התעסקות יתר בפלאפון

דיון מתוך פורום  אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים

14/09/2014 | 09:30 | מאת: משה

שלום . נכדי בן הארבע הוגדר על הספקטרום האוטיסטי . כיצד ניתן להתמודד עם ילד הקשור לצפייה בסרטונים בנייד ומתנתק מהסביבה . יש לציין שהילד מדבר וזוכה למחמאות על שיתוף פעולה מלא בגן . מבקש המלצה על פעילות היכולה להסיטו לנושאים אחרים . בתודה .

לקריאה נוספת והעמקה
21/09/2014 | 09:32 | מאת: ד"ר איריס שגב

משה שלום, בעידן המסכים המרובים בו אנו חיים זוהי בעיה המטרידה את הורים רבים. בהקשר לספקטרום האוטיסטי, לתופעה השלכות נוספות, בשל היותה פעילות לבדית המנתקת את הילד מסביבתו ומקטינה את הפוטנציאל לפיתוח תקשורת ואיכות של קשר עם הסובבים. יחד עם זאת, מדובר בפעילות המסבה הנאה ובטחון לילד, החש כי זהו תחום בו הוא מבין כיצד דברים עובדים ומצליח לתפעל אותם נכונה. לפיכך, ההמלצה היא לא 'להכחיד' את ההתנהגות, אלא לתחום אותה בתדירות ובמשך ההתעסקות, להרחיב אותה לפעילויות קשורות נוספות וכן לנסות ליצור התניות מסוימות סביבה. בהתייעצות עם הורי הילד, ניתן לקבוע זמנים ומקומות, אשר יהיו ידועים לילד מראש בהם הוא רשאי לצפות בסרטונים, כגון: כל יום כשחוזר מהגן למשך 20 דקות, ביום שבת אחרי כל ארוחה למשך חצי שעה וכיו"ב. יש לעזור לילד להתרגל ללוח הזמנים החדש על ידי הכנה מוקדמת טרם השימוש במכשיר, תזכורת 5 דקות ושוב דקה לפני סיום הפעילות (לחלופין להכינו לכך שיוכל לצפות ב-3 סרטונים קצרים, ולהזכיר לו משסיים את הסרטון הראשון שנותרו לו עוד 2 סרטונים קצרים לצפייה לבחירתו וכו'). כשהילד מגלה התנגדות ניתן להשתמש במשפט קצר בנוסח: "קודם X אחר-כך סרטונים" (לדוגמא, קודם מקלחת/ארוחת צהרים וכו') במקביל, היות ומגלה ידע טכנולוגי מסוים מעצם היכולת לתפעל את הסרטונים, כדאי להרחיב את ההכרות שלו עם מכשירים טכנולוגיים והפונקציות המגוונות שהם מציעים ובכך לשכלל את התמצאותו בעולם המדיה והטכנולוגיה ואת ההנאה שעשוי להפיק מכך. בנוסף, יש לזהות את התחומים בהם לילד יכולות גבוהות יחסית, ולנסות להציע לו בתחומים אלה פעילויות רלוונטיות. לדוגמא, אם נהנה מפזלים, כדאי לבחור דגמים של דמויות/נושאים האהובים עליו. בתחומי קושי יש לתת לאנשי מקצוע לשפר את ביצועיו ומומלץ שלא להכביד עליו בפעילויות בהן חש תסכול ומגבלה. למשל, אם לילד בעיה במוטוריקה עדינה והוא מתקשה מאוד לצייר, כדאי לצמצם פעילות זו ו/או לאפשר לו לצייר על משטחים גדולים במיוחד ועם חומרים שהילד אינו רגיש למגע עמם (החומרים משתנים מילד לילד). בברכה, ד"ר איריס שגב.

מנהל פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים