דמות אב, בדרך כלל לגברים מבוגרים יותר, או בעלי השפעה וכוח חזקים יותר. אפשר לעבד את זה בתוך טיפול. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
היי האם שאני שומע מוזיקה ומתחיל לדמיין סיפור בראש זה נורמלי חחחח? תודה!
הי, אם אתה עושה את זה, זה כנראה נורמאלי :) ומי מגדיר מה זה נורמאלי? מציעה שהכיף וההנאה שלך יהיו המדד לפעולה הזו שלך. אז כיף לך..? כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום דוקטור, אבא שלי לא אכפת לו מאיתנו מאמא שלי שהייתי קטנה לא קיבלתי הרבה חום עכשיו זה משתנה עכשיו טפו טפו יותר טוב... אני מפחדת שאני אגדל יותר תהיה לי בעיה נפשית(אומרים שילד שגדל ללא אבא,חום ,אהבה ,משפחתיות יהיה אבוד) לפעמים אני סתם מחייכת שיעזבו אותי מחשבות על העבר צצות לי אני מנסה בראש לתרץ למה זה ככה לפעמים אני מרוגזת בלי סיבה אני רוצה לחיות חיים נורמליים ללמוד,לעבוד,חברים, משפחה איך אוכל לעשות את זה? מה אני יכולה לעשות? אודה לך))
הי אגם, כפי שנדמה לי שעניתי לך בעבר, הדרך הכי טובה לעבד את הכאבים הללו, היא בתוך טיפול. המטפלים המומלים הם פסיכולוג/ית קליני, מטפל/ת באמנות מנוסה בעלת תואר שני בלבד או עובד סוציאלי קליני מנוסה. בהצלחה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
היי דוקטור, אני בן 19(לפני גיוס) לפני בערך 4 חודשים חזרתי עם חבר מירושלים,ויש לנו משחק כזה שאנחנו מגיעים למנהרה(בנסיעה) אנחנו עוצרים את הנשימה עד שאנחנו עוברים את המנהרה, במנהרה היה קצת פקוק ולקח בסך הכל קצת יותר מדקה לעבור את המנהרה. לאחר שסיימנו חזרתי לנשום והתנשפתי קצת, החבר שלי שישב לידי אמר לי שזה לא בריא לעצור את הנשימה לכל כך הרבה זמן בגלל שזה יכול לפגוע במוח, לאחר שהוא אמר לי לקחתי כמה נשימות גדולות כדי ״להחזיר״ את האוויר לגוף, לאחר חצי שעה של נסיעה לאחר שהיינו במנהרה התחלתי להרגיש סחרחורת ותחושת חנק כזאת וקושי לסיים את המשפט, הגענו לבית של החבר והורדתי את החבר אבל עדיין הרגשתי תחושת מחנק וחוסר חמצן, דיברתי עם הרופא משפחה והוא הפנה אותי לבית חולים, בבית חולים עשו לי בדיקות וראו שהכל בסדר. התחושת מחנק עברה והרגשתי הכל בסדר חוץ מזה שהרגשתי שהאף שלי ממש סתום, חזרתי הביתה הלכתי לישון ולמחרת קרו הרבה פעמים שהרגשתי שאני חושב על הנשימה והופך אותה למודעת, כל פעם שחשבתי על הנשימה הרגשתי סחרחורת וכאבי ראש חשבתי שזה בגלל שהאף שלי סתום, התחלתי בירור רפואי והרופא נתן לי מרשמים לתרסיסים וכדורים שיפתחו לי את האף, גם אחרי שהשתמשתי בתרסיסים והכל הרגשתי את התחושת כאב ראש וסחרחורת כל פעם שהנשימה שלי התחילה להיות מודעת, הרופא המליץ לי ללכת לפסיכאטר(אני בלי קשר אצל פסיכולוג) הוא המליץ לי על ציפרלקס, ומאז התחלתי לקחת(לפני חודשיים) ואני כבר על 15 מ״ג. למרות זאת עדיין כל פעם שהנשימה שלי הופכת להיות מודעת אני מרגיש כאב ראש וסחרחורת וכל פעם אני מנסה לשנות שיטת נשימה בתקווה שזה יעבור פעם אחת נושם מהבטן פעם אחת נושם לאט לפעמים נושם מהר אבל כל פעם שאני חושב על הנשימה יש לי את התסמינים, חוץ משאני שותה אלכוהול. ככה זה כבר 4 חודשים על בסיס יומי, קראתי על זה היום קצת באינטרנט וראיתי שכנראה זה מין ocd מיוחד שמתרכזים בתהליכים בגוף, התחלתי ביופידבק עכשיו אולי זה יעזור אבל רציתי לדעת אם יש עוד איזשהו טיפול(אולי להחליף כדורים או משהו) שיכול לעזור לפתור את הבעיה אני באמת לא יודע אם זה פסיכולוגי הכאבי ראש או שבאמת מתי שאני מעביר את המודעות לנשימה אני פשוט לא נושם טוב אבל הייתי עושה הכל בשביל שזה יפסק, והייתי שמח אם יש לך טיפול להמליץ לי?
