התפתחות- ילד בן 3 חודשים
דיון מתוך פורום טיפת חלב
000525323421שלום רב, השבוע ימלאו לבני 3 חודשים. הילד בריא , יונק ומקבל סימילק עד פעמיים ביום.יש לו סדר יום קבוע יחסית והוא ישן לילות רצופים אפילו כ-8-10 שעות, חייכן , עוקב אחר חפצים בעיניו (ואחרי אנשים וקולות מוכרים, במיוחד שלי) .כאשר משכיבים אותו על הגב הוא מרים את הראש ומסתכל סביבו בסקרנות לאורך זמן. בכל הספרים והמאמרים שקראתי , הוא אמור כבר להושיט ידיו לחפצים ולתפוס אותם- זה לא קורה.לפי מאמרים הוא גם כבר אמור לשלב כפות ידיים- וגם זה לא קורה. הוא מאד פעיל באוניברסיטה, מריע בידיו וברגליו, מכניס ידיו לפיו בהתלהבות. אך לכל היותר מאגרף ידיים לכיוון חפצים. דבר נוסף, עדיין פוזל בעין אחת. סיבה לדאגה?? מה לעשות?
אריאלה שלום!בנך נמצא בשלב התפתחותי מקסים! רק מהחיוכים החברתיים שלו אפשר פשוט "לאכול" אותו. בכל שלב התפתחות יש טווח התפתחות תקינה - ואם תינוקך הינו בטווח - אזיי ההתפתחות שלו היא נורמלית לחלוטין - ואי אפשר להגדיר זאת כהתפתחות איטית. בגיל 3 חודשים מצופה:1. צחוק. 2. הרמת ראש בהישענות על זרועות הידיים בשכיבה על הבטן. 3. הפניית הראש לעבר מקור של צליל. 4. מושיט ידיים לחפצים. 5. משחק עם הידיים ומכניסם לפה. יש תינוקות שיעשו את כל הנ"ל - בדיוק לפי הכתוב, ויש כאלה - שיעשו רק חלק - אבל התפתחותם הינה תקינה לחלוטין (כי הטווח של ההתפתחות היא תקינה באותה מידה - ומה שחשוב שכל ילד - לא משנה איפה שהוא נמצא בטווח של הרצף ההתפתחותי שלו - מתקדם באותו הרצף)למשל - 1. יש תינוקות שלא צוחקים בקול - אבל החיוך החברתי מלווה בהפקת קול - זה תקין. 2. יש תינוקות שנשענים על האמות הידיים ולא על זרועות מושטות - כאשר משכיבים אותם על הבטן - ובגיל 3 חודשים זה תקין!3. יש תינוקות שצריך לעבוד קשה כדי לגרום להם להפנות ראש לכיוון מקור צליל - בד"כ תינוקות אלה הם כל כך עסוקים בגריה בצד השני - שהם לא קשובים לקולות אחרים. 4. יש תינוקות (כבנך)שמושיטים ידיים לעבר האוניברסיטה - אבל עדיין לא מנסים לתפוס את הצעצועים שבו. 5. יש תינוקות שמכניסים את הידיים לפה - אבל לא ביחד. למעשה כל הנ"ל הינו תקין - ועל פי מה שכתבת בנך - הינו ברצף ההתפתחותי המתאים לגילו!הוא עדיין לא השלים את כל "המשימות" - אבל יש לו 3 חודשים זמן להשלים - והוא בינתיים נהנה עם כל מה שהוא למד עד עכשיו - וזה פשוט מקסים - לדוגמא - הוא למד להריע בידיו וברגליו כתגובת התלהבות לאוניברסיטה.! תפקידינו כהורים לאפשר גריה מתאימה כדי שהוא יוכל להשלים את כל אבני הדרך בהתפתחות בתוך הטווח המומלץ. לכן , כיון שהוא נהנה מהאוניברסיטה - ואנו מצפים שעם הזמן ינסה לתפוס את החפצים התלויים בו - אזיי להמשיך לשים לו אוניברסיטה כגירוי. ניתן לנסות לגרות את כפות ידיו הקטנות בעזרת הידיים שלך - ולפתוח את האגרוף הקמוץ - עם מסאז'ים/לחיצות קטנות ועדינות על כף היד הפתוחה. לא צריך הרבה מעבר לזה - הטבע והזמן - ימשיכו לעשות את שלהן. המשחק של שני ידיים ביחד והכנסתם לתוך הפה - מעיד כי תינוקך מצא את קו האמצע שלו - ולכן אם עדיין הוא אינו עושה זאת (ושוב הוא אמור להשלים את הטווח ההתפתחותי הזה עד גיל 6 חודשים - כאשר כמעט כל התינוקות כבר ישלימו זאת עד גיל 4 וחצי חודשים)אנו יכולים לכוון אותו לקו האמצע שלו - כאשד מחזיקים אותו - תמיד להחזיק ששני ידיו קדימה (לא אחת קדימה, ואחת מאחורי הגוף שלך - כפי שמקובל בהנקה)ניתן לשחק איתו - כאשר הוא שכוב על רגלייך , עם הפנים אלייך - ואז ניתן למחוא איתו כפיים, למחוא איתו רגליים - הכל לכיוון המרכז של הגוף שלו. ושוב - לא צריך יותר מזה - הטבע והזמן יעשו את שלהן! בבדיקת התפתחות בטיפת חלב בגיל 6 חודשים - יבדקו האם הוא השלים את כל טווח ההתפתחות המתאים לגיל 3 חודשים, ואז יבדקו היכן הוא נמצא ברכישת אבני ההתפתחות לגיל 6 חודשים. לגבי העין הפוזלת - בכל מקרה של פזילה - גם אם את רואה זאת לעיתים נדירות, או מישהו אחר רואה זאת ואת לא - כדאי לפנות לרופא עיניים לבירור. ברוב המקרים בגיל זה - זה פשוט מבנה של גשר האף - אבל תמיד כדאי לבדוק זאת - כי אם אכן זו פזילה - ככל שעולים על כך בגיל צעיר - אפשר לטפל ולהימנע ממשקפיים בגיל מבוגר יותר!שתהיה שנה טובה ומתוקה!