פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים
מנהל פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים
שלום רב, בני בן ה-15 מקבל ריטלין מסוג AL30 כבר מעל שנתיים. מהיום הראשון ניתן היה להבחין שהוא מסתגר יותר, עצוב ועצור יותר ובביה"ס הוא טוען שהוא לא שמח,מרוכז יתר על מידה.. הוא טוען שבגלל השימוש בכדור אין לו חברים (לא בגללם חלילה) אלא הוא חש שהוא לא מסוגל לצחוק איתם יותר ויושב בכיתבה בזמן ההפסקות. מידי פעם הוא אפילו מתחנן בפנינו שלא ניתן לו כדור ונאפשר לו לנסות בלי. מה עושים?
מירה שלום, טפול ב-Ritalin עלול לגרום לדכדוך ואפתיות, שמתאימים לתאור שמסר בנך. עם זאת, איני סבור שאין לו חברים בגלל השמוש בתרופה. מה עושים, חוזרים לרופא המטפל, ומתייעצים עמו מה לעשות: להשאיר את הטפול ללא שנוי, להוריד את מנון התרופה, להחליף התרופה בתרופה אחרת וכו'. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום ד"ר ברנע בתי בת ה10 לוקחת מזה 2.5 חודשים ריטלין 40 LA . בשעות אחה"צ קיים קושי משמעותי לביצוע שיעורי הבית, תיפקוד תקין במטלות שונות , וביצוע שיעורי השלמה בחשבון. חשבתי על האפשרות לתת את תוסף המזון zoom כמענה לשעות אחה"צ. 1. האם יש התנגשות בין השניים העלולים לגרום נזק לילדה ? 2. האם zoom אכן יכול לסייע . תודה רבה מראש
קרן שלום, אין כל בעיה לטפל בו-זמנית ב-Ritalin וב-Zoom. עם זאת, נראה שעיקר הבעיה היא שאחה"צ אינו "מכוסה" ע"י ה-Ritalin. לכן אפשר לשקול הוספת טפול ב-Ritalin שמשפיע ארבע שעות אחה"צ, או החלפת התרופתה ב-Concerta המשפיעה כ-12 שעות. מומלץ לחזור ולהוועץ ברופא המטפל. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
אני משתמש בתרופה מלודיל 16 שנה התרופה עזרה לי מאוד בחיים בכל המישורים. השאלה שלי בתי הקטנה בת כמעט 10,צורכת תרופה לקשב וריכוז בשם סטראטארה, זה גורם לה עייפות נוראית ,האם מלודיל יכול לעזור לה כשם שזה עזר לי ,האם כדאי לחשוב על כיוון זה?לשנות לה למלודיל באישור הרופא כמובן.
פנחס שלום, Melodil (ובשמה הגנרי Maprotiline), הינה תרופה המותוית לטפול בדכאון ובחרדה, אך לא להפרעת קשב ורכוז. איני מכיר, ולא התלחתי גם למצוא, מאמר הדבר על טפול בהפרעת קשב ורכוז בעזרת Melodil. איני סבור שיש מקום לתת את התרופה לבתך. בכל מקרה מומלץ לפנות לרופא המטפל שלה, ולהוועץ בו. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום אשמח שלמוע חוות דעת לגבי טיפול בנוירו פידבק מישהוא התנסה בשיטה בטיפול עם ילדים?
אורלי שלום, ראי את תשובתי לאחת השאלות למעלה, בדיוק באותו הענין. בברכה, ד"ר ברנע ארז
שלום. בני הבכור בן 7.5 .בגיל צעיר היו לו בעיות צרידות עקב ציסטות במיתרי הקול בגלל נשימה לא נכונה. כשהיה בן 4 נולדה אחותו ובערך מאז יש לו התפרצויות המתבטאות בכעס לא פרופורציונלי. בגיל 5 טופל כשנה ע"י מאבחנת ומרפאה באומנות שאבחנה שהוא סובל מאי שליטה עצמית ברגשות. כאשר עלה לכיתה א' המשיכו הבעיות והוא טופל ע"י פסיכולוגית בית הספר. כיום שוב חזר להתפרצויות (זריקת כסאות על מורה,קללות ועוד). יש לציין שבד"כ הוא ילד מקסים,עוזר בבית,חברותי אולם ההתפרצויות שבאות מידי פעם מעלות בו כעסים מימים עברו ללא כל קשר למקרה. עד היום לא ערכנו בדיקת ADHD . אשמח לכל עצה בעניין
יוגב שלום, איני יודע אם בנך לוקה בהפרעת קשב ורכוז, אך ניכר שהפרעת ההתנהגות שלו גורמת לפגיעה בתפקודו. כיון שהמצב נמשך כבר כמה שנים, אני ממליץ לפנות לפסיכיאטר ילדים, שיאבחן את ההפרעות בהן הוא לוקה, וימליץ לכם על הטפול האפשרי. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
רציתי לשאול אם יש לך רעיון איך אפשר להקנות לבת שלי לימוד מספרים. היא בת 4 והבנתי שבגיל הזה היא צריכה לדעת לקרא מספרים. הילדה רק רואה מספרים או שאנו רוצים ללמד אותה את המספרים היא נרטעת. יש לה בעיית קשב וריכוז היא עקשנית ולא מוכנה ללמוד. אני לא רוצה שהיא תלמד בשולחן וכיסא אלא בדרך של משחק. אז אני שואלת אולי יש לך רעיון של לימוד מספרים בדרך של משחק? תודה רבה נועה
נועה שלום, אני חולק עליך. בגיל ארבע בתך אמורה לשחק בגן ובבית במה שמענין אותה, נחמד לה ונעים לה. אם מספרים, אותיות או או כל נושא אחר מענין אותה, מצוין! אם לא, גם מצוין! אפשר להציע לה משחקים או ספרים המציגים ספרות. בשום אופן לא צריך ללמד אותה. היא תלמד זאת, ברגע שזה יענין אותה. וחוץ מזה, השאלה לא באמת קשורה לפורום. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
שלום רב בני בן ה 7 קיבל במשך השנה האחרונה 10 מ"ג רטלין ,אשר השפיע עליו ל 4 שעות בערך. ההשפעה היתה נהדרת והוא סוף סוף התחיל ללמוד ולהקשיב. כשההשפעה של הרטלין פגה הוא נהיה פחות רגוע וקצת עצבני. לפני שבוע הנוירולוג המליץ להעלות לו את המינון ל 20 מ"ג ואמר שהרטלין הזה ישפיע ל 8 שעות. (הוא כבר בכתה א' והגיע למשקל של 25 קילו) המינון החדש אמנם משפיע בצורה נהדרת, מאד מרגיע את ההתנהגות ומשפיע ל 8 שעות, אך כשההשפעה פגה, הילד נהיה עצבני מאד וכל דבר קטן גורם לו לבכות ולצעוק והוא נהיה ממש לא רגוע .(הרבה יותר ממה שהיה בעבר). האם זו תופעה שתחלוף מאליה? במשך היום הוא מתוק ומקסים ובשעת אחה"צ הוא נהיה ילד אחר-כ"כ עצבני.. אני כבר ממש מתוסכלת, מה אתה מציע לעשות?
יהודית שלום, את מתארת תופעת rebound - אי-שקט ועצבנות המופיעים כשהפעת התרופה פגה. מה לעשות? ראשית, אני ממליץ להתיעץ עם הנוירולוג המטפל. שנית, יש כמה דרכים מקובלות לטפל בתופעה זו: הפחתת המנון, מתן שתי מנות של Ritalin 10mg (הכדור הקודם שלא גרם לתופעות כאלו, החלפת הטפול לתרופה שתשפיע יותר שעות (Concerta למשל), ועוד. בד"כ תופעה זו נמשכת כארבעים דקות עד שעה. מקרה כזה מומלץ לאפשר לילד לבצע פעילות שהוא נהנה ממנה, בלי לדרוש ממנו דרישות כלשהן - למשל, שיצפה בטלויזיה או ישחק במחשב או יבנה בלגו, ולא לדרוש ממנו להכין שעורים או לסדר את החדר. אני חוזר וממליץ להוועץ בנוירולוג המטפל. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
בני בן 11.8, אח לילד בן 8, בן להורים גרושים, שהגרושים נגמרו בטוב. והקשר עם האבא מצויין, בעל הפרעות קשב וריכוז קלות עפ"י מבחן BRC, נירולוג אומר אין צורך בטיפול כרגע, מדובר בתלמיד טוב. עלי לציין שבני סובל מהתקפי זעם, יכול לקלל אותי, מרביץ לאח שלו, ומבקש ממני שאקח אותו לטיפול בנוגע לעצבים הללו זה מפריע לו. סה"כ מדובר בילד רגיש מאוד, ילד טוב, אך ברגע שנכנס להתקף זעם כזה אני פשוט מרחמת עליו. לא קורה כל יום. מה ניתן לעשות? אולי קשור לגיל ההתבגרות? אולי לבעיות קשב?
