ילדה בת חמש וחצי עם קשיים בדיבור

דיון מתוך פורום  טיפול בהפרעות שפה ודיבור

07/12/2018 | 10:40 | מאת: דנה

שלום רב, הבת שלי התחילה לדבר באמצעות משפטים רק בגיל שלוש. אני חושבת שאני יודעת מה הסיבות הסביבתיות לעיכוב, אם יש מולדות, לא אוכל לדעת. ראשית הייתה הרבה עם סבתא שדיברה איתה שפה זרה. שנית, היתה איתי, עם האמא, בקשר קרוב מאוד, קצת בועתי. בת בכורה ויחידה. לא הייתי ממש צריכה לתקשר, ידעתי כל מה שהיא צריכה עוד לפני שאמרה. לא דיברתי איתה הרבה ולא עודדתי דיבור. אז היא נשארה גם בלי צורך ממשי לתקשר (טעות שאני מתחרטת עליה מאוד). כשהגיעה לגן אז התחילה יותר לדבר ובגיל 4 נדמה היה שכבר התקדמה מאוד. היום בגיל חמש וחצי עדיין אפשר לשים לב למעט בעיות, בעיקר דיבור יותר איטי ומעט מאוד בעיות תחביר, אבל אוצר המילים רחב, כך גם אומרות הגננות. שאלתי היא כיצד אפשר עוד לעזור לה להדביק את הפער והאם יהיה לעיכוב הזה אפקט ארוך טווח. תודה

לקריאה נוספת והעמקה

שלום וברכה, ראשית, כאמהות אנחנו נוטות לקחת את האשמה עלינו כאשר ישנו קושי אצל ילדנו. פעמים רבות זו פשוט התמודדות שהילד צריך לעבור מכל מיני סיבות במיוחד כאשר ברקע גורמים נוספים כגון דו לשוניות עוקבת (כלומר, ששתי השפות לא נרכשו בהכרח במקביל) שמאד משפיעים. החמודה בת 5 וחצי ועדיין מתמודדת עם קשיים בתחביר ואולי גם ביכולת לארגן את מה שהיא רוצה להגיד. לכן כן הייתי לוקחת לטיפול כדי לסגור פערים לקראת העלייה לכיתה א'. בינתיים, אם השפה המדוברת בבית היא עברית והשליטה בעברית טובה - הייתי מציעה ספרים - להקריא המון ספרים. אמנם אוצר המילים רחב אבל הספר יכול לסייע לתחביר תקין ולחשוף לידע עולם וגם יכין אותה לטקסטים שאיתם מתמודדים בכיתה א'. בנוסף, כדאי לפתח שיח סביב הסיפור ולדבר על פיתרון בעיות ועל הדמויות וכן הסקת מסקנה מהסיפור. כל אלו צורות גבוהות יותר של השפה ויתנו בסיס טוב יותר להמשך. אם תראי שכל אילו קשים במיוחד - אנא פני לטיפול בהקדם. בכל מקרה הייתי מתחילה תהליך אצל רופא הילדים במקביל כי לעיתים הדבר אורך זמן רב ובפועל מגיעים לקלינאית רק לאחר חודשי המתנה ארוכים. אם השפה בבית איננה עברית הייתי בודקת אפשרות לסיוע נוסף כגון פרויקט 'פרח'. בהצלחה רבה🌸

מנהלי פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור