אי ספיקת כליות

דיון מתוך פורום  נפרולוגיה

25/04/2022 | 01:18 | מאת: מאור

שלום, אשמח לדעתכן לסבא שלי אי ספיקת לב דיאסטולית, לחץ דם ואי ספיקת כליות. ערכי הקריאטינין במשך שנים היו 1.4 ובהמשך עלו עד ל 1.5. זאת תחת טיפול באקספורג 160/5 ופוסיד בחלק מהזמן. בשנה האחרונה חלה החמרה לאחר tavi, והערכים התייצבו על 1.5 תחת אקספורג 80/5. עם העלאת המינון ל 160/10 חלה החמרה, קריאטינין עלה ל 1.7 לאחר חודש ולאחר חודשיים 2.1. הופסק הולסרטן והפוסיד וירד ל 1.3. כעת שוב חזרנו לפוסיד 40 ואקספורג 80/5 לטיפול בלב ולחץ דם. קריאטינין עלה ל 1.6. כדי לאזן לחץ דם נלקח בינתיים עוד אמלו 5. האם במצב כזה ניתן להעלות ל 160/5? או שעלייה נוספת בקריאטינין בעייתית? האם ולסרטן 80 מספיק ללב? בנוסף נשקל הוספת פורסיגה, אך גם היא להבנתי מעלה קריאטינין. אנחנו מצד אחד רוצים טיפול טוב ומצד שני קצת מלחיץ שהקריאטינין עולה, והשאלה מה עדיף. עוד 80 או לא, האם קודם פורסיגה. האם יש ערך קריאטינין שכדאי להישאר מתחתיו, גם אם זה אומר לא להוסיף עוד תרופות? בנוסף אם אפשר לשאול, סליחה על האורך - כמה זמן לאחר שינוי בטיפול בין אם בולסרטן או פורסיגה כדאי לבדוק את הקריאטינין? והאם אי ספיקת כליות כרונית, שנובעת מלחץ דם או יוד או חתיכת שומן שעפה לכליה בזמן צנתור (לא ה tavi), כך לפי הרופא, נוטה להתקדם בצורה כזו? האם פורסיגה עוזרת לה?

לא אוכל להתיחס באופן פרטני לשינויי מינון של אקספורג. זה לדיון מול הרופא. כן אומר שפורסיגה מפחיתה תמותה,אשפוזים בשל כשל לבבי, הידרדרות משמעותית בתפקוד הכלייתי ודוחה הגעה לדיאליזה. לכן היום צריך להסביר למה לא נרשמה למטופל עם מאפיינים אי ספיקת לב , כליות. היא ידועה כמחמירה בתחילת הטיפול את התיפקוד הכלייתי במנגנון שבסופו של דבר מגן על הכליה. ההמלצה היא לא לקחת בדיקות ב 4-6 שבועות לאחר התחלת הטיפול. גם לאחר 6 שבועות תהייה עליית קראטינין וההמלצה היא להתאפק ולא להפסיק אותה. יש לה אפקט משתן ומאזן לחץ דם שמאפשר לעיתים להפיק פוסיד ולהוריד מינוני טיפול בלחץ דם (למשל אמלו).

26/04/2022 | 08:37 | מאת: מאור

תודה רבה, עשה הרבה סדר אם כך נעדיף להתחיל קודם להוסיף את הפורסיגה. מה כוונתך שגם לאחר 6 שבועות תהיה עלייה ולא להפסיק? הכוונה שלאחר מכן הקריאטינין ירד? בנוסף אשמח אם תוכלי לענות על שאלתי האם אי ספיקת כליות שנובעת מלחץ דם, יוד או חתיכת שומן שעפה לכליה בזמן צנתור - אין לנו סיבה, זה מה שהרופא חושב, נוטה להתקדם והאם פורסיגה עוזרת לה בנוגע לאקספורג - אני אשאל באופן כללי, אם זה בסדר, האם יש עלייה מסוימת בקריאטינין בה אומרים שהנזק מהעלאת מינון עולה על התועלת, והאם בדרך כלל למטופלים עם אי ספיקת לב רוצים להגיע ל 160 גם אם לחץ הדם מאוזן, או שזה לפי הלחץ דם.

26/04/2022 | 08:49 | מאת: מאור

לגבי המשפט האחרון או להעדיף למשל ולסרטן 160 עם אמלו 5 על פני ולסרטן 80 עם אמלו 10 - באופן כללי למטופלי אי ספיקת לב, כמובן שאצלו המקרה שונה

מנהלי פורום נפרולוגיה