פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור
מנהלי פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור
אבקש לשלוח לי תגובה במייל ולא פירסומים ומידע תודה .
לאמא שלום, זהו אינו פורום של המלצות על קלינאי תקשורת אלא פורום מקצועי של קלינאי חטיבת השפה והדיבור של חברת שטיינר. הפורום נותן מענה על שאלות בענייני טיפול בשפה, דיבור, לקויות תקשורת ושאר התחומים המטופלים על ידי קלינאי תקשורת. אם יש לך רצון להתייעץ איתנו בנוגע לטיפול בבתך - את מוזמנת לשלוח שאלה יותר מפורטת. לחיפוש של קלינאי תקשורת ניתן להיעזר באתר של אגודת קלינאי התקשורת ishla.org.il שבו יש מנוע חיפוש לקלינאים לפי איזור מגורים ותחומי התמחות. בהצלחה.
המליצו לי על קלינאית זו ואני לא מוצאת לא כתובת שלה ולא טלפון באגודת קלינאי תקשורת
בן 5 לא מדבר מחפשת 0542112266
שלום לך, האם בנך אינו מדבר כלל? האם היה במעקב בהתפתחות הילד? האם עבר אבחון מסודר לגבי הסיבות לכך שאינו מדבר? את יכולה לחפש קלינאים באתר האגודה של קלינאי התקשורת http://www.ishla.org.il/ יש שם מנוע חיפוש לפי מקום מגורים ותחומי התמחות. אם תכתבי כאן מעט יותר פרטים נוכל לכוון אותך לגבי סוג הטיפול שכדאי לחפש. בהצלחה!
שלום הבן שלי בן 7 מגמגם מהיותו בן 34 טופל אצל קלינאיות תקשורות תקשורת (2) כל אחת בתקופה אחרת. כעת מודע לגמגון ומדבר עליו. האם יש טיפים שיוכל ללמוד כיצד להימנע מגמגום ולדבר יותר שוטף? האם יש טיפול מומלץ אחר? היכן ניתן לקבל המלצה על מטפלת מקצועית, מנוסה שיכולה לעזור בתחום באזור המרכז?
ליאת שלום, ראשית, אני ממליצה לך להיכנס לאתר האינטרנט של אמב"י - ארגון המגמגמים בישראל, בכתובת - http://ambi.org.il.sivangroup.com/ באתר הזה יש מידע רב עבור הורים ועבור ילדים מגמגמים. הטיפול בגמגום משתנה לפי גיל הילד וחומרת הגמגום. בחלק מהמקרים, הגמגום חולף עם הגיל או בזכות הטיפול אך ישנם גם מקרים שבהם לא ניתן לבטל את חוסר השטף לגמרי אך אפשר לרכוש כלים שיעזרו להתמודד עם חוסר השטף. חלק מהכלים הללו עוזרים למגמגם להתמודד רגשית עם הקושי המלווה לחוסר השטף וחלק מהכלים עוזרים לו לשלוט בחוסר השטף ולעצב אותו כך שישמע יותר טבעי וחלק. באתר האגודה של קלינאי התקשורת http://www.ishla.org.il/ יש מנוע חיפוש לקלינאים, לפי תחומי התמחות ומקום מגורים. העובדה שבנך מודע לגמגום ומדבר עליו, יכולה לעזור לו בטיפול בכך שיהיה שותף פעיל ומודע לתהליך. אני מאחלת לכם בהצלחה.
בני יהיה בן שלוש ב10.4.13 מבין הכל ומדבר שוטף אך רבים לא מבינים אותו מכיוון שלא הוגה אותיות רפות כגון כ פ ב ( בלי דגש) ואותיות ח ו- ו החיבור. לדוגמא במקום ללכת אומר ללאת במקום אוכל אומר אוקל כאשר רוצה לחבר אמא ואבא יגיד אמא באבא. האם יש סיבה לדאגה מה ניתן לעשות והאם מצריך טיפול. אודה להתייחסותכם
שלום מירב, מה שאת מתארת נקרא בשפת הקלינאיות חוסר הגיה של העיצורים ה"חוככים". בהחלט ניתן לטפל בזה על מנת לשפר את איכות הדיבור של בנך. האם הוא מצליח לחקות אתכם ולומר את הצליל ח' (למשל) בבידוד? תנסו ותראו האם הוא מצליח להפיק רק ח' ארוך (אפשר לדמות את זה לקול של חיה כלשהי במהלך משחק). בכל אופן, כדאי לפנות לקלינאית תקשורת ולטפל בהפקת הגאים אלה, על מנת לשפר את מובנות הדיבור. אני ממליצה לפנות כבר עכשיו, משום שבדרך כלל תהליך תחילת טיפול לוקח זמן (תורים בקופות החולים וכדומה). בהצלחה!
שלום רב. אני מעט מודאגת ואשמח לשמוע עיצה. בתי בת שנה וחצי ואינה מדברת. הגננת זימנה אותי לשיחה לעורר את תשומת לבי לעניין ולכן התחלתי לדאוג. היא אומרת אבא כשהיא מתכוונת לאבא- מצביעה עליו וקוראת לו. והתחילה לחזור על המילה אמא כשמדברים עלי. מלבד זאת היא חוזרת על המילה בובה כשמדברים על בובה ואומרת גע גע כששואלים איך עושה ברווז. היא לא אומרת כמעט שום מילה אחרת, רק לעיתים רחוקות מחקה הברות כמו למשל פרפר או דג אבל לא יוזמת כששואלים מה בתמונה. מלבד זאת היא סופר תקשורתית. יוצרת קשר עם אנשים ושיחה של ממש גם שיחה ארוכה (גיבריש).קשר עין יזימת משחק וכו... היא מביעה את רצונותיה כך שאינם משתמעים לