התמודדות מעשית
דיון מתוך פורום פרפקציוניזם, וורקוהוליזם והפרעות כפייתיות
כפרפקציוניסט ובעל אופי כפייתי במשך שנים רבות הייתי עושה כל הזמן. כל דבר בכל תחומי החיים היו משימות. כל דבר היה יעד להשלמה ובצוע. מחשבון טלפון שגוי ועד פרטי קוביות נייר כולל משימות גדולות בעבודה שהניבו גם תוצאות והשגים. נחשפתי בשנים האחרונות להגדרות של דויינג וביינג עשיה והויה. זה היה רעיוני ולא חדר למעטפת התפקודית שלי. ברגע מסוים עקב שינוי במימד המקצועי ומות הורה חל בעבוע פנימי שמשך אותי להיפוך תפקודי. לפני כל פעולה אני שואל אם זה בעל ערך ומשמעות לטווח ארוך וערך אמיתי או שלא יזכר בכלל. מצאתי את עצמי מוותר על הרבה מאוד משימות ! מועד הבית דרך נהול פורצדרות טכניות כמו בחירה של הטוב ביותר בכל דבר. זו לא פשרה מחולשה פשוט החלטה עקרונית. לצאת ממעגל העשיה הדויינג הבלתי נפסק. אבקש לשאול האם במעבר כזה לא מתגבשת התנגדות פנימית להעדר העשיה שהייתי נוהג בה כיום זה הוסבר לי כמנגנון הרגעתי מסויים, והתנגדות פנימית לשינוי לסלקטיביות בבחירת משימות, ויכולה להתעורר באופנים שונים בחיים? כי יש תחושה כל הזמן של בעבוע של התעשה, אני מרגיע אותו והוא נחלש. אני יחיה עם הבעבוע הזה כל הזמן? מצאתי בנתים בכך דרך בריאה לא לחזור על לופים אינסופיים כבעבר. עדיין ההתנגדות לשינוי מקבלת ביטויים במחקרים? בקליניקה? חזרה אחורה זה לא בתוכנית. מה הלאה למי שמתמודד מול לופים מתעוררים?
שלום רז, בהודעתך לא ציינת את גילך וגם לא ברור לי האם אתה נמצא בטיפול פסיכולוגי ו/או תרופתי. גם לא ברור לי לחלוטין כיצד מתבטא המעבר ל-being ועד כמה הוא מונע עשייה. באופן הכללי ביותר, אוכל להזכיר בתגובה את "שביל הזהב" עליו דיבר הרמב"ם, כלומר, מעבר מקיצוניות אחת לקיצוניות האחרת כדי להגיע לדרך האמצע. אינני מכיר לא מהקליניקה ולא ממחקרים מעברים קיצוניים כאלה. בדרך כלל המבנה הכפייתי הוא מערך הגנות שקשה לערער והמטרה בטיפול היא תמיד לרכך ולהגמיש אותו, אך לא לפגוע בדפוסי האישיות הבסיסיים. מה שאתה מתאר, אגב, אינו "התנגדות לשינוי", אלא שינוי קיצוני כ"מחאה" נגד הדפוסים הכפייתיים. המונח "התנגדות לשינוי" מתייחס להתנגדות לא מודעת לטיפול פסיכולוגי תוך כדי הטיפול (איחורים, ביטולי פגישות וכד'). בהצלחה, פרופ' גידי רובינשטיין giditherapy.co.il