ורד שלום, התקפי זעם שכיחים בקרב ילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז, אך אינם נדירים גם בילדים ללא הפרעת קשב ורכוז. אין ספק שהתקפי הזעם דורשים התערבות וטפול, ואני שמח שבנך רוצה בטפול. הטפולים היעילים להתקפי זעם הם הדרכת הורים, טפול פסיכולוגי מסוג קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) לילד, וטפול תרופתי. בד"כ, היעיל ביותר הוא שלוב של הטפולים הנ"ל. אם קיימת הפרעת קשב ורכוז, טפול תרופתי בהפרעת הקשב והרכוז יכול להביא להפחתה נכרת בהתפרצויות הזעם ובעוצמתן. אבקש לציין שמבחן BRC, או כל מבחן ממוחשב אחר, אינו אבחון של הפרעת קשב ורכוז, ואינו מאבחן הפרעה כזו. ראשית, אני ממליץ לפנות לנוירולוג המטפל, ולהוועץ בו שנית. יש להעלות את נושא התקפי הזעם. שנית, יש לשקול התיעצות עם פסיכיאטר ילדים ונוער. מתוך הכרות עם הילד ואיתכם ההורים, יש להתאים את הטפולים המתאימים. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
האם לילד עם ADHD מגיעות "הטבות" מסוימות בביה"ס? אם כן, אילו?
אאאא שלום, אין תקנות ברורות המזכות ילד הלוקה בהפרעת קשב ורכוז בהטבות או הקלות כלשהן בביה"ס. עם זאת, רופאים רבים ממליצים על הקלות, ולעתים קרובות ביה"ס נענה. הדבר תלוי גם בגילו של הילד. ההקלות המקובלות הנן תוספת זמן במבחן, מתן הפסקות "אוורור", הפחתה בכמות שעורי הבית, התעלמות משגיאות כתיב ועוד. בביה"ס התכון ובמבחני הבגרות, ההקלות נתנות בד"כ רק לאחר בצוע של אבחון דידקטי. נ"ב, קצת קשה להגות את שמך. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
תגובתך
האם ניתן למהול את התרופה במים או חלב או מיץ כשלהוא? המינון שאני צריכה לתת לבני הוא 1 מ"ל. תודה רבה
ריקי שלום, אפשר למהול את התרופה - Rispond או Risperdal - בכל משקה המתאים לילדים. לא רצוי למהול באלכוהול :-) יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
תודה רבה
שלום, ביתי בת 8 מאובחנת כ ADHDA החלה היום לקחת ריטלין LA 20 מג.התגובה שלה היתה ממש מוזרה. מצד אחד כאילו התבגרה ברגע מצד שני לא הפסיקה לדבר ונראה שכל מה שוטבר לה בראש יוצא החוצה. נראה שבמקום שהתרופה תרגיע אותה היא הגבירה אצלה משהו. 1. האם זה סביר? 2. האם זה מתמתן עם הזמן או שאם כך היא הגיבה כך היא גם תמשיך להגיב לתרופה? 3. האם לוקח לגוף זמן להתרגל לתרופה ואז להתייצב ולהתווסת בעצם? אם כן אז תוך כמה זמן לוקח לגוף להתרגל? תודה רבה
שרון שלום, התגובות ל-Ritalin, כפי שאת מתארת, מוכרות, למרות שאינן שכיחות. אבקש להבהיר ש-Ritalin אינה תרופה הרגעה, ומטרתה אינה להרגיע, אלא לשפר את הקשב והרכוז. כאשר מרוכם יותר, בד"כ גם רגועים יותר. ולשאלותייך: 1. התגובה סבירה. 2+3. במקרים רבים, לאחר מספר ימים חלה התמתנות של התגובה. אם לא יהיה שנוי, מומלץ לחזור לרופא המטפל, ולהוועץ בו. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
לביתי בת ה-12 קיימת בעית קשב וריכוז לפי אבחון דידקטי. מה הדרך הנכונה להמשך אבחון ומתן טיפול- פסכיאטר או נוירולוג ילדים?
א שלום, אבחון דידקטי אינו מאבחן הפרעת קשב ורכוז, כשם שאבחון של הפרעת קשב ורכוז אינו מאבחן לקויות למידה. באבחון דידקטי יכול המאבחן להתרשם מקיומה של הפרעת קשב ורכוז, ואז יש להפנות לאבחון של קשב ורכוז. אבחון קשב ורכוז אצל ילדים מתבצע ע"י פסיכיאטר ילדים ונוער, נוירולוג ילדים או רופא ילדים שהוכשר לכך (נקרא גם "רופא קשב"). מומלץ לפנות לאחד מהם, להמשך אבחון. יום טוב וד"ש בשב"כ. ד"ר ברנע ארז.
שלום רב, בני בן 16 ולפני כחודש החל ליטול קונצרטה 54 מ"ג.לפני כשבוע וחצי החלו לו כאבים באזור המפשעה ולטענתו אשכיו מתכווצים ו"נכנסים פנימה".תופעה זו גורמת לו כאבים בעיקר בשעת מאמץ פיזי...האם זו תופעה הקשורה לנטילת הקונצרטה?האם להפסיק מתן הכדור? תודה מראש על הייעוץ וההכוונה.
חן שלום, תופעות הלואי שאתה מתאר אינן מוכרות לי, ואינן רשומות כתופעות לואי של התרופה. למרות זאת, אם תחושות אלו חוזרות כל פעם אחרי נטילת התרופה, נראה שיש קשר. בכל מקרה אני ממליץ להתייעץ עם רופא הילדים/משפחה, ולשקול יעוץ אורולוגי. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
בני בן ה-6 קבל השבוע מנורולוג מרשם לרטליטן בהתחלה 5 ולאחר שבוע 7.5 בני בכיתה א ויש לו פער עצום בלימודים והבעיה העיקרית זה בעיה רגשיתי ובנוסף שפתי אני נורא חוששת לתת לו ריטלן והשאלה שלי מה עושים?
דניאל שלום, ראשית, חששך מובן. שנית, אם הנוירולוג המליץ על טפול ב-Ritalin, אני מניח שהוא אבן שבנך לוקה בהפרעת קשב ורכוז. בעיה רגשית ושפתית הן פעמים רבות בעיות נלוות, המצריכות גם הן טפול. את מציינת שלבנך פער גדול בלמודים, ואין ספק שפער זה פוגע בו. סביר להניח שלפחות חלק מהפער נגרם עקב הפרעת הקשב והרכוז. בכך שאינך נותנת לו טפול בהפרעת הקשב והרכוז, את גורמת להמשך הפער, דבר שיגרום לתסכול, דמוי עצמי נמוך, מצב-רוח ירוד וכו'. אני חסיד גדול של נסיון. נסי לתת לו את התרופה. תמיד אפשר להפסיקה. ברוב המקרים רואים שהיתרונות שבטפול עולים על חסרונותיו (תופעות הלואי). עוד אני ממליץ לחזור ולפנות לנוירולוג שהמליץ על הטפול התרופתי, לשטוח בפניו את חששותיך, ולקבל תשובה לשאלות המטרידות אותך. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
בביקור היום אצל נוירולוג הנל איבחן את בננו כ-oddוהמצליץ לנו על טיפול הורי, וטיפול תרופתי לילד (respond). אנו חוששים מתופעות לוואי (הוסבר לנו שהם: השמנה והרדמות), ומעונינים לדעת האם יש דרכי טיפול נוספות לבעיה. כאמור בננו בן 10, ילד חכם מאד, ההפרעה לא פוגעת לו בהישגים הלימודיים, אולם יש לו קושי בקבלת סמכות מורים והורים. תודה רבה. (שלחתי את השאלה ב-23.1.12, וטרם נעניתי.)
ריקי שלום, הפרעה מרדנית מתנגדת (ODD) הינה אחת מהפרעות ההתנהגות השכיחות בקרב ילדים ונוער, ואחד ממאפייניה הוא אכן קושי בקבלת סמכות. הפרעה זו מופיעה בשכיחות גבוהה יחד עם הפרעת קשב ורכוז. הטפולים שנמצאו יעילים בהפרעה מרדנית מתנגדת (ODD) הנם הדרכת הורים, טפול התנהגותי-קוגניטיבי לילד, טפול תרופתי וטפול בהפרעות הנלוות (כמו הפרעת קשב ורכוז, אם יש). הטפול התרופתי המקובל היום הוא אכן Rispond (התרופה מופיעה גם בשם Risperdal). ואכן, תופעות הלואי של התרופה הן עייפות והגברה של התאבון. לאור התאור שמסרת, נראה שהטפול שהוצע בהחלט תואם את האבחנה שניתנה, ואת תאור הקשיים של הילד. אני ממליץ לחזור ולהתייעץ עם הנוירולוג לגבי הטפול או טפולים אחרים. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
תודה על תשובתך. ברשותך אשאל שאלה נוספת: היינו אצל הרופא וקיבלנו המרשם לתרופה. הרופא ציין שחייב לקחת את התרופה כל יום, ואם יש הפסקה, היא לא תהיה יעילה. האם יכול להגרם נזק אם במקרה נשכח לתת לו את התרופה או שנחליט להפסיק אותה? והאם התרופה נשארת בגוף או יוצאת ממנו כמו הריטלין?
מנסיוני האישי טיפול תרופתי לodd, הפרעת התנהגות, באמצעות רמוטיב 500מג, אישור מיוחד לילדים מהקופה, אחרי נטילה ב הקפדה מלאה של שלושה שבועות , לא להפסיק לפני, נפסקה האלימות הפיזית לחלוטין, ללא תופעות לוואי. יש לציין שעברנו בעבר את כל חתך התרופות הפסיכיאטרית עם תופעות לוואי מאוד קשות. בהצלחה
שלום יש לי בן בן 14.5 שסובל מלקויות למידה שונות, לפי הנירולוג מורים והמאבחנת הדידקטטית הוא סובל גם מבעיות קשב וריכוז. ניסינו רטלין שהפך אותו לאדם אחר, לא נעים, תוקפני, אז הפסקנו. הילד בדרך כלל מנומס, טוב, אבל מתקשה להתרכז בשיעור, להקשיב ולהיות תלמיד. לאחרונה התייעצנו עם פסיכיאטר שנתן פרימוניל 25 מ"ג, ואמר שהבעיה נובעת מלקויות למידה שגורמות לתיסכול ושהכדור יגרום לשקט פנימי, אנרגיות ומוטיבציה גבוהה יותר, האם כך הוא הדבר? האם היית מציע איבחון או טיפול אחר?
אתי שלום, התרופה Primonil (הידועה גם כ-Tofranil, או שמה הגנרי Imipramine) הינה תרופה נוגדת דכאון וחרדה. התרופה אינה מותווית לטפול בהפרעת קשב ורכוז. עם זאת, אחד ממנגנוני הפעולה של התרופה (ולא אכנס להסברים ביולוגיים) יעיל גם לטפול בהפרעת קשב ורכוז. תרופה זו הינה תרופה אפשרית לטפול בהפרעת קשב ורכוז. לקויות למידה אכן עלולות לגרום לתסכול, ואם אי-השקט נובע מחרדה או הפרעה במצב-הרוח, התרופה אכן יכולה להרגיע אותו. הצלחה בלמודים יכולה להעלות את המוטיווציה. לגבי תרופות אחרות, יש לשקול טפול בתרופות להפרעות קשב ורכוז שאינן מאושרות לשמוש בארץ, אך אפשר להשיגן באמצעות יבוא אישי של בית-מרקחת. בין תרופות אלו אפשר למנות תרופות כמו Adderall או Strattera. אם אינכם בטוחים, אני מציע לחזור לפסיכיאטר ולהתייעץ עמו שוב. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
אבחון קשב וריכוז לילדה בת 4 ו 3 חודשים מישהו יכול לכוון אותי למי לפנות זה דחוףףףףף
הלה שלום, אבחון של הפרעת קשב בילדה בת ארבע שנים ושלושה חודשים, כמו בילדים בכל גיל, אפשר לעשות אצל פסיכיאטר ילדים ונוער או נוירולוג ילדים, דרך קופ"ח או או באופן פרטי. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
הילדה בת 7 סובלת מחוסר ריכוז , אינה אוהבת ללמוד , ורופה נתן לה 20 מ"ג LF אך הורים נותנים 10 מ"ג. האם יש אופציות חלופיות?
אריק שלום, צר לי, אך לא לגמרי הבנתי מה השאלה. אם הבנתי נכון, הרופא המליץ על טפול ב-Ritalin-LA 20mg, אך ההורים מטפלים ב-Ritalin 10mg. מדוע? האם יש תופעות לואי? האם התרופה אינה משפיעה? מדוע רוצים באופציה חלופית? אשמח לענות, אם תסביר יותר. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
בני לומד בכיתה ה וסובל מבעיית קשב וריכוז והיפראקטיביות. שנתיים לא הגיע בצורה סדירה לבית-הספר בטענה שהוא חולה. היה מאושפז כמה פעמים,אך הרופאים טענושלק מהבעיות הן אורגניות וחלק נובעות מחוסר מוטיבציה ללמידה.העברתי אותו למסגרת של וולדרוף, אך הוא לא היה מרוצה והתנהג בצורה אלימה במכוון. עבר איבחונים אינטליגנציה תקינה ומעלה לקויות קלות.האם יוכל להתקבל לבית אקשטיין בגבעתיים?אני לא יודעת אם בית-הספר הנוכחי חושב שהוא צריך לעבור וועדת השמה.
מ' שלום, אתחיל מהסוף - אין לי מושג קלוש אם ביה"ס סבור שבנך זקוק לועדת השמה. צריך לברר זאת עם ביה"ס. איני יודע גם אם ביה"ס 'בית אקשטיין' בגבעתיים יקבל את בנך. את זאת יש לברר עם ביה"ס 'בית אקשטיין' בגבעתיים. איני יודע גם מהי "מסגרת של וולדורף". מתאורך את הבעיות של בנך, נראה שהפרעת הקשב והרכוז הינה רק אחת מהבעיות בהן לוקה בנך, ולא העיקרית שבהן. מתאור הדברים עולה שהילד לוקה גם בהפרעת התנהגות. הטפול המאי בד"כ הנו טפול משולב לש מערכת החנוך, מערכת הרווחה, וטפול רפואי - בד"כ של פסיכיאטר. בשלב הראשון, אני מציע לחזור לרופא הילדים ולהוועץ בו. רק בריאות, ד"ר ברנע ארז.
דר' ברנע שלום, בני אובחן כסובל מהפרעת קשב וקיבל מהנוירולוג ריטליןsr,שעשה אותו שקט מאוד ומכונס. בעיה זו נפוצה מאוד בקרב נוטלי התרופה וגורמת לילד ובמקרה שלנו לנער להמנע מלהשתמש בה שוב, וכך נוצרת בעיה נוספת לכל הבעיות שכבר קיימות.מדוע תרופה זו ניתנת בדרך של ניסוי ותהייה? מבקשת עזרה ועצה, בכבוד רב יפה דהן גרינברג
גב' דהן גרינברג שלום, Ritalin הינה תרופה יעילה לטפול בהפרעת קשב ורכוז, אך כמו כל תרופה, יש לה תופעות לואי. חלק קטן מהילדים מגיבים לתרופה בהתנהגות שקטה ומכונסת, כפי שתארת אצל בנך. ילדים אחרים עלולים להגיב באפתיות, דכדוך או חרדות. תופעות לואי אלו נדירות יחסית, אך בהחלט קיימות. לעתים, תופעות לואי אלו מופיעות רק בתחילת הטפול, וחולפות לאחר מספר ימים. לצערי, בארץ אין לנו תרופה אחרת המותווית לטפול בהפרעת קשב ורכוז, מלבד Ritalin/Concerta (אותו חומר פעיל, מנגנון שחרור מושהה אחר, חברה אחרת מייצרת). לעתים שנוי התכשיר - לדוגמא, מעבר מ-Ritlain-SR ל-Concerta, או שנוי המנון, יכול להפחית או להפסיק את תופעת הלואי שאת מתארת. לצערי, כיום, אין בידנו אמצעים לבדוק את התאמת התרופה למטופל ספציפי. ממש כשם שאיננו יודעים היום האם לאדם ספציפי אקמול יועיל יותר לכאב ראש לעות אופטלגין. לכן, חלק מבחירת הטפול התרופתי היא בחירה מושכלת, אך חלק מהטפול הינו נסוי וטעיה (וגם תעיה וגם תהיה). מומלץ לחזור לנוירולוג, לתאר את תופעות הלואי, ולנסות למצוא תרופה אחרת שתועיל לבנך, ושלא תגרום לתופעות לואי אלו. בעתיד, ואני מוה שבעתיד הקרוב, הבנתנו את המחלות, וכן הבנתנו את הפיזיולוגיה והקנטיקה, ישתפרו, ויאפשרו לנו להתאים טפול תרופתי לכל מטופל באופן הולם יותר, אך זהו כוד חזון למועד. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
שלום יש לי בת בת חמש וארבעה חודשים. בשנתיים האחרונות היא שרה ומזמרת ללא הפסק! בכל דבר שהיא עושה, משחקת, מציירת, אוכלת, בשירותים, באוטו, סתם כך שלא עושה כלום, פשוט כל הזמן! רק שרואה טלויזיה או דקות לפני שהוא נרדמת, היא לא שרה. או בפורומים של אנשים רבים כמו חברים או משפחה, גם שם היא לא מרבה לשיר. מיותר לציין שזה מאד מפריע לפעמים ואנחנו מרבים להעיר לה, ולעיתים אף בעצבים כי היא יכולה להפסיק למס' שניות ומיד להמשיך.. לדעתי זה לא מודע ולא בכוונה ונובע ממשהו אחר של דרך להתרכז או לא יודעת מה.. אני ממש ברגשי אשם סביב הסיפור וההערות שלנו כלפיה.. חשוב לציין שאני אובחנתי בבגרותי בהפרעת קשב כולל היפר (די קשה) שהיתה כל השנים כמובן אבל ללא איבחון (אני בת 39) לביתי אין בעיה לראות טלויזיה או להקשיב לסיפורים, היא אינה מפריעה בחברה ולא היפרית (למרות שהיא ילדה מאד מאד פיזית) נושא השירה הבילתי פוסקת מטריד אותנו מאד. האם זו תופעה ידועה? מה זה? תודה! טלי
טלי שלום, שירה בלתי פוסקת, או השמעת קולות ורעשים אחרים באופן חוזר, עלולה להיות חלק מהפרעת קשב ורכוז, אך בודאי שאין עושים את האבחנה על-סמך תסמין בודד. היותך סובלת מהפרעת קשב ורכוז, מגבירה את הסכון של בתך ללקות בהפרעה זו, אך גם דבר זה אינו מהווה אבחנה בשום אופן. אם אין קשיים נוספים, מלבד הזמרה בלתי פוסקת, אני מציע לבדוק כיצד אפשר לתעל זאת למשהו חיובי - לשיר במקהלה או בחוג וכו'. מעבר לכך, אפשר להגביל את השירה למקומות או זמנים מסויימים (אני בעד שירה במקלחת). אם יש תסמינים נוספים המחשידים לקימומה של הפרעת קשב ורכוז, כדאי לפנות לאבחון. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
בר טוב יש לי בת בת 13 שהובחנה כסובלת מבעיות קב וריכוז היא לוקחת רטלין 30 מ"ג כול בקר הילדה טוענת שהכדור פג מהר האם עלי להחליפ את הכדור.לילדה ישם הרבה התפרצויות זעם שזה דבר מאוד מאוד קשה ביום יום כשאומרים לה לא היא לא מקבלת ומתחילה פשוט לצרוח ולהשתולל השאלה מה אני צריכה לעשות באותו רגע לא להתיחס ולתת לה לפרוק את כול הכעסים ורק אחרי שהיא נירגעת לשוחח איתה הבעיה שהיא מוצאיה אותי מדעתי היא ממשיכה להשתולל עד שאני אסכים לה לאותו דבר שהיא דורשת זה פשוט מכעיס אותי מאוד וככה נוצר צעקות וריב אחד גדול ביני ובנה מה עושים?
