שינוי התנהגות תינוקת בת שנה
דיון מתוך פורום טיפת חלב
שלום רנה, יש לי תינוקת מקסימה בת שנה. לאחרונה חל שינוי בהתנהגות שלה ואני לא יודעת כיצד להגיב. למשל, לא מוכנה לעזוב אותי בגן בבוקר עם בכי קורע לב (שעד לפני שבועיים הייתה הולכת לגננת בשמחה בלי להסתכל אחורה), לא רוצה להיכנס לאמבטיה ועד שאני מצליחה להכניס אותה היא כבר רוצה לצאת (בעבר היא מאוד אהבה תאמבטיה ולא הייתי מצליחה להוציא אותה), פחד מרעשים חזקים שלא הטרידו אותה בעבר, לא מוכנה שאבא שלה יארגן אותה בבוקר לגן, בקיצור שינוי ממש קיצוני תוך שבועיים. חשוב לי לציין שאין שום שינוי בבית והכל רגיל. אני מניחה שזה נובע מהגיל ואני מקווה שזה יעבור. השאלה היא כיצד להגיב, למשל בעלי כבר לא מארגן אותה לגן כי היא לא מפסיקה לבכות, האם בכל זאת לתת לו עד שיעבור? האם להתעקש כדי שלא תתרגל או לנסות להקל עליה? אני קצת מבולבלת אשמח לעזרה וכמובן מתי זה צפוי לעבור? תודה גלי
גלי שלום, את מתארת מצב של פחדים התפתחותיים - שאופייני לגיל הפעוט - בד"כ מגיל 18 חודש - אך אופייני ביותר סביב גיל שנתיים - לכן גיל שנה - זה מוקדם מהצפוי - ובגלל שזה מוקדם אני מציעה כן לפנות לרופא הילדים המטפל בשלב ראשון לודא שאין סיבה רפואית לשינוי בהתנהגות . ולגבי המתוקה: הקושי בפרידה בבוקר בגן אופייני מאד לגיל שלה - מגיל 9 חודשים יש חרדת נטישה - וכל פרידה מדמות מרכזית בחייה - יגרום לבכי היסטרי (זהו גיל שבו לך מאד קשה ללכת לשירותים בלי שתבוא איתך כי אם את הולכת לשירותים ומשאירה אותה בחדר בלי שתראה אותך - יש בכי!). זה קורה כי תינוקות בגיל זה חושבים שאם החפץ נעלם להם הוא נעלם להם לתמיד ולא מסוגלים להבין שזה רק זמני. ולכן במקרה זה בפרידה בגן - צריך להגיד לה שאת חוזרת אחה"צ , ולתת לה נשיקה, להעביר אותה לגננת , וללכת(הדיבור איתה צריך להיות בטון מלא ביטחון - כיון שתינוקות יודעים לפרש את חוסר הביטחון שלנו ואז גם הם חסרי ביטחון !) . וכשאת חוזרת אחה"צ - להתחיל בנשיקה - ולהגיד לה "תראי, חזרתי! בדיוק כמו שהבטחתי לך הבוקר". כן חשוב לודא אצל הגננת - האם אכן אחרי תקופת הבכי הראשוני בפרידה - המתוקה נרגעת ונהנית במהלך היום(כפי שברוב המקרים קורה). לגבי הפחדים האחרים כגון רעשים חזקים , פחד מהאמבטיה וכו' - אלו בהחלט פחדים התפתחותיים אופיינים - במקרים אלה - חשוב לצמצם עד כמה שניתן את ההתמודדויות עם הגורמים המפחידים - למשל - אם יש רעש של מסוק בחוץ - לא עוזר להראות לה "הנה זה רק מסוק", או "הנה זה רק כלב שנובח" - אם נתאמת עם הפחד , והכלב באותו רגע יקפוץ ללקק או משהו כזה - הפחד יהפוך לפחד נרכש. יש לזכור כי במקרים של פחדים התפתחותיים - הם חולפים מאליהם. אך יש מקרים שאין ברירה וחייבים לעשות משהו אפילו שהיא מפחדת - כגון אמבטיה - במקרה זה חשוב שתגידי לה כשהיא באמבטיה - "אני יודעת שאת מפחדת, אז נעשה אמבטיה מהר" - ואכן יש לעשות מהר - ולהוציא אותה. אין טעם להגיד לה "את לא צריכה לפחד מאמבטיה" - אין לה שליטה על הפחד הזה - עבורה זה פחד אמיתי. ולגבי ההתארגנות בבוקר - כאן אינני מוצאת שהקושי שלה בהתארגנות עם האבא - אמור לשקף פחד התפתחותי - אלא יותר עניין של חוקרת גבולות - שגם אופייני לגיל - ולכן אני ממליצה שיהיו כמה בקרים ששניכם יחד תארגנו אותה - (אפילו שזה "ביזבוז משאבים" על הבוקר) - כך את משקפת לה שזה בסדר מבחינתך שאבא שותף להתארגנות בבוקר - ואחרי כמה התנסויות כאלה - אבא יכול לארגן אותה בבוקר לבד - גם אם זה ילווה בבכי. אם אתם תהיו עקביים במהלכים שלכם מולה - היא תבין מה מצופה ממנה(כלומר הגבול יהיה ברור ). בהצלחה!
היי שלום.. יש לי תנוקת מקסימה בת שנה וחודש היא כבר הולכת אני נמצאת איתה בבית אני לא עובדת.לאחרונה היא לא נותנת לי מנוחה רוצה רק ידיים בוכה אם אני לא מרימה אותה ..רוצה שאני הייה איתה כל הזמן בלי הפסקה..אני משחקת איתה המון אבל יש רגעים שאני צריכה לעצמי כגון הכנת צהריים מקלחת שירותים וכו..יש לציין שכשאבא שלה בבית היא מתנהגת רגיל לא בוכה מתעסקת בשלה..אפילו כשאני בסביבה...היא גם מסרבת לשחרר אותי כשאנחנו אצל הסבתות..