התפרצויות בילד בן 8 המטופל בריספונד
דיון מתוך פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים
שלום, בני בן 8 נוטל כבר מעל שנה ריספונד (התחיל מחצי מ"ג וכיום 1.5 מ"ג - 1 מ"ג לפני השינה וחצי כדור בבוקר) ובנוסף נוטל חצי כדור ריטלין 5 מ"ג בבוקר וחצי כדור לאחר 4 שעות. הסיבה לטיפול היא ODD, הפרעת התנהגות עם גורם אלימות. אין ספק שלאורך הזמן ההתפרצויות ירדו אך לצערי הן עדיין קיימות, רק היום הוא בעט במורה בגלל שהיא לקחה לו פתק שרצה להעביר בשיעור. כמו שניתן להבין, אין קשר בין המקרה לתגובה וזו עיקר הבעיה. השאלה שלי היא איך ממשיכים מכאן? מיותר לציין שהוא היה בטיפול פסיכותרפיסטי למעלה משנה וחצי. האם לנצח יהיו התפרצויות כאלה? האם הוא לנצח הוא יטול את הריספונד? האם אין דרך אחרת חוץ משוב לעלות את המינון? האם יש בדיקות כלשהן שניתן לבצע? משהו? סליחה על אורך השאלה אבל אני די מיואשת...
מילי שלום, אנסה לעשות מעט סדר בדברים. כתב שבנך מאובחן כלוקה בהפרעת התנהגות מסוג הפרעה מרדנית מתנגדת (ODD), וכי הוא מטופל ב-Rispond (הנקרא גם Risperdal) וב-Ritalin קצר טווח. לא כתבת, אך אני מניח שבנך לוקה גם בהפרעת קשב ורכוז, קרוב לודאי עם היפראקטיביות ואימפולסיביות, ולכן הוא מטופל גם ב-Ritalin. עוד הוספת, שלמרות הטפול התרופתי עדיין יש התפרצויות אלימות כלפי הסובבים אותו. ראשית, חשוב לי לציין, שאלימות כלפי הסובבים, אינה חלק מהפרעה מרדנית מתנגדת (ODD). הפרעה זו בהגדרה, היא חוסר הענות לסמכות, אך לא פגיעה באחרים. שנית, לא סיפרת האם בנך מקבל טפולים נוספים. כתבת שהיה בטפול פסיכותרפויטי, אך לא ברור מאיזה סוג. יש לזכור, שטפול תרופתי בהפרעת קשב ורכוז המלווה בהפרעת התנהגות, הוא רק חלק מהטפול. אמנם חלק חשוב, אך רק בכל זאת רק חלק מהטפול. לצערי, טפול פסיכולוגי דינאמי (כלומר, הטפול הפסיכולוגי הקלאסי) לא נמצא יעיל בטפול בהפרעת קשב ורכוז המלווה בהפרעת התנהגות, ולכן, איני מוצא מקום לטפול כזה, אלא אם מטרתו של הטפול היתה בבעיה אחרת שלא כתבת אודותיה. הטפולים שכן נמצאו יעילים הם טפול תרופתי, הדרכת הורים, וטפול התנהגותי לילד, רצוי בקבוצה. הטפול ההתנגותי והדרכת ההורים אמורה להתוות תכנית ברורה של תגובות להתנהגותו (הטובה והגרועה) של הילד, הן בבית והן בביה"ס. מטרתה של הדרכת ההורים והמורים, היא עזרה בהתמודדות עם הקשיים שהילד מציב בפניכם. מעבר לכך, יתכן והמסגרת בה מצוי הילד, אינה תואמת את צרכיו. יתכן וכתה קטנה תתאים יותר - איני יודע כיון שאיני מכיר את הילד, אך יש לבדוק זאת. שלישית, ילד הלוקה בהפרעת קשב ורכוז המלווה בהפרעת התנהגות, נתון בסכון גבוה להפרעות נוספות, כמו לקויות למידה וחרדות. יש צורך למפות את כלל הבעיות מהן סובל הילד, ולטפל בכלל ההפרעות הקיימות. רביעית, על פניו, ומבלי להכיר את הילד, נשמע שמנון ה-Ritalin נמוך מדי. אני ממליץ לבדוק נושא זה עם הרופא המטפל. כמו כן, יש לשקול מעבר לטפול בתרופה ארוכת טווח, שתכסה את כל שעות הערות (12 שעות ביממה). לשאלתך לגבי העתיד - אינני נביא, אך ידוע לנו ממחקרים רבים, שאזון מצבו של הילד היום, יפחית מאד את השכונים לשלל בעיות בעתיד. שבת רגועה, ד"ר ברנע ארז.
שלום דר ברנע כתבת בתשובתך כי הילד זקוק לטיפול התנהגותי וכי טיפול פסיכולוגי קלאסי רגיל לא יעיל אשמח אם תוכל לפרט מהו הטיפול הנכון מהו בדיוק טיפול התנהגותי בגיל הזה? או מהו הטיפול הרגשי הכי מומלץ במקרים כאלו האם פסיכולוגית או פסיכו טרמפיסט ? אשמח אם תפרט ותכוון שמעתי על סי בי טי אך אומרים שמומלץ לילדים מכיתה ג ואנחנו רק בא אז שוב אשמח אם תפרט על מהו ומי צריך לתת טיפול התנהגותי האם זה משהו שונה מטול רגשי אצל תרפיסטית או פסיכולוג תודה רבה!!
שיר שלום, כתבתי בתשובתי הקודמת, שהטפולים שנמצאו יעילים, בטפול בהפרעת קשב ורכוז המלווה בהפרעת התנהגות הם טפול תרופתי, הדרכת הורים, וטפול התנהגותי לילד, רצוי בקבוצה. הטפול ההתנהגותי והדרכת ההורים אמורה להתוות תכנית ברורה של תגובות להתנהגותו (הטובה והגרועה) של הילד, הן בבית והן בביה"ס. מטרתה של הדרכת ההורים והמורים, היא עזרה בהתמודדות עם הקשיים שהילד מציב בפניכם. מעבר לכך, יתכן והמסגרת בה מצוי הילד, אינה תואמת את צרכיו. טפול התנהגותי ניתן ע"י בעלי מקצוע שונים - פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאלים וכו'. לצערי זמינותו של טפול זה בארץ נמוכה למדי. ילדים בני שבע מתקשים להשתמש בחלקים הקוגניטיביים בטפול, ולכן בגלאים אלו, מדגישים את החלק ההתנהגותי בטפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT). המונח "טפול רגשי" הוא מעורפל, ואינו אומר לי דבר. כך גם המושג "תרפיסטית" (שפרושו המלולי מטפלת) מעומעם ולא ברור. בכל מקרה, בכל טפול יש לדעת במה מטפלים, ויש לעקוב ולבדוק האם מטרות הטפול מושגות. מקוה שהבהרתי מעט, ד"ר ברנע ארז.