ייעוץ

דיון מתוך פורום  ייעוץ חינוכי

19/09/2011 | 11:02 | מאת: קרן

שלום יש לי ילד (עוד חודשיים בן 4) ילד מקסים, חכם , נבון , יש לו אחות בת שנתיים. מאז שהוא קטן כאשר עצבני יש לו זעם מאוד מוזר בעיניי. לדוגמא: הוא יכול להרים מה שיש לו באותו רגע ביד ולתת בראשו של מי שמעצבן אותו את החפץ, שבוע שעבר התעצבן על אימי והרים כסא קטן לכיוון שלה אך לא זרק אותו בסוף. אם אחותו הקטנה לוקחת לו משחק הוא דוחף אותה. דפוס ההתנהגות שלו לא תמיד אלא מידי פעם , גם לא כ"כ הרבה אבל זה קיים בו, התייעצתי עם הרופאת משפחה לגביו והיא אמרה שאין לי מה לדאוג. ושבמצב כזה לרדת בגובה העיניים ולדבר איתו ולא לצרוח עליו, כי זה מה שאני עושה צועקת עליו שמתנהג ככה. דוגמה נוספת - הייתי איתו בגן משחקים לפתע ראה את חברה שלו עם בימבה, והיא לא רצתה לתת לו את הבימבה הוא צעק והשתולל ובא להרביץ לה ושהרמתי אותו הוא בעט בי ונעץ בגופי את ציפורניו צעקתי עליו לקחתי אותו הביתה ושנרגע עלינו שוב לגן (רק כי אחותו חיכתה לנו בגן משחקים עם חברה שלי.) בני הוא ילד שאם ירצה משחק בחנות ואסביר לו שזה יקר לרוב הוא מבין ולא בוכה ומשתולל לקבל אותו הוא נבון, עם זאת יש לו מלא משחקים חדר משחקים ענק כמו בחנות צעצועים ואני אמרתי לבעלי שאני רואה שהוא כבר בקושי מעריך ובתקופה הזו פחות לקנות לו דברים שככה יעריך. מה את אומרת בנושא של האלימות? יכול להיות שדבר כזה הוא גנטי ? אני שואלת מכיון שאחים שלי שמתעצבנים הם "לא רואים בעינים" זורקים דברים ווכו... אני ובעלי ממש לא כאלה אנחנו זוג מאוד גרוע והוא לא ראה את ההתנהגות הזו מאיתנו ולא מאחים שלי בחיים! אבל אני כבר לא יודעת מאיפה זה בא לו............מחכה לתשובתך תודה קרן.

לקריאה נוספת והעמקה

קרן שלום רב, ילדים בגילו של בנך מבטאים לעיתים תסכול וכעס בדרך אלימה, כמו: מכה, צעקה, התפרצות זעם או השלכת חפץ. בנוסף, ישנו הטמפרמנט (המזג) המולד של הילד, כלומר ה''איך'' של ההתנהגות, או הדפוס ההתנהגותי הפנימי של הילד. כהורים עלינו לתת מקום לרגשות אלו או למזגו של הילד מצד אחד, אך לשים גבול ברור וחד משמעי לגבי התגובה האלימה מצד שני. אלימות הנה גבול בל יעבור, וזהו המסר שצריך לעבור לבנך. כאימו את מהווה בעבורו מודל, על-כן רצוי שלא תצאי מגידרך גם כאשר התנהגותו הנה בלתי נסבלת ואלימה. כהכנה לשינוי ערכי עימו שיחה בתנאים הבאים: הילד צריך להיות רגוע ושלוו, אסור שיהיו מסיחים בשיחה, כמו: טלוויזיה ועלייך להיות בטוחה שהוא מקשיב ומבין את דברייך. יש לומר לו, שמעתה אינך מרשה לו להתנהג באלימות כלפי זולתו. הדגימי לפניו למה כוונתך. לאחר מכן אמרי לו, שאם יבחר להתנהג באלימות את תאלצי בצער רב ללכת מהגינה ולא לחזור באותו היום, לעזוב את ביתם של החברים או של סבתא וכדומה. ניתן לחשוב עימו מה עושים כשכועסים. ישנם גם סיפורים או שירים העוסקים בנושא, לדוגמא: "ברוגז" של לאה גולדברג, "התפיסות" של שולמית כהן, "בורגז ברוגז לעולם" של מרג'ורי ויינמן שארמאט, "לבקש סליחה" של אמירה עתיר ועוד. בעזרת הסיפורים והשירים ניתן לדבר על כעס, על עלבון או על רוגז כחלק מחיינו, וכיצד מתמודדים עימם. בסוף השיחה חשוב, שתדגישי בפניו שאת סומכת עליו, שיבחר להתנהג בכבוד לזולתו, מכיוון שהוא ילד טוב ונבון. אם הוא בוחר לנהוג באלימות יש להביט בעיניו, לאחוז בידו, ולומר לו בתקיפות אדיבה: במשפחה שלנו לא מכים !! אם את רואה שהוא משתדל, יש לעודדו, ולהדגיש בפניו את השתדלותו, כמו: אני רואה שאתה משתדל – אני גאה בך, היום שיחקת בהנאה מרובה בגן המשחקים ועוד. עם מסר נכון, גבול ברור ומודל שלך, בנך ילמד כיצד לנהוג ללא אלימות. בהצלחה, שירלי

מנהל פורום ייעוץ חינוכי