פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור
מנהלי פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור
יש לי בעייה כשאני מתלהבת, מתרגזת או סתם ככה הטונים שלי עולים ואני נשמעת צועקת ולרוב ממש לא נעיםח. עשיתי בדיקת שמיעה והכל בסדר אני פשוט צריכה ללמוד לשלוט בקולי אשמח לקבל טיפ איך עושים את זה או אם כדאי לגשת לטיפול אצל קלינאית תקשורת. תודה
קלרה שלום, ניתן ללמוד לווסת את עוצמת הקול אצל קלינאית תקשורת. רצוי אצל קלינאית עם ניסיון בהפרעות קול או בגמגום (במסגרת הטיפול בגמגום עובדים לעיתים גם על עוצמת הקול). נראה לי שכדאי לך לנסות לעבוד עם מישהו כדי לקבל ליווי, הדרכה ותרגול. יתכן ויש לך גם קושי בתפישת ההבדלים בין העוצמות השונות ולכן חשוב לתרגל עם מאזין מיומן את העוצמות השונות עד לתחושה של שליטה וויסות בעוצמה. בהצלחה!
שלום לכולם!!! אני פונה אליכם בעקבות בעיה של האחיין שלי. האחיין שלי הוא בן 22, בסביבות גיל 4 חלה באפליפסיה. כל שנות בגרותו קיבל תרופות. ילדותו הייתה רגילה ואופיינית כמו כל ילדות אחרת. בתחילת לימודיו בתיכון כיתה ח' לערך אחייני הפסיק לדבר.דיבר במילים בודדות, ענה במילים בודדות עם הזמן מרוב חוסר דיבור, דיבורו המועט נשמע לא ברור. מן הסתם בגלל הדיבור אני משערת שהבטחון העצמי שלו ירד. לצבא לא גוייס בעקבות האפילפסיה, אחייני התחיל דברים ולא סיים כגון לימודים בטכניון. עלי לציין שאחייני חכם מאוד והיו לו ציונים מעולים 5 יחידות בכל המקצועות הריאלים, לא לחינם התקבל ללימודי הטכניון אך עזב כעבור כמה חודשים, התחיל לימודי נהיגה ולא סיים וכו'.נראה לי שהיה קשה לו מבחינה חברתית כוון שהוא לא אחד כזה שמדבר אז כנראה הוא לא התחבר ל-אף אחד ו-אף אחד לא התחבר אליו והבדידות הזו הקשתה עליו מאוד להיות במסגרת זו. אנא ממכם עזרו לי לעזור לו. למי ולאן עליי לפנות כדי שיוכל לדבר כאחד האדם ולפרוץ את מחסום הדיבור שמן הסתם גורם לו לחוסר בטחון ולכן הוא לא מצליח להשתלב בשום מסגרת. אודה לתשובתבם המהירה!! תבורכו!! אורלי
אורלי שלום, העלית כאן כמה השערות לגבי קשייו של אחיינך. כדאי לבדוק איתו מה הוא מרגיש לגבי הקושי שלו. האם בחברת המשפחה והאנשים הקרובים לו הוא גם ממעט לדבר? מהתיאור שלך נראה לי שאפשר לבדוק שני כיוונים - 1) ללכת לכיוון של יעוץ רגשי ולראות האם הבסיס למיעוט בדיבור הוא בעיקר רגשי ובשל חוסר בטחון בחברה או 2)לבדוק עם קלינאית תקשורת האם יש קשיים ספציפיים במובנות הדיבור או בשפה ולעבוד עליהם ובאמצעות השיפור הזה - לשפר את תחושת הביטחון שלו בדיבור בחברה. שיהיה בהצלחה!
עופי, תודה על המענה.לגבי שאלתך האם בחברת המשפחה והאנשים הקרובים לו אחייני ממעט לדבר אז התשובה היא כן.לדעתי הבעיה היא בהחלט רגשית/נפשית ולאו דווקא קשיים במובנות הדיבור. אחייני יכול לדבר, אבל נראה לי שהוא לא רוצה. הוא ממעט לדבר בצורה קיצונית ביותר כבר המון שנים ולכן הוא לא מוצא את עצמו. לאיזה איש מקצוע הכי נכון לפנות? ואיך לשכנע את האחיין שלי להיפגש עמו? מה שעוד יותר מקשה על הבעיה שהאחיין שלי בקושי ואם בכלל משתף פעולה . אשמח למענה, לייעוץ, להכוונה - יום טוב!! אורלי
היי קוראים לי משה אני בן 21 כרגע ועוד מעט מסיים צבא. אני לא מגמגם ועקרונית גם אין לי בעיות ממש אבל כל מקום שהגעתי אליו )חטיבה תיכון מכינה וכל מקום בצבא( ירדו על הדיבור שלי למרות שאני עצמי לרוב לא רואה את הבעיה אומרים שיש לי ש' וס' ושאני מדבר מוזר ואני פשוט לא רואה ובגלל שצוחקים עלי לרוב אני מעדיף לשתוק. אני מפחד שזה יפריע לי בהמשך החיים והעבודה כי אני מרגיש שבגלל זה אנשים לא מעריכים אותי. האם יש המלצה מה לעשות ולמי לפנות? תודה רבה
משה שלום, גם בגילאים מבוגרים, ניתן לטפל בהפרעות היגוי ושיבושי צלילים. חשוב שתהיה מודע לשיבושיך כדי שיקל עליך לשפר אותם. קלינאית תקשורת תאבחן את הצלילים שאינך הוגה נכון ותוכל ללמד אותך אין לשפר אותם כך שישמעו יותר מתאימים לשפה. בטיפול כזה יש צורך בתרגול רב בבית ורצון לשנות את הרגלי הדיבור הישנים. אני ממליצה לך לפנות לקלינאית תקשורת באזור מגוריך, בעלת ניסיון בטיפולי היגוי למבוגרים, ולנסות טיפול בדיבור. אתה יכול למצוא קלינאית תקשורת דרך אתר אגודת קלינאי התקשורת - http://www.ishla.org.il/ שם יש מנוע חיפוש לקלינאים לפי איזור מגורים ותחומי התמחות. בהצלחה!
אשמח לדעת אילו שאלות חשובות להישאל בשיחה עם המטפל.אנו מטופלים אצל קלינאית תקשורת מזה כשנתיים,כרגע התחלתי בטיפול נוסף בשיטה המתאימה לילדי odd למרות שבני אינו על הרצף כלל.הילד חוזר מאושר מהטיפול אך זה לא טיפול היגוי .לא הפסקתי לו את הקלינית הקודמת ,האם כדאי גם לשלב בין שתיהן?מה חשוב להבהיר בשיחה עם המטפלת?ילדי לא ילד pdd אלא בשנה הבאה נכנס לגן שפתי.
דנה שלום, לא ברור מדבריך באיזה סוג טיפול בנך נמצא ולכן קשה לי לענות לגבי מה חשוב להבהיר מולה. PDD הוא רצף של קשיים בהתפתחות דפוסי התקשורת והטיפול הנו טיפול בתחומים פרגמטיים שונים ולא בהכרח טיפול בשפה או בהיגוי. האם הקשיים של בנך הם בעיקר בתחום ההיגוי או גם בתחומי שפה שונים? מה אומרת קלינאית התקשורת שלו? האם היא מודעת לטיפול הנוסף? האם היא יודעת מה נעשה בו? חשוב מאוד לשתף את המטפלים השונים כדי שיהיו בתמונה. אם תפרטי קצת יותר מה נעשה בטיפול הנוסף, אולי אוכל לעזור לך.
שלום רב,ראשית תודה על התגובה .בני בן 4 בעל איחור התפתחותי בתחום השפה קיימת גם בעיה רגשית(ביישן מאוד).את הטיפול אצל קלינאית תקשורת התחלנו לפני שנה ושלושה חודשים.הוא מתקשה בבניית משפטים מחוברים ומורכבים ,קיים קושי בהיגוי ובמובנות.לאחרונה התחלנו טיפולdir מי שעורכת את הטיפול היא קלינאית תקשורת אך כאן היא לא עובדת על מובנות .האם כך עובד הטיפול ?כרגע הוא מטופל אצל שתיהן האם זה כדאי?מחר יש לי פגישה עם המטפלת ב-dir מה כדאי לבדוק /לשאול אותה ? תודה רבה
שלום דנה, במה מתמקד הטיפול עם הילד? האם בהיגוי או קיימים קשיים נוספים? מדוע התחלת טיפול המתאים לילדים על הרצף האוטיסטי? לא תמיד רצוי "להעמיס" על הילד עם מטפלים, אם בכל זאת אתם ממשיכים עם 2 קלינאיות, כדאי שיהיה בינהן קשר טלפוני לגבי הטיפול בילד. חשוב כמובן להבהיר את כל השאלות שיש לך בנוגע לטיפול, כמו כן, חשוב לקבל הדרכה מהמטפל על מנת שתוכלו לעבוד עם הילד בבית.
