ילד בן 6 - התמודדות עם בעיות משמעת
דיון מתוך פורום ייעוץ חינוכי
שלום, הנני אם חד הורית לבן 6. בני בכיתה א'. עד סיום שנת הלימודים בגן החובה, לא שמעתי מהגננת על התנהגות שלילית שלו. תמיד הוא היה ממושמע, התנהג יפה, לא הרביץ לילדים אחרים. תמיד הגננת אמרה לי שהוא משמש דוגמה טובה לשאר הילדים בגן. ועכשו שהוא בכיתה א', אני שומעת תלונות מצד המחנכת שלו שמורות אחרות מתלוננות על ההתנהגות שלו בשיעורים, הוא מפריע בשיעור, מנסה להיות ליצן הכיתה ומנסה למשוך תשומת לב. בשבוע אחד לפחות פעמיים מוציאים אותו מהשיעור. כל יום כאשר אני אוספת אותו מבית הספר אני שואלת אותו איך היה בבית ספר, האם התנהגת יפה? וכאן פתאום נפל לי האסימון שיתכן שאני לא צריכה לשאול אותו את השאלות האלו, כי אני פשוט מחזקת אצלו את ההתנהגות השלילית שבו. ואז החלטתי שאני שואלת אותו איזה דברים יפים הוא עשה היום בבית הספר (למרות שבתוך תוכי אני מתאפקת כדי לא לשאול אותו האם הוציאו אותך מהשיעור היום?) הבנתי שיכול להיות שזו הדרך שלו לקבל תוספת של תשומת לב (דבר שלא חסר לו בבית) שאלתי היא: האם אני נוהגת נכון? כיצד עלי לטפל בבעיה זו? משיחה עם המחנכת שלו נאמר לי שמבחינה רגשית הוא קצת תינוקי, לפעמים הוא מדבר כמו תינוק, כאשר הוא עושה זאת היא פשוט מתעלמת ממנו. מבחינה שכלית הוא תלמיד חרוץ (אבל היא הציגה אותו כאחד שמחפש קיצורי דרך בהכנת שיעורים והכנת עבודות בכיתה). בבית יש לי בעיה. כאשר הוא לא מבין דבר מה, אני מנסה להסביר לו ואז הוא נעשה חסר סבלנות ומתחיל לצעוק "אימא, לא ככה הסבירו לנו", ואז הוא מתעקש להכין בדרך שלו, דבר אשר לא תמיד נכון. לפעמים נוצרת סיטואציה שהוא מתחיל להתעצבן ולזרוק את העפרון על הרצפה ונכנס להתקף זעם. ההתנהגות שלו בבית מאוד מפריעה לי, כי אני מרגישה שבמידה מסוימת קשה לי ליישם את הסמכות ההורית. לא פעם כאשר הוא מתפרץ ומנסה לבעוט בי, אני מחזיקה אותו מהיד ומכניסה אותו לחדר להרגעות. שניה אחרי הוא מבקש סליחה על ההתנהגות שלו. למרות אורך הפניה אליך, ניסתי לתמצת את עיקר הדברים בבית הספר ובבית. כרגע, בשיתוף עם המורה אנחנו מנסות לחזק את ההתנהגות החיובית שלו ולהתעלם מהתנהגות השלילית שלו. אודה לך אם תוכלי בנוסף לאמור לעיל לייעץ לי כיצד עלינו לנהוג עימו. והאם לדעתך יש סיבה להתנהגות שלל? דבר שאני מנסה לחטט בראשי ולא מוצאת תשובה. בברכה דניאלה
דניאלה שלום רב, המעבר לכיתה א' הנו מורכב ולא פשוט. הילדים עוברים מגן שבו יש כמות קטנה של ילדים (כמו כיתה אחת בביה"ס) למקום שבו יש הרבה ילדים. בנוסף, ישנם כללי התנהגות חדשים, כמו: לשבת שעות רבות בכיתה, הכנת שיעורים שיעורים ומגרש משחקים ללא המשחקים המוכרים מהגן. כלומר, הילד צריך להסתגל לנורמות חדשות ומרובות, דבר שאינו קל כלל. פעלת מולו היטב, כאשר זיהית את המקום שבו הוא מקבל תשומת לב להתנהגות שלילית, והתחלת לחזק התנהגויות חיוביות זו הדרך הטובה ביותר ועלייך להמשיך בה. צעד נבון נוסף שעשית, הוא שיתופה של מחנכת הכיתה. כך תעבירו לו מסר אחיד גם בבית וגם בביה"ס. ישנם ילדים רגישים, שדרך התנהגות זו מהוה בעבורם מנגנון הגנה. כלומר, הם מעדיפים לצחוק ולהיות ליצנים בכיתה, מאשר להכיל את המעבר ואת השינוי הגדול במקום לבכות אז צוחקים. את זאת את יכולה לראות בבית שם הוא מרגיש בנוח להתפרץ. עלייך להמשיך להיות עקבית עימו, ולהקפיד על הכנת שיעורי בית. תני לו להרגע כמה דקות, ואז המשיכו בהכנתם. השתדלי לא להרבות בדיבור סביב הנושא, וההי עניינית וברורה, למשל: אני רואה שקשה לך. בוא תרגע. אכין לך כוס שתייה, ונמשיך בשיעורי הבית. חשוב לעודדו על המאמץ ועל תהליכים שהוא עושה, כמו: אני רואה שהצלחת לשבת רבע שעה ולהכין שיעורים, ראיתי שהתאמצת, הצלחת לעשות דף שלם ועוד. ניתן גם להשתמש בהומור, לדוגמא : בוא תעשה קסם, ותראה לי איך אתה מסיים את כל השיעורים בצ'יק צ'ק. אם התנהגות זו חוזרת על עצמה, ניתן לשקול מתן מענה רגשי בעבורו. בהצלחה, שירלי