צוואה מחיים - לד"ר לין

דיון מתוך פורום  רפואה ומשפט

09/10/2003 | 20:03 | מאת: g.b

לא התעצלתי וניגשתי לספר החוקים מצאתי את חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואין וגירושין), תשי"ג-1953 וגם את חוק בתי דין רבניים (קיום פסקי דין של גירושין), התשנ"א-1995. באף אחד משני החוקים הללו אין סעיף 20 ואף לא מצאתי סעיף ממנו ניתן להשליך לענייננו. כיוון שבתי הדין הרבניים אינם המגרש הביתי שלי... אודה לך אם תשכיל אותי ותצטט את החוק אליו התייחסת בהודעתך. צר לי על ההטרדה, אבל הנושא מעניין אותי.

BG אחי קודם כל - אני מזכיר שוב שאני עושה איזה שהיא אקסטרפולציה - מן תרגיל אינטלקטואלי המשליך מדבר אחד לשני - די פרוע - ולצורך התרגיל האינטלקטואלי - ואינני בטוח שזה יכול לעבוד - אבל אישית אולי הייתי מנסה אותו אם היה מזדמן העניין לפני. וגם - אני כמובן מכיר את ועדת שטיינברג - ואני סקפטי אם בימנו לפני המשיח החוק האמור יצא מתחת ידה של הכנסת - ה-50. ולעניננו -תקנות הדיון של בתי הדין הרבניים בישראל- התשנ"ג פרק כ"א ( טעיתי - לא כ) מדבר על אישור צוואה מחיים - ואני משתדל להעתיקו כאן. פרק כא: אישור צוואות, עזבונות, אפוטרופוס קעח. אישור צוואה מחיים הוגשה בקשה לאישור צוואה מחיים, יאשר אותה בית-הדין אם מצא שנעשתה כדין. העתק הצוואה יישמר בתיק בית-הדין. קעט. בקשה לאישור צוואה לאחר מיתה (1) בבקשה לאישור צוואה אחרי מות המצווה, על המבקש להגיש העתק מהצוואה ולפרט את שם המצווה, מקום מסירתה ותאריך המסירה, שמות היורשים והנהנים הידועים לו תוך ציון מענם כשהם ידועים לו. אם הצוואה היא צוואת שכיב-מרע בעל-פה, על המבקש לציין, נוסף על האמור לעיל, את תאריך הצוואה ומקום עשייתה, תוכנה ועדיה. (2) הבקשה תוגש בצירוף טופס שייקבע לפי תקנה ריא. מאחר ולא מוזכרים פרטי הצוואה אם בעל פה ואם בכתב אני יכול לנסות ולהסיק כי הסמכות יכולה במצבים האלה להינתן לבתי הדין הרבניים- ולא רק למחוזי למרות האמור בסעיף 1 הנ"ל - "אחרי מות המצווה" הרי יכול לטעון המצווה שהוא שכיב מרע כי הוא משול כמת- זה לדעתי טיעון מעניין - ולתת לבתי הדין האלה להתמודד עם הטיעון הזה - יכול להיות עוד יותר מעניין. מה גם - שמה- הם יגידו שאין להם סמכות? או שיקחו מהם סמכויות פתאום עכשיו? קיצור - כאמור - תרגיל אינטלקטואלי

09/10/2003 | 23:06 | מאת: טליה

הביטוי "צוואה מחיים" בתקנות אלה בכלל אינו קשור למה שמכונה בציבור צוואה מחיים דהיינו הוראות מקדימות לטיפול בחולה הנוטה למות. כפי שאני מבינה את תקנה קעח', מדובר על סמכות המקבילה לנושא "הפקדת צוואה" או צוואה בפני רשות, בדין האזרחי הרגיל (ראה סעיפים 21 ו 22 לחוק הירושה). רק חשוב על כך - "הוגשה בקשה לאישור צוואה מחיים, יאשר אותה בית-הדין אם מצא שנעשתה כדין..." - מה היא עשיה "כדין" של הוראה מקדימה להמנעות מטיפול בסוף החיים? איפה ה"דין" בעניין זה, כל עוד לא נחקק חוק החולה הנוטה למות? לי אין שום ספק שלא לכך התכוונו, ובודאי שלמועצת הרבנות הראשית אין סמכות לקבוע בחקיקת משנה את נושא הזכות למות בכבוד..

מנהל פורום רפואה ומשפט