קושי בהבנה
דיון מתוך פורום קשיים בתפקוד לימודי
שלום רב בתי בכיתה ב היא ילדה מאוד קשובה מנומסת מדברת יפה ובנימוס בניגוד לאחים שלה יש לה אח תאום ועוד אחות שקטנה ממנה בשנה אך התאומים לא נמצאים באותו כיתה על מנת שיהיה לכל אחד את האישיות שלו , היא מתקשה מאוד בלימודים לפני כיתה א היא הייתה מצטיינת בהכל הייתה ילדה חכמה ואך שנכנסה לבית הספר התדרדרה היא לא יודעת לקרוא למרות שאחים שלה יודעים מצויין לספור לא יודעת כל הזמן מתבלבלת לא משנה כמה פעמים אסביר לה מ1 ל10 היא לא יודעת לספור כמו שצריך למשל אני מסבירה לה אך נשמעת האות שמתחתה יש פתח אז היא עונה פעם אחת נכון שואלת אחרי דקה היא לא יודעת וזה מתסכל אותי אחים שלה יודעים לקרוא לספור לפתור חשבון בקלות אפילו מספרים גדולים והיא ממש מאחור ואני יודעת שהיא מנסה אך לא מצליחה לקחתי אותה אצל נוירולוג מומחה ואמר שהכל בסדר אני לא יודעת מה לעשות איתה אשמח לעצה שתעזור לי תודה מראש
שלום נוי, הצלחה לימודית מושפעת מגורמים רבים: מצב בריאותי, יכולות מולדות, קשיים בקשב וריכוז ולקויות למידה, לחצים חיצוניים (השוואה לילדים אחרים, לחץ המגיע מהמורים או מההורים או מבוגרים משמעותיים אחרים), וכמובן התמודדויות רגשיות משפחתיות, חברתיות ואחרות. יתכן שהיא סובלת מלקויות למידה לא מאובחנות, או מתמודדת עם קשיי הסתגלות למסגרת החדשה (מה שיכול להימשך גם לאורך כל השנה), המלווים בחרדות, ירידה במצב הרוח, קושי להסתגל חברתית ועוד. נשמע שעד השנה היא מצאה דרך ייחודית לה לקבל את מקומה המיוחד במשפחה- היא הילדה הטובה המנומסת והחכמה, להבדיל מהאחים שלה, ומקבלת מכם חיזוק על היותה כזאת. אולם, יתכן שעכשיו כאשר מזומנות לה התמודדויות חדשות אינטלקטואליות וחברתיות לבדה בכיתה לראשונה, עולים קשיים אחרים שלא עלו על פני השטח והיא גם לא העזה להראות (בשביל לשמור על מקומה כילדה הטובה של ההורים), כמו לקויות לימודיות שלא אובחנו, מתח סביב הוכחת השגים אל מול ילדים אחרים בני גילה, פגיעה בדימוי העצמי שלה כתוצאה מכך ועוד. אני מציעה ראשית לפנות ליועצת בית הספר ולהתייעץ ולשמוע ממנה כיצד היא מתפקדת חברתית ובכיתה בכלל, ולבקש ממנה שתפנה אותך לאבחון מתאים (האם הנוירולוג המומחה אצלו היית איבחן את ביתך?). במידה וזה לא מספק, מציעה לפנות לפסיכולוג/ית ילדים לכמה מפגשים שיתן לכם תמונה רגשית מלאה יותר לגביה. בהצלחה.