לקות למידה בעקבות חבלת ראש בתינוק

דיון מתוך פורום  נוירולוגיית ילדים

22/02/2016 | 13:43 | מאת: אמא מודאגת

שלום רב! כשבני היה בן חמישה חודשים, התנגש בי ילד בעוצמה בשעה שהחזקתי אותו בידיים, בעמידה, וכתוצאה מכך הוא נפל על. הרצפה. הוא קצת בכה אך נרגע מהר. בבדיקה רופא במיון הכל היה תקין, לא התבצע C.T, וההתנהגות שלו לאחר מכן גם הייתה כרגיל. בגיל שלש קפץ מהספה ונפל, וכתוצאה מכך היה מנונמנם ונרדם למשך כשעה, לא התבצע C.T, אחר כך התעורר והתנהג כרגיל. רופא בדק אותו והכל היה תקין. ההתפתחות היתה תקינה עד עכשו, התחיל ללכת בגיל 10 חודשים, מילה ראשונה בגיל 7 חודשים, משפטים של שני מילים בגיל שנה וחצי, בגיל שנתיים כבר דיבר. בגיל שנה וחצי זהה צורות וצבעים ואותיות התחיל לזהות בגיל שנתיים. מגיל קטן מבין סיפורים, מתעניין מאד בחלל ובמגוון נושאים, ערני מאד לסביבה. יש לציין שאחיו הגדולים וגן אני. מאובחנים המחוננים. מגיל קטן היה שובב מאד ותזזיתי יחסית לאחים שלו, טווח קשב קצר מאד אינו אוהב פאזלים ומשחקי קופסא. רק משחקי הרכבה, משחקי דמיון וסיפורים. אוהב להמציא שירים וסיפורים. כיום בן 4 וחודשייים. הופננו להתפתחות הילד בעקבות קשיים בגן - חוסר שיתוף פעולה. אם כי יתכן שמדובר בעניין ריגשי עד עכשיו הכל היה תקין. אותי מטרידים במיוחד שני נושאים: תפיסת כמות - הוא יודע למנות, אך בלי מניה, תפיסת הכמות שלו היא רק עד 2. הבנתי שבגיל ארבע אמורה להיות לו תפיסת כמות של ארבעה פריטים בלי מניה. יש לציין שכולם במשפחה מצטיינים מאד בחשבון.(אחותו הגדולה כבר בגיל 3.5 חשבה פעולות חיבור וחיסור עד עשר ואחיו אמנם התחיל פעולות חיבור וחיסור אחרי גיל ארבע, אך אחרי גיל 5 כבר חישב פעולות חיבור וחיסור עד 20 וכן כפלת חילוק ושברים, במסגרת איבחון בשלות לכיתה א בגיל אובחן כ 8 סטיות תקן מעל הנורמה) . תאור חוויות - הוא אינו מתאר ברצף חוויות, רק תשובות קצרות וקונקרטיות. כמו כן. לא משוחח עם ילדי הגן, למרות שיש לו אוצר מילים גבוהה ויכולת התבטאות גבוהה. קראתי מאמרים באינטרנט כי ישנם מחקרים כי גם חבלת ראש קלה יכולה לגרום נזקים שיכולים להתגלות רק שנים אח"כ, אך לא ברור לי מה ההגדרה של חבלת ראש קלה. האם יתכן כי אחת מהנפילות המתוארות גרמה לנזק בלתי הפיך? האם יתכן שישנה לקות למידה בעקבות הנפילה? יש מה לעשות בנידון?

לקריאה נוספת והעמקה

שלום, לפי מה שתיארת, סביר ששתי הנפילות לא גרמו לנזק כרוני או לפגיעה קוגניטיבית כלשהי. אם עולה קושי בגן, והופנתם להתפתחות הילד בגלל חוסר שיתוף פעולה, תתבקשו לשלוח מראש למכון להתפתחות הילד שאלונים מפורטים (מההורים ומהגננת), ושם יאתרו אם אכן יש בעיה בתחום הרגשי/ חשבוני/ שפתי/ חברתי. בבברכה

מנהל פורום נוירולוגיית ילדים