אירגון מסר
דיון מתוך פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור
שלום רב, בני בן 5 ו-10 חודשים. במעקב קלינאית תקשורת מגיל 3 וחצי. לאחרונה סיים טיפול קבוצתי. כעת יש בעיה קלה בהגייה של אותיות שורקות בגינה הופנה להמשך טפול. אנו ממתינים. אותי מטריד יותר נושא ארגון המסר ומדרש תמונה. אם הוא רוצה לספר למשל על סיפור שהוא שמע בגן קשה לו מאוד לארגן אותו, מתחיל מהסוף פרט מכאן פרט משם, לא ברור. גם מדרש תמונה - מתאר מאוד בקצרה, לא מפתח את הנושא. לגבי אירגון מסר - מאחר שהוא ילד שקורא וכותב ברמה גבוהה - חשבתי להכין כרטיסיות של מלל ע"פ ספרים שהוא מכיר והוא יצטרך לסדר אותן ע"פ סדר ההתרחשות בסיפור. האם זה משהו שיכול להועיל או שצריך לעשות את זה אך ורק עם תמונות? לתשובתך אודה, ליטל
שלום ליטל, ראשית, כשתמשיכו את הטיפול אצל קלינאי תקשורת, תדגישי את הקשיים בארגון המסר הקיימים אצל בנך. קלינאית תקשורת בוודאי תתייחס לכך בטיפול. עבודה עם ספרים מאוד תורמת להתפתחות השפה על כל הבטיה. ניתן לעבוד גם על ארגון מסר מילולי מורכב, כאשר בנך ישחזר סיפור מוכר, אפשר להעשיר את המבנים התחביריים שלו (הכוונה לשימוש במגוון משפטים מורכבים) ועוד. הרעיון שלך יכול לתרום גם להבנת הנקרא, לזכרון העבודה של הילד, אך פחות לארגון מסר מילולי, משום שבמטלה זו הילד לא נדרש להביע מסר אלא לסדר מסר שכבר "מובע".אני הייתי פונה יותר לכיוון של שחזור חוויות, מתן הסבר וכדומה. למשל: לאפות עוגה עם הילד ולאחר מכן לבקש ממנו לשחזר את התהליך לפי הסדר הנכון, לתאר באילו כלים ומצרכים השתמשתם. אפשר לצלם את הילד בכל שלב במהלך ההכנה ואחר כך לתת לו לסדר את התמונות שלו לפי הסדר הנכון.כמובן, שהאפיה היא רק הצעה וניתן לעשות ככל העולה על דעתכם בתנאי שהפעילות הינה מעניינת עבור הילד. בהצלחה!