שלום, מציעה לך לחזור לפסיכיאטר ולומר לו שפיתחת אובססיה לנושא הנשימה שלך. יכול להיות שצריך להחליף לך את הטיפול התרופתי למשהו שמטפל בתסמינים כפיתיים ולא רק בחרדה ודיכאון. בנוסף, תמשיך בטיפול הנפשי. מאמינה שבקרוב תגיע הקלה. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום, יש לי נכד בן 4.5 שנים. הוא לא מדבר, לא שומע ואת צרכיו הוא עושה בחיתול. מה עלי לעשות? תודה.
שלום לך, הילד בגן? איזה סוג של גן? הורים מטפלים בנושא? זה נשמע כמו עיכוב התפתחותי. מחכה לתשובה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
תודה על תשובתך. נאמר בלשון המעטה. אני לא שלם עם הטיפול ואני בטוח שניתן לעשות יותר. מה לדעתך ניתן לעשות.
אז אתה כנראה צריך לדבר עם הבן/בת שלך, ולהציע את עזרתך כדי שהם יהיו מעט יותר פנויים לתת לו את כל הטיפול הנדרש לו להתפתחות מקסימאלית.
אני מצטער שאני מבלבל לך את הראש. אני פשוט לא יודע מה לעשות. בני וכלתי לא מודעים לבעיה. והנכד לא מקבל את הטיפול המירבי. מה עושים?
שלום רב הבן המתוק שלי בן 4 ושמתי לב שאנחנו הולכים לפארק שעשועים הוא מתחיל לדבר עם זרים. אם רואה ילד בפארק בא ומתחיל לדבר איתו וגם עם אמא של הילד...פעם אחרונה התחיל לדבר עם אמא של ילד על תיק שיש לה...אני לא יודעת מה להגיד כי מצד אחד אני לא רוצה להטמיע בו חרדות ולהגיד שאסור לדבר עם זרים(גם לא מכיר את המונח הזה) מנגד נראה לי לא לעניין שהוא פונה ככה למרות שזה ברור שזה רצון חברתי שלו והוא מאוד מתוק שמדבר ככה כי הוא פשוט רוצה להתחבר...מה ממליצה לי לעשות? האם זה תקין שהוא מתנהג ככה?
שלום לך, אני ממליצה לך להביט מהצד ולהנות מכל רגע :) זו בהחלט התנהגות שיכולה לאפיין חלק מהילדים בגיל הזה. הביטחון בדיבור, בתנועה ובכל היכולות הגדלות, מניעה את הילדים החוצה לעולם וזו תנועה מבורכת. אין לך מה לחשוש מתגובות הסביבה, או להזהיר אותו מראש,אלא פשוט היי שם לתווך לו את מה שצריך לתווך, אם צריך. אני בטוחה שחלק לא יענו או יתעלמו, וזה בסדר...וכשיפנה אלייך בשאלה או כשתיראי שהוא מבולבל מזה, פשוט הסבירי בנועם "רצית לדבר איתו מאוד...והוא לא כ"כ ענה...אולי כי הוא לא מכיר אותך, אולי התבייש...". כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044 :
היי שמי מירהלה מהדרום ואני בת22 הבעיה שלי מביכה ממש אני סובלת מהתאפקות של ימים לעשות קקי ולבסוף עושה רק באמבטיה שהדלתות סגורות ואף אחד לא בבית זה מפריע לי מאד בתפקוד היומיומי ובקשר הזוגי ( חשוב לציין שהגעתי מבית קשה אם מערכת יחסים קשה שכללה אלימות פיזית נפשית ומינית ) קראתי על זה חומר וכתוב את התופעות רק על ילדים יש כזה דבר אצל מבוגרים?? שללתי כל בעיה רפואית ניסתי כל סוגי התזונה זה לא עזר אני מלכלכת תחתונים בקצב וזה ממש באסה אשמח לקראו חומר בנושא תודה רבה
הי מירלה, התופעה שאת מתארת היא סימפטום פוסטראומטי המצריך התיחסות וטיפול. אין לי חומר ספציפי להפנות אליו אבל זה ללא ספק תוצאה של ההתעללות והפגיעות שעברת. אני מציעה לך בחום לגשת לטיפול נפשי ויפה שעה אחת קודם. אל תחכי עם זה, מגיע לך טיפול אחרי כל הסבל שעברת. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
הי, מה שלומך? (כתבתי כאן בעבר בנושא אחר ) פונה לגבי הבן שלי, ילד בגן חובה, בן 5 לפני שבוע הבן שלי ברח מהצהרון, הגיע הביתה בכוחות עצמו (ב"ה לא נפגע או נפצע), אחרי שבמשך כמה ימים בכה שלא רוצה צהרון . הוא בוכה המון בגן , גם בבוקר שמכניסים אותו ובמשך כל היום . אני ובעלי החלטנו להוציא אותו מהצהרון בתקווה שאולי עכשיו יהיה רגוע יותר, אך גם כעת בוכה בגן, מתפרע , זורק כיסאות ומכה את הגננות שמנסות להרגיעו. אני ובעלי עובדים ומתקשרים אלינו מהגן לדבר איתו טלפונית כדי שנרגיע אותו. לעיתים אני איתו על הקו במשך חצי שעה, והוא מתחנן שאבוא להוציא אותו. הסיטואציה קשה לי מאוד. כואב לי שהוא בוכה ללא הפסק. לא אוכל או משתתף, והדינמיקה בינו לגננות נהיית קשה. אני מרגישה שהילד שלי סובל. העניין הוא שזה התחיל בשבועיים האחרונים, ואני לא מוצאת הסבר מדוע. ואני גם לא חושבת שרע לו בגן, הוא מדבר בחיבה על הגננת, מספר שהיא מביאה לו הפתעות. ופרט לחוסר ניסיון שלה להתמודד עם הסיטואציה שאני מבינה אותו, כי היא אכן מאוד מאתגרת וקיצונית, אין לי טענה כלפיה . הוא נכנס פתאום למוד כזה של אנטי לגן, וזה מתפרץ בלי שום הסבר נראה לעין. וגם בבית אין שינוי. ביקשתי לדבר עם היועצת (הגן מסופח לבית ספר יסודי ונמצא בשטח המבנה הכולל שלו) , אבל מה עושים?
שלום לך, אני מציעה שתבקשי תצפית עליו בגן, עלידי היועצת או פסיכולוגית הגן, ולאחר מכן שבו כולכם, צוות הגן הורים ואיש מקצוע, ובנו תכנית שמותאמת לצרכיו של בנך. קשה לי לתת לך כלים מעשיים מרחוק, אבל ללא ספק בנך אינו בטוח ומוגן בגן (ברח מהגן הביתה???חמור ביותר) והדבר מעיד יותר על הצוות ויכולותיו מאשר על קשייו של בנך,בעיני לפחות. את מוזמנת לכתוב ולעדכן בהמשך. בהצלחה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום, ילדה בת 6 שהיה לה חשד לטיקים בגיל שנה ( הזזת ראש) למשך פחות משבוע וסגרו את התיק הרפואי עברו 5 שנים ובתחילת הקורונה בסגר( התפרץ) למשך 3 ימים היו לה מצמוצי עיניים וקול כמו שיהוק שעברו ורופא משפחה בדק ואמר רגשי בדיקת עיניים ושמיעה תקינים לפני חודש עברנו לעיר אחרת וגם עלתה לכיתה א' מקום חדש בנוסף חלתה בקורונה חזר לה " טיק קולי" בחודש עשתה פעמיים בלבד ורשמנו אותה לחוגים שיעזרו לה. ילדה חכמה מאוד, חברותית בכיתה היא מקסימה אבל יש שינוי התנהגותי רק בבית נראה שהיא מאוד רגשית ולחוצה לפחות פעמיים ביום יש לה התקף זעם קל שמתבטא בזריקות חפצים אם אנחנו לא מספקים את רצונה למי פונים? פסיכולוגית? טיפול רגשי ? התנהגותי- חינוכי יש המון טיפולים שונים ומגוונים ברשת תודה
שלום לך, אני מציעה לך לגשת לפסיכולו/גית קליני/ית של ילדים ו/או למטפל/ת רגשי מוסמך (וכאן הכוונה למטפל מנוסה בעל תואר שני בטיפול באמנות או בעבודה סוציאלית בלבד!) ולהתחיל תהליך של ייעוץ עבורכם. לאחר שתוכלו להבין מה מקור הטיקים והאם קשור בסימפטומים נוספים (בד"כ כאלה הקשורים במתח) ניתן יהיה לחשוב האם גם טיפול פרטני ואיזה יהיה נכון עבור ביתכם. אבל כאמור, שלב ראשון - אתם ההורים. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