יש לי ילד בן חמש, השנה הוא בגן חובה יש לו הרבה שיבושי אותיות וקשה לו כך לבטא את עצמו.אני מחפשת קלינאי תקשורת קרוב לחדרה
רחל שלום, את מוזמנת להיכנס לאתר של קלינאי התקשורת, שם יש מנוע חיפוש לקלינאים לפי אזור מגורים ולפי תחומי התמחות. כתובת האתר - http://www.ishla.org.il/ בהצלחה
איך מטפלים בהפרעות דיבור אצל ילד זה בסל הבריאות ? אני מבוטח בכללית
אריה שלום, לא רשמת באיזה תחום הפרעות הדיבור של הילד. יש תחומים רחבים במקצוע שלנו (התפתחות שפה מעוכבת, הפרעות היגוי, גמגום וכו'). בעקרון בסל הטיפולים של קופות החולים יש כיסוי למספר טיפולים לפי הגיל ותחום הטיפול. לרוב מעל גיל שש מספר הטיפולים שבסל קטן יותר (סביב 9 טיפולים לשנה בגילאים אלו). ניתן כמובן לקבל גם טיפולים באופן פרטי ולקבל החזר דרך הביטוח המשלים.
ילד בן חמש אינו מדבר השמח לקבל עזרה .
נטלי שלום, לא ברור מדבריך האם בנך אינו מדבר כלל או שמדבר לא בהתאם למצופה מגילו? האם בנך עבר הערכת שפה במכון להתפתחות הילד או על ידי גורם פרטי? בגיל של בנך מומלץ לעבור הערכה מסודרת במכון להתפתחות הילד ובהתאם לממצאים לפנות לקלינאי בעל ניסיון בתחום. את מוזמנת גם להיכנס לאתר של אגודת קלינאי התקשורת - http://www.ishla.org.il/ שבו יש מנוע חיפוש לקלינאים לפי אזורי מגורים ותחומי התמחות. בהצלחה!
שלום! יש לי שתי בנות, אחת בת 3 ואחת בת שנה. לגבי הגדולה- עד גיל שנה ו-9 חודשים בערך דיברנו איתה רק עברית בבית ובגן. אח"כ החלטנו ללמד אותה גם אנגלית ומאז אני מדברת איתה אנגלית בנוסף לעברית. זה בעיקר יוצא כשאנחנו בבית ולא ליד אנשים- סה"כ כשעה- שעתיים ביום. גם ספרים וסרטים אנחנו רואים באנגלית. היום היא מבינה אנגלית, אך פחות מעברית.לגבי דיבור- אומרת מילים, אבל לא משפטים. בדר"כ עונה בעברית. האם זה אמור להשתפר לבד עם הזמן או שיש לבקש ממנה לבטא משפטים, למשל, לחזור אחרי? לאחרונה סבתא, שהיא דוברת רוסית, הצליחה לשכנע אותי ללמד אותה גם רוסית ואנחנו לומדות קצת לפני השינה על אברי גוף וחפצים שיש בחדר. הילדה מבקשת לבד ומזכירה לי לפני שמכבים את האור ומתלהבת מהרעיון וחוזרת אחרי המילים שאני אומרת. אח"כ אני שואלת אותה איפה זה וזה והיא מצביעה על אותו החפץ. השאלה שלי, האם להמשיך עם זה? כי המשפחה של בעלי חושבים שאני מגזימה ומבלבלת אותה. עוד שאלה לגבי הקטנה- היא כבר אומרת מספר מילים. אני נמצאת איתה רוב היום. אני מדברת איתה אנגלית בבוקר ובערב עברית, בנוכחות אנשים נוספים. לא כך נהגתי עם הגדולה כי איתה התחלתי בגיל מבוגר יותר. האם כדאי קודם לדבר איתה רק שפה אחת? או שזה לא משנה? קראתי בכל מיני מקומות שכדאי שכל אדם ידבר רק שפה אחת עם הילד- למשל, אבא עברית ואמא רוסית. אבל בבית שלנו זה לא כל כך ישים כי בעלי לא כל כך מבין שפות. מה יכולה להיות תוצאה של זה שאני מדברת איתן מספר שפות? בגלל שלקטנה עוד אין ממש שפה, אמא שלי הציעה לדבר איתה רוסית וככה הגדולה תקלוט רוסית מהקטנה והקטנה תקלוט אנגלית מהגדולה. זה מעניין מאוד אבל נדמה לאחרים (וגם לי) שזה קצת כמו לעשות ניסויים על הבנות. מה דעתך? תודה!
נטע שלום, לעניות דעתי, רוב המחקרים בתחום הרב לשוניות מתמקדים בבתים שבהם ההורים דוברים מספר שפות כשפת אם ולא בבתים שבהם ההורים בוחרים ללמד את ילדיהם שפה נוספת. בתחום הרב לשוניות הגישה הנפוצה היא שאין מניעה שהילד ידבר במספר שפות כל עוד התפתחות השפה שלו תקינה. במקרים שיש עיכוב בהתפתחות השפה יש המלצות שונות לפי קשיי הילד והמצב בבית. לרוב ההמלצה היא שכל הורה ידבר אל הילד בשפה שעבורו היא שפת האם, כך שהילד ייחשף לשפות בצורה המיטבית ויוכל להפנים בכל שפה את החוקים המיוחדים לה. כאשר הורה מדבר אל הילד בשפה שאינה שפת האם שלו יכול להיווצר מצב שהילד לא יפנים את החוקים שבשפה (כולל כל החוקים יוצאי הדופן) ויתבלבל בין השפות. בנוסף, חשוב שתהיה הפרדה ברורה. לא נראה לי שמומלץ לעבור בין השפות במהלך היום, במיוחד לא בגיל הרך של ביתך הצעירה, הנמצאת בשלב של רכישת שפה. בגיל הרך חשוב שהיא תהיה חשופה לשפת האם שלה בצורה עקבית, ברורה ורציפה. תמיד צריך גם לקחת בחשבון שלא מעמיסים מדי על הילדים שצריכים לרכוש בתקופה קצרה יחסית ידע רב ובתחומים רבים. כדאי להיות ערניים ששפת האם של הבנות לא תושפע מכך וגם שלא יווצר עומס רגשי סביב השפה (כדאי ששפה ותקשורת יישארו עבורן משהו כיפי ונעים). אני מקווה שעניתי על שאלתך.
