ילד עצבני שלא מסתדר עם המורים בבית הספר
דיון מתוך פורום ייעוץ חינוכי
שלום וברכה, בני בן ה-10 מוגדר כ"ילד נפיץ", סף התסכול שלו נמוך, הוא נוטה להתפרצויות זעם לעיתים קרובות ומדבר בחוצפה. יש לו יכולת לימודית גבוהה, הוא אינטלגנט ורגיש מאד, אבל ההתפרצויות והחוצפה מביאים אותו לסכסוך תמידי עם המורה, והוא מתוסכל מההערות ומהביקורת עד כדי כך שזה פוגע לו בלימודים. לא עשינו לו אבחון, אבל זיהיתי אצלו סימנים של הפרעת קשב וריכוז. מה עושים? ובעיקר, איך מדברים עם המורה שיוכל גם קצת 'להבין' את הילד, בלי להתעלם מהנזק שילד כזה עושה למשמעת בכיתה. תודה רבה, יעל
יעל שלום רב, נראה שהינך מודעת היטב לקשייו של בנך, ולמחיר הכבד שהוא משלם בעקבות הקשיים הללו. יש לשים לב לנזק שעלול להגרם או שכבר נגרם לדימוי העצמי שלו. כמו שכתבת קיים פער בין יכולותיו הקוגנטיביות ובין הישגיו והתנהגותו הלכה למעשה. הפרושים שבנך מפרש מתוך חוויות שהוא חווה בתחומי חייו השונים, מהווים חלק נכבד מעיצוב הדימוי העצמי שלו, ולכן חשוב שיחווה חוויות טובות או לפחות מאוזנות. ישנן מספר דרכים לטפל בילד שיש לו קושי כמו לבנך, שבעזרתן יש לברר, לבדוק ולערוך הבחנה מבדלת, ולאחר מכן לאפשר לו את הטיפול המתאים והנכון. ראשית, רצוי שתערכי לו אבחון מסודר לבדיקת קשב וריכוז. בדיקה זו נערכת ע"י נוירולוג או פסיכיאטר או פסיכולוג חינוכי . בנוסף, יש לאפשר לו מענה רגשי, שבו יוכל לתת ביטוי לתסכוליו והתפרצויותיו מבלי לקבל ביקורת. לאלו ניתן לפנות דרך קופת חולים או באופן פרטי. את יכולה גם להתייעץ על כך עם יועצת ביה"ס או פסיכולוג ביה"ס. כמו-כן, רצוי שתקבלי הדרכת הורים באופן מסודר, כדי להקנות לך כלים כיצד להתנהל מולו, לחזקו ולעודדו. בביה"ס שוחחי עם הצוות החינוכי, ובקשי את עזרתם כיצד הם יכולים לסייע, ולעזור לבנך לפתח את יכולותיו הטובות. הנך מוזמנת לעיין בספר "ילד פיצוץ" של ד"ר רוס גרין. הספר עוסק בגישה חדשה להבנתם של ילדים הנוטים לתסכול, לנוקשות ולהתפוצצות. הוא מתאים גם לאנשי מקצוע וגם להורים. בנך נמצא בשלב משמעותי של חייו רגע לפני גיל ההתבגרות. לכן חשוב לטפל ולסייע לו כעת, לפני שמנגנוני ההתנגדות של גיל ההתבגרות יופעלו, ויגרמו לקושי בשיתוף הפעולה עימו. כל טוב ובהצלחה, שירלי
אכן, "ילד פיצוץ" הוא אחד הספרים שהכי הזדהיתי איתם בחיים:) נתתי אותו לקריאה גם לאבא ולאחים הגדולים כדי שיוכלו להבין אותו. תודה על ההמלצות, יעל