עלייה לכיתה א'
דיון מתוך פורום ייעוץ חינוכי
שלום שירלי, בני בן ה-6 עלה כעת לכיתה א'. בגן חובה היה ילד חיובי וחברותי ולא התקבלו לגביו חוות דעת שליליות. הופתעתי לקבל משוב מהמורה על כך שבני מפריע מאוד בשיעורים, זז ומדבר ללא הפסקה, מתקשה לדחות סיפוקים ויש לו התפרצויות בכי. להלן נתונים נוספים לגביו: בני ילד רגיש, אולם בגן חובה וכן בקורס הכנה לכיתה א' נאמר לי שהוא בהחלט בשל לעלות לבית הספר. הוא מצוין בחשבון ובכתיבה. מעסיק את עצמו נפלא, מסוגל לשבת ולצייר בשקט בחדרו או לפתור פאזל של 200 חלקים בריכוז רב. רואה הצגות או סרטים בריכוז. עם זאת, לעיתים נוטה להתנהגות אימפולסיבית, מדבר הרבה, שוכח סדר של פעולות שאני נותנת לו. האם לאור כל מה שתיארתי, יש סיכוי שמדובר כאן בבעיית קשב וריכוז או שאלו חבלי הסתגלות קשים לכיתה א'?
גלי שלום רב, המעבר לכיתה א' הינו מורכב ולא קל בכלל. כל ילד חווה את המעבר בצורה קצת שונה, אך לכולם זה מעבר, שמצריך הסתגלות מחדש למסגרת לא מוכרת, לכללים חדשים, לצוות חדש, למבנה מערכתי שונה וכו'. שלב זה עדיין מוקדם לקביעות או לאבחונים, בעיקר על סמך תפקודו בגן. תנו לו את הזמן להסתגל. בקשי מהמחנכת לכתוב לו הערות טובות במחברת הקשר על דברים קטנים שהוא עושה במהלך היום. עודדו אותו להתנהגות חיובית והיו גאים בו. בטוחני שיש בו מעלות רבות. בצד כל זאת, שתפי את הגננת בקושי של סדר פעולות, וחשבי עמה כצד לסייע לו, למשל: לתת לו משימה אחת כל פעם ולא רצף של פעולות. דברים קטנים אלו יכולים לסייע לו. בכל מקרה, אם את רואה המשך של הקושי, ניתן להתייעץ עם היועצת ועם פסיכולוגית ביה"ס לגבי ההמשך. בהצלחה ושנה טוב, שירלי