המטפל והטלפון
דיון מתוך פורום פסיכותרפיה
שלום, הייתי רוצה לשאל האם מי מהמשתתפים בפורום נתקל בסיטואציה בה המטפל/ת ענה לטלפונים במהלך פגישה טיפולית. הייתי רוצה לברר האם מדובר בהתנהגות רווחת, ובמיוחד - כיצד הרגיש המטופל, כיצד הגיב (אם בכלל), ומה דעתו על כך. אשמח גם לשמוע ממנחה הפורום האם הדבר הוא נורמטיבי והאם הנושא של קבלת שיחות במהלך טיפול מעוגן/מאוזכר איפהשהו בקוד האתיקה של הפסיכולוגים. כמובן שהשאלה נשאלת ממקום אישי.. תודה. מטופלת.
שלום צדף, תשובתי בעניין היא חד-משמעית והיא שלא יעלה על הדעת שמטפל יענה לטלפונים בזמן שיחה טיפולית. אני אפילו מקפיד לנתק את הטלפון כך שגם הצלצול לא יפריע. ואולם, לצערי, אני יודע הן מניסיוני והן מדיווחי מטופלים שלי על טיפולים קודמים, שהדבר קורה הרבה יותר ממה שהיינו רוצים לראות אותו. אני משער שההתנהגות הספציפית הזו של מענה לשיחות טלפון בזמן פגישה אינו רשום במילים אלו באף קוד אתיקה כי מי שחיבר את קוד האתיקה הניח כדבר מובן מאליו שזו התנהגות שלא תעלה על הדעת ופרט לכך, קוד אתיקה מדבר על עיקרון כללי יותר, משום שלא ניתן לצפות ולפרט התנהגויות ספציפיות כל כך. הדבר ללא ספק בניגוד לרוח האתיקה המקצועית. אני מתאר לעצמי שהוא רווח יותר בשירות הציבורי מאשר בשוק הפרטי שבו יש זיקה יותר ישירה ונראית לעין בין התשלום והתמורה, אם כי אינני חושב שזו צריכה להיות המוטיבציה. בברכה, ד"ר גידי רובינשטיין
צדף יקרה גם לי הייתה מטפלת שענתה לטלפונים. אין דבר מעליב ומשפיל מזה בטיפול. אני פונה לטיפול ובאמצע חשיפת חויות רגשות ותחושות קשות המטפל עונה לטלפונים. כיצד הוא מצפה שנרגיש בעזרתו טוב יותר? מדובר בחוסר כבוד משווע. אני סיימתי את הטיפול הזה לאחר 5 פגישות. הייתי צריכה לא לחזור אליה כבר לאחר הראשונה. לקח לי זמן להבין שממטפלת שעונה לטלפונים לא תצא שום תועלת. אחרי ה"טלפנית" הגעתי למטפלת אחרת -נפלאה שאינה עונה לטלפונים. עצתי לך: עזבי את ה"טלפנית" ותמצאי לך מטפל/ת אמיתי. בהצלחה
הייתה לי מטפלת כזאת. מאד משפיל ומעליב. אני עזבתי אחרי 5 פגישות ואני מצטערת על כך. הייתי צריכה לא לחזור אחי הפגישה הראשונה. אחר כך עברתי למטפלת אחרת והבנתי איך טיפול אמור להראות ולהרגיש. עצתי לך: עיזבי את המטפל והטלפון, מצאי מטפלת שתרגישי איתה טוב ושמכבדת אותך. בהצלחה.