אופי עקשן
דיון מתוך פורום ייעוץ חינוכי
שלום רב, בני בן שנתיים ו4 היה ילד טוב כיפי לאחרונה הוא הופך לביות עקשן עם אופי מעצבן כל שינוי קרה אחרי שנכנס לגן הוא מרביץ צורח וכשמבקשים ממנו להפסיק הוא אומר לא אני רוצה להרביץ רוצה לצעוק איך מגיבים למכות לצעקות שלו אנחנו בחיים לא הרבצנו לו נראה לי שלמד את זה מהגן? דבר שני שהוא עושה זה לשחק באוכל מבלי שאני אשים לב הוא מתחיל לשחק באוכל ומורח אותו על כל השולחן ושם תחליף לא עזר לא פסטלינה ולא צבעי ידיים עד שאני לפעמים נשברת ןפשוט מתעלמת ומנקה את הליכלוך בשקט ולפעמים מתעצבנת וצועקת שום דבר לא עזר? כיצד להתנהג איתו כשהוא עושה את הדברים האלה ?
רינה שלום רב, גיל שנתיים מוגדר לעיתים כ"גיל ההתבגרות" הראשון. בגיל זה בודקים הפעוטות את עצמאותם ואת מערך הגבולות, שמוצב מולם ע"י המבוגרים בחייהם. כלומר, מצד אחד צריך לתת לו להתנסות, לחוות וללמוד. מצד שני, יש להציב מולו מערך של גבולות ברורים, עקביים וחד משמעיים. חשבי מהו גבול בל יעבור בעיני רוחך, לדוגמא: האם המשחק עם האוכל והלכלוך הנלווה הנו גבול בביתך ? אם התשובה הנה לא, אז לא מעירים לו על כך ומנקים בתום הארוחה. אם התשובה הנה כן, יש לומר לו באופן חד משמעי, שהאוכל אינו משחק, ואם יבחר לשחק באוכל את תאלצי לקחת את צלחתו, מכיוון שתביני שסיים לאכול. מכות למשל, הנם גבול בל יעבור, שלא מקובל בהתנהלותינו מול הזולת לא מרביצים. יש לומר לו בתקיפות אדיבה, שבביתנו לא מרביצים. יש להוסיף על כך, שאם יש דבר מה שמפריע לו או שמכעיס אותו, הוא יכול להסביר לך מה הוא רוצה, מכיוון שהוא כבר "ילד בוגר".כדי לאכוף גבול יש לחזור על הדברים שוב ושוב ולהיות עקביים. כמו-כן יכול להיות שהוא ראה וחווה מכות של ילדים בגן. על-כך יש לשוחח עם הגננת והצוות, ולשמוע מהן מהי גישתן החינוכית ומה הן דרכי הטיפול בנושא כמדיניות הגן. יש לקחת בחשבון שהבית הנו המשפיע העיקרי על חינוך הילד, לכן הקפידי והתמידי בהעברת המסרים והגבולות, שרצויים לך במשפחתך ובחינוך ילדך. נקודה נוספת וחשובה עד מאוד הנה עידודו של בנך. בתוך תקופה לא קלה זו, יש לזכור לומר לו מילים טובות על התנהגויות חיוביות שעשה. יש לחבקו ולנשקו לרוב, ולא לשכוח לומר לו כמה הוא אהוב ומקסים, כדי שלא ישכח את הילד הטוב והכיפי, שהיה ממש לא מזמן. כל טוב ובהצלחה, שירלי
אם אני אגיד לו שלא מרביצים והוא ימשיך בכל זאת להרביץ אז מה עושים אחר כך פשוט להגיד לו שוב ושוב או להתעלם להראות לו שהוא לא מקסל שום יחס שלילי או חיובי כשהוא מרביץ