תינוק בגיל שנה ותשע, בסביבה דו לשונית
דיון מתוך פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור
שלום! אשמח ליעוץ: בת השלישית שלי היום בת שנה ותשע, גדלה בסביבה דו לשונית. פעילה מאוד, מבינה הרבה, אבל בקושי מדברת. מהנהנת עם הראש או עושה "לא" עם היד. אומרת בערך 10 מילים. מתקשרת יפה עם האחים הגדולים שלה (בני 16 ו-10), ילדים שפוגשת בפארק/ ג'ימבורי (לא מוכרים) מסקרנים אותה. שני הגדולים שלי התחילו לדבר בגיל 9 חודשים, אחד מהם גם גדל בסביבה דו לשונית ובגיל שנה וחצי דיבר משפטים בשתי שפות. הקטנה כרגע אצל מטפלת. בגיל שנתיים תלך לגן. האם כדאי כבר ללכת ליעוץ או לחכות? האם יש תרגילים (משחקים) שכדאי לעשות אתה? תודה מראש, אמא לחוצה
שלום לך אמא, קודם כל, הכי חשוב להירגע. לפי תיאורך ההבנה של בתך תקינה בנוסף היא פעילה ותקשורתית ואת בהחלט יכולה להתעודד מכך. בנוסף, נסי להקשיב להפקות של בתך, האם היא חוזרת באופן עקבי על אותם צלילים כדי לומר משהו? למשל: אומרת תמיד "הבהב" לכלב או "צצי" למוצץ שלה? גם הפקות קבועות כאלה נחשבות למילים ואת יכולה להכליל אותן באוצר המילים של בתך. לעיתים אצל ילדים דו לשוניים אנחנו עשויים לראות איחור קל בהתפתחות השפה, אולם בהמשך רואים התפתחות ורכישה של שפה עשירה ותקינה, אך גם אצל ילדים החשופים לשפה אחת- לכל ילד קצב משלו, ישנם ילדים שמפיקים מילים ראשונות לקראת גיל 18-20 חודשים ואין הדבר מעיד שיאחרו בהמשך. תמשיכי לעקוב אחרי התפתחות השפה של בתך, חשוב לוודא שהיא אכן מבינה הכל ושכל הזמן נרכשות מילים חדשות. בכדי לקדם את השפה של בתך את יכולה לעשות את הדברים הבאים: א. בכל פעם שבתך מפיקה צליל עבור חפץ מסוים, חזקי את ההפקה שלה. חזרי אחריה והדגישי את המילה שהתכוונה לומר, למשל- בתך מראה לך כלב ואומרת "הב" אמרי "נכון איזה כלב חמוד". ב. אפשר להקריא ספרים קצרים בעלי משפט בכל דף, למשל איפה פינוקי או לבד על המרבד. אך הכי חשוב להנות מכך ומהזמן המשותף שלכן ולא לעשות זאת בלחץ ורק בכדי ללמד את בתך. ג. הכי חשוב, תהיי טבעית, דברי אליה, שירי לה שירים ופשוט תהני ממנה. אני בטוחה שבקרוב תראי כי ישנה התקדמות ברכישת המילים. בכל מקרה כדאי לבצע בדיקת השמיעה גם אם את מתרשמת שבתך שומעת. לעיתים ילדים סובלים מנוזלים באוזניים, הנוזלים לא גורמים לכאב והילד לא מתלונן אך בבדיקה מתברר כי יש ירידה בשמיעה. בהצלחה טופז