היי שהייתי קטנה אמא שלי אמרה לי שאישה שלא מסודרת ,נקיה, מטופחת לא ירצו אותה(התכוונה אלי )ואמרה את זה ליד כול האחים. הייתי בת 7-8 משהו כזה היה לי שיער ארוך ממש ובגלל שלא תמיד סירקתי אותו היא אמרה לי את זה... (עכשיו שאומרים לי שאני יפה איזה סטייל או משהו אני לא מאמינה בזה ) אחר כך ההורים שלי גם התגרשו אמא אמרה לי את נולדת בשביל לעצבן אותי כי רציתי לקפוץ ,לא תמיד רציתי לעשות מטלות אבא שלי לא היה לו אכפת מאף אחד עכשיו המצב נרגע אחרי שגדלנו מה אני יכולה לעשות בשביל להתקדם? תודה))
הי נועה, המסרים המקטינים הפוגעים והמשפילים נשארו איתך ואכן לא כ"כ קל להתעלם ולהתקדם הלאה ממסרים כ"כ קשים שבוודאי שמעת כל חייך.קוראים לזה הפנמה - כלומר במובן מסוים זה כבר נהיה קול פנימי שלך. את שואלת איך אפשר בכל זאת להתקדם - טיפול! גשי לטיפול והתחילי את תהליך הריפוי הפנימי שלך שיאפשר לך לבנות קול פנימי אחר - חדש, שלך! כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום, הבת שלי כרגע בגן טרום חובה, הן 8 בנות מתוך 32 ילדים בגן ואחוז זה מייצג את כל השכבה שלהן ( כ 200 ילדים) ומאחר וכל הגנים משוייכים לאותו בית ספר יסודי, המצב ישאר כך גם בכיתה א'. אני יודעת לפי מחקרים שבנות מצליחות יותר בסביבה חד מינית וגם מטריד אותי שיהיו לה מעט אפשרויות למצוא חברות וכמו כן שהן יהיו מיעוט בכיתה. אני מודאגת מהמצב הנוכחי ואני תוהה אם כדאי כבר שנה הבאה להעביר אותה לגן שמשוייך לבית ספר יסודי אחר? בתודה מראש
הי ליאת, את מבודדת כאן גורם אחד ואני דווקא מציעה לך להגיע להחלטה לאחר ששיקללת את כלל הגורמים האמורים לתרום להנאה/הצלחה לימודית או בעצם כל דבר אחר שחשוב לך. הכוונה היא למשל לאיכות המורים, אולי התנאים הפיסיים, האקסטרות שבית הספר מציע, סגנון ההוראה בבית הספר, החברות שכן יש לביתך ועוד. לא נכון יהיה לצמצם את הכל לגורם אחד על אף שאני בהחלט מבינה את רצונך בקבוצה קצת יותר הטרוגנית מבחינת המין. אם היגעת להחלטה שנכון יהיה להעבירה, בוודאי שכדאי להקדים ולעשות זאת. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום דוקטור אני בת 14 עוד מעט 16 אבא שלי בגד באמא שלי גליתי את זה בגיל 8-9 מאז הם התגרשו כבר 7 שנים גרושים.. גדלתי בלעדיו גם שניסיתי להתחבר אליו לא הצלחתי(אמא שלי לא מנעה ממני) הוא אדם כזה שלא אכפת לו . מאז אני מפחדת שיש לי תסביך אב חשוב לי תמיד שבעים יאהבו אותי מה אני יכולה לעשות? תודה))
בנים*
שלום לך, קודם כל אני מצטערת לשמוע שבגיל כ"כ צעיר נאלצת להחשף לחלקים היותר כואבים ומורכבים המאפיינים יחסים בין בני זוג. בגיל הזה אי אפשר באמת להכיל או לעבד מידע מהסוג הזה ואני מבינה את דאגתך באשר להשפעות של זה עלייך. אני גם מצטערת לשמוע שמאז ועד היום אינך בקשר קרוב עם אביך ואני בטוחה שגם עם זה לא פשוט לחיות. יחד עם זאת עלי לומר שלמיטב ידיעתי, כל נערה בת 14 כבר מתחילה להתעניין בבני המין השני (*או בני המין אליו נמשכים) והיתה שמחה שהם יתענינו בה בחזרה. אני לא בטוחה שזה קשור למה שעברת עם אביך. יחד עם זאת אני בהחלט חושבת שאם מתעוררות בך דאגות על ההשפעות של כל מה שעברת עלייך, טיפול יכול להיות מקום מצוין עבורך להתחיל לבחון זאת. בהצלחה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
