מקבץ דילמות מוסריות
דיון מתוך פורום רפואה ומשפט
1)כיצד פועל הן החוק והן הרופא המטפל בנוגע לזוג פגוע בשכלו בצורה לא קלה הרוצה להביא ילדים לעולם? האם מבחינה חוקית קיים איסור על אותו זוג וכיצד פועלים הן הרופא והן הרשויות המטפלות באותו זוג? 2)כאשר אנשים דתיים מכל עדה שהיא (חרדים, בדואים....) מסרבים שילדם יקבל טיפול רפואי מאוד נחוץ להצלת חייו כיצד נוהג הרופא במצב זה? מהו גבול העימות אליו רשאי הרופא להגיע על מנת להגן על הילד? (האם מותר לרופא לחסום בידיו את דלת היציאה של בית החולים?) 3)האם סודיות רפואית תקפה תמיד? גם כאשר החולה מסכן את סביבתו ואולם אינו מוכן לחשוף את דבר מחלתו? 4)מהו הלך הרוחות בקרב רופאים בארץ בנוגע להמתת חסד? אילו שיקולים צריכים להלקח בחשבון במקרה בו אדם מבקש נפשו למות? והאם עמדת החוק היא חד משמעית בנושא. אודה עבור התשובות.
חתיכת מקבץ יש לך שם, נעה... לשאלה (1) - החוק אינו קובע דבר ביחס ל"זכות של הורים" להביא ילד לעולם. הבעיה היא במקרה כזה, שכאשר הילד נולד, יש להניח שרשויות הרווחה יקחו אותו לאימוץ, אם מסתבר שההורים אינם מסוגלים עקב המוגבלות השכלית, לטפל בו ולגדל אותו. זה אמנם נבחן בכל מקרה לגופו, אבל בהחלט אפשרות סבירה. דבר נוסף שקורה לעיתים הוא, שכאשר אדם סובל מפיגור קשה, במידה בה אינו מבין למעשה את המשמעות האמיתית של לקיים יחסי מין ושל הריון ושל לידה וגידול ילד, בית המשפט עשוי להרשות לבצע באותו אדם (גבר או אישה, אבל לרוב אישה) - עיקור, כך שגם אם יתקיימו יחסי מין, לא יצא מזה ילד, שיצטרך להלקח אחר כך לאימוץ. בדרך כל אנשים במצב פיגור קשה מטופלים על ידי רשויות הרווחה באופן שוטף, וההחלטה אינה של הרופא לבדו, או בכלל. לשאלה (2) - כאשר אי מתן טיפול רפואי עולה עד כדי סיכון שלומו של הילד, הזנחתו או בכלל התנהגות בלתי סבירה (וזה מאד תלוי במה מדובר) יכול הרופא לערב פקיד סעד, שיפעיל את שיקול דעתו שלו ויחליט אם יש מקום לפנות לבית המשפט ולקבל צו והוראות לטיפול בילד בניגוד לרצון הוריו. לעניין ה"לחסום את הדלת" - הייתי חושבת שרופא יגיע לזה רק כאשר המצב ממש קיצוני והילד עלול למות בטווח הקרוב אם לא יטופל. לשאלה (3) - התשובה היא לא. החוק קובע מצבים בהם מותר להפר את הסודיות הרפואית כדי להגן על הזולת, וקובע דרכים וכללים מתי וכיצד. בין השאר - יש לפנות לועדת אתיקה לפי חוק זכויות החולה, ויש עוד מצבים בחוק העשויים להצדיק זאת. לשאלה (4) - אין לי מושג על "הלכי רוח" של רופאים, אולי ד"ר לין יודע, אבל לגבי עמדת החוק בישראל עייני בהודעות כאן בפורום אפילו בעמוד זה, נדמה לי, ותמצאי התייחסות רבה לנושא.
הלכי רוח תלויים מאוד בדרגת הרופאים מעמדם בבית החולים או בקהילה - עמדתם המוסרית כאשר הם נמצאצים בדיונים שונים רצונם לומר את הדברים במקום אחד ככה ומקום שני ככה. הלכי רוח זה דבר נייד ביותר. דיונים לעיתים מתנהלים ברוח אתיקה מעמיקה - ולעיתים מתוך הבטן ונהמת הלב. האם זו או זו נחשבת להלך רוח? לכן - אין לי תשובה טובה על הלכי רוח