שלום פרופסור שאלתי בנושא הגדרת תופעה
דיון מתוך פורום פרפקציוניזם, וורקוהוליזם והפרעות כפייתיות
שאלתי אמנם מתחום שונה אבל נראה לי שזה המקום לשאול. אני עובדת עם לקחות במשרד גדול. הרבה עבודה נעדית בטלפון ובדואר אלקטרוני. יש דברים שנמשכים זמן רב בתהליך ולאורך חודשים מול לקוח. רוב הלקוחות מבינים שיש שלבים וזה מתקדם. יש לי קושי להבין מצב אחד מוזר. לקוח אחד שמקבל הסבר והתיחסות מסודרת במייל וחר כך גם בטלפון, חוזר אחרי סמן לא ארוך שוב עם אותם שאלות ! ונראה שכלל לא קרא את ההסברים בכתב ובעלפה. הוא חוזר על אותם טענות ישנות ושגויות עובדתית מתחילת שאלותיו. וממשיך כאילו מעולם לא דברנו. בהתחלה נדהמתי איך זה יתכן. החלטתי שזה הפרעה מסוימת ופשוט כל פעם מתחיל מחדש. פשוט שלחתי לו שוב את אותן תשובות בשינוי מסוים. זה מרגיע אותו אבל בפעמים האחרונות זה הפך למשהו מוטרף. הוא מציין וחוזר על עובדות שגויות שניתן להוכיח כמו סכום כסף בחשבונית לא נכון. ומשקר שצלצל ולא עונים לו. החלטתי שפשוט זה תקליט מקולקל שרוט! ופשוט לענות את אותן תשובות תוך הפניה למנהל המחלקה הראשי עם פרטי ההתקשרות ישירים אליו. התופעה הזו לא מובנת לי ורציתי לדעת אם זה אובססיה ואם יש דרך התנהגותית מועילה אחרת כי גוזל המון זמן אי נעימות בפעמים אחרונות זה לווה במילים קשות וחריגות. התעלמתי ושוב שלחתי תשובה מנומסת ענינית והפניה למנהל. מה הבעיה שלו? ומה עוד ניתן לעשות. כאילו המוח שלו נמחק ומתחיל מחדש. מוזר. אציין שזה מתחיל לגרום לצרות עם מנהל מחלקה ישיר שלי שחושב שאני אולי לא בסדר. אבל נאטמתי הבנתי שאין לי פתרון. יש עוד רעיונות לתשובה בעניין ? תודה.
שלום רויטל, התופעה מוכרת לי, למשל, מסטודנטים שלימודיהם אינם בראש מעייניהם ושואלים עקב כך שוב ושוב את אותן שאלות, או לחילופין מנותני שירות שמשננים טקסטים קבועים שאינם קשורים למה ששואלים אותם. מעורבים בכך גורמים מוטיבציוניים (עד כמה האדם רוצה להשיג את מה שהוא אומר), תפיסה, קליטה, עיבוד מידע וזכירה. אילו היית כותבת שהתופעה קורית לך הייתה אפשרות לבדוק מה מתאים למקרה שלך. כתופעה שקורית לאנשים שמסביבנו, כל מה שהזכרתי יכול להיות רלוונטי - ואת עושה את מה שאת יכולה וצריכה לעשות מול תופעה מתסכלת זו. בהצלחה, פרופ' גידי רובינשטיין giditherapy.co.il