אוריה שלום, אתה מתאר התפרצויות זעם של בתך, וקושי בקבלת גבולות, בנוסף להפרעת הקשב והרכוז בה היא לוקה. טפול ב-Ritalin עוזר פעמים רבות להפחית את התפרצויות הזעם, ויכול להיות שהמנון, או משך השפעת התרופה אינם מספיקים. חשוב מכך, יש לזכור שטפול תרופתי הינו חלק חשוב, ולרוב אף חיוני בטפול בהפרעת קשב ורכוז, אך רק חלק. נראה שבמקרה של בתך חשוב לא פחות הוא נושא הצבת הגבולות בבית, ונראה שתוכלו להעזר בהדרכת הורים. כמו כן, יכול להיות שהנערה עצמה זקוקה לטפול פסיכולוגי.יתכן וגם יש צורך בשנוי תרופתי - אולי תרופה שמשך השפעתה ארוך יותר, ואולי תוספת של טפול תרופתי להפחתת התפרצויות הזעם. בכל מקרה, אני ממליץ לפנות לרופא המטפל, כדי שישמע אתכם ההורים, ויפנה אתכם לטפולים המתאימים. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
בתי בת שמונה וחצי לומדת בכיתה ג' לאחרונה אובחנה כ add . לפני כשבוע התחלנו בטיפול תרופתי ריטלין שלושה ימים ראשונים חצי כדור אח"כ עוד שלושה ימים שלושת רבעי כדור. בימים שנטלה חצי כדור כמעט ולא היו תופעות לוואי לעומת זאת בימים האחרונים כשהעלינו מינון נתקלנו בתופעת הריבאונד במלוא עוצמתה.(בכי קורע לב עצבנות סמרטוטיות חוסר כח להזיז את עצמה אומללות ואפילו רצון להרביץ לעצמה ) היה לי כל כך קשה לראות את הילדה במצב הזה. לפי המלצת הרופא הנוירולוג אני אמורה החל ממחר להעלות את המינון לכדור שלם ואני לא מסוגלת לעשות את זה. אני מרחמת על הילדה היא בוכה ולא מבינה מה קורה לה היא טוענת שהכדור עוזר לה בלימודים(שני מבחנים השבוע מעל 90 דבר שלא קרה כבר תקופה ארוכה) אך מצד שני מה זה שווה הציונים הארורים אם הילדה אומללה כל כך כשמפסיקה ההשפעה? לא יודעת מה לעשות מלאה ברגשות שונים והתלבטויות. האם תופעות הלוואי הללו עשויות להיפסק?
למה לא עונים לי?
בביקור היום אצל נוירולוג הנל איבחן את בננו כ-oddוהמצליץ לנו על טיפול הורי, וטיפול תרופתי לילד (respond). אנו חוששים מתופעות לוואי (הוסבר לנו שהם: השמנה והרדמות), ומעונינים לדעת האם יש דרכי טיפול נוספות לבעיה. כאמור בננו בן 10, ילד חכם מאד, ההפרעה לא פוגעת לו בהישגים הלימודיים, אולם יש לו קושי בקבלת סמכות מורים והורים. תודה רבה
מדוע לא עונים לי................בבקשה ענו לי....איני יודעת כיצד לנהוג...תודה
אני סובל מזה 10 שנים מהפרעות שינה מטופלות היטב ע"י נויירולוג לאחר שהורדתי את השימוש בקפאין לאפס בהמלצתו.. כדורי שינה עזרו בזמנו אולם לאחר תקופת מה השפעתם הלכה ודעכה כך שההמלצה להוריד קפאין מהתפריט היתה מוצלחת ביותר עבורי. לפני כשנה אובחנו יחד אני וביתי בת ה-10 כלוקים בהפרעת קשב, בעיה שידעתי שקיימת בי מאז שאני מכיר את עצמי ואף על פי כן לא פגעה בלימודים ובעבודה עד כה אבל הקשתה מאוד את חיי.. הריטלין ארוך הטווח LA ואפילו קצר הטווח עוזרים לי מאוד לתפקד ולהצליח בעבודה בה התקדמתי. ולביתי בלימודים. אבל.. הפרעות השינה חזרו ובגדול. הריטלין קצר הטווח אף הוא גורם הפרעות שינה אם כי מעט פחות מאורוך הטווח. הפסקתם מפסיקה את הפרעות השינה לחלוטין. גם ביתי מתלוננת שקשה לה להרדם. האם כל הסטימולנטים והתרופות להפרעות קשב בעלי פוטנציאל לגרום להפרגות שינה או שיש כאלו שפחות? מה היית מציע? תודה.
רון שלום, נתיר בדוחק את השאלה, בתרוץ שאתה שואל לגבי בתך (זה פורום לילדים). כל התרופות הסטימולנטיות עלולות לגרום לפגיעה בשינה. בהנחה שהפרעת השינה קיימת גם כשהשפעת הכדור אינה חופפת את שעות השינה, אפשר לנסות ולטפל בתרופה שמשך הפעולה שלה קצר יותר או שמנון נמוך יותר. כיון שתופעות לואי אינן שוות אצל כולם, יש מקום לנסות תרופה סטימולנטית אחרת, כמו Adderall. אם לא יהיה שפור אפשר לנסות טפול בתרופה לא סטימולנטית, כמו Strattera. כמו תמיד, מומלץ להתייעץ עם הרופא שהמליץ על Ritalin. הוא מכיר אותך היטב, וידע לבחור את הפתרון שנכון עבורך. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
שלןם, אני תלמיד תיכון עוד מעט בן 17 ויש לי הפרעת קשב ההפרעה היא קלה ומפריעה רק לריכוז של ממש למבחנים או שיעורים הדורשים ריכוז גבוה ,אני רוצה לדעת מה עלי לעשות בצו הגיוס האם לדווח על זה או לא ,אני ממש רוצה לשרת בתפקיד בחיר ויש לי את היכולות לכך אני רק רוצה לדעת האם זה אמור להפריע לי והאם לדווי על כך בצו..
מאור שלום, ראה את תשובתי לפניה שכותרתה "הפרעת קשב ופרופיל רפואי צבאי". צר לי, עדיין איני יודע איך יוצרים קישור. יום אחד אלמד גם את זה. גיוס מוצלח, ד"ר ברנע ארז.
עומדים על כתובת הדף או הפסקה הרצויה, לוחצים קליק ימני ומסמנים העתק קיצור דרך. אח"כ חוזרים למקום שאליו רוצים להדביק, ושוב לוחצים קליק ימני והפעם- הדבק!
שלום בני בן ה-6 אמור להתחיל לקחת ריטלין 10 מג. ידוע לי כי טרם מתן הכדור הוא צריך לאכול בבוקר. שאלתי האם די במעדן? פרוסת לחם? עוגיה? או שיש להקפיד על ארוחה כבדה יותר? הבעיה שהוא גם ככה לא אכלן ובוודאי שיהיה קשה להאכיל אותו בבוקר לפני ביה"ס. לתשובתך אודה.
ירדן שלום, ראשית, חשוב לדעת, שה-Ritalin פועל מצוין עם ארוחת בוקר או בלעדיה, ושהתרופה אינה פוגעת בקיבה (או בכל איבר אחר) אם היא נלקחת על בטן ריקה. בכל זאת חשוב לאכול ארוחת בוקר, ורצוי שתהיה מלאה מבחינת הכמות. הדבר כדאי כיון שארוחת בוקר: - מפחיתה את תופעות הלואי של התרופה. - משפרת את הרכוז. - מפחיתה את הרעב לאחר שהשפעת הכדור פגה, ובכך מונעת התנפלות על אוכל ואף השמנה. מה יכול לעזור לילד לאכול בבוקר: - עמדה ברורה של ההורים שהוא צריך לאכול. - להתעורר מוקדם מספיק כשי שיהיה לילד זמן לאכול. - ללכת לישון מוקדם כדי שיוכל לקום מוקדם. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
שלום בני בן ה - 8 נוטל ריטלין מסוג l.a . הוא מתלונן כמו כולם כנראה שזה "מרדים אותו" ולאחרונה הוא ממש מסרב לקחת את הכדור. אילו תחליפים תוכלו להמליץ לי עליהם שלא ירגיש "רדום"? אך יחד עם זאת כמובן גם מרוכז...?