תודה אשקול טיפול))
הי אמא בת 39 ואבא 59 איך מסבירים לילדים פער כזה ולמה אבא מבוגר לעומת הורים אחרים .חווים שאלות מצד ילדים וחברים בני 5 ו6
שלום לך, אני מציעה שתכתבי לי את תשובתך האותנטית, ואני אעזור "לתרגם " אותו לשפת הילדים :) מצפה לתשובתך, בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
לאהבה ולזוגיות חשוב איכות הקשר ולא הגיל הכרונולוגי נכון שזה לא הסטנדרט אבל יש זוגות כאלה אבא ואמא אוהבים אתכם ילדים אהובים והגיל שלנו לא מגדיר את מי שאתם ולא נותן לגיטימציה לשפוט אתכם ,אמא ואבא מאושרין טגאים ושלמים בזוגיות שלהם אשמח לתרגום של זה לשפת הילדים ולתוספת שלך אם יש משהו שכדאי להסביר בצורה שלא יפגע להם בביטחון העצמי אם ילד יעיר להם שידעו לענות ,תודה
שלום, בכנות, לא חושבת שיש צורך ב"תרגום"...קיוויתי שעצם מתן התשובה שלך יוכל בעצם להבהיר לך עצמך, קודם כל, שהאמת הפשוטה הזו היא התשובה הכי טובה. ובכל זאת..הנה הצעה: אמא ואבא אוהבים מאוד, ומסתדרים, וטוב לנו וכיף לנו ביחד, וזה הכי חשוב. אני מאמינה שכשהעניין לא יהווה "אישיו" עבורכם ההורים, זה גם לא יהיה עניין עבור הילדים. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
ילד בן שנתיים וחצי. החל תהליך גמילה בבית. הולך ביוזמתו וגם עם תזכורת. הגן מתנגד לתהליך למן ההתחלה וכעס. בתחילה התאפק הילד בגן 6 שעות, עכשיו לא מוכן לעשות בגן בשירותים ורק בתחתונים. בגן שואלים למה את עושה לו את זה? מה לעשות?
הי סמדר, בהחלט הגיע זמן מתאים לגמילה, בוודאי אם הילד בשל ומעוניין בכך. לצערי יש כאן מצב שאת צריכה לפתור אותו מול הגננות...לא ברור לי מה סיבת ההתנגדות שלהן, זה מאוד מוזר בעיני שלא לומר מקומם ולא מקצועי. אז נשאלת השאלה מה עושים באמת...האפשריות הן או לגייס את הצוות לתהליך, או להמתין עם זה, כי לא כדאי לבלבל את ילדך, זה רק ייצר התנגדות המנעות ועוד בעיות אפשריות. זו דעתי. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום. אני בת 18 וכבר מספר שנים אולי מאז שהתחלתי מחזור יש לי מידי פעם רצון מאוד מאוד חזק לדגדג לעצמי בשתן וממש קשה להמנע מכך. כשאני עושה את זה אני כולי מרוכזת בזה וזה ממש סוג של תענוג אבל מרגישה שזה לא טוב ולא בריא. משך כמה דקות אני מדגדגת עד שאני כביכול ממלא את המכסה וחייבת לטוס לשירותים... ואז זה עובר עד לפעם הבאה. הייתה לי חברה שגם לה היה את זה והיא הייתה אומרת שכשהיא עושה את זה היא מרגישה כיף גן עדן! ילדה שלא מגזימה כלל! והיא גם אמרה שאמא שלה אמרה שזה יכול חלילה לעשות בעיות בלידות ואני מפחדת ומתבישת לספר. ניסיתי לברר על תופעה כזאת ולא מצאתי מידע ואני מבקשת שיכתבו לי בפירוט יתר מה זה וכו ולא ש"צריך לפנות לעזרה" בלה בלה... תודה רבה!! נ.ב. אני לא רוצה שיציגו באתר בכלל, רק למייל שלי!
