תרומת האבחון לשיפור הציונים

דיון מתוך פורום  ייעוץ חינוכי

04/02/2011 | 14:39 | מאת: אפרת

הבת שלי בכיתה ה'. היא משתדלת ומשקיעה מאוד בלימודים אך מקבלת ציונים בינוניים ואף נמוכים. היא מאוד מתוסכלת מכך. אנחנו לא מבינים למה? חברה טובה הציעה לי לעשות לה אבחון. האם כדאי לאבחן אותה? איפה את ממליצה לעשות את זה? ואיך האבחון יכול לעזור? תודה רבה

לקריאה נוספת והעמקה

אפרת שלום רב, כאשר יש פער גדול ומשמעותי בין ההשקעה הלימודית (הכנת שיעורים, למידה למבחנים, הקשבה בשיעור ועוד), לבין הציונים, רצוי לבדוק מה מקורו. צריך לבחון האם בתכם לומדת באופן יעיל ומשמעותי. כלומר, ילדים נוטים ללמוד כפי שעולה בעיני רוחם, ולא תמיד בדרך היעילה והטובה ביותר עבורם. כל אחד מאיתנו לומד בדרך שונה, על-כן בדקו כיצד היא מסכמת את החומר, ואיך היא יוצרת מובנות, שתגרום לה לזכור את לימודייה היטב. עזרו לה בכך או העזרו במורה, שמתמחה בהוראה מתקנת. כמו-כן, יש לערוך עימה תכנון זמן יעיל, כגון: למידה מבעוד מועד למבחן ולא ברגע האחרון - כך החומר נטמע ומובן באופן יעיל וטוב. בנוסף, הדימוי העצמי של בתך יכול להפגע עקב כך. ישנה צפייה טבעית ומסויימת, שהתוצאות תהיינה בהתאם להשקעה – השקענו משמע נצליח, לא השקענו כלל - נכשל. כשדבר זה אינו מתרחש, היא יכולה לפרש זאת בדרך לא טובה, כמו: איני חכמה ואף גרוע מכך. יש לחזקה ולעודדה רבות על הדרך ועל המאמץ שהיא עושה. בעניין האבחון – אבחון דידקטי או אבחון פסיכו-דידקטי יכולים להצביע על פערים לימודיים, למשל כאשר יש לקות למידה, ועל יכולות. פערים אלו ניתנים לשיפור בעזרת הוראה מתקנת, התמדה ומוטיבציה גבוהה. האבחון ממקד את אנשי המקצוע הן בקשיים, הן בחוזקות והן בדרכים הנכונות לעזור לילד. אבחון תוקפו עד כחמש שנים לערך, כלומר אם תאבחנו אותה כעת, האבחון יהיה תקף לחטיבה, אך לא יהיה תקף לתיכון, ויהיה צורך באבחון נוסף. אך אם תערכו את האבחון בחופשה לפני המעבר לחטיבה, האבחון יהיה תקף מכיתה ז' ועד סוף כיתה יב' - לשיקולכם. מקומות לעריכת אבחונים ומאבחנים ישנם לרוב. אם תקבלו החלטה לאבחן את הילדה, רצוי להתייעץ עם יועצת ביה"ס על מקומות מורשים ומוסמכים באזור מגוריכם. בהצלחה, שירלי

מנהל פורום ייעוץ חינוכי