רישל שלום, ה-Ritalin אינו מרדים את כולם. נהפוך הוא, אחת מתופעות הלואי של Ritalin הינה הפרעה לשינה. למרות זאת, יש ילדים ומבוגרים, המדווחים שהכדור גורם להם להיות רדומים. אני ממליץ להתייעץ עם הרופא שהמליץ על הטפול התרופתי. הרופא יוכל לשקול, בין היתר, שנוי מנון, טפול בתרופה סטימולנטית אחרת (כמו Adderall), טפול בתרופה ממשפחה אחרת (כמו Strattera) ועוד. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
יש לי ילד עם בעיה קשב. קשה לו להעתיק מהלוח למשל מתקשה מאוד לעשות זות כיוון שאחרי מספר שניות משתעמם.הלוח נראה כמו הר ענק הוא מסתובב כל הזמן האותיות מתחילות לקפוץ
חן, את מתארת את הקושי שלו. מה את שואלת?
אלו בדיקות יש לעשות לפני מתן ריטלין לילד בן 6 ? האם אפשר ליטול את הכדור עם מעדן? קורנפלקס עם חלב? או שצריך עם סנדוויץ?
ליאת שלום, למעשה, אצל ילד או נער בריא, הבדיקה הנדרשת היחידה לפני מתן Ritalin הינה בדיקה גופנית, כולל גובה ומשקל. למרות זאת, מסיבות היסטוריות ולעתים גם מכסת"ח, רוב הרופאים מבקשים בדיקות נוספות כמו ספירת דם, אלקטרוליטים, תפקודי כבד, תפקודי כליה, תפקודי בלוטת התריס, דופק, לחץ-דם ותרשים אק"ג. את התרופה אפשר לתת עם כל מאכל (אולי חוץ מאלכוהול). בתאבון, ד"ר ברנע ארז
הילדה שלי לומדת בכיתה ה, אך מבחינת השכלה , הרמה שלה בלימודים מתאים לכיתה ג', זה מה שצוות ביה"ס אומר, וזאת גם דעתי, היא הובחנה בכיתה ב עם בעיות קשב וריכוז, היא ילדה די פעילה חבתית יש לה הרבה חברים, ובכיתה המורים אומרים שהיא ילדה נהדרת מבחינה התנהגותית, אך רמתה הלימודית פשוט נמוכה מאד, האם זאת רק בעיית קשב וריכוז או שיכוליות שקיימת בעיה אחרת? היא גם די ילדותית לגילה אציין שהיא בת 10 וחצי ובת יחידה. איך אוכל לבדוק שאין לה בעיה חמורה יותר, לאן עליי לפנות, לרופא, מתמחה, אשמח לקבל הכוונה.
לימור שלום, הפרעת קשב ורכוז יכולה לפגוע ברמת ההשגים, ולגרום לכך שילדה בכתה ה' תציג השגים של ילדה בכתה ג'. עם זאת, סיבות רבות נוספות עלולות לגרום לכך, שהשכיחות בינהן הן לקויות למידה ויכולת קוגניטיבית נמוכה. המצב השכיח הוא שיש יותר מהפרעה אחת, לדוגמא, ילדה הסובלת מהפרעת קשב ורכוז ומלקויות למידה. במקרה כזה, יש לטפל בשתי הבעיות. אני ממליץ להוועץ ביועצת ביה"ס וברופא שאבחן את הפרעת הקשב והרכוז. אם הפרעת הקשב והרכוז אינה מטופלת, מומלץ, כמובן, לטפל בה. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
ערב טוב,בתי בת 17,החלה ליטול ריטלין היום.האם יש צורך לתת גם ביום שבת?ובחופשים?תודה.
דנה שלום, שאלה מצויינת. הפרעת קשב ורכוז הינה הפרעה הקיימת 24 שעות ביממה ו-365 ימים בשנה. ההפרעה היא של הנער/ילד ולא של ביה"ס. צריך לטפל ב-Ritalin כשיש צורך, כלומר, כאשר קיימת הפרעה בתפקוד. אם התרופה מביאה לשנוי בעת למידה, יש צרך לטפל בימי למודים, ובעת בצוע עבודות בחופשים ולמידה למבחנים. אם התרופה מביאה לשפור בהתנהגות, בד"כ יש צורך לטול את התרופה מדי יום. אם התרופה משפרת את התפקוד בתחומים אחרים, כמו התחום החברתי ותחום פעילות הפנאי, יש צורך לטפל גם אז. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
בבקשה. ניסיתי הכל. אני מאובחן כבעל הפרעת קשב וריכוז. המחלה הזאת הרסה לי את החיים. אני כבר לא יודע מה לעשות. זה פגע לי בעבודה בלימודים ובעיקר פוגע חברתית. אני בקושי מסוגל לנהל שיחה. אני חושב מאוד לאט וקשה לי להתרכז כאשר אני מנסה לנהל שיחה. אנמי מבולגן בטירוף. בטירוף. זה כמו נכות. תמיד אנשים מעירים לי שאני לא מסודר. ניסיתי להשתמש ברטלין. זה לא עוזר לי אני אומנם קצת יותר מרוכז אבל הרבה יותר אדיש מה שעוד פעם מקשה עלי להיות בחברה. מבחוץ אני נראה בן אדם נורמטיבי. אני לומד הנדסה באוניברסיטה ובעל משפחה אוהבת ומבוססת כלכלית. אנא עזור לי חשבהתי על התאבדות מרוב תססכול. אל תרחם עלי. רק תתן לי דרכים לנסותלהתמודד אם ההפרעה הזאת. תודה רבה.
אלון שלום, דבריך הגיוניים עד מאוד, שכן הפרעת קשב משפיעה על כל תחומי החיים. האם ביצעת אבחון מדויק? ישנה חשיבות רבה לבצע אבחון מדויק ומקיף, המכיל שאלונים, שיחות וכן מבדק ממוחשב. אבחון מקיף וכולל ישים את האצבע על הבעיה וכך יאפשר להתאים את הטיפול הנכון ביותר עבורך. חשוב לבצע אבחון ממוחשב מדויק ומדיד (כמותי) לפני תחילת טיפול וכן במהלך הטיפול עצמו- זאת כדי לעקוב אחר הטיפול ולראות בדיוק האם הוא עוזר. זה יסייע לך למצוא מהר יותר את הטיפול המתאים לך ביותר. אל תתייאש! אני בטוחה שתמצא את הטיפול המתאים לך! בהצלחה.
אלון שלום, אענה בקצרה, כיון שמדובר בפורום להפרעות קשב ורכוז בילדים ונוער. מהודעתך ניכר שאתה סובל מאד, אפילו עד כדי מחשבות אובדניות. אני ממליץ שתפנה בדחיפות לפסיכיאטר שיוכל הן לבדוק את האובדנות והדכאון, והן את הפרעת הקשב והרכוז. מלבד Ritalin, אפשר להשיג היום בארץ תרופות נוספות להפרעות קשב ורכוז, ואם Ritalin לא הועיל, אולי אחת מהן תעזור. אולי תוכל להנות גם מטופלים אחרים, כמו טפול תרופתי נוגד דכאון, או טפול פסיכולוגי. לגבי תשובתה של נטע, שהקדימה אותי, אבקש להדגיש שכל "האבחונים הממוחשבים" אינם אבחונים אלא בדיקות עזר שלעתים משתמשים בהם במהלך האבחון. ברוב המקרים אין בהם צורך. אני חוזר וממליץ, פנה בהקדם לפסיכיאטר. רק בריאות ואושר, ד"ר ברנע ארז.
יש לי בת שהובחנה עם הפרעת קשב וריכוז. רציתי לדעת איך אפשר לעבור את הטיפול? כמה זה עולה?. תודה רבה שרה.
שרה שלום, הטפול בהפרעת קשב ורכוז הינו טפול כוללני, וכל ילד נזקק לטפולים אחרים. בין הטפולים המקובלים אפשר למנות טפול תרופתי, טפול פסיכולוגי, הוראה מתקנת, ועוד, וכן טפולים בהפרעות נלוות כמו הפרעת התנהגות, חרדות וכו'. בד"כ, בסיומו של אבחון ממליצים על טפולים. רצוי להתייעץ עם מי שבצע את האבחון. העלות תלויה בעיקר היכן מטפלים: במרפאה של משרד הבריאות (חינם), בקופת החולים (זול), באופן פרטי (יקר עד יקר מאד). בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
איבחונים: שדרה שסועהS1 מצב מעבר לומבוסקרלי ליפומה בגוף חוליה L5 ליקוי היגוי קל האם האבחנות הנ"ל מצביעות על פגיעה נורולוגית? האם צריך לבצע אבחנות נוספות? תודה מראש שי
שי שלום, שאלות מצויינות, אך אינן קשורות להפרעות קשב ורכוז בילדים ונוער. מומלץ לפנות לפורום נוירולוגיה/אורטופדיה/אונקולוגיה. הרבה בריאות, ד"ר ברנע ארז.
שלום. שניים מילדיי, בני 10 ו-6 אובחנו כלוקים בהפרעות קשב וריכוז.שניהם ילדים רגישים מאוד, תחרותיים, בעלי סף תסכול נמוך ביותר ומגיבים בבכי ואלימות לגירויים הנראים פעוטים בעיניי הסביבה ומתקשים להסתגל לשינויים.האם אלו חלק מהמאפיינים? האם רטלין יפתור בעיות אלה?
