פונדאות וקירבה משפחתית
דיון מתוך פורום רפואה ומשפט
קראתי את פרק א' של הכתבה על פונדקאות בישראל ונדהמתי לגלות שהאם נושאת צריכה להיות לא נשואה ולא קרובת משפחה של אחד מההורים המיועדים. מה???? מה ההגיון בכך? הרי קרובת משפחה ראשונה (אחות למשל) היא הראשונה שתסכים להיות אם נושאת ועל אחת כמה וכמה אם היא נשואה, יש לה ילדים משלה והיא יודעת כמה קשה כשאי אפשר להביא ילדים לעולם, במיוחד כשמדובר באחותה. אני לאחר כמה וכמה טיפולי הפריה כושלים, על סף ייאוש, ואחותי, עוד לפני שהעזתי לבקש, הציעה את עצמה כאם נושאת. הייתכן שהדבר אינו אפשרי? האם החוק הטיפשי והלא מובן הזה עדיין תקף???
תקף וגם תקף וההיגיון היה דתי - ולא בדיוק מדעי אם כי - מדינות אחרות בעולם מחזיקות באותו היגיון ויש מדינות שמאפשרות זאת. אבל כאמור - אם תעיין בויכוחים לחוק זה בכנסת - ההיגיון היה בהסכמת הגופים המסורתיים.
הסיבה היא אכן הלכתית, ועיקרה למנוע מצבים בהם הילד עלול להחשב לפי ההלכה ממזר או ספק ממזר.