שלום לך, חשוב שתדעי שכשכותבים לי, השאלה מוצגת באתר, אבל היא לחלוטין אנונימית אז אל דאגה. לגבי שאלתך - מה שאת מתארת הוא פשוט מאוד הנאה המופקת ממגע ואגינאלי. זה הכל. זה למעשה סוג של אוננות . את יכולה להיות רגועה, זה לא פוגע לא בגוף, ולא ביכולת ללדת ולא בשום דבר! זה בסדר וזה מותר. מותר לך להפיק הנאה מגופך שלך. אני כן מציעה לך בחום ללמוד קצת יותר על גוף האישה, בעצם על הגוף שלך. יש מידע ברשת, או שאפשר לדבר עם רופאת נשים..אבל חשוב מאוד לחפש ולהשיג מידע ולוודא שהוא גם מהימן לפני שאת מתסמכת עליו. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
ירדן, תודה על התשובה אבל זה חסום לי ואני לא יכולה לראות אותה... אם יש אפשרות אחרת שאראה את זה אני אשמח מאוד!!
בת 4 גמולה כבר כמעט שנה כולל בלילה. מוכנה לעשות שירותים בכל מקום. בגן לא מוכנה להיכנס בשום אופן. בלית ברירה ושעל מנת תהיה בגן כי זה גן של גמולים שמים לה חיתול תחתון בשעה 11 בערך לקראת השינה בגן. עושה פיפי בחיתול. הילדה אינטליגנטית מדהימה. טוענת שבגיל 5 תיכנס לשירותים. לא מצליחים להבין ממנה מה הסיבה שמסרבת להיכנס רק בגן.. ממציאה כל מיני סיבות. כשהתחילה את הגן לפני כשנה חשבנו שניבהלה מהפלש האוטומטי.. ניסינו כבר כל מה שיכולנו בדרכי נועם בלי לחץ ולא עוזר כלום. איך אפשר לצאת מהלופ הזה. אשמח לעצמכם . אני מיואשת ומתוסכלת… תודה
שלום לך, אני סבורה שהמצב מצריך תכנית פעולה משותפת עם הגננות. המטרה היא לעזור לה להשתמש בשירותים - קודם בתנאים אופטימאליים עבורה, ובהדרגה פחות ופחות... אפשר להתחיל למשל משימוש בשירותים ביחד איתך - אחרי שעות הפעילות, כלומר כשאין אף אחד בגן. לאחר מספר פעמים כאלה להתקדם אל עבר שימוש בשירותים מספר פעמים ביחד איתך בשעות הגן. לאחרת מכן שימוש בשירותים כשאת מחוץ לדלת, בהמשך כשחברה מחוץ לדלת וכן הלאה.תוך כדי התהליך יש לבדוק כל הזמן מה מקל עליה, מה מאפשר את זה, מה גורם לה נוחות ומה אי נוחות - ובהתאם לזה להתקדם בתכנית עד למצב שהיא משתמשת בשירותים לבדה. זה יכול לקחת קצת זמן אבל התוצאה מובטחת. בהצלחה! ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
שלום, ילדה בת 10, נמוכת קומה (לא ננסות, אבל פוטנציאל גדילה לגובה 150 בלבד). הומלץ בחום עיכוב גדילה וטיפול בהורמון (זריקה פעם ביום למשך שנתיים לפחות). הילדה מסרבת לחלוטין. שטחנו בפניה את כל הטיעונים בעד ונגד, אבל היא לא מוכנה בשום אופן. מבחינתה (ודי בצדק) היא ילדה בריאה (מה שנכון) שאנחנו הופכים לילדה טיפולית. ומבחינתה, היא טוענת שהגובה הנמוך לא מפריע לה כהוא זה. ניסינו להסביר שזה עלול להפריע לה בעתיד, אבל היא לא מקבלת את זה. בנוסף, יש כאן מלכוד. כי אנחנו נשדרים שיש בעיה (במילים שלה שהיא "פגומה") ולכן צריך לטפל. אבל הטיפול גם עלול לא להצליח, ואז היא תשאר "פגומה"? אנחנו די מיואשים. אי אפשר להכריח ילדה לטיפול אינטנסיבי כזה בלי הסכמה. משהו שאפשר לעשות בנידון או לותר ולהתמודד עם בעיות תדמית/בטחון עצמי לכשיצוצו בעתיד, אם בכלל?