לאמא שלום, התסמינים שאת מתארת מופיעים בשכיחות גבוהה יותר בילדים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז, אך מופיעים גם בילדים שאינם לוקים בהפרעה זו. Ritalin עשוי לעזור, אך לא סביר שהוא יפתור את כל הבעיות. כפי שהדגשתי פעמים רבות, הטפול בהפרעת קשב ורכוז הוא טפול כוללני, ונראה שילדייך יוכלו להנות גם מטפול פסיכולוגי קבוצתי בנוסף לטפול התרופתי. בברכה, ד:ר ברנע ארז.
הילדים מטופלים בתרפיה רגשית.לאחרונה המליץ הנוירולוג לתת ריספרדל לצעיר(בן 6)להפחתת אלימות בגן.מאחר ובגן הוא נוטה להכות כשמתוסכל ובבית נוטה לבכות כשמתוסכל אני סבורה שמדובר במרכיב התנהגותי שכן נראה שמווסת התנהגות למקום בו תתקבל.קראתי שלריספרדל תופעות לוואי קשות וידוע לי שמיועד להתקפים פסיכוטיים.מדוע המליץ עליו הנוירולוג?
שלום, בני בן 11 סובל מבעיית קשב וריכוז ואובחן כלקוי למידה,כמו כן סובל מבעיית זיכרון,טופל בריטלין ועל כל סוגיו וכן באדרל ,אך הגיב לא טוב בעיקר קיבל טיקים . הוא לומד בכתה קטנה אך עדיין מאוד קשה לו,אני מעוניינת לעזור לו אך עדיין לא נמצא פתרון יעיל מה עלי לעשות?האם יש טיפול תרופתי שכן יכול לעזור לו ללא תופעות לוואי?
טל שלום, כמו כל התרופות, גם Ritalin אינו עוזר לכל המטופלים, וכמו כל התרופות, גם ל-Ritalin יש תופעות לואי. Adderall, תרופה מהמשפחה של Ritalin, עלולה כמובן לגרום גם היא לתופעות לואי. כל כל התרופות מהמשפחה של Ritalin עלולות להגביר טיקים. בארץ אין תרופות אחרות להפרעת קשב ורכוז, אך אפשר להשתמש בתרופות המיובאות ביבוא אישי (כמו Adderall), או תרופות שאינן מותוות (אין אינדיקציה רשומה) לטפול בהפרעת קשב ורכוז, אך הוכחו כמועילות. לדוגמא, יש לשקול טפול ב-Strattera, תרופה המאושרת לשמוש במערב לטפול בהפרעת קשב ורכוז, שאינה מהמשפחה של Ritalin, ואינה מגבירה טיקים. את התרופה אפשר להשיג במספר בתי מרקחת בארץ. מובן שעלותה גבוהה. אני ממליץ להוועץ ברופא שטיפל בכם (וניסה טפול ב-Ritalin ו-Adderall), ולשקול עמו את המשך הטפול. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
למען הסר כל ספק, אין שום טפול בעולם, תרופתי או אחר, שאין לו תופעות לואי. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
ד"ר שלום רב ושבוע טוב אחרי סדרת פגישות הצוות קבע זה לא ADHD ולא ADD הילד בן 11, פיקח מאוד, תלמיד טוב, הציונים במקצועות השונים בין 80 ל-100. לא מטופל תרופתית בשלב זה. קשה לי להבין ולהסביר את המתרחש, בכל יום המורים מתקשרים ומתלוננים על התנהגותו, בכל יום נכתב ביומן שהבן מפריע. ההורים מתלוננים, המורים מתלוננים,והילד לא מצליח לעמוד בהבטחתו להפסיק להפריע להציק ולשבש את מהלך השיעור בכיתה. ד"ר, כל הכוונה תתקבל בברכה, בתודה מראש בכבוד רב
כנראה שזאת בעיית גבולות חמורה. אגב- האם אמרו לך שהממיצאים גבוליים, כי לעיתים כשהממצאים גבוליים, זה כן בעיית קשב וריכוז.
א שלום, אישית אני מעדיף קצת יותר צניעות וקצת פחות נחרצות. מנסיוני הדל, לא נכון לאבחן בנחרצות על סמך הודעה קצרה בפורום. יום טוב, ד"ר ברנע ארז.
דודי שלום, התאור שמסרת אינו מלא, וחסר מידע רב. ממה שהתלחתי להבין, בנך מציג בעיות התנהגות. לא ברור לי מי זה הצוות שאבחן שאין מדובר ב-ADD או ADHD. צות ביה"ס? צות המרפאה? מה הם כן חושבים שיש לילד? הפרעת התנהגות שכיחה מאד בקרב ילדים הלוקים ב-ADHD, אך היא עלולה להופיע גם ללא הפרעת קשב ורכוז. ציונים גבוהים אינם שוללים הפרעת קשב ורכוז. כאמור, ובנגוד ל-"א" שענה לפני, איני יכול לאבחן מהמידע שמסרת. לאור הפרעת ההתנהגות, אני ממליץ לפנות לפסיכיאטר ילדים ונוער, ולהתיעץ עמו. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
שלום דודי. קראתי את שאלתך, והיא מזכירה לי בדיוק את הקושי שיש לנו עם בננו. לאחר מבחני טובה, שיתוף הצוות החינוכי וכמובן ביקור אצל נוירולוג הוא איבחן את התסמונת המתנגדת. אני מציעה לכם לפנות לנוירולוג שהוא יקבע ממה סובל בנכם. גם בנינו עם ציונים של 95 ומעלה, בן 10 וכל התיאורים שתיארת חלים עליו. מבחן טובה עבר ללא מצב גבולי בשום תחום. הכי נכון לפנות לגורם המקצועי הנכון, כפי שמליץ לך דר ברנע בפורום. פנה לנוירולוג להמשך איבחון וטיפול ותחסוך זמן יקר.
בני סובל מבעיות קשב ,ריכוז והיפראקטיביות קשות מטופל בריטלין laוגם ריטלין רגיל בשעות אחר-הצהריים. הוא אימפולסיבי ומדבר המון על סקס. יש לנו כלב והוא מתעסק גם עם הכלב וטוען שהוא רוצה לשכב איתו. בעלי אומר שהוא אומר זאת בצחוק. בעלי מאיים עליי שאם אספר זאת לפסיכיאטר יהיה פיצוץ במערכת היחסים בינינו. הוא גם לא מבין שלילד כזה צריך להגביל אותו בזמו מסך. הוא סבל מכאבי ראש עזים בעבר והיה מאושפז. אני לא רוצה שיהיה יותר משעה במסך ובעלי כועס ולא מבין. למרותשהרופאים אמרו שהוא לא צריך להיות במסך.וגם לא שעתיים לפני השינה. האם צריך לספר את האמת לפסיכיאטר,כפי שהאינטואיציה שלי אומרת?
אני היתי מבררת עם בעלך, מדוע הוא כה חושש מלספר לפסיכיאטר. אם חס וחלילה בנך יממש את הפנטזיות שלו, ההסתבכות שלכם תהיה הרבה יותר גדולה. אך באמת חשוב לשמוע את עצת הרופא.
מ' שלום רב, ממה שתארת, הפרעת הקשב והרכוז כאן אינה הבעיה העיקרית. הקשיים העיקריים הם הצבת הגבולות בבית, היחסים בינך לבין בעל, והקושי שלכם להציב חזית אחידה מול הילד. אני סבור שעליך לדבר עם בעלך, ולברר את הענין, כיון שאיני רואה מקום לאיומים (אם תספרי יהיה פצוץ) במערכת יחסים זוגית. חשוב שהפסיכיאטר ידע על הדברים, וחשוב שהילד יקבל עזרה לתעל את דחפיו המיניים בכוונים נורמטיוויים. אני ממליץ לכם לפנות להדרכת הורים. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
שלום, אני אמא לילדה בת 7 .ואני דיי אובדת עצות איתה. קשה לי איתה נורא בנושא הלימודים.שיעורי בית איתה נימשכים שעות.עשו לה איבחון קריאה בכיתה ואמרו שהיא מתקשה בקריאה.אז אני יושבת איתה הרבה על קריאה. דף עבודה איתה מתפרס על ימים-במידה ונותנים לה לנסות לשבת לבד להכין.ואם לא אז אני צריכה לשבת צודה שעות איתה וז משהיא חוזרת מהבי'ס עד הלילה אני איתה בשיעורים. הי אעוד לפני שקוראת מה רוצים ממנה בשאלה או בסיפור בוכה שהיא לא מבינה וקשה לה. מה אני אמורה לעשות?איך להתמודד?איזה איבחון צריך לעשות לה-אם בכלל הבעיה קשורה לאיבחן כלשהו? מקווה לתשובה ממך.כי המצב קשה ומתסכל גם לי ובמיוחד לילדה
לטעמי, יש לה לקויות למידה , עליך לגשת ליועצת ביה"ס ןלבקש הפניה לעשות אבחון פסיכו-דידקטי. בו יאבחנו אם יש לה לקויות וע"פ כך יתאימו לה הקלות לימודיות. וכן יבדקו אם היא עם בעיות קשב. בכל מקרה , אם יגלו שיש לה לקויות את יכולה ע"פ האבחון לבקש מורת שילוב מביה"ס וכן לבקש שתכנס לשעות פרטניות.
