תלמידת כיתה א

דיון מתוך פורום  ייעוץ חינוכי

13/11/2012 | 12:53 | מאת: אמא

שלום רב, אני אמא לעמית ילדה בת 6 מקסימה ונבונה,ילדת סנדדויץ לאח גדול בן שמונה ואחות קטנה בת שנתיים וחצי.כצפוי בכיתה א' יש יותר דרישות גם מבית הספר וגם בבית, ועמית אדישה וחוצפנית, מטלות פשוטות שהיא אמורה לעשות לבד כמו להתלבש ולהתארגן בבוקר ובערב היא אינה מוכנה לעשות בטענה ש:"לא אכפת לי" או "לא בא לי" כמובן שכך גם בנושא שיעורי הבית. היא מזלזלת בנו מדברת לא יפה ומרבה לכעוס ולבכות כשאנו כועסים על התנהגותה. נסיתי בטוב ניסיתי בעונש, נסיתי לדבר איתה אך כלום לא הועיל. אתמול אף קיבלתי מכתב מהמורה שגם בכיתה עמית לא משתפת פעולה. בנוסף היא מאד מפחדת ללכת לשירותים לבד, להתקלח לבד וכו' אולי זה שלב התפתחותי רגיל שחולף אבל זה התירוץ שלה. אני מרגישה שאני מאבדת אותה שהיא חומקת לי בין האצבעות, איך אני יכולה לעזור לה? אמרתי לה מה אני מצפה ממנה בצורה ברורה, למשל: הסברתי ששיעורי בית אני יכולה לעזור אך היא זו שצריכה להכין. היא מצידה מציבה לי תנאים ולא מוכנה אפילו לפתוח את התיק. מה עליי לעשות כדי להבהיר לה התנהגות רצויה? (מילים לא עוזרות).גם בשנה שעברה בגן קיבלתי תלונות מהגננת שהיא וחברתה הטובה מתנהגות בצורה לא מתאימה לגן, אבל שייכתי את זה לעובדה שהיא יחד עם החברה יוצרות כח וברגע שהן יפרדו זה יחלוף, כנראה שטעיתי. אודה מאד לעזרתכם, אני חסרת אונים ולא יודעת איך להביא אותה להתנהגות רצויה.

שלום רב, ילד שאומר "לא אכפת לי" בעצם אומר – קשה לי, אני זקוק לעזרה. אמירה זו הינה מנגנון הגנה, שבא לעקוף את הקושי האמיתי. השתדלי לא לראות התנהגות זו כחוצפה, אלא כבקשה לעזרה ואולי אף בקשה לגבולות יותר ברורים. שוחחי עימה ללא הפרעות, במקום שקט ובזמן שהיא קשובה לך. הביעי אמפטיה לקושי שלה – אני מבינה שקשה לך להכין שיעורי, להתלבש בבוקר, להתרכז בכיתה, ללכת לשירותים ועוד. אמרי לה שאת רוצה לעזור לה ולהקל עלייה. חשבו יחד כיצד את יכולה לעזור לה. אם אין לה רעיונות, הציעי רעיונות משלך ושמעי מה יש לה לומר עליהם. הציגי לה את המטלותיה ואת חובותיה, שבהן אין לה אפשרות בחירה, כמו: להתלבש בבוקר, ללכת לביה"ס, להכין שיעורים וכו'. עודדי את עצמאותה, וספרי לה כמה את סומכת עלייה ואוהבת אותה. הבחירה נתונה בדרך שהיא בוחרת לעשות את המטלות. הדגישי בפנייה, שהלימודים הם באחריותה, ואת פה בעבורה לסייע ולעזור כמה שהיא צריכה. בנוסף יש לתת כובד משקל לעידוד התנהגויות חיוביות, כשהדגש הינו על הדרך ועל המאמץ ולאו דווקא על התוצאה הסופית. אם את מרגישה, שהדברים יוצאים מכלל שליטה, רצוי שתפני לקבלת הערכה מבדלת לגבי הקשיים שלה. שוחחי עם היועצת החינוכית ו/או פסיכולוגית ביה"ס. הן תכלנה לסייע לך בחשיבה ובדרכי טיפול בבתך. בהצלחה וכל טוב, שירלי

מנהל פורום ייעוץ חינוכי