מי אמור ללמד חינוך מיני מורה או יועצת
דיון מתוך פורום ייעוץ חינוכי
שלום רב כמורה ותיק מאד במערכת יש לי הסגות לגבי דרישת יועצת בית הספר שאנו המורים נלמד חינוך מיני את תלמידי בית הספר.יותר מכך, היות ואני מורה זכר ,לא נראה לי מתאים ומקובל מבחינת התלמידות שאני שמורה זכר ידבר על מבנה גוף האישה,חלקים אינטימים כשחלות ביציות מחזור חודשי וכו וכו .התלמידות עשויות בצדק רב לא לשתף פעולה ,להיות נבוכות ,להסמיק ,לא להבין איך מורה גבר מלמד את הנושא. במיוחד שאנו המורים לא עברנו הכשרה מיוחדת בנושא חינוך מיני . קושי נוסף שמדובר בבית ספר חינוך מיוחד ,כאשר חלק מהתלמידים בעלי פיגור שכלי חלקם אוטיסטים עם קשיים ביכולת המללה .מעבר לאיך מלמדים חינוך מיני ללא קבלת משוב ותגובה מתאימה מהתלמידים, התלמידות בעלי פיגור שכלי ובעלי יכולת תקשורת מילולית עלולות לא להבין היטב את הנאמר ,יכולות לספר להורים דברים אחרים מאשר נלמדו בכיתה ואז אני כמורה גבר עלול להיות במצב בעייתי . מה דעתך בנושא?
למחנך היקר שלום רב, אני מודעת היטב למורכבות ולבעיתיות שהינך מעלה כאן. המגמה היום הינה, שהמחנכים יעבירו את שיעורי "כישורי חיים" או "תוכניות המניעה" על-מנת ליצור קרבה, פתיחות וקשר עם התלמידים דרך נושאים אלו בהדרכתה והכוונתה של היועצת. הבעיה מתחילה כאשר מורה אינו מרגיש בטוח ו/או מקצועי דיו בתחום מסויים, כמו בדוגמתך. יש מקום לפנות ליועצת ולמנהל/ת כחלק מהחלטה מערכתית, ובחשיבה משותפת להגיע לתובנות בנושא, למשל: בנושא המיניות או בכל נושא אחר, שמורים אינם מרגישים בנוח עימו, שהיועצת תחליף אותם. נפגשתי פעם עם מחנכת, שלא הרגישה בנוח ללמד תוכנית מניעה בנושא העישון, מכיוון שהיא מעשנת. היועצת הבינה את הקונפילקט והחליפה אותה. בשאר הנושאים לא היתה לה בעייה. זאת אומר, שניתן להפעיל שיקול דעת וגמישות בעניין. מחנך משמעותי שיוצר קשר טוב ופתיחות עם התלמידים הינו בעל אישיות טובה ויצירתיות - בשיחות אישיות, בישיבה יחד בהפסקות, בהתעניינות בתלמידים ועוד, ואינו חייב את השיעורים הללו ליצירת קשר. בנוסף, מסכימה איתך, ששיעורי חינוך מיני לתלמידי ח"מ, צריכים להיות מותאמים מאוד לצרכי הילדים ולרמתם. בטוחני שאם תציג זאת כקושי נקודתי שלך, כפי שהצגת זאת בפנייתך אלי, היועצת והמנהל/ת יבואו לקראתך. אם אתה זקוק לעזרה נוספת ממני, אני כאן לרשותך. בהצלחה וכל טוב, שירלי