פרח שלום, ראשית, הייתי מגביל את זמן שעורי הבית לשעה ביום. מה שלא מספיקים, לא עושים. אחרת, הילדה אומללה, ואת סובלת. שנית, הייתי דואג שלילדה תהיה כל יום לפחות פעילות מהנה אחת - ללכת לחברה, לשחק במחשב, לצאת עם אמא למגרש משחקים, ללכת לחוג ציור וכו'. שלישית, הייתי מתייעץ עם יועצת ביה"ס והמחנכת, ושוקל איתה מה כדאי לעשות. יש בהחלט לשקול אבחון של הפרעת קשב ורכוז, אך גם לקויות למידה בודאי באות בחשבון. בגיל שבע שנים (אמצע כתה א' וא אמצע כתה ב') לא מקובל לבצע עדיין אבחון דידקטי, אבל אולי יש במקרה מקום לבצוע האבחון. רביעית, הייתי בודק עם צוות ביה"ס דרכים לקבלת עזרה - שעורים פרטניים בביה"ס, עזרה בלמודים בצהרון, חונך לשעות אחה"צ, הפחתה בכמות שעורי הבית וכו'. בהצלחה, ד"ר ברנע ארז.
כולם אומרים לי שאפשר לאבן הפרעות קשב רק בגיל מאוחר יותר, אבל התסמינים די ברורים - אם כל הילדים משתתפים במסיבת חנוכה והילד שלי עושה דברים אחרים לגמרי אז... אם הבן שלי בבית מחליף משחקים כל הזמן, לא יכול לשבת יותר מכמה דקות,,אם הילד שלי נופל כל הזמן, (וקורה שגם נכנס ברהיטים 0 וזאת לא בעיית ראייה) (אם אני יודעת שלי יד הפרעת קשב - שלא אובחנה אף פעם- ולאחי יש הפרעת קשב קשה שכן אובחנה) אז מה כן אפשר להתחיל בגיל צעיר , כדי שאני ארגיש שאני כן עושה משהו
מתוך הבנתי , ילדים בגיל שנתיים בהחלט זקוקים לגבולות יחד עם המון הכלה. ז"א , כשכבר הוא עושה משהו כמו שצריך- תחזקי את זה מאד. וכשהוא עושה משהו שלא מתאים, כמו משתולל כשאת לא מביאה לו כוס - פשוט תתעלמי מבקשתו, רק כשידע לעשות זאת נכון תפארי את התנהגותו.
תלתל שלום, חז"ל כבר אמרו שאם זה הולך כמו ברווז, ומגעגע כמו ברווז, זה כנראה ברווז! (האמת היא שלא חז"ל אמרו זאת, אבל אני פשוט לא זוכ מי כן אמר). בהחלט יכול להיות שאת צודקת, ובנך יסבול בעתיד מהפרעת קשב ורכוז. כיון שלהפרעה זו מרכיב גנטי משמעותי, העובדה שאמו ודודו לוקים בהפרעה זו, מגבירה את הסכון שלו. למרות זאת (ויש אבל), בהגדרה, הפרעת קשב ורכוז אפשר לאבחן רק מגיל שלוש שנים. למה? ככה! זו ההגדרה. גם בגיל שלוש שנים זו אבחנה נדירה ביותר. ועוד אבל. כדי לתת את האבחנה של הפרעת קשב ורכוז, הילד צריך להציג מספר תסמינים של הפרעת קשב ורכוז. בגיל שנתיים, טווח הרכוז נמוך, המוסחות גבוהה, ולכן קשה מאד להבחין בין "נורמאלי" להפרעת קשב ורכוז. ואבל אחרון. בנוסף לתסמינים, לאבחון הפרעת קשב ורכוז נדרשת פגיעה בתפקוד בשני שטחי חיים. בילדים בד"כ מדובר בבית ובביה"ס (או בגן). קשה לי לחשוב איזו הפרעה תפקודית אפשר למצוא אצל ילד בן שנתיים. מקוה שהצלחתי להסביר. ד"ר ברנע ארז.
בתי החלה ליטול 20 מ"ג רטלין עם ארוחת הבוקר. גובהה 1.40 ומשקלה 40 . בתי טוענת כי אכן היא מרגישה שיפור בלמידתה, אך טוענת לכאבי ראש ובטן. האם יש להפסיק את נטילת הכדור? האם יש לקחת כדור מסוג אחר? האם יש להפחית המינון? או כל אופצייה אחרת? תודה רבה,
א' שלום, כל התשובות נכונות. כלומר אפשריות. אסביר. כאבי בטן הנם אחת מתופעות הלואי של Ritalin. חשוב לנסות ולהבין טוב יותר את מאפייניהם - מהם עוצמתם של כאבי הבטן, כמה זמן הם נמשכים, כמה הם פוגעים בתפקוד וכו'. לעתים, הכאבים חולפים לאחר מספר ימי טפול. לעתים, מעבר לטפול בסוג אחר של Ritalin פותר את הבעיה. לעתים, יש לשקול מעבר לתרופה אחרת. אני ממליץ להוועץ ברופא המטפל, ולשקול עמו את האפשרויות השונות. בברכה, ד"ר ברנע ארז.
שלום היום נערכו בדיקות לבני והתוצאות כבר הגיעו. אך המרפאה סגורה ואין מי שיפענח לי. בני בן 6.5 הערכים ברובם תקינים חוץ מ- EOS% 8.6 NEUT% 36.7 MCHC32.2 מה זה אומר? תודה לכם מראש
נועם שלום, לא ברור לי מדוע פנית לפורום זה. נראה לי שהכי פשוט לחכות למחר ולקבל תשובה מהמרפאה. בכל מקרה, לא ציינת מדוע בוצעו בדיקות הדם. וכדי שלא נדאג, אצל ילד בריא, תוצאות אלו אינן בעלות חשיבות קלינית. הרבה בריאות, ד"ר ברנע ארז.
ד"ר ברנע שלום, איך קונצרטה מסייעת לטיפול בקשב וריכוז ?
ניר שלום, הסבר על מנגנון הפעולה של החומר הפעיל ב-Concerta (וגם ב-Ritalin לסוגיו), הנקרא Methylphenidate, תוכל למצוא בשני הקישורים הבאים: http://en.wikipedia.org/wiki/Methylphenidate#Mechanism_of_action http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9E%D7%AA%D7%99%D7%9C%D7%A4%D7%A0%D7%99%D7%93%D7%90%D7%98#.D7.9E.D7.A0.D7.92.D7.A0.D7.95.D7.9F_.D7.94.D7.A4.D7.A2.D7.95.D7.9C.D7.94
גם המדען מתיו סמית (אוניברסיטת אקסטר, בריטניה) הכריז, ש"תופעת ההיפראקטיביות, היא תגובה התנהגותית נורמאלית של הדור הבא. ההיפראקטיביות היא ביטוי של ההסתגלות לקצב המודרני החדש, ואינה מהווה הפרעה אמיתית." אם כך, אולי במקום לאנוס את ילדינו לתבניות החינוך הישנות עלינו להתאים את החינוך לדרגת ההתפתחות החדשה שלו. http://esciencenews.com/articles/2009/05/27/history.hyperactivity.base.says.researcher
מר נבון שלום, ראשית, למען הסר כל ספק, אני נגד אונס ילדינו, וגם נגד אונס של ילדים אחרים. הדעה שאתה מצטט הינה דעה מעניינת, אך על המדען המכובד לתמוך את דעותיו בעובדות מחקריות. האם יש כאלו? אני ממליץ שתקרא את פרק המבוא בהנחיות הקליניות לטפול בהפרעות קשב ורכוז (ADHD: Clinical Practice Guideline for the Diagnosis, Evaluation, and Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents), שפורסמו באוקטובר 2011. את המאמר כולו תוכל למצוא בכתובת: http://pediatrics.aappublications.org/content/128/5/1007.full חג שמח, ד"ר ברנע ארז.
שלום, אני חושדת שהבן שלי סובל מהפרעת קשב , הוא בן 4 ולא תמיד מרוכז ולא תמיד מגיב לי שאני קוראת לו , אף על פי שאין לו בעיית שמיעה וזה קורה לו גם כאשר שיש אורחים בבית. איך עושים אבחון להפרעת קשב וריכוז ?
א שלום, ילדים לא מגיבים כאשר הוריהם קוראים להם מסיבות שונות. ודאי שתסמין זה לבדו אינו אבחנה של הפרעת קשב ורכוז. לבד מכך, גיל ארבע שנים הוא גיל מוקדם, ולמרות שאפשר לאבחן, ואף לטפל, בגיל זה, ההפרעה צריכה להיות משמעותית מאד. בשלב ראשון, לפני שרצים לרופא לאבחון או לכל טפול שהוא, אני ממליץ להתייעץ עם הגננת. חש שמח, וד"ש לחברה בשב"כ, ד"ר ברנע ארז.
היי, אם אני אצהיר על בעיית הפרעת הקשב שלי זה מוריד לי את הפרופיל ? אנא עזרתך עם תשובה מהירה, תודה אלי.
להבית שלום, אנא ראי את התשובה לשואל שלפניך (תשובה אחת מתחת). חג שמח, ד"ר ברנע ארז.
שלום, בהמשך לכתבה , האם הפרעת קשב גורמת להורדת הפרופיל ?
