שאלה

דיון מתוך פורום  ייעוץ חינוכי

28/02/2011 | 18:22 | מאת: חוה

שלום, אשמח לדעת מהו 'דינו' של קטין שפגע מינית במערכת החינוך. אני מכירה מקרים של ילדים שפגעו, הושעו למספר ימים חזרו והמשיכו לפגוע בתלמידים נוספים ובכל זאת נשארו בלי יכולת להוציאם מהמסגרת החינוכית בה למדו כיוון שלא נמצאה אלטרנטיבה אחרת. אז איפה פה זכות החברה להגן על עצמה וילדיה...?

חוה שלום רב, מערכת החינוך מתייחסת ברצינות ובחומרה רבה לפגיעות מיניות בכלל ופגיעות מיניות של תלמיד בתלמיד אחר בפרט. המורכבות בתחום זה הנה רב גוונית ובעלת קשת רחבה בסוגים השונים של הפגיעות. אכן בתוך כך עולה שאלתך לגבי זכותו של הילד ללמוד במקום מוגן ולא פוגע, ועל-כך אין עוררין. למרות זאת יש לתת את הדעת ולטפל גם בצד הנפגע וגם בצד הפוגע. באתר שפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי), ישנם חוזרי מנכ"ל של משרד החינוך, שדנים לפרטי פרטים בסוגיות של התעללות ופגיעה מינית. מתוך אלו אתן לך את עיקרי הדברים, שעוסקים בטיפול המשמעתי והחינוכי של ביה"ס בתלמיד הפוגע: הרתעה -יש להעביר מסר חד משמעי, שהתנהגות זו אינה מותרת ויש להוקיעה. יש לנקוט את כל האמצעים להבטיח שהתנהגות זו לא תחזור על עצמה. ניתן להשעות את התלמיד הפוגע עד ארבע ימים, לאחר שיחה עם הילד ועם הוריו. לגבי מעבר כיתה או מעבר ביה"ס, ישנם שיקולים חד משמעיים שנלקחים בחשבון, כמו: תחושת האיום שהנפגע חש, הבטחת הפרדה במסגרת ביה"ס, הבטחת הגנה מרבית וכו'. התהליך של העברת תלמיד לביה"ס אחר או למסגרת שונה, אינו פשוט ומצריך התערבות מערכתית כוללת ובין תחומית של כלל הגורמים המעורבים, למשל: מפקחת, יועצת בכירה, מנהל, יועצת, פסיכולוגית, פקידת סעד, הורים ועוד. הנך מוזמנת לעיין, וללמוד על הנושא לעומקו מתוך חוזרי המנכ"ל המפורטים. שם ישנם גם מספרי טלפון של פקידי סעד מחוזיים עמם ניתן להתייעץ, כיצד לעזור לכל הצדדים. בשורות טובות, שירלי

מנהל פורום ייעוץ חינוכי