שלום, מחפשת המלצות על קלינאי/ת תקשורת באזור חולון אשמח לעזרה דחופה
שכחתי פרט קטן, מתמחה בגילאי כמעט 3
שלום שלי, את יכולה למצוא קלינאית תקשורת לפי תחום התמחות ומקום מגורים באתר של אגודת קלינאי התקשורת בכתובת: http://www.ishla.org.il/klinai.asp בהצלחה טופז
שלום חברה שלי בת 28 והיא לא שומעת מגיל 7 חודשים לפני כמה שנים עברה ניתוח שתל . רצינו לדעת מה הרמת השיפור שניתן לקבל ואם יש מטפול מזור הדרום שיכול לשפר את רמת הדיבור תודה
שלום יוסי, שתל שבלול הינו מכשיר אלקטרוני המוחדר ע"י ניתוח לשבלול שמהווה את האוזן הפנימית שלנו. הוא בנוי מרכיב פנימי מושתל שכולל אלקטרודות מזעריות, ומרכיב חיצוני שנראה כמו מכשיר שמיעה. רב המושתלים נהנים משיפור משמעותי ביכולת לשמוע ולהבין לאחר ההשתלה, אולם ההצלחה תלויה בגורמים רבים כולל רמת הירידה בשמיעה, המוטיבציה של המושתל וכן העבודה השמיעתית שנעשית לאחר ההשתלה. באיזה מרכז השתלה הושתלה חברתך? בדרך כלל ניתנים אימוני שמיעה במרכזי ההשתלה. באיזה איזור בדרום אתם מחפשים קלינאי, תכתוב לי ואנסה לכוון אותך למכון מסוים. בהצלחה טופז
המיועד לאנשים מושתלים בכל הגילאים. יש בו הרבה מידע ותמיכה. הכתובת של האתר - http://www.shablulim.com/ בהצלחה
שלום, לבתי יש ליקוי בדיבור , בגיל ארבע היינו בטיפול שנכשל לאחר 3 פגישות בשל סירובה של בתי לשיתוף פעולה עם הקלינאית תקשורת. עשינו הפסקה וכיום לאחר אבחון מלא החלטתי לגשת שוב לקלינאית תקשורת. מכיוון שהתורים שניתנו לי הינם רחוקים, מבקשת לדעת על קלינאיות תקשורת ותיקות עם גישה לילדים מופנמים באיזור הקריות תודה
שלום ציפי לפעמים אין כימיה בין הקלינאית למטופל, זה עשוי לקרות לכל אחד כי לכל מטפל סגנון שונה וכל ילד הוא שונה. אבל אסור להתייאש ואני שמחה שאת מחפשת להמשיך את הטיפול. אני לא מכירה קלינאיות באיזור הקריות אבל את יכולה לחפש קלינאית באתר של אגודת קלינאי התקשורת בכתובת http://www.ishla.org.il/klinai.asp בהצלחה טופז
היי, אני בן 16 ויש לי בעיית גמגום. אני מגמגם גם כשאני מדבר עם עצמי וגם בזמן כתיבת שורות אלה יש לי סוג של עצירות בחשיבה בכל כמה שניות. העצירות מחריפות כשאני מדבר, ובמיוחד כשאני מדבר עם אנשים שאני לא מכיר (כשאני מדבר עם חברים שלי אני מגמגם פחות). אני מגמגם הכי הרבה כשאני צריך לענות על שאלות שצריך לתכנן אותן מראש, כמו "מה עשית היום?" או כשאני צריך לספר על חוויה שקרתה לי, ויש לי לפעמים הפסקות של כמעט 5 שניות כשנקטע לי חוט המחשבה בזמן שאני מדבר. גמגמתי כשהייתי קטן (גם לאח שלי ולאבא שלי היה את זה), ובסביבות גיל 14 זה כמעט עבר לי. לפני 3 חודשים בערך התחלתי לגמגם שוב, וזה רק מחריף עם כל שבוע שעובר. זה בדיוק אותו סוג גמגום שהיה לי כשהייתי קטן. אני חושד שהסיבה לחזרה של הגמגום שלי קשורה ללחץ נפשי, שהתחיל קצת לפני שהתחיל הגמגום שלי. באפריל טסתי למשלחת לגרמניה וכשחזרתי היה לי המון חומר להשלים בלימודים ובגלל שלא ישנתי הרבה ולא הפעלתי הרבה את המוח כשהייתי בגרמניה הרגשתי שהפכתי למטומטם. הלחץ הזה המשיך בתקופת הבגרויות וגם בחופש הגדול עוד לא ממש היה לי חופש כי כל הזמן יש לי דברים שאני צריך לעשות. הגמגום מאוד מפריע לי ואני לא רוצה לגמגם גם כשאחזור ללימודים בעוד חודש, מה לעשות? בגלל שאני מגמגם גם בחשיבה אני בכלל לא בטוח שקלינאית תקשורת יכולה לעשות משהו בקשר לזה, אבל מצד שני זה כבר עבר לי פעם ואני יודע שאני יכול גם לדבר כמעט שוטף. תודה רבה יונתן
שלום יונתן, אתה מתאר תקופה עמוסה ולחוצה מאוד בשבילך, ובכלל גיל ההתבגרות זהו גיל שבו כל המתבגרים חווים המון לחץ ועומס רגשי, אצל כל אחד זה מתבטא אחרת ואצלך זה משפיע על שטף הדיבור ומחמיר את הגמגום. לפני שאתה מדבר או עונה על שאלות כפי שתארת, תנסה לנשום עמוק ולארגן את המחשבות שלך. מידי פעם במשך היום תנסה לשים לעצמך מוזיקה רגועה, לנשום עמוק ולהרפות את הגוף- הרפיות ונשימות יכולות להשפיע מאוד על שטף הדיבור. במקביל כדאי לפנות לקלינאית תקשורת כדי שתעבדו יחד על טכניקות להגברת השטף ותרגילי הרפייה ובעיקר תרגול של מצבי יום יום שקשים לך יותר. ע"י התמדה ועבודה בבית ויחד עם הקלינאית תוכל לשפר את השטף מאחלת לך המון הצלחה, טופז
תודה רבה, אני מאוד מעריך את התגובה!
שלום, רציתי לדעת האם יש טכנולוגיות חדשות המשמשות לשיקום שפתי אחרי אירוע מוחי, ואיך מעודדים את המוח להתאושש?
שלום נעמה, הפרעת שפה בעקבות אירוע מוחי נקראת אפזיה. האפזיה עשויה לפגוע באופן חלקי או מלא ביכולת הדיבור, ההבנה, הקריאה והכתיבה של האדם,יש סוגים שונים של אפזיה בהתאם לאיזור הפגיעה במוח ולסוג הפגיעה השפתית. בנוסף לפגיעה באיזורי השפה תתכן פגיעה בחלק מהשרירים של אברי ההיגוי - בפנים, בשפתיים, בפה וכדומה. במקרה של אירוע מוחי, נראה בד"כ פגיעה כזאת בצד אחד של הפנים. פגיעה כזאת נקראת דיסארתריה ויכולה להביא לדיבור לא ברור ומרוח. בכל מקרה של פגיעה ניתן לטפל אצל קלינאית תקשורת על ידי תרגול מחדש של האברים הפגועים. ראשית כל בכדי לקבוע את חומרת וסוג האפזיה הקלינאית מעבירה אבחון כולל הן של הבעת והבנת השפה והן של תפקוד שרירי הפנים. בהתאם לאבחון נקבע סוג הטיפול, יש מספר סוגים שונים של טיפולים אך הטיפול השפתי באפזיה מבוסס בעיקר על תרגול יכולות שפתיות שונות בהתאם לפגיעה, מה שמאפשר למטופל להפעיל ולתרגל את האזורים השונים במוח, הטיפול מבוסס גם על כך שהמוח הוא פלסטי כך שלעיתים אזורים מוחיים שלא נפגעו יכולים לתפקד גם עבור אזורים אחרים שנפגעו וכך לפצות על הפגיעה ברמות מסוימות. זה תלוי כמובן באזור הפגיעה במוח, בפונקציות המוחיות שנפגעו ובתדירות התרגול. בכל מקרה, חשוב לפנות לטיפול בהקדם כיוון שידוע כי בחודשים הראשונים לאחר הפגיעה עשוי לחול השיפור הרב ביותר. פן נוסף חשוב בטיפול מלבד השינוי המוחי והשפתי הוא התמיכה הרגשית והשיקומית וכחלק מכך הורדת המתח ותחושת התסכול שחווים החולה ומשפחתו. מלבד הטיפול של קלינאית התקשורת חשוב שהמשפחה תתגייס, תתמוך בחולה ואף תתרגל איתו בבית באופן אינטנסיבי בהמשך לטיפול, זאת מכיוון שבכדי לגרום לשינוי אמיתי צריך לתרגל באופן עקבי וכמה שיותר. בהצלחה טופז
נעמה, לגבי הקישור ששלחת, אינני מכירה את השיטה ואין לי מושג אם משתמשים בה בארץ. ככול הידוע לי לא משתמשים בשיטות דומות בטיפול שפתי. טופז
האם ניתן לטפל אצל מבוגר בהיגוי של האותיות השורקות(ס,ז,ש)אני מביו שעיקר הבעיה היא בדחיקת הלשון,האם יש מטפלים באיזור חדרה?
