הגיה בגיל שנתיים וחמישה חדשים

דיון מתוך פורום  טיפול בהפרעות שפה ודיבור

07/04/2014 | 16:16 | מאת: אמא

שלום, יש לי (ב"ה) ילדה מקסימה בת שתיים וחמישה חודשים. ההתפתחות שלה היתה מאוד מהירה הן בתחום המוטורי וגם בתחום השפתי - אמרה/ השלימה מילים ראשונות בגי 10-11 ח' ( לא מושלם כמובן למשל טטו- לטרקטור . אבא אמא בצורה יפה ). חיברה משפטים בני 2-3 מילים לפני שנה וחצי. אך נראה שמגיל 1.10 - שנתיים - היא קצת נעצרה- היא לא מובנת לאחרים כ"כ אני מבינה כמעט הכל אבל לפעמים אחרים צריכם תרגום לכמה מילם או לכל המשפט) - היא לא הוגה את האותיות ל' ר'. וגם הדיבור שלה הוא די " תינוקי" וקצת איטי. אני יודעת שהגיה מושלמת נרכשת על גיל 5 - אבל האם לא כדאי לבדוק לאור העובדה שהיא התחילה כ"כ מוקדם? . כמו כן היא לפעמים שוכחת מילים שכבר ידעה - "למשל שכחה לומר קומקום כשרצה שאמזוג לה מים ...." - מצביע על משהו ? תודה רבה.

לקריאה נוספת והעמקה
07/04/2014 | 23:07 | מאת: עופי כהן-גל

אמא יקרה שלום, את מתארת ילדה שהתפתחה יפה מבחינה שפתית אך כרגע יש לה מובנות דיבור די נמוכה וכן קושי בשליפה של מילים. עד גיל שלוש, רוב הילדים משלימים את השלב שבו הם אומרים חלקי מילים (למשל דה במקום ילדה)ומצופה מהם להגיד כבר מילים שלמות בנות 3-4 הברות. במקביל, מתפתח התחום הפונולוגי שבו הילדים לומדים להגות את כל הצלילים בשפה. כל צליל מתפתח בקצב אחר. לדוגמה, הצליל ל', נרכש לרוב עד גיל 3.5 והצליל ר', נרכש לרוב עד גיל 4. לגבי המילים שהיא "שוכחת" - מדובר בקושי בשליפת מילים. זהו קושי די נפוץ וקשור לארגון ובאפסון השפה במוח. בגילה הצעיר של בתך זה הגיוני שיש עדיין מילים שהיא לא שולפת באופן מיידי (במיוחד מילים לא יומיומיות כמו קומקום). המלצתי בשלב זה היא להמתין מספר חודשים ולראות אם יש שיפור בשני התחומים הללו. במקביל, מומלץ לערוך לה בדיקת שמיעה כדי לוודא שאין לה ירידת שמיעה. בסביבות גיל שלוש, ניתן להגיע לאבחון אצל קלינאית תקשורת ולהחליט אם יש הצדקה להתחיל בטיפול. במידה ואת מרגישה כי כבר עכשיו היא ממש לא מובנת לסביבתה, ניתן להגיע לאבחון עוד קודם. בהצלחה.

08/04/2014 | 08:53 | מאת: אמא

מנהלי פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור