בדיקת עירנות MWT פרטים
דיון מתוך פורום הפרעות שינה ונחירות
שלום רב, אני מקווה שהגעתי למקום הנכון... ניסיתי לחפש פורום ספציפי יותר ךנושא אך לא מצאתי. אני שואלת לגבי אבי, בן 62 עם קוצב לב וסובל מדום נשימה משמעותי. לא מצליח לישון עם המכשיר כמו שצריך... קיבל מכתב ממשרד התחבורה על הזמנה לבדיקת עירנות יומית בכדי לדעת האם הוא עדיין כשיר לנהוג. ברצוני לדעת איך מתבצעת הבדיקה? לא קיבלנו תשובות בנושא.... האם במהלך השהות בחדר הבדיקה הנבדק נמצא במצב פעיל? האם הוא יכול לבחור עיסוק כלשהו? האם הדבר נמנע ממנו? אני חייבת שגם אני שאני בת 36 ובריאה אם אשאר בחדר שקט לפרקי זמן שכאלו ברצף כנראה שאתחיל להיות ישנונית... האם כך בודקים בודקים כשירות של בן אדם לנהוג?? הכביש אינו דומה בשום אופן לחדר הבדיקה... אשמח לקבל הסבר. תודה מראש.
בדיקת היכולת לשמור על ערנות מתבצעת בהתאם למתכונת וקריטריונים בין לאומיים. בבדיקה זו הנבדק יושב על כורסה בחדר. במהלך הבדיקה אסור לעסוק בפעילות כל שהיא. תוצאות הבדיקה נקבעות על פי משך הזמן הממוצע שלקח לנבדק להירדם כך שלא כל הרדמות תגרום לאבחון של ישנוניות יתר. למעשה בדיווחים שונים ממעבדות שינה בארץ ובעולם מסתבר שרק אחוזים בודדים מן הנבדקים (2-5%) נמצאים כסובלים מישנוניות יתר. אצל נבדקים אלו הסיכון להרדמות על הכביש מוגבר והם מהווים גורם סיכון לעצמם ולנוסעים אחרים ברכבם או סביבם כך שטובתם האישית היא להימנע מנהיגה. מעבר לשאלת רישיון הנהיגה, חשוב לטפל בהפרעת הנשימה בשינה מאחר שפרט לסיכון לתאונות קיים גם סיכון מוגבר ללקות במחלות לב וכלי דם בכללם שבץ מוחי והתקפי לב. הטיפול ב C-PAPאכן נמצא יעיל במניעת סיבוכים אלו. עבור חולים שאינם מצליחים להסתגל לטיפול הנ"ל קיימות אופציות טיפוליות נוספות שגם הן יעילות במידה לא פחותה. ללא קשר לתוצאות הבדיקה ממליץ לפנות למרפאה לטיפול בהפרעות נשימה בשינה ונחרה במחלקת אף אוזן וגרון בבית החולים איכילוב. המרפאה מתמחה בטיפולים עבור חולים שאינם מסתגלים למכשיר ה C-PAP .