שלום אילן, טיפול היגוי בגיל מבוגר הוא אפשרי בהחלט ואף ניתן להשיג שיפור רב ביכולת ההגייה. היתרון בטיפול באדם מבוגר הוא שהמטופל המבוגר שותף פעיל בטיפול, ובעל מוטיבציה רבה לשינוי ויכולת הבנה טובה. בכל זאת, יש לקחת בחשבון שכדי להצליח ולשנות את הרגלי הדיבור יש צורך במוטיבציה גבוהה ובתרגול רב גם בבית אחרי הטיפול, על מנת לשנות הרגלי דיבור של שנים רבות. אני בהחלט ממליצה לך לפנות לקלינאית תקשורת ולנסות. אתה יכול למצוא קלינאי תקשורת עפ"י מקום מגורים ותחום טיפול באתר של אגודת קלינאי התקשורת בכתובת: http://www.ishla.org.il/klinai.asp בהצלחה טופז
רציתי לשאול לגבי הגייה במבוגרים. אני בן 28 לומד אנגלית ואני לא מצליח להגות חלק מהצלילים בשפה. קורה שמתקנים אותי בדיבור אנגלית ואני לא מצליח לשמוע את ההבדל בין הצליל המתוקן לצליל שלי. אני דרום אמריקאי, והמפתא שלי בעברית מאוד חזק גם. האם טיפיל בהגייה עם קלינאית תקשורת עשוי לעזור? קופות החולים נוהגות לממן טיפולים כאלה? תודה
שלום רודריגו, עקרונית, ניתן לנסות לעבוד על שיפור ושינוי מבטא בעזרת טיפול של קלינאי תקשורת. טיפול מסוג זה מצריך מוטיבציה גדולה מצד המטופל וכן שיתוף פעולה ותרגול רב ועקבי גם בבית בין הטיפולים. אני ממליצה לך לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת בכדי לבחון את אופי הדיבור והמבטא שלך. באבחון גם תוכל להסביר לקלינאי התקשורת מהם הציפיות שלך, וביחד תתאמו ציפיות לגבי השינויים שניתן לעשות ומה זה מצריך. לפי דעתי קופות החולים אינן ממנות טיפול מסוג זה. אולם כדאי לפנות למזכירות בקופה שלך ולברר זאת מולם. אתה יכול לחפש קלינאי תקשורת באופן פרטי באתר של אגודת קלינאי התקשורת בכתובת: http://ishla.org.il/klinai.asp בהצלחה טופז
בני בן השנתיים אינו אומר מילה אחת למעט אבא, כל דבר שהוא רוצה הוא אומר מ-ה מ-ה הוא ילד פעיל מאוד, תמיד מחייך לילדים אחרים אך אינו אומר דבר. קבעתי לו תור עוד שבוע לבדיקת שמיעה למרות שלדעתי הוא שומע כי הוא עונה לי ומגיב לי. אשמח לדעת מה לעשות, האם אני צריכה לעשות לו אבחון?
חשוב לי לומר שהוא עושה קולות של חיות אם אנחנו מבקשים ואומר אן אן שאומרים לו איך עושה אוטו. אם אני שואלת אותו משהו כמו מי רוצה עוגייה הוא מצביע על עצמו, איפה ראש, בטן שיניים ,עניים אף אוזניים הוא מצביע אך מילה אחת הוא לא אומר, מה עלי לעשות?
שלום רב, ראשית, יפה שאתם לוקחים את בנך לבדיקת שמיעה. ילדים רבים סובלים מירידת שמיעה בגילאים הצעירים, על רקע של נוזלים או דלקות באוזן התיכונה. ירידות שמיעה כאלו יכולות להוביל לעיכוב בהתפתחות השפה והדיבור. הורים רבים אינם מודעים לירידות שמיעה אלו משום שלרוב הן קלות והן משפיעות רק על חלק מהצלילים בשפה והילדים לרוב מגיבים לצלילים ולקריאה בשמם. מהתיאור שלך נראה כי לבנך עיכוב בהתפתחות השפה ולמעשה הוא נמצא בתחילת השלב החד מילי (עוד על התפתחות שפה נורמלית תוכלי למצוא באתר שלנו - http://www.steiner.co.il/speech/articles.asp). במצב הזה, מומלץ להגיע עמו לאבחון כדי לבדוק את מכלול מדדי השפה, הדיבור והתקשורת ולקבל תמונה מלאה עליהם. לפי תוצאות האבחון, הקלינאית תוכל להדריך אתכם איך לעודד את התפתחות השפה בבית ובמידת הצורך - תתחילו בטיפול. בהצלחה!
אני ממליצה לך לפנות לקופת החולים שלך ולברר לגבי קלינאי תקשורת המתמחים בתחום הפרעות הקול. אתה גם יכול לבדוק עם מכון השמיעה והדיבור בבי"ח הדסה עין כרם או בקליניקה של מכללת הדסה. בהצלחה!
אני בן 33. מאז שאני מכיר את עצמי יש לי קול גבוה, הרבה פעמים מתבלבלים בטלפון וחושבים שאני אישה. אני עובד בתפקיד סמכותי בתחום הפיקוח והנושא הזה מאוד מפריע לי. האם קיימת טכניקה/שיטה או דרך טיפולית כלשהי שבזכותה אוכל למצוא/להשתמש בטונים יותר נמוכים של הקול שלי ? אם התשובה חיובית אודה להכוונה כיצד לעשות זאת..
רם שלום, בטיפולי קול אצל קלינאית תקשורת ניתן לטפל בכך. מדובר בשימוש לא נכון בגובה הטון (מכונה גם pitch). גובה הטון שלנו אמור להתאים לנו מבחינת הגיל והמין. כמובן שיש שונות וטווח רחב של קולות אך אתה מתאר מצב שבו גם הסביבה וגם אתה מרגישים כי קולך אינו מתאים לך. ישנן מספר טכניקות להגיע לגובה טון מתאים אך לשם כך עליך להיפגש לאבחון עם קלינאית תקשורת בעלת ניסיון בתחום הקול כדי לאבחן מה הדבר שגורם אצלך לגובה הטון הגבוה. בד"כ יש צורך בתהליך של מספר פגישות. שינוי בגובה טון יכול להיות תהליך לא פשוט עבור המטופל כיוון שצריך להתרגל לקול החדש. המוטיבציה לשינוי היא חשובה במקרה כזה, כדי לדחוף אותך לתרגל ולשנות הרגלים של שנים רבות. אתה מוזמן לקרוא עוד קצת על טיפולי קול באתר שלנו - http://www.steiner.co.il/speech/voice.asp בהצלחה!
סובלת מדיבור רם מאוד וצעקני מאז התחיל ליקוי השמיעה לפני שנים רבות, וזה הולך ומתדרדר. אין סיבה קלינית. בצעירותי וגם ב-10 השנים הראשונות של ליקוי השמיעה דיברתי רגיל. התייעצתי עם קלינאיות תקשורת ומורים לפיתוח קול ללא תוצאות. האם יש חדש בתחום זה ומה אפשר לעשות. אשמח לקבל תגובה באימייל.
רחובותית שלום, ירידת שמיעה יכולה בהחלט להשפיע על השימוש בקול. האם את משתמשת במכשירי שמיעה? לעיתים קרובות השימוש במכשירי שמיעה עוזר לשנות את ההרגלים של הגברת עוצמת הקול. בנוסף, אפשר לעבוד על השליטה בעוצמת הקול גם אצל קלינאית תקשורת. העניין הוא שכל עוד את לא שומעת מספיק טוב, יהיה לך קשה לווסת את העוצמה של קולך בהתאם לדרוש למאזין. אני ממליצה לך ללכת ליעוץ לגבי מכשירי שמיעה ולשמוע מה חדש בתחום. ברוב המכונים ניתן לקבל מכשירים לתקופת ניסיון של חודש או חודשיים ולראות אם זה משפר את חווית התקשורת שלך, את המאמץ הדרוש בשמיעה וכדומה. את יכולה לחפש באתר שלנו סוכן באיזור מגורייך אם את לא יודעת לאן לפנות - http://www.steiner.co.il/service/agents.asp בהצלחה
שלום, ביתי בת השנתיים נכנסה לפני כחודשיים בפעם הראשונה למסגרת של גן. הגננת הסבה את תשומת ליבי שהילידה לא מדברת בגן בכלל. בבית הילדה מדברת, לא באופן שוטף אך מבטאת את רצונה בדיבור ולא בסימני ידיים. היא אומרת צירופים של 2 מילים (כמו לא רוצה, עוד אוטו, וכדומה) משלימה שירים ונראית לי ברמת התפתחות תקינה לגילה. מה יכולה להיות הסיבה לכך שהיא אינה מדברת בגן בכלל ומשתמשת בעיקר בידיים?
שלום יעל, ישנה תופעה שנקראת אילמות סלקטיבית (Selective Mutism) היא מתאפיינת בחוסר דיבור במצבים חברתיים מסוימים, למרות יכולת דיבור תקינה ומלאה ותפקוד חברתי תקין במצבים חברתיים אחרים. כך שהילדים מדברים עם אנשים מסוימים בלבד, ושותקים בסיטואציות אחרות, גם לחש או הימנעות מקשר עין הן תופעות שעשויות להתלוות להפרעה. הקושי בדיבור במצבים חברתיים נקשר לרב כתגובה לחרדה חברתית ופחד מאנשים ומסיטואציות חברתיות לא מוכרות. בכדי לבדוק אם אכן זהו הקושי של בתך כדאי בשיתוף עם הגננת בגן לפנות לפסיכולוג התפתחותי ולהתייעץ עימו, במקרים רבים הפסיכולוג עושה תצפיות בגן ובוחן את תגובות הילדה בסיטואציות חברתיות מסוימות בגן, מול הגננת והצוות המטפל וכן מול הילדים. ייתכן שעבור בתך הכניסה לגן היא כניסה לאזור זר ולא מוכר וזה בהחלט יכולה לגרום לקושי שהיא חווה. בהצלחה רבה, טופז
שלום, אשמח להמלצה על קלינאית תקשורת בהסדר עם מכבי מפ"ת. לטיפול בהפרעת דיבור/אותיות שורקות לילבן 8.9 תודה מראש.