ליאור שלום, שאלה מצויינת! לא בציניות, אלא במלוא הרצינות! לצערי, אין לי תשובה מוצלחת! אז מה קורה בצבא עם הפרעת קשב ורכוז? אז ככה. בשנים האחרונות נוסף ידע מחקרי רב בנושא הפרעת קשב ורכוז, ובעיקר בהפרעת קשב ורכוז במבוגרים, נושא שהיה "מוזנח" שנים רבות. בעקבות זאת, בספרות הרפואית יש תובנות חדשות ובעקבות זאת, המלצות חדשות. לעומת זאת, הצבא אנו ממהר להתעדכן. כיום, לפי המצב הנוכחי, הפרעת קשב ורכוז מסווגת בצבא כהפרעה נוירולוגית (כלומר, לפסיכיאטרים אין חלק בענין). לפי ההגדרות כיום, אמורים להוריד פרופיל כאשר המטופל (חייל, מועמד לשרות בטחון) נוטל תרופה להפרעת קשב ורכוז (בד"כ Ritalin או Concerta) כל יום, ולא רק ללמודים. הגדרה זו מנוגדת להמלצות הרפואיות ולהבנה שלנו כיום, שמדובר בהפרעה מגורמת לפגיעה בשטחי חיים שונים, ולא רק בלמודים. כבר למעלה משנה מבטיחים שאו-טו-טו הדברים הולכים להשתנות, ואדם הלוקה בהפרעת קשב ורכוז ותפקודו תקין, יקבל סעיף לקוי (כמו מספר משקפיים קטן), שלא יפגע בפרופיל. כפסיכיאטר במלואים, אני יכול להעיד שיותר ויותר חיילים מטופלים בהפרעת הקשב והרכוז במהלך השרות הצבאי, ולרוב, איכות חייהם והתפקוד שלהם משתפרים. בפועל, להערכתי, רוב האנשים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז אינם מדווחים לצבא ולכן אין כל פגיעה בפרופיל. האם לדווח לצבא? ראשית, צריך לדווח אמת. שנית, האם הפרופיל יפגע - כיום זה כנראה תלוי בקצין המיון עליו שתפגוש. הזהרתי מראש שאין לי תשובה מוצלחת. אני מקוה שבמהרה יתוקן ספר הפרופילים כדי שיתאים למציאות, ומנע פגיעה מיותרת באנשים הלוקים בהפרעת קשב ורכוז. חג שמח, ד"ר ברנע ארז.
שלום רב אחותי בת ה 10 חיה בפנימיה ופסיכיאטר מטעם הפנימייה החל לתת לה רטלין ללא שום אבחון הוא קבע שהיא סובלת מddhd קשה היא כיום לוקחת רטלין 20 מלגרם וכשהיא החלה לסבול מחרדות קשות פניתי אל הפנימייה עם יופוי כוח על מנת להוריד לה את המינונים הוא סרב בתוקף ושדרשתי שלפחות יעשה לה בדיקת טובה הוא סרב בתוקף וטען שבדיקת טובה יצאה מהחוק מזמן ושמה שעורר. אצלה חרדה זה תמצית רסקיו שקנתי לה רציתי לדעת מה אפשר לעשות במקרה כזה
טליה שלום, מהתאו שמסרת עולה בעיקר שקיים מאבק בינך לבין הפסיכיאטר המטפל. לא משנה מי צודק, ברור לי שמאבק זה אינו מטיב עם הילדה. חשוב זכור שהמטרה של כולם בספור הזה, אמורה להיות להטיב עם אחותך. אתחיל בכך שאומר שרק הוריו של הילד רשאים להחליט האם ילד יטול תרופה כלשהי או לא. איני מכיר את מצבה הכולל של אחותך, ואיני מיודע מדוע היא חוסה בפנימיה, אך חסות בפנימיה אינה מבטלת את אחריותם של ההורים. במקרים נדירים, כאשר אין הורים, או כאש נמצא שאינם כשירים לטפול, ממונה לילד אפוטרופוס, ואז תפקידו כולל, בין היתר, להחלטה על טפול רפואי (לפי המלצת הרופאים כמובן). במקרים קיצוניים ונדירים מתערב בית-המשפט, ומחליט הוא, על סמך חוות דעת רפואית, לגבי הטפול הרפואי/תרופתי. פסיכיאטר סביר מבצע תחילה הערכה, קובע אבחנה, ורק אז ממליץ על הטפול. אני מאמין ורוצה לקוות שהפסיכיאטר במקרה זה עשה בדיוק כך, ולא "החל לתת לה רטלין ללא שום אבחון". חרדות עלולות להיות תופעות לואי של Ritalin, אך עשויות להיות גם לא קשורות לטפול התרופתי. חרדות אינן גם סיבה להפסקת הטפול בכל מקרה. בדיקת TOVA הינה בדיקת עזר באבחון של הפרעת קשב ורכוז, ולא האבחון עצמו. אין שום חובה, וברוב המקרים אין גם שום צורך, בבצוע בדיקת TOVA בעת אבחון של הפרעת קשב ורכוז. מנגד, בדיקת TOVA מעולם לא "יצאה מהחוק", וכאמור, אפשר בהחלט להשתמש בה. רצוי להשתמש בה רק אם יש צורך. אין כל סיבה לבצע בדיקות מיותרות. לגבי הרסקיו. לי לא ידוע שתכשיר זה (אין מדובר בתרופה) יכול לגרום לחרדות, לדעתי, טענה זו, אם נשמעה הינה חסרת שחר. מצד שני, אין כל מחקר המראה כי רסקיו עוזר להפרעת קשב ורכוז, לחרדות או לכל הפרעה אחרת. כפי שכתבתי בראשית דברי, נראה לי שהמאבק בינך לבין הפסיכיאטר אינו מועיל לאף אחד. אם הוריה של הילדה (או האפוטרופסים האחרים) אינם מרוצים מהאבחון או הטפול, או מכל סיבה אחרת, מומלץ לפנות לפסיכיאטר ילדים ונוער אחר, ולקבל חות דעת נוספת. הרבה בריאות, ד:ר ברנע ארז.
היי טליה. פני לרופא מומחה אחר! מנסיוני, במוסדות שונים "מאכילים" את הנמצאים שם בתרופות ש"קונות שקט" למוסד, מבלי להתחשב באדם וברגשותיו. שלחתי מטופל לרופא פרטי שנתן חוות דעת מקצועית שונה מהרופא המוסדי.חצי מהתרופות הורדו והמינון של התרופות הופחת והבן אדם קיבל איכות חיים אחרת ! ועוד הערה: ה"רסקיו" הוא לעזרה ראשונה, ולכן אינו מתאים למצב שתיארת ודברי הרופא על הרסקיו - שטות גמורה !!! תמציות פרחי באך אינן מזיקות !!! התיעצי גם עם מומחה לרפואה טבעית. רק בריאות - גבי.
בני בן 5 ו-10 חודשים , ילד מאוד נבון, עם יכולות קוגנטיביות מאוד גדולות, אוהב סיפורים,ובעיקר לצייר. אך בשנתיים האחרונות אנו מרגישים שמתפתחת אצלו בעייה ריגשית שבאה לידי ביטוי במצבים הבאים: קשה לו עם מעברים מפעילות אחת לאחרת, הוא נרתע מלהשתתף בריכוז בגן ומוצאים אותו יושב בצד מחוץ לריכוז, הוא מסתתר כאשר הוא עומד לפגוש את סבא, סבתא או אפילו אבא. כאשר הוא מוצף ברגשות קשה לו לווסת עצמו ובשלב זה הוא יכול פתאום לקבל רגליים קרות או להגיב בהתפרצויות זעם, הוא מגן על עצמו באמצעות דמויות על שהוא מכיר, הוא לא מקבל הפסד הוא חייב לנצח, גם אם טעה, הוא מרגיש נחות, יש לו דימוי עצמי מאוד נמוך, אנחנו מרגישים שיש לו בעיה עם עצמו ומאוד רוצים לסייע לו? האם אבחון רגשי יכול לזהות הבעיה??? האם יש לקשר ל-ADHD???
רלי שלום, התאור שמסרת אינו אופייני להפרעת קשב ורכוז, אך אין לשלול הפרעה זו. עם זאת, גם אם קיימת הפרעת קשב ורכוז, לא נראה מתאורך שזוהי בעייתו העיקרית של בנך. מתוך התאור עולה תמונה של ילד הסובל מחרדות. כיון שקיימת הפרעה בתפקוד, וככל הנראה גם מצוקה אצל הילד, יש בהחלט התויה לטפול. בשלב הראשון, אני ממליץ על פניה לפסיכיאטר ילדים או לפסיכולוג ילדים, כדי לבצע הערכה מסודרת ומלאה. הפסיכיאטר/פסיכולוג המעריך, ימליץ לכם גם על המשך טפול אם יש צורך, וכן על אבחונים נוספים אם יש צורך. בריאות ואושר, ד:ר ברנע ארז.
שלום גברתי. הילד מאוים ממשהו, שקרוב לודאי מצוי באוירה הביתית / משפחתית חינוכית . במקום להרעיל או לסמם אותו, כדאי לבדוק את מקורות האיום שבפרוש יכול להיות סובייקטיבי, אך עבורקו מאד ממשי ושם להשקיע את המאמץ לשינוי. רק בריאות - גבי
"רק בריאות - גבי" שלום, שוב, אבחנת בזריזות, האשמת את ההורים במצב. הנחרצות אינה במקומה. ולמען הסר כל ספק, גם אני מתנגד "לסמם או להרעיל" ילדים. יום טוב, ד"ר ברנע ארז