רק אני קיים
דיון מתוך פורום ייעוץ חינוכי
היי יש ילד בן שנתיים אני יודעת שמבחינה התפתחותית הוא נמצא בשלב של "רק אני קיים" רואים את זה אצלו בזמן משחק עם אחרים הוא לא מוכן לשתף אף אחד בצעצועים שלו ואפילו משתלט על הצעצועים של חבריו כאילו שהם שלו רציתי לדעת אם הוא מתנהג ככה באמת בגלל השלב הזה או מתוך קנאה אולי? ורציתי לדעת כיצד ניתן לעבור את השלב הזה בהצלחה האם אני צריכה להעיר לו תמיד על זה שיתחלק עם אחרים או להתעלם ובמיוחד לגבי צעצועים או דברים שהם לא שלו איך אנחנו צריכים להתייחס לזה על מנת שילמד להתחלק עם אחרים אם בכלל ניתן ללמד אותו בשלב הזה כי מבחינתו רק הוא קיים הערה אולי חשובה "הוא לא הולך עדיין לגן" האם זה גם משפיע או שלא קשור?
רינה שלום רב, נראה שאת מבינה ומודעת היטב לשלב התפתחותו של ילדך. ישנם פעוטות בגילו של בנך, שאינם אוהבים לחלוק בצעצועים עם חבריהם. על-מנת לכוונו ליצירת קשר תקין עם חברים, יש להראות לו מה "הרווח" שלו מחלוקה זו. למבוגרים נראה ברור, שילד צריך "לחלוק" בצעצועיו, אך האם אנו ממהרים לחלוק "בצעצועינו" עם זולתינו, כמו: פלאפון, מחשב נייד, משקפי שמש, שפתון ועוד ? כך גם הילד הצעיר, שאינו מבין מדוע הוא צריך לתת או לחלוק דבר השייך לו. כלומר, יש ללמדו שמשחק משותף עם חבר, יכול להיות הנאה גדולה בעבורו. ניתן לשחק עימו יחד, ולומר לו: כמה נעים לחלוק איתך במשחק, אני מאוד נהנת לשחק איתך, בניתם בלגו יחד מגדל עד השמים או איזה כייף לשחק ביחד, נכון? אין צורך להכריח את הילד לתת צעצוע שהוא לא רוצה, אך לא כך הדבר לגבי צעצועים של חברים. כאן יש ללמדו לבקש רשות לפני שהוא לוקח, ולומר לו: אסור לקחת צעצוע של חבר בלי שביקשת את רשותו או שאלת את החבר האם מותר לך ? ניתן בנוסף ללכת עימו לגן השעשועים, ושם להראות לו כיצד כולם משחקים יחד ומתחלקים במתקנים או לחלופין לתת לו חטיף, שיוכל לחלק לחבריו. הערתך לגבי הגן אכן חשובה לעניין זה. בגן הצעצועים הם של "כל ילדי הגן", ולכל אחד יש הזכות להנות מהם. בגן לומדים לחלוק בין המשחקים, ואף לחכות בתור. יש גנים שאינם מאפשרים להביא צעצועים מהבית, כדי לחזק נקודה זו. הדריכי אותו לחלוק מבלי לעשות מכך עניין או מבלי לכעוס עליו, בטוחני שכשיגדל (עוד קצת) הוא ידע לחלוק בצעצועים ואף יהנה מכך. בהצלחה, שירלי