חובת דיווח על פסיכולוג עמית שקיים יחסי מין עם מטופ
דיון מתוך פורום רפואה ומשפט
האם ובאילו תנאים חלה על פסיכולוג חובת דיווח לועדת אתיקה של הסתדרות הפסיכולוגים על פסיכולוג עמית שקיים יחסי מין עם מטופלת בגירה במהלך הטיפול? האם נדרשת הסכמת המטופלת? מכוח איזה חוק/כללים/תקנות/קוד אתי חלה חובת הדיווח? תודה.
כללי האתיקה של ההסתדרות הרפואית הינם בגדר כללים ולא חוק - בניגוד לשמל לכללי האתיקה של לשכת עורכי הדין. ולכן - לרוב השאלות שלך - האם חלה עליך חובה - התשובה היא חובה מוסרית אתית או כל מיני דברים כאלה. זה במישור האתי. כנ"ל לגבי יחסי מין בהסכמה - הרי אין אתה שואל אם זה חוקי או לא - אלא האם במקרה זה חלה או לא חלה עליך כעמית חובת הדיווח. ולכן אני איני מתייחס כלל לעצם העניין של גיל מטופל. ובכלל - אתה מדבר על היותך עמית. אבל - ישנה חובתך כאזרח במקרים אלה - וביודעך כי עמיתך עושה את הדברים - ובמידה וגם ראית את הדברים בעיניך חלה עליך חובה מכוח לא תעמוד על דם ריעך. וכמובן מכוח חוק העונשין ודיני הראיות במידה ותתבקש לדווח על הידיעות שברשותך.
אני מנחשת, שהמטופלת הבגירה הזו היא כיום מטופלת של אותו פסיכולוג עמית. במקרה זה חלה עליו חובת סודיות, והוא יוכל להתלונן על עמיתו העבריין רק בהסכמתה של המטופלת. אין חובת דיווח, לא בחוק ולא בכללי אתיקה, על עבירה אתית שבוצעה כלפי מטופל בגיר שאינו חסר ישע (אם היה מדובר בקטינה או במישהי שלוקה בשכלה או בנפשה - זה סיפור אחר). אם לעומת זאת דבר זה נודע לו שלא במסגרת יחסי מטפל-מטופל עם אותה אשה, אז הוא יכול ככל אזרח לדווח או לא לדווח, אולם עליו לקחת בחשבון שבלי שיתוף פעולה מצד המטופלת בחקירה - סביר להניח שהתיק יסגר מחוסר ראיות. לא מבינה מה עניין "לא תעמוד על דם רעך" כאן.
אז ככה אני מקריאה שנייה ושלישית לא מבין שהיא מטופלת אלא אולי קיימת ידיעה של המטפל השני - ואינני שוקל כרגע כיצד נודע לו הדבר - אבל התשובה נתנה כך שלצורך העניין הידיעה הזו לא רק שהיא מבוססת אלא נשענת על ראיות ולא על רכילות. ולגבי חוק " לא תעמוד על דם ריעך" - אני בהחלט רואה לעצמי אפשרות להשתמש בחוק חדש זה ולבנות קונסטרוקציה של הטלת אחריות על מחדל טהור - ולהחיל בה את הפגיעה באוטונומיה של הפרט או אף יותר.- זאת כאשר הראיות לא חזקות די צורכן כדי אישום בתקיפה. וכאן בנושא המחדל למשל ניתן ( לא כל כך בדוחק) להשתמש בפס"ד לורנס. אגב אנחנו יודעים כי אם נרחיק לכת להלכה - הפסוק עצמו נמצא די קרוב ל" לא תהלך רכיל" ול" אהבת לריעך כמוך" ועל כל אלה יש והיו פרשנויות רבות שאין לי כוח אפילו לתזכר אותם מאחר והמשפט שלנו בסופו של דבר אינו המשפט העברי
כבוגר 'רודי' הזקן אומר- חבל שכל אלו שידעו שתקו. הרי היום לאחר מותו אלו שבתחום מכירים את המושג האסוציטיבי - 'ניצולי רודי'.