שלום שרון, את יכולה לחפש קלינאית תקשורת עפ"י מומחיות ואיזור מגורים באתר של אגודת קלינאי התקשורת בכתובת: http://www.ishla.org.il/ בהצלחה טופז
שלום! אשמח ליעוץ: בת השלישית שלי היום בת שנה ותשע, גדלה בסביבה דו לשונית. פעילה מאוד, מבינה הרבה, אבל בקושי מדברת. מהנהנת עם הראש או עושה "לא" עם היד. אומרת בערך 10 מילים. מתקשרת יפה עם האחים הגדולים שלה (בני 16 ו-10), ילדים שפוגשת בפארק/ ג'ימבורי (לא מוכרים) מסקרנים אותה. שני הגדולים שלי התחילו לדבר בגיל 9 חודשים, אחד מהם גם גדל בסביבה דו לשונית ובגיל שנה וחצי דיבר משפטים בשתי שפות. הקטנה כרגע אצל מטפלת. בגיל שנתיים תלך לגן. האם כדאי כבר ללכת ליעוץ או לחכות? האם יש תרגילים (משחקים) שכדאי לעשות אתה? תודה מראש, אמא לחוצה
שלום לך אמא, קודם כל, הכי חשוב להירגע. לפי תיאורך ההבנה של בתך תקינה בנוסף היא פעילה ותקשורתית ואת בהחלט יכולה להתעודד מכך. בנוסף, נסי להקשיב להפקות של בתך, האם היא חוזרת באופן עקבי על אותם צלילים כדי לומר משהו? למשל: אומרת תמיד "הבהב" לכלב או "צצי" למוצץ שלה? גם הפקות קבועות כאלה נחשבות למילים ואת יכולה להכליל אותן באוצר המילים של בתך. לעיתים אצל ילדים דו לשוניים אנחנו עשויים לראות איחור קל בהתפתחות השפה, אולם בהמשך רואים התפתחות ורכישה של שפה עשירה ותקינה, אך גם אצל ילדים החשופים לשפה אחת- לכל ילד קצב משלו, ישנם ילדים שמפיקים מילים ראשונות לקראת גיל 18-20 חודשים ואין הדבר מעיד שיאחרו בהמשך. תמשיכי לעקוב אחרי התפתחות השפה של בתך, חשוב לוודא שהיא אכן מבינה הכל ושכל הזמן נרכשות מילים חדשות. בכדי לקדם את השפה של בתך את יכולה לעשות את הדברים הבאים: א. בכל פעם שבתך מפיקה צליל עבור חפץ מסוים, חזקי את ההפקה שלה. חזרי אחריה והדגישי את המילה שהתכוונה לומר, למשל- בתך מראה לך כלב ואומרת "הב" אמרי "נכון איזה כלב חמוד". ב. אפשר להקריא ספרים קצרים בעלי משפט בכל דף, למשל איפה פינוקי או לבד על המרבד. אך הכי חשוב להנות מכך ומהזמן המשותף שלכן ולא לעשות זאת בלחץ ורק בכדי ללמד את בתך. ג. הכי חשוב, תהיי טבעית, דברי אליה, שירי לה שירים ופשוט תהני ממנה. אני בטוחה שבקרוב תראי כי ישנה התקדמות ברכישת המילים. בכל מקרה כדאי לבצע בדיקת השמיעה גם אם את מתרשמת שבתך שומעת. לעיתים ילדים סובלים מנוזלים באוזניים, הנוזלים לא גורמים לכאב והילד לא מתלונן אך בבדיקה מתברר כי יש ירידה בשמיעה. בהצלחה טופז
יש לי ילדה בת 5 שלא מדברת היא על הספקטרום האוטסטי איך אני יכולה לעודד אותה בתקציב דל בבקשה תעזרו לי
שלום לך, חסר לי מידע על בתך.באיזו מסגרת היא לומדת? האם מטופלת ע"י קלנאית תקשורת? כיצד מביעה את רצונותיה וצרכיה כלפי הסביבה? האם משתמשת בתקשורת תומכת חליפית? נשתמע.
ברשותכן,אבקש לדעת האם העיכוב השפתי הקל שאובחן אצל בני בן ה- 2.10 מעיד על כך שבשנות ביה"ס ובכלל יהיו לו קשיים קוגניטיביים? תודה-רבה.
שלום לך, קושי קוגניטיבי הינו הקושי לחשוב, להבין, לזכור להיות קשוב ולפתור בעיות. לפי תיאורך לבנך ליקוי שפתי קל וההבנה שלו תקינה, שתי קלינאיות אבחנו ואמרו שהליקוי הוא קל ולכן סביר שאין וכן שלא יהיו לבנך קשיים קוגניטיביים. יש מחקרים שהראו קשר בין לקות שפתית ללקות למידה (קושי בכתיבה, קריאה וכדומה) אולם אם מדובר בלקות קלה הסיכויים לכך פחותים, הכי חשוב לא להלחץ, לטפל בקושי של בנך ולעקוב אחריו ובמקביל לחזק אותו כל הזמן בתחומים בהם מצליח. הרבה הצלחה טופז
שלום.בני בגיל 2.10 ש'.הוא החל לומר אבא בגיל שנתיים.ישנה התקדמות הוא אומר המון מילים ואפילו משפטים אך קשה לאנשים להבינו לרבות הגננת בניגוד אלי.התקדמותו יפה אך איטית.הוא מבין הכל ואובחן אצל קלינאית דרך קופ"ח ואחת נוספת באופן פרטי שתיהן אמרו שמדובר בעיכוב שפתי קל ויש להמתין עד גיל 3.לטענת הגננת צריך לשלוח אותו לגן שפתי.מה דעתכן לגבי סוג הגן?האם יש מקום לבקש בכל זאת מהקלינאית להתחיל טיפול ?
שלום לך, עפ"י תיאורך, נשמע שאכן קיים עיכוב שפתי כלשהו וכן את מזכירה כי קיים קושי במובנות הדיבור. הייתי מציעה להתחיל טיפול, משום שבנך כמעט בן 3 וייתכן שעד שתמצאו את הקלינאית והשעה הנוחה לכם, הוא כבר יהיה בן 3. לגבי גן שפה - בדרך כלל, בגנים שפתיים לומדים ילדים אשר להם פער של שנה לפחות בתחום השפה. ילד עם עיכוב שפתי קל לא יישלח לגן שפה, אלא לטיפול אצל קלינאית תקשורת. בהצלחה!
שלום רב, בתי בתי בת 3 ו10 חודשים. עד כה התפתחה באופן תקין לחלוטין מדברת באופן שוטף. לפני כ-3 שבועות התחילה תופעה חדשה המורכבת משני סממנים עיקריים: 1. לעתים היא חוזרת על המילה הראשונה של המשפט מספר פעמים (כאילו נתקעת, או פשוט חוזרת 3-4 פעמים). 2.תופעה יותר שכיחה - לעתים נדמה שקשה לה להתחיל לדבר משפט - היא לוקחת נשימה עמוקה ופותחת פה "כמו דג" לפני שמתחילה משפט (כאילו קשה לה להסדיר נשימה). אני מאד מוטרדת ואשמח אם תחוו את הדעה הראשונית לפני שאספיק לגשת באופן פיזי לאנשי מקצוע. תודה מראש
גלית שלום, בגיל של בתך יש לעיתים קרובות תופעה שנקראת "חוסר שטף התפתחותי". זהו חוסר שטף שמתחיל בגיל הרך וחולף לרוב מעצמו כעבור מספר חודשים (יכול להגיע גם לחצי שנה ויותר אז לא להיבהל). ישנם מספר עקרונות שיכולים לסייע לבתך בדיבור שלה ומומלץ ליישם אותם כדי שלא להחמיר את הקושי שלה. בגיל זה מתחיל לעיתים גם חוסר שטף רגיל, שאינו חולף מעצמו (גמגום). יש קושי לדעת מראש האם חוסר השטף הזה הינו התפתחותי או לא אך ישנם מאפיינים שונים שיכולים לעזור בניבוי אם יתפתח מזה גמגום או לא. חשוב להגיד שתופעה זו נפוצה ביותר והגמגום חולף אצל כ- 75% מהילדים. אני ממליצה לך בחום להכנס לאתר של אמב"י http://www.ambi.org.il/information-for-parents.html שבו יש מידע מצויין להורים לגבי חוסר שטף והמלצות להורים כיצד לנהוג. בהצלחה!
