עוד עיכוב בדיבור או יותר מכך?
דיון מתוך פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור
הילדה שלי בת שנתיים ועשרה חודשים, והיא, ככל הנראה, לא מדברת כפי המצופה מילדים בגילה (פגשנו השבוע רופאה התפתחותית של טיפת חלב). יש לה אוצר מילים רחב יחסית, אולם רוב הזמן, היא ממעטת להשתמש בו. לפעמים אני שואלת אותה שאלה (את רוצה לאכול?) ומקבלת תשובה (לא רוצה לאכול, לא צריך) ולפעמים היא חוזרת על השאלה שלי (אני: את רוצה לאכול עוף או שניצל? היא: עוף או שניצל?). הילדה התפתחה בקצב יפה מהבחינה הפיזיולוגית (התהפכה לשני הכיוונים בגיל 3 חודשים, החלה ללכת בגיל 10 חודשים), אולם לא כך, מהבחינה הורבאלית. היא התחילה לדבר בגיל שנה ועשרה חודשים לערך (בדיקת שמיעה תקינה), והיא פשוט לא מנהלת איתנו 'שיחות' [אני: איך היה היום בגן? היא: היום; דנה, שלי, נורית ושרה(בנות הצוות שנכחו)]. אני: מה אכלת? היא: אה.... קציצה.). מדובר בילדה שיודעת את כל הצבעים, יודעת לספור עד 15(גם להגיד גם לזהות), יודעת את כל האלף בית (גם להגיד גם לזהות), יודעת בתים של שירים וסיפורים שלמים בעל פה, ורציתי לתת לה זמן לפני שאני כופה עליה כל מיני מפגשים עם בעלי מקצוע (ההיו מוכשרים וטובים ככל שיהיו), אלא שהפגישה עם הרופאה ההתפתחותית הלחיצה אותי [ הרופאה טענה שהילדה לא יוצרת קשר עין (הסברתי, היא נבוכה ולראיה אחרי חצי שעה הרופאה נמלחה בדעתה) שהיא לא מוכנה לדבר איתה (נכון, כל פעם שהיא הייתה פה הכאיבו לה היא מפחדת מכולם פה), שיש לה טיקים (כי היא משחה באף -קוראים לזה נזלת. שהיא ממצמצת, זה נכון, כשהיא נבוכה או מתרגשת), שהיא לא יודעת להגיד מי החברות שלה בגן או כמה גננות יש בגן? (אין לה חברות , יש לה המון חברים- תשאלי חברים- לא שאלה!. כמה גננות יש בגן? רק אני חושבת שהשאלה הזו מוזרה??? מזל, שהיא הסכימה שהיא יודעת לספור, שהיא יודעת צבעים, וצורות הנדסיות)]. בקיצור, עכשיו אני מנסה להבין אם יש סיבה לדאגה? הרופאה לא אמרה דבר חד משמעי ולא רמזה דבר לגבי הספקטרום.
שלום לך, אני מבינה שהמפגש עם הרופאה בטיפת חלב הלחיץ אותך ושאת חשה כי בתך לא שתפה פעולה באופן לגמרי מלא באבחון, מה שאכן עשוי לקרות במקרה של ילדים קטנטנים ובהחלט צריך להלקח בחשבון כאשר מנסים לתת אבחנה לגבי הקשיים של הילד. בכל מקרה, בהחלט כדאי לבדוק את הקושי השפתי שאת מתארת. מכיוון שאת מרגישה כי האבחון לא שיקף במלואו את היכולות של בתך אני ממליצה לפנות לאבחון מסודר אצל קלינאית תקשורת בהתפתחות הילד. זאת כדי שקלינאית תבחן מהו הקושי וכיצד ניתן לעזור ולקדם את בתך, זה גם יאפשר לך לקבל חוות דעת נוספת של איש מקצוע נוסף. בינתיים עד שתגיעו לקלינאית, נסי בעיקר להנות מבתך ולבלות איתה זמן איכות יחד, תוך כדי משחק ופעילות יומיומית את יכולה להרחיב, לדבר ולהסביר מה אתן עושות. למשל באמבטיה, 'הנה המגבת, איזו מגבת גדולה, עכשיו נתנגב' וכדומה. בהצלחה טופז
תודה על התשובה. מקווה שיתברר שהכל בסדר.