שלום ירדן, מציעה בחום להפנות את שאלתך לפורום "הכנה לקראת פרוצדורות רפואיות" כאן בפורטל דוקטורס. לנוחיותך מצרפת לך את הלינק https://www.doctors.co.il/forum-6104/ אני בטוחה שתקבלי שם מענה הולם. בהצלחה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
הבת שלי בגן חובה. ילדה בריאה, חכמה ומלאת שמחת חיים וחברותית מאוד. אני מבינה ממנה שהיא לא כל כך מתקבלת בגן. היא אומרת שלא שיחקו איתה שאומרים לה שתלך וכו׳. היא ילדה מאוד חברותית ברמה שהיא לא מפסיקה לדבר עם אנשים שמתיישבת לידם. רואה אנשים שהיא מכירה היא ישר עושה להם שלום. אני בתור אמא משתדלת לתת לה פידבקים חיוביים שהיא חכמה ומדהימה. היא קצת מרדנית בבית, לא הולכת לישון כשמתבקשת לעשות זאת, לא מצחצחת שיניים יש שאומרים לה הרבה פעמים. הייתה תקופה שהייתי צריכה לשכנע אותה להתקלח כי לא הסכמתי לה להישאר לשחק כל פעם בתוך האמבטיה. כיום היא אפילו לא מבקשת יותר לשחק שם. לרוב אין לי זמן לשחק איתה בזמן איכות עם עוד ילד בן שנתיים לציין גם שהיא מקנאה בו ( נתת לו ראשון קרטיב / מים ולא לי וכו מאז אני נותנת לה ראשונה הכל) אני באמת משתדלת להסביר לה שהוא קטן שצריך לעזור לו. היא בוכה המון כשהיא עם בנות דודות בבית . ״היא לא נותנת לי אופניים״ ״היא אמרה לי שהשמלה שלה יותר יפה״ ובוכה מכל דבר. היא מנסה להוביל משחקים וכשלא זורמות איתה האחרות היא אומרת שלא טוב לה. הגננת אומרת שהיא לא בוכה בכלל בגן וכן משחקים איתה ( אני מניחה שהיא לא שמה לב לכל מה שאומרים לה למשל שלא רוצים לשחק איתה). חשוב לציין שהיא מפונקת ומקבלת הכל בבית. היא מדברת 3 שפות ( שפת אם רוסית. עברית ואנגלית מהטלווזיה) ולדברי הגננת היא מאוד חכמה ויודעת מעבר למה שמצופה ממנה. אשמח אם תוכלו לענות לי של שלושת השאלות- 1. האם זה קשור לחינוך שלנו מהבית בוכה כל פעם בתוך הבית ולא בגן? 2. האם זה קשור אלינו אנשי הסביבה שלה שלא מקבלים אותה כל כך בגן לדבריה? אולי כי אין לי זמן לשחק איתה ולדבריה משעמם לה תמיד לבד כי אין אף אחד בגילה בבית והיא צופה בטלוויזיה תמיד. 3) איך ניתן לחזק אותה?
שלום לך, הלתרשמותי - ביתך זקוקה נואשות לזמן איכות איתך. להרגיש שהיא רצויה אצלך, שאת נהנית מנוכחותה, שאת רוצה להיות איתה ולשם כך יש לפנות לכך זמן - ברמה היום יומית. בין לבין ביום יום - להיות אמפטית אליה, גם אם לא למלא את כל בקשותיה, לפחות למלל את הצרכים שלה את רגשותיה וכו'. היא צריכה להרגיש נראית, מובנת ונאהבת. אם היא לא מקבלת מספיק את כל זה - היא תהפוך להיות ילדה שמרגישה שהיא צריכה להילחם על כל דבר - ואלו ילדים שבמוקדם או במאוחר נתקלים בבעיות חברתיות. לשמחתך עדיין מספיק מוקדם לתקן :) כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
תודה. דיברתי עם הגננת בדיוק והיא סיפרה שהילדה התחילה לבכות בגן. למשל היום התחילה לבכות בתחילת משחק זיכרון כי עדיין לא מצאה התאמות. היא הציעה לי טיפול רגשי של הגן. אני חוששת שהמצב החברתי והרגשי שלה חמור. הבנתי מהגננת שיש שם שלישיית בנות שהיא מאוד אוהבת לשחק איתן אבל היא מחליטה על משחק תופסת והשאר על מחבואים והיא הולכת לגננת שלא משחקים איתה. האם זה מצב שניתן לתקן רק בתוך הבית? למלא את כל מה שרשמת למעלה יפתור את הבעיה? אשמח למסקנות על מה שהוספתי ולעוד הכוונות כיצד ניתן לעזור לה. האם את מקבלת ילדים באופן פרטי? אם כן היכן?
בנוסף, מדובר על ילדה באמת חכמה והבנתי פעם אחת שאצל ילדים אינטליגנטיים יש בעיות רגשיות. האם זה יכול להיות גם המצב?
בני בן 14 חושש לצאת מהבית שמא יצטרך לשירותים. אינו מסוגל להיות בשירותים מחוץ לבית ןמכאן החשש. לא הולך לבית ספר, לא נפגש עם חברים. לפני כל יציאה מהבית כואבת לו הבטן. HELP
הי ליאת, עם כ"כ מעט פרטים, קשה לי לתת איזה כיוון של אבחנה, בטח לא פיתרון. יש צורך לבחון יותר לעומק "על מה זה יושב". בנוסף, האם הוא לא הולך לבית הספר? לסבתא? עד כמה חמורה הבעיה ומה רמת ההמנעות שהיא מייצרת - לא ציינת. להתרשמותי כדאי לשלוח אותו לטיפול והערכה אצל פסיכולוג קליני של ילדים. כל טוב, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044
בני התגרש לפני למעלה משנתיים, בזמן הגירושים היו להם ארבעה ילדים בגילאי 4-12. לזוג משמורת משותפת. בינתיים בני התחתן בשנית ונולד לו עוד בן(ואשתו בהריון נוסף), כל הילדים מקבלים את אשתו והתינוק בשמחה, הם ממש מאוהבים בתינוק, למעט הבת הגדולה בת ה 15. בהתחלה היא היתה מגיעה לבית של אביה באופן סדיר, אך עם הולדת התינוק התחילה לבוא פחות ולאחרונה הפסיקה כמעט לגמרי. היא טוענת שהתינוק אינו אחיה מאחר ולא אמא שלה ילדה אותו ולכן היא החליטה שהיא מתעלמת מקיומו. ואכן כך עשתה ורוב הזמן בילתה בחדרה ויצאה רק לארוחות. גם כשאני באתי לבקר היא ישבה איתי ממש מעט וחזרה לחדרה. כששוחחתי איתה על הנושא היא כעסה עלי שאני לא מבינה את הצד שלה. יש לי יסוד סביר להניח שהיא מושפעת מאמה. אגב, מדובר בילדה בת 15, חברותית ובעלת השגים גבוהים בבית ספר שלא נפגעו מהגירושים. אני רוצה לציין שאביה מאוד משתדל לתת לה את כל מה מבוקשה ולא לוחץ עליה בשום צורה. מה ניתן לעשות?
שלום לך, סביר להניח שעמוק בתוכה, נכדתך סבורה שעליה לבחור צד ושהתקרבות למשפחה החדשה של אביה הנה בבחינת בגידה באם, או אולי קבלת המציאות בברכה...דברים שכרגע היא לא מסוגלת לעשות. ילדים להורים גרושים חובקים בתוכם כל מיני רעיונות שבסופו של דבר ועניין רק חוסמים אותם ומעמיסים עליהם נפשית ופסיכולוגית. אגב לגבי האפשרות שהיא מושפעת מאמה, ההשפעה לא חייבת להיות השפעה ישירה, אלא כפי שכתבתי, תחושת נאמנות/הזדהות עם האם או עם מה שהיא תופסת כסבלה. כמובן שטיפול פסיכולוגי מאוד יוכל להיטיב עם נכדתך אולם כרגע ומכיוון שאני מתרשמת שהיא כן פתוחה איתך, הייתי מציעה לך רק להקשיב לה. חשוב לה שתשמעי את ה"צד שלה" מבלי שתציעי שום צד אחר בינתיים. לפעמים רק האפשרות להישמע ולהיות מובנים, יכולים להזיז אותנו מהמקום בו אנחנו נמצאים. רק אחרי שהיא באמת תרגיש מובנת, וזה יקח זמן, אולי אז היא תוכל לקבל ממך עוד פרספקטיבות. בנוסף כאמור, מציעה בחום לעודד אותה להגיע לטיפול. היא תוכל להפיק תועלת רבה ממרחב פרטי וניטרלי בו תוכל לחשוב ולהרגיש את כל מה שהיא עוברת, בנחת ובסביבה מכילה ולא שיפוטית. בברכה, ירדן פרידון ברשף פסיכולוגית קלינית מומחית ילדים מתבגרים ומבוגרים 0523873044