בן שלוש וחצי...
דיון מתוך פורום ייעוץ חינוכי
בני מצוי בתקופה בה קשה לנו לתמודד עם התנהגותו. כל דבר שמבקשים ממנו הוא איננו עושה (כמו לבוא להתלבש,לאכול,לישון,לסדר את הצעצועים שפיזר , להפסיק לעשות משהו מסוכן וכו'...)ופעמים רבות הוא רוצה לקבוע- מי מלביש אותו, איפה מלבישים אותןו וכו'. גם כשהוא שואל אם הוא יכול משהו (עוגיה/חטיף למשל) ואני עונה לו שלא או שאחרי האוכל, הוא איננו מקבל זאת ועושה סקנדל שלם הכולל בכי צרחות השתוללות מכות וכו'. אני מצליחה לגרום לו לעשות דברים רק ע"י 2 דברים: 1. איום בעונש, כולל עד לעונש עצמו (בלי טלויזיה/ממתקים..) 2.הפחדה כמו- תתקלח שלא תתחיל להתגרד ויהיו לך פצעים, תשתה מיים שלא יתייבש לך הגוף..אם תטפס תיפול ותשבור את האף...בכביש אתה תידרס.. וכו' וכו'... אני מבינה שזו לא הדרך אך לצערי כרגע אלו הברירות היחידות שבידי. היום הוא הגדיש את הסאה עד שהפלקתי לו וצעקתי שאני קובעת בבית הזה ולא הוא , שאני מצפה שמחר הוא יקום ויתנצל על כל מה שהתנהג לא יפה וגם יהיה ילד חדש, שמקשיב להוריו.אני רוצה לציין שאחותו בת שנה וחודשיים רואה את מה שקורה כל יום ואני מפחדת שתלמד ממנו את מעשיו הרעי. מה עושים?? תודה!
דנית שלום רב, ילדים בגילו של בנך בודקים את מערך הגבולות, שמצויי בסביבת חייהם בגן, במשפחה ובחברה. בדיקה זו הינה קשה ומאתגר בעבור ההורים, ויכולה להגיע למקומות של כעס, של התפרצות ושל חוסר אונים הדדי. גבולות ברורים יוצרים אצל הילדים ביטחון, מוגנות וסדר. חשבי על החוקים, שהינם עקרוניים בעבורך, ושאותם את רוצה להנחיל למשפחתך. הבדילי בין גבול חד משמעי של מצבי סיכון ובין גבול ערכי משפחתי . זאת אומרת, ריצה לכביש הינה מסוכנת ומהווה גבול חד משמעי, לעומת בחירת בגדים או צפייה בטלוויזיה. ברגע שקבעת את מערך הגבולות, יש ליידע את הילד עלייהם, למשל: אחרי שמשחקים, אוספים את הצעצועים חזרה לארגז. חשוב מאוד להדגיש את החיוב ולעודד את הילד ללא הפסקה על מאמצים ועל צעדים חיוביים קטנים, לדוגמא: איזה ילד מקסים ובוגר יש לי שעוזר לארגן את הצעצועים, אתה גורם לי אושר לראותך כך, אני גאה בך, ראיתי שמאוד התאמצת לעזור ועוד. יש להתעלם מהתנהגות שלילית ולחזק לרוב את ההתנהגות הרצוייה. ברגע שתארגני מערך גבולות ברור ועקבי ותעודדי את בנך יטב לשנייכם. בהצלחה, שירלי