יש לי ילדה בת 5 עם איחור בדיבור והבנת השפה הגננת רשמה לי דוח שבו מתואר שהילדה משחקת בעיקר לבד ומתבודדת. היא מעדיפה יצירת קשר עם מבוגרים. ומגיל. אפס היא מנפנפת בידיים כשהיא מתרגשת הילדה נמצאת. בנוסף ישנם קשיים מוטוריים וגראפומוטורים. ורציתי לדעת אם מדובר באוטיזם חד משמעית או שיש הגדאות אחרות העונות לקשיים שתוארו
חגית שלום, איננו יכולים לערוך אבחון בפורום אך לא ברור לי מדוע את חושבת שבתך נמצאת על הספקטרום האוטיסטי. האם היא אובחנה כך? בספקטרום האוטיסטי אכן יש לרוב איחור בהתפתחות השפה והדיבור וכן ישנם מאפיינים של קושי בתחום השפתי הפרגמאטי (לדוגמא - קושי ביצירת קשר עין, קושי בפענוח כוונת הדובר השני, קושי בפענוח הבעות פנים וכדומה). בנוסף, לרוב יש מאפיינים התפתחותיים נוספים הנמצאים בעיכוב - קושי תחושתי, קושי בוויסות וכדומה. את מתארת ילדה בת חמש שנמצאת בגן רגיל, אשר מתקשרת עם מבוגרים. האם בתך מטופלת אצל קלינאית תקשורת, האם עברה איזה שהוא אבחון במכון להתפתחות הילד? במקרים בהם יש לילד מספר קשיים ובתחומים שונים (למשל, גם תחום שפתי וגם מוטורי) מומלץ להגיע לאבחון משולב במכון להתפתחות הילד. אני מקווה שעזרתי לך. אם לא - אנא פרטי מעט יותר כדי שאוכל לענות יותר בפירוט. בהצלחה, עופי
הבת שלי נמצאת בגן מיוחד עברה לאיבחון פסיכולוגי וגם לאיבחון קלינאית תקשורת. היא התחילה לדבר בגיל שלוש. פרט לכך ישנם בעיות נרחבות מבחינת גרפומוטורית ומוטוריקה. קשה לה לחצות את קו האמצע וכשנגשתי לנוירולוג הוא הסביר לי שכל הבעיות הם מקשה אחת שהוא הגדיר קשיים בספקטרום התקשורתי כמו גם הילדה שלי מנפנפת בידיים להביע רגש של התלהבות או פחד. ולפעמים צועקת בהברות. לכן אני מנסה להבין מה זה אומר מקווה שזה מספק ...
שלום רב , מחפשת קלינאית בעלת נסיון בחיפה אשר מתמחה בעבודה עם ילדים ( גיל 5 ) בצרידות. בברכה ובתודה מראש
שלום איריס את יכולה לחפש דרך האתר של אגודת קלינאי התקשורת בכתובת: http://www.ishla.org.il/ בהצלחה טופז
יש לכם הצעה לקלינאית תקשורת מומחית בתחום דחיקת לשון למבוגרים ? תודה רבה
שלום לך באיזה איזור מגורים? לשטיינר יש קלינאי תקשורת מעולים שמטפלים בכל התחומים את יכולה להכנס לאתר שלנו בכתובת http://www.steiner.co.il/speech/branchs_speech.asp ולמצוא את הסניף הקרוב לביתך בהצלחה טופז
האם ידוע לכם על מבוגרים שעברו טיפול בדחיקת לשון ופתרו את הבעיה?
שלום, גם מבוגרים יכולים ליהנות משרותי קלינאי התקשורת בתחום דחיקת הלשון. אם יש מוטיבציה ורצון לשנות - בהחלט אפשר לטפל ולשנות. אנחנו מטפלים גם במבוגרים - ניתן להיכנס לאתר של שטיינר ולבדוק איזה סניף קרוב ביותר לביתך, לקבוע תור ולהתחיל. בהצלחה!
שתטפל באופן פרטי
שלום לך, את יכולה להכנס לאתר של אגודת קלינאי התקשורת בכתובת http://www.ishla.org.il/klinai.asp ולמצוא שם קלינאי לפי מקום מגורים בהצלחה טופז
שלום רב, בני בן שנה ועשרה חודשים עדיין לא מדבר. הוא מבין הכל, מתקשר מעולה באופן לא מילולי, מבצע הוראות, חכם מאוד, יש לו זיכרון מעולה, לומד מהר ובעל חוש הומור. הוא מאוד אוהב לשמוע סיפורים ולהסתכל על תמונות. הוא אוהב להצביע על דברים ולהסתכל עלי אומרת את שמו של העצם, הוא מאוד סקרן, אוהב שירים ועושה תנועות עם הידיים, הוא מגיב קולית לדברים שהוא מאוד אוהב כמו חיות, כדורים פרפרים ציפורים וכיו"ב אבל לא במילים ברורות. הוא אומר בעיקר תנועות ופחות עיצורים ובאופן כללי לא מפטפט הרבה.. לאחרונה אני כן מבחינה בהתקדמות בנושא הזה אבל ההתקדמות היא איטית ומינורית. לפני כמה זמן אמר משהו שדומה לכדור אך לאחרונה הפסיק, שמעתי אותו קורא לי אמממא, עשה האו האו מס' פעמים אך כל זה לא בהתמדה ושיטתיות. אנחנו במעקב במכון להתפתחות הילד מגיל 7 חודשים עקב עיכוב במוטוריקה הגסה (הוא התחיל ללכת רק בגיל 7 חודשים עקב גמישות יתר והיפוטוניה קלה) ובגיל שנה וחצי הופנינו לקלינאית תקשורת אשר לאחרונה התחלנו לפגוש באופן סדיר פעם בשבוע. קלינאית התקשורת עובדת איתו בעיקר על הפקת השפה שכן זה הקושי שהיא רואה. אני לא מרגישה שהטיפול שלה עוזר וביני לביני אני מתלבטת האם טיפול בגיל כזה צעיר יכול להיות אפקטיבי בכלל... בתוך תוכי אני מרגישה שהכל בסדר שכן ההבנה והתקשורת הלא מילולית שלו באמת מצויינות, אך קלינאית התקשורת כל הזמן מדברת על להתקדם ולהתקדם וגורמת לי להרגיש כאילו אני אמורה להיות מודאגת. שאלותי הן: מה יכול לגרום לעיכוב בדיבור? האם אני אמורה להיות מודאגת? האם טיפול אצל קלינאית תקשורת בגיל כ"כ צעיר יכול בכלל לעזור? האם תוכלו להפנות אותי למאמר כלשהו לגבי האופן בו הטיפול עובד וכיצד אוכל להמשיכו בבית באופן עצמאי? ומה עוד אני יכולה לעשות כדי לעזור? תודה רבה
שלום לירז, קודם כל, אני שמחה שהתקשורת וההבנה תקינות. זה כמובן חשוב מאוד. בנוגע להפקה - תוכלי לומר בערך כמה מילים בנך מפיק? אפילו לא ברורות, אך עקביות, כלומר אם הוא קורא לאבא "דאדא" באופן קבוע, "דאדא" נחשב מילה. לרוב, בגילאים הצעירים כשל בנך, הטיפול מתמקד בהדרכת הורים. האם הוסבר לכם כיצד ומה לעשות בבית על מנת לקדם את יכולות ההפקה של בנכם? האם הוא משתף פעולה במפגשים עם הקלינאית? מספר דברים יכולים לגרום לעיכוב בדיבור, בינהם היפוטוניה, קשיים בתכנון תנועה של אברי הדיבור ועוד. קיים ספר ושמו "לשיחה דרושים שניים", המרכז בתוכו רעיונות וטיפים להורים, כיצד לעזור לילדיהם לפתח את השפה. את מוזמנת לעיין בו וכמובן להוועץ בקלינאית המטפלת, שאמורה גם להדריך אתכם ההורים, להמשך עבודה בבית.
