2 שאלות די דחופות תודה!
דיון מתוך פורום ייעוץ חינוכי
שירלי שלום, אני יועצת מתחילה, אחרי המתווה.. ויש לי 2 שאלות: 1. תלמיד בכיתה ו' שמסתובב בלי סוף בביהס, בשיעורים מוסח מאוד, לא מרוכז, מוטרד, עם לב טוב וענק! אבל לא מצליח לתפוס את עצמו, דברתי איתו בתחילת השנה כמה פעמים, לא הצלחתי להבין ממה השינויים והוא אומר שהוא מאוד מבולבל השנה.. לא יודע ממה. ניסיתי לגייס את הוריו אבל הם ממש לא בקטע של לראות קשיים, הם אומרים שזה יעבור לו עם הגיל.. מה אני עושה איתו? כואב לי הלב עליו 2. ביהס שאני עובדת בו הוא ביהס קשה עם הרבה צרות ומורכבויות. המנהלת לא מתנהלת נכון ואני לא מצליחה לשים אצבע מה בדיוק לא טוב בהתנהלות. לאחרונה שמתי לב שבכל שטות היא מערבת אותי, בעיות משמעת, קבלת תלמידים חדשים, בעיות בין צוות המורים, אני עובדת רק 3 ימים בשבוע ובימים החופשיים שלי היא דואגת לשלוח לי מיליים בלי סוף עם כל מיני שטויות כמו: הילד הזה לא נראה לי טוב.. יש קשיים עם כיתה זו... אני צריכה תשובה מהירה לגבי ענין מסוים... התכתבויות שלה עם הורים.. זה מאוד מרגיז אותי, אני לא מצליחה לעשות את העבודה שלי אלא להתעסק כל הזמן בצרכים של המנהלת. מה לעשות? אני מכירה את עצמי בתור אחת שקשה לי לשמור על גבולות ואם סוחבים אותי לבעיות אני נשאבת אליהם גם אם זה לא שלי, לא מתוך שליטה אלא מתוך חוסר שימת לב לצרכים שלי ורק בסוף יום אני קולטת כמה פגעתי בעצמי גם פיזית שלקחתי על עצמי יותר מידי ללא מנוחה וגם מעשית שלא הספקתי מה שרציתי לעשות? מרוב שמנהלת ביהס דומיננטית וסוחבת בדיבור שלה אני אפילו כבר לא בטוחה כל כך בהגדרות התפקיד שלי ומה נכון שאעשה, איך לבנות תוכנית ייעוצית נכונה ולא לזוז ממנה? ואיך אדע לזהות את הגבולות של עצמי ולשמור עליהם? אשמח לתשובה מהירה תודה!!
שיר שלום רב, התחושות שאת חווה כעת הנן שכיחות ונורמטיביות לשנה הראשונה בעבודת הייעוץ. ראי בשנה זו שנת הסתגלות ולמידה. כל יועצת בונה לעצמה את "האני מאמין" הייעוצי שלה בהתאם לאופייה ובהתאם למדיניות בית הספר. בתום השנה הזו חשבי עם עצמך ועם קולגות למקצוע מהן הגדרות התפקיד כפי שאת רואה אותם. לאחר מכן, שוחחי עם המנהלת ובדקי כיצד היא תופסת את תפקיד היועצת בבית הספר. כך תוכלו להגיע לעמק השווה שמתאים גם לך וגם לה. חלק מהדברים שתיארת הם המהות של עבודת היועצת, אך מסכימה אתך שיש צורך לפעול ממקום של גבולות ברורים, שישמרו עלייך ועל כוחותייך, למשל הסיפור על הילד מסעיף 1 התפקיד שלך לתאר להורים מה קורה לילד מבחינה רגשית, לימודית והתנהגותית ומה המחיר. בנוסף , את צריכה להפנות אותם לגורמי אבחון וטיפול בהתאם ולסייע להם לעשות זאת. כמו כן עלייך לעזור למורות ולמחנכת להתמודד עמו ולחזקן. עד כאן תפקידך. אין את אחראית על החלטת הוריו ואין זה מתפקידך לטפל בבעיות המשמעת שלו. תני לעצמך את הזמן ללמוד ולהתרגל, בטוחני ששנה הבאה תהיה הרבה יותר קלה. בהצלחה, שירלי
שירלי שלום, קראתי בעיון את תשובתך ותודה רבה עליה! מאתמול אני חושבת עליה,היא עזרה לי להפחית לחץ ואחריות שלקחתי מידי על דברים אבל הדבר שהכי קשה לי בתשובה שכתבת שזה מתאים ליועצת מתחילה בשנה ראשונה, אבל אני שנה שלישית!! וזה מה שקשה, חשבתי שנכון בשבילי לעזוב את ביהס בסוף שנה, יותר מידי מקרים קשים ומנהלת שאוהבת להכניס כל הזמן פרויטקים חדשים בלי להתחשב בכוחות של הצוות. מצד אחד המשרה שלי שם יחסית גדולה 20 שעות אבל מצד שני קשה לי מאוד ואין לי כוח לעשות דבר לעצמי אחרי בית הספר. איך אדע אם נכון עבורי לעזוב? שוב, תודה!