אוננות כפייתית בילדה בת 8
דיון מתוך פורום הפרעה טורדנית-כפייתית, אובססיבית
שלום רב, ביתי בת ה8 נוהגת לאונן באופן כפייתי רק בבית הספר ובעת הכנת שיעורי הבית. הרגל זה החל אצל ביתי בגיל 3,אז פנינו למיטב הפסיכולוגים שהמליצו לנו להפחית ממידת הלחץ על הילדה. עצה שלא עזרה במיגור התופעה בגיל 6, אובחנה ביתי כחולה באפילפסיה רולנדית, והטיפול התרופתי אותו קיבלה- טרקספין,הפסיק את התופעה לזמן מוגבל. כמה חודשים לאחר תחילת הטיפול חזר העיסוק באוננות בצורה חזקה ומשמעותית יותר. יש לציין שביתי מאוד מודעת להשלכות החברתיות של התופעה, ולמרות שהאוננות בכיתה גורמת לה להאדים כמו עגבנייה, לא מצליחה ביתי להפסיק את העניין. במהלך השנים, עברה ביתי איבחונים רגשיים, פסיכולוגים ואף פסיכיאטרים, אשר בכל נרשם ונקבע שמקור התופעה הוא איננו רגשי/נפשי. עתה, שביתי בכיתה ג', ניכר שהשפעת האוננות משפיעה גם על הישגיה הלימודיים שעד עתה היו טובים מאוד, שטוענת באוזננו כל הזמן, שהיא אינה מסוגלת להתרכז, כל עוד היא בהתקף אוננות. בחודשים האחרונים, התרשם הניורולוג המטפל, אשר מודע גם לנושא האוננות,שמבחינה קלינית אין עדות לאפילפסיה והמליץ להפסיק את הטיפול התרופתי של ביתי. מאז, נשאר המצב בעינו, עם החמרה מסויימת בשבועות האחרונים. אנחנו מיואשים. לא יודעים עוד למי לפנות, במקביל לתחינות של ביתי, שנעזור לה להפסיק את האוננות, וככל שאנחנו מתמהמהים, מצבה של ביתי מורע. אשמח לחוות דעתך, לגבי כיוון של טיפול בעניין. תודה, טליה
היי טליה, אוננות כפייתית אצל ילדים יכולה לנבוע מלחץ, מתח או אי שקט ומשמשת כפעולה מרגיעה. לא ברור לי למה הכוונה בקביעתם של הרופאים שמקור הבעיה איננו רגשי או נפשי: אם הפעולה אינה נובעת מהסיבות שציינתי, המקור חייב להיות פיזיולוגי/ נוירולוגי, ועל כך צריכים הרופאים לתת את הדעת ולהתאים את הטיפול הנכון. אם הבעיה אכן נובעת מלחצים או מתחים, טוב תעשו אם תפנו למטפל התנהגותי קוגניטיבי שעוסק בטיפול בילדים. בטיפול יוסבר לילדה, שהאוננות הינה פעולה מודעת ורצונית לחלוטין, וככזו ניתן לשלוט בה. כדאי לאפשר לילדה לצאת מהכיתה על מנת שלא תבצע את הפעולה בכיתה, וכך תיגרם לה פחות מבוכה. בהמשך, ניתן לאפשר לילדה הפסקות בפרקי זמן קבועים על מנת שתוכל לבצע את הפעולה, כאשר מרווח הזמן בין ההפסקות יילך ויגדל. בנוסף, המטפל יעזור לילדה למצוא פעולות מרגיעות חלופיות, על מנת שתוכל להרגיע את עצמה בדרכים שלא יביכו אותה. יש לשים לב להבחנה בין סיבות נפשיות שגורמות לאוננות (כגון לחץ/ מתח), לבין סימפטומים נפשיים שנגרמים לילדה כתוצאה מהאוננות: מבוכה, ירידה בלימודים וכו'. אלה יפחתו כאשר הפעולה תפחת. כמו כן, יעזור מאוד למצוא את מקור הלחצים שגורמים לאוננות כדי להפחית אותה, במידה שאין לכך בסיס פיזי/ נוירולוגי. יש לציין, שלימוד של הרפיה ופעולות מרגיעות מסייע גם במקרים של בעיות נוירולוגיות, לדוגמא: מפחית את כמות הטיקים אצל הסובלים מתסמונת טורט, או את כמות ההתקפים אצל חולי אפילפסיה. בהצלחה!
אם הכותבת רואה את ההודעה שלי ,אשמח ליצור איתך קשר באמצעות מנהלת הפורום. יש לבתי בעיה דומה והייתי רוצה להתייעץ.