התייעצות
דיון מתוך פורום נוירולוגיית ילדים
שלום רב, בת 11 חודשים וחצי. מה שמטריד אותי הוא היעדר מגוון קולות בדיבור. ביתר התחומים הכל טוב. אפרט: מוטורית מדהימה, מאורגנת יפה במרחב, עומדת וכבר הולכת סביב רהיטים, משתמשת יפה גם בידיים ובאצבעות. תקשורתית מביעה רגשות כלפיי וכלפי אחרים, יוזמת תקשורת ומגיבה. למשל - עושה כפיים, עושה ביי ביי, מצביעה על כל דבר כדי להסב את תשומת ליבי או לבקש אותו, מראה לי צעצועים במהלך המשחק שלה, משחקת איתי משחקים ("אני אתפוס אותך" אני זוחלת אחריה והיא בורחת וצוחקת), עושה טובה לאמא, מרימה ידיים למעלה ועל הראש וגם על הכתפיים, לפי השיר, אוהבת לנענע את הידיים באוויר כששומעת שירים שהיא אוהבת, באה אליי כשאני קוראת לה "בואי לאמא", בחוגים כשהיא מרגישה שיש זרים באזור זוחלת אליי כדי להתנחם ועוד. הבנה מבינה מאוד יפה מילים והוראות (יודעת לזהות חפצים איפה האריה, המשקפיים, הדג, התפוח, הבננה, האף, אבא, אמא ועוד ועוד). קוגנטיבי יודעת להשחיל טבעות על מוט ולהוציא אותן, מכניסה צורות למיכל, מוציאה ומכניסה קוביות למיכל, בונה מגדל משתי קוביות. הבעיות בדיבור: עד גיל 10 חודשים היא לא השמיעה עיצורים שפתיים (לא היו בה או מה) היו קולות שונים (אה, או ואותיות גרוניות) בגיל 10 חודשים היא מלמלה והוציאה עיצורים שפתיים במקביל, היו הרבה (בהבה, בהבהבה, מהמהמה, מהמה, גהגה, אבא, את זה ועוד). תקופת המלמול הזו הייתה קצרה יחסית (3 שבועות) ונפסקה. כבר כחודש וחצי שיש עדיין המון קולות אבל לא הברות/עיצורים (מעט מאוד) בעיקר "אה" "או" וגם "המממממ" בתוספת הצבעה, קצת "דהדה" או "נהנה". המלמול של ההברות פסק. אדגיש כי אין כל נסיגה בתחום כלשהו בתקופה הזו, נהפוך הוא, ממשיכה להתקדם בתחומים אחרים ועדיין תקשורתית מאוד. אם אני אסכם- מה שמטריד אותי זה שהיא לא מתקדמת בשפה לפי מה שכתוב בספרים אין מלמול גיבריש, אין עיצורים או הברות שונות. יש הרבה קולות אבל לא הברות. קלינאית תקשורת ציינה כי אין ספק שהיא מאוד תקשורתית. הציעה לתת עוד קצת זמן לראות לאן מתפתח. נתוני רקע נוספים **סקר שמיעה בלידה תקין ובגיל 7 חודשים בדיקת שמיעה שהייתה תקינה. **הריון תקין עד שבוע 33 אז סבלתי מכולסטזיס, קיבלתי אורסוליט. זירוז לידה בשבוע 38. לידה תקינה ורגילה. אפגר 9/10. **ביצענו את מלוא הבדיקות הגנטיות המומלצות על ידי קופת חולים לפני ההריון וכולן תקינות. **מעקב טיפת חלב בנוגע להיקף ראש, גובה ומשקל - תקין. ** אין בעיות התפתחות כלשהן במשפחה. ברור לי שלא ניתן לתת חוות דעת בלתי כתובה, אבל אשמח לשמוע איזושהי דעה ראשונית בעניין- 1. באחד האתרים באינטרנט הופיע הציטוט הבא - " בגיל צעיר ילד המאחר בתחום מסוים בשפה לרוב סימן ל-2 בעיות: אוטיזם או פיגור שכלי. שלושת ה-D בדיקה: Deley עיכוב: התקדמות איטית, Deviancy סטייה: מחוץ לנורמה, Dissociation ניתוק: שונות בין תחומים". 2. מאז אני מוטרדת מנושא הפיגור (אין לי ספק שהילדה תקשורתית). קבעתי תור לנוירולוג כדי לקבל חוות דעת מבוססת על בדיקה. אולם, אודה לך מאוד אם תוכל לתת לי איזושהי נקודה למחשבה שתעודד אותי, האם יש חשש לפיגור בהתאם לנתונים שתיארתי לעיל? האם יכול להיות פיגור אם העיכוב הוא רק בתחום אחד - השפתי? כל נקודת אור תתקבל בברכה. המון תודה.
קרן שלום, במסגרת הפורום אני נותנת מענה לשאלות קצרות ו/או דחופות. כשמדובר בהערכה התפתחותית מורכבת ומרובת-פרטים - הפורום לא יכול להוות תחליף לפגישה עם נוירולוג או רופא התפתחותי. בברכה