מאז שאני זוכר את עצמי היה לי קושי בהגיית האות ת,אני באמת חייב לדעת מה לעשות עם זה מכיוון שזה משפיע גם על גמגום שנוצר לי בגלל זה
שלום רועי, אני מבינה את הקושי בו אתה נתקל, מאוד הייתי רוצה לעזור לך ולתת לך כיוון אבל מעל דפי האינטרנט זה מאוד קשה כיוון שאני לא יכולה לראות ולשמוע בדיוק את הקושי שלך וממה הוא נובע אני ממליצה לך לפנות לאבחון קלינאית תקשורת, היא תזהה את הבעיה ותמצא בשבילך את הטיפול הטוב ביותר. פגישה שבועית קבועה אצל קלינאית תקשורת תוכל לתת לך את הפתרון הטוב ביותר לו אתה זקוק אתה יכול להכנס לאתר של שטיינר בכתובת http://www.steiner.co.il/speech/branchs_speech.asp ולמצוא את הסניף הקרוב לביתך בהצלחה רבה! טופז
שלום, אני סובלת מספר חודשים מצרידות ברמות שונות ורופא אף,אוזן, גרון קבע שיש לי יבלות על מיתרי הקול ושעליי לפנות לטיפול של קלינאי תקשורת. מחפשת המלצות על קלינאי תקשורת עם התמחות בתחום הדיבור/צרידות באיזור רעננה-נתניה, רצוי דרך קופ"ח כללית. תודה!
שלום ענת את יכולה להכנס לאתר של האגודה לקלינאי תקשורת בכתובת http://www.ishla.org.il/klinai.asp ולחפש שם קלינאי תקשורת על פי איזור מגורים ותחום טיפול בהצלחה טופז
ענת שלום, מרבית קופות החולים מעדיפות לעשות אבחון קול במרפאה שלהם ולאחר האבחון להפנות לקלינאית תקשורת המטפלת בקול. אני מציעה לך לפנות לקופת החולים שלך ולבדוק היכן הם עושים אבחוני קול באיזור מגורייך. למידע נוסף על טיפול בהפרעות קול את מוזמנת להכנס ללינק באתר שלנו ב http://www.steiner.co.il/speech/voice.asp ואני ממליצה לך להתחיל ליישם את ההמלצות לשמירה על מיתרי הקול שבאתר אפילו לפני הטיפול. בהצלחה
טופז שוב שלום, אני יודעת שבאילת אין קלינאי תקשורת אשר יכולים ומסוגלים לתת מענה הולם ומקצועי לבעיית הגמגום של בני, לכן ציינתי בתכתובת הקודמת שאין לנו שום בעיה גם להיות מטופלים בעיר אחרת. זה מספיק חשוב לנו. באתר אליו את מפנה אותי, אין קלינאי תקשורת באיזור מגוריי. אודה לעצתך למי לפנות? תודה רבה, פיפין מאילת
שלום פיפין אני מבינה את הקושי בו אתם נמצאים. תנסי לכתוב מייל למלי מזכירת האגודה לקלינאי תקשורת היא נחמדה מאוד ומכירה את כל הקלינאים ברחבי הארץ הם תנסה לעזור לך ולמצוא לך מענה באיזור מגורייך את יכולה לכתוב לה שטופז משטיינר נתנה לך את כתובת המייל זו הכתובת: [email protected] מקווה שתמצאי קלינאית בהקדם בהצלחה רבה רבה! טופז
שלום, בני בן ה-8 אובחן כמגמגם. טופל בשנה שעברה אצל קלינאי תקשורת אשר עבד איתו בעיקר בשיטה שנקראת "אינטונציה". הניסיון הזה לא צלח כלל ובני עדיין מגמגם. אני מעוניינת לדעת האם יש טעם להמשיך ולטפל בבעיה ואם כן אבקש שתמליצו לי על קלינאי תקשורת המתמחה בגמגום. תודה רבה.
שלום לך, בודאי שיש טעם להמשיך לטפל בבעיה. יש מגוון שיטות שונות לטפל בגמגום וכדאי לנסות לעזור לבנך על פי השיטה המתאימה לו. באיזה איזור אתם גרים? את גם יכולה להכנס לאתר של האגודה לקלינאי תקשורת בכתובת http://www.ishla.org.il/klinai.asp ולחפש שם קלינאי תקשורת על פי איזור מגורים ותחום טיפול בהצלחה טופז
שלום טופז, אני מודה לך על התייחסותך. אנו גרים באילת והאפשרויות כפי שאת יודעת הן די מוגבלות, אולם אין לנו בעיה גם לקבל את הטיפול בעיר אחרת. זה מאד חשוב לנו. אודה לעצתך. פיפין
אודה לעזרתכם לאיתור קלינאית תקשורת לילד בן 8 באזור חובות- מזכרת בתיה- גדרה תודה רה
שלום יפעת את יכולה להכנס לאתר של האגודה לקלינאי תקשורת בכתובת http://www.ishla.org.il/klinai.asp ולחפש שם קלינאי תקשורת על פי איזור מגורים ותחום טיפול בהצלחה טופז
האם ידוע לכם על מרכז לטיפול באפזיה בעומר?
שלום סיגל, אני לא מכירה מרכז כזה בעומר אולם, את יכולה להכנס לאתר של האגודה לקלינאי תקשורת בכתובת http://www.ishla.org.il/klinai.asp ולחפש שם קלינאי תקשורת על פי איזור מגורים ותחום טיפול בהצלחה טופז
מחפשת בדחיפות קלינאית תקשורת והמלצות לאיזור ירושלים שמקבלת באופן פרטי!!! אני נמצאת ברשימות המתנה של כ- 10 מכונים ואין עדיין תור זמין ( כבר כמעט 3 חודשים).
שלום לך את יכולה להכנס לאתר של האגודה לקלינאי תקשורת בכתובת http://www.ishla.org.il/klinai.asp ולחפש שם קלינאי תקשורת על פי איזור מגורים ותחום טיפול בהצלחה טופז
שלום רב בני הקטן בן שנתיי+3 חודשים לא מוציא מילה חוץ מ-"מא-מא" שזה כל לבר שהוא צרחךמים מוצץ אמא וכ"ו וגם לא תמיד הוא פשוט מדבר ב-אה-אה לכל מה שהוא צריך , עברתי איתו איבחונים במכון להתפתחות הילד ששללו אוטיזם 3 מומחים , אךהילד לא מתקשר עם אנשים זרים וגם לא עם ילדים אפילו מפחד מהם יש לו תקשורת טובה איתי ועם בעלי (איתי יותר), את אח שלו הגדול הוא דוחף ממנו ולא כ"כ משתף במשחק, איתי הוא משחק וצוחק ויודע דברים רבים מאד כמו צבעים חיות פירות ירקות מאכלים וצורות וכ"ו הידע שלו גדול מאד אך הכל נעשה בהצבעה בלי להוציא מילה אחת! הרופאת ילדים המליצה לעשות הפסקה בטיפולים כי ראיתי שהקלינאית של התפתחות הילד לא עוזרת... מה אתם אומרים המליצו לי על טיפול ריגשי האם לנסות או לחכות כמה חודשים...
קרן אור שלום, מהתיאור שלך נשמע שיש עיכוב בהתפתחות השפה והדיבור של בנך. עיכוב כזה יכול להיות על רקע של גורמים רבים, לא בהכרח על רקע של בעיית תקשורת, כמו אוטיזם. ראשית, חשוב מאוד לעשות לו בדיקת שמיעה מקצועית במכון שמיעה שעושה בדיקות לילדים עם שני בודקים. בגיל של בנך מומלץ ביותר להמשיך בטיפול במסגרת של התפתחות הילד שהיא מסגרת מקצועית עם ראייה רב מערכתית של כל ילד. אני ממליצה לחזור לטיפול ואם יש לך תחושה שהעבודה עם הקלינאית שלו לא היתה מוצלחת- כדאי להעלות זאת בשיחה איתה ולשקול ביחד איתה אם כדאי להחליף קלינאית או להמשיך. לעיתים יש התקדמות במדדים שפתיים שאותם הקלינאית רואה והיא יכולה לתת לך תמונה יותר מלאה של מצבו. בהצלחה
שלום בני בן ה2.10 לא מדבר מלבד כ10 מילים בודדות. הוא מטופל אצל קלינאית תקשורת כ20 שיעורים ואין שיפור. אני מחפשת קלינאית חדשה מאזור חולון. יש המלצות?
מיכל שלום, לעיתים כשיש עיכוב שפתי לוקח זמן לראות את פירות הטיפול. האם בדקתם את שמיעתו של בנך? האם שיתפת את הקלינאית בתחושה שאין התקדמות? יתכן שהקלינאית רואה תחומים שבהם יש שינוי וכדאי לדבר על כך כדי שתוכלי לקבל ממנה את מלוא התמונה. בפורום זה איננו נותנות המלצות על קלינאיות פרטיות. את מוזמנת לבדוק באתר של אגודת קלינאי התקשורת - שם יש מנוע חיפוש לקלינאים לפי איזורי מגורים http://www.ishla.org.il/
שלום, לבני בן ה-14 יש לקות שפתית ראשונית שבאה לידי ביטוי בקשיים משמעותיים ביכולת השליפה, השיום וארגון המסר המילולי. אני מחפשת קלינאית תקשורת טובה באזור השרון. תודה
שלום מירב את יכולה להכנס לאתר של האגודה לקלינאי תקשורת בכתובת http://www.ishla.org.il/klinai.asp ולחפש שם קלינאי תקשורת על פי איזור מגורים ותחום טיפול בהצלחה טופז
שלום רב אני בת 29 עם לקות שמיעה באוזן שמאל איתה נולדתי. מאז ומתמיד לא ידעתי להגות נכון את האותיות השורקות בעיקר ס' צ' ומעולם לא הפנו אותי אל קלינאית תקשורת אשמח לקבל המלצות על קלינאית אשר עובדת עם אנשים בעלי לקות שמיעה באזור השרון תודה .
שלום לך, את יכולה להכנס לאתר של האגודה הישראלית של קלינאי התקשורת בכתובת http://www.ishla.org.il/klinai.asp ולחפש קלינאית תקשורת על פי איזור מגורים ותחום טיפול בהצלחה טופז
שלום רב , אני לא מבטאת את האות ר' בצורה נכונה מאז שנולדתי , אני כבר בת 21 ומקווה למצוא פתרון או לפחות לשפר את צורת הביטוי שלי ! מה לעשות במקרה כזה ? תודה רבה :)
מאיה שלום רב, בהחלט ניתן לטפל בשיבושי היגוי גם בגיל מאוחר. היתרון הגדול של טיפול בגילך הוא שיש יותר מחוייבות לטיפול ומוטיבציה, וכן ניתן להבין בצורה בוגרת יותר איך אמורים להפיק את ההגה. מצד שני, יש קושי לשנות הרגלי דיבור של שנים ולכן חשוב מאוד להיכנס למסגרת של טיפול, כולל תרגול רב בבית, על מנת שניתן יהיה להתקדם. אני ממליצה לך לפנות לקלינאית תקשורת באזור מגורייך שיש לה ניסיון בטיפולי היגוי במבוגרים. תוכלי למצוא קלינאית תקשורת דרך אתר אגודת קלינאי התקשורת http://www.ishla.org.il/ בהצלחה!!
שלום, אשמח להתייעץ איתכן בעניין הבא: בני בן 4.5. נולד ולא עבר את בדיקת השמיעה ומאז אחרי המון בדיקות עבר בגיל 3 ניתוח כפתורים שרק לאחריו התחיל לדבר. (לפני כן היה אומר מילים ממש בודדות וכמובן לא ברורות). מאז הניתוח מטופל ע"י קלינאית תקשורת וניכר כי התקדם לאין שיעור שכן היום אומר משפטים רצופים בני 5-7 מילים, מבין הכל!!, אך עדיין לא מבטא עיצורים מסויימים (ר בעיקר) או אומר מילים באופן חלקי כגון: כתפיים אומר פיים וכו'. יחד עם זאת, כאשר מציגים לו את המילה נכון מספר פעמים (אנו משתדלים בדרך של משחק) יודע לחזור נכון. עדיין שוגה בזכר נקבה, יחיד רבים. האם יש סיבה לדאגה? מתי אמור להדביק את הקצב? תודה רבה
שלום עינת, הליקויים השפתיים שאת מתארת, קיימים אצל רוב הילדים שרוכשים שפה.אלה, מה שנקרא, ליקויים התפתחותיים. יחד עם זאת, אנו מצפים להיגוי תקין של רוב העיצורים בגיל 4 (גם ר') וכן לשימוש במגוון של משפטים, כגון משפטים מחוברים ומורכבים.אם בנך התחיל לדבר לקראת גיל 3, סביר להניח שבגיל 4 וחצי עדיין יהיה פער כלשהו בין יכולותיו השפתיות למה שמצופה בגילו.לא ניתן לומר בוודאות מתי הפער הזה יסגר, כדאי להמשיך בטיפולי קלינאית תקשורת וגם להתייעץ עם הגננת. איך הוא מתפקד בגן? האם משתתף במפגשים ומתקשר היטב עם ילדים? כמובן שרצוי לצמצם ככל הניתן את הפערים השפתיים לפני כיתה א', אני מניחה שהקלינאית המטפלת תוכל להעריך את מצבו ולהמליץ על המשך טיפול במהלך שנה"ל הבאה. בהצלחה!
שלום מחפשת קלינאית תקשורת שתלמד אותי קריאת שפתיים.תודה
רונית שלום, תוכלי לפרט לאיזו מטרה את זקוקה ללימוד קריאת שפתיים? האם את לקוית שמיעה? האם את זקוקה לשיקום או לאימוני שמיעה?
היי , אני מחפשת קלינאי\ת שמטפלת בדיבור מהיר .. אשמח להמלצות למישהי בבאר שבע :)
שלום וחג שמח, את יכולה לפנות לסניף של שטיינר בבאר שבע בטלפונים 08-6657770 | 08-6657771 או לנסות לאתר קלינאי תקשורת דרך אתר האינטרנט של אגודת קלינאי התקשורת. בהצלחה!
אני אמא לבן עם איחור התפתחותי, ואני מחפשת בטירוף קלינאית תקשורת ירושלמית שמתמחה בהיגוי. תודה מראש, לאה
שלום לאה באתר האגודה של קלינאי התקשורת יש פרטי קשר של קלינאי תקשורת על פי איזורים בארץ זאת הכתובת: http://www.ishla.org.il/ בהצלחה וחג אביב שמח! טופז
דבר ראשון תודה, שנית אפשר לחפש שם שמות של קלינאי תקשורת, לא הצלחתי לחפש קלינאית תקשורת בירושלים למשל.
שלום רב, אני סטודנטית בת 22, ומחפשת זמן רב קלינאי תקשורת בחיפה. יש לי בעיה ב-ש' שהיא שורקת. למרות פנייתי לבזק, 144 וחיפוש באינרטנט לא מצאתי איש שעוסק בזה. ואלה שכן ענו לי אמרו שהם עסוקים, ורובם גם לא זמינים כלל. אשמח מאוד אם תעזרו לי, כי בעיה זו מורידה לי את הביטחון ורבים צוחקים עלי בנוגע אליה. נ.ב. ניגשתי דרך קופ"ח כללית [שזו המרפאה שלי] ומסרו לי שהטיפול הוא רק עד גיל 6.
שלום נועה באתר האגודה של קלינאי התקשורת יש פרטים של כל קלינאי התקשורת בארץ על פי איזור מגורים. זאת כתובת האתר: http://www.ishla.org.il/ בהחלט ניתן לטפל בגילאים מאוחרים בקשיי היגוי, חשוב מאוד שהמטופל ירצה בטיפול, ישקיע ויתרגל המון כי בשונה מילד מדובר על הרגל מאוד מושרש אם זה מפריע לך, שווה לנסות המון הצלחה וחג אביב שמח טופז
שלום, אימי כבת 82 ובזמן האחרון אנו רואים שהדיבור שלה ישתנה כלומר הטון נחלש וההברות נמשכות כמו לללכת ובשבוע האחרון ממש לא מובן הדיבור שלה אנחנו מאוד מודאגים ולאימי ממש ירד מצב הרוח ולא מעונינת להפגש עם אנשים עקב המצב . האם יש דרך לעזור לה. יש לציין שהיא עברה בדיקת סיטי וסריקה מגנטית (mri)ולא מצאו משהו חריג ,אודה לכם מאוד אם תתיחסו ותתנו לי תשוב תודה
אילנה שלום, ראשית חשוב לדעת כי יש השפעות של הגיל על הקול שלנו ובאופן טבעי, הקול של נשים נעשה עם הגיל נמוך יותר (באסי יותר). בגילאים מבוגרים יש לעיתים גם שינוי בעוצמת הקול בגלל שינויים באופן הנשימה ולעיתים אף שינויים במיתרי הקול עצמם. למרות זאת, אם השינוי הוא דרסטי ומהיר, כדאי לודא שאין מדובר במשהו על רקע בריאותי אחר. מומלץ לעשות בירור נוירולוגי מקיף ובדיקת א.א.ג ובמידה והכל תקין - ללכת לקלינאי תקשורת בעל ניסיון בטיפולי קול כדי לקבל מעט כלים להגברת עוצמת הקול ומובנות הדיבור. בהצלחה!