אספרגר ומסגרת חינוכית הולמת

דיון מתוך פורום  אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים

11/05/2011 | 17:16 | מאת: אספרגוס

שלום רב, בני הבכור בכתה א', אובחן לאחרונה ע"י פסיכיאטרית כ ADHD , אולם, טיפול בריטלין/קונצרטה הקצין בעיות התנהגות ואלימות כלפי חבריו לכתה, שנובעים בעיקר מליקוי בהבנת מצבים חברתיים. ביה"ס הגיש בקשה לועדת השמה, כי הם לא יודעים איך לטפל, להגיב ובכל מקרה, אינם תומכים, מבינים ומכילים , אלא בעיקר מאשימים ומענישים. לאחרונה, אנו בודקים אפשרות, ע"פ כל הסימנים שעל פני השטח, שמדובר בתסמונת אספרגר. אנו בהמתנה לתור לאיבחון. אני ובעלי החלטנו לעבור דירה ולתת לילד הזדמנות להתחיל במקום חדש שיבין אותו יותר ויתן לו את המענה המתאים. אנו מוכנים לעבור דירה ועיר, לעשות הכל כדי למצוא לו מקום של נחת ללמוד. מכיוון שעדיין אין לנו איבחון חד משמעי, אנו מנסים לגשש את דרכנו לקראת כיתה ב' בשנת הלימודים הבאה. אשמח לקבל המלצות לבית ספר יסודי בחינוך הרגיל, שידע לשלב בהבנה תלמיד אינטיליגנטי מאוד, עם משלב צמוד (לא יודעת כמה שעות שבועיות ינתנו) או בי"ס עם כיתת התנהגות לתלמידי אספרגר ברמה לימודית גבוהה (אין לי כל כך מושג אם קיים דבר כזה ספיציפי). או כל מסגרת שיכולה להתאים ולהכיל את הבעיה הנוכחית (אלימות פיזית והתפרצויות זעם, שמטופלות ועם הזמן אני מאמינה שידעכו) אשמח לכל מענה בעניין.

לקריאה נוספת והעמקה
12/05/2011 | 18:56 | מאת: ד"ר איריס שגב

הורים יקרים, ראשית, חשוב מאוד שהאבחנה תהיה מדויקת. ייתכן והילד אכן ADHD, אך אינו מגיב טוב לריטלין ולקונצרטה. אם הילד בספקטרום האוטיסטי, אבחנה של ADHD כלל אינה במקומה, ויש לשקול מחדש מתן טיפול תרופתי. לא אחת, קורה שילדים בספקטרום האוטיסטי מאובחנים בתחילה כ – ADHD, בשל נטייה להתנתקויות וקשיים במיקוד הקשב בתחומים בהם אין להם עניין אישי. אבחנה מדויקת תוביל למסקנות יעילות הן בנוגע לטיפול התרופתי המתאים והן בנוגע למסגרת החינוכית האידיאלית. שנית, בהיעדר אבחנה, קשה להמליץ על המסגרת המתאימה, אך אציין לדוגמא כי בית ספר "ברושים" בתל אביב הוא מסגרת תומכת וסבלנית עבור ילדים בעלי פוטנציאל אינטלקטואלי גבוה המפגינים בעיות התנהגותיות ורגשיות שונות. מסגרת מסוג אחר היא בית ספר בחינוך הרגיל שבו "כיתת תקשורת" (עד 8 תלמידים) לילדים בספקטרום האוטיסטי בתפקוד גבוה המקבלים שילוב יחידני במקצועות לימוד שונים מחוץ לכיתה והמחנכת עובדת איתם על רכישת כישורים חברתיים. בקרית אונו יש את בית ספר "שרת" וברמת גן את בית ספר "ויצמן". לא בכל שנה נפתחת כיתה כזו (הדבר תלוי, בין היתר, במספר תלמידים חדשים מינימאלי). היות וכבר הוגשה בקשה לוועדת השמה, וודאי מעורב בנושא השפ"ח (=השירות הפסיכולוגי החינוכי) בעיר מגוריכם. מומלץ לפנות אליהם לקבלת מידע נרחב בנושא מסגרות החינוך השונות, גם אם אין עדיין אבחנה ו/או החלטה. שלישית, אני ממליצה לא להמתין לסיום האבחון ולהחלטות וועדת ההשמה ולהתחיל בטיפול פסיכולוגי. זאת, משום שלאורך תקופה ממושכת הילד סובל מאוד ואינו זוכה להתייחסות נאותה מצד המסגרת הקיימת, לעיבוד החוויה שלו ולרכישת כלים להתמודדות עם מצבים בהם הוא מוצף ומתפרץ. צר לי לקרוא על ילד, שחרף מצוקתו הרבה, אינו נמצא במסגרת מכילה ואמפאתית. מאחלת לכם ולו שנת כיתה ב' טובה ומחבקת. בהצלחה! ד"ר איריס שגב.

13/05/2011 | 11:16 | מאת: אספרגוס

איריס יקרה, תודה רבה על תגובתך!!

מנהל פורום אוטיזם, אספרגר PDD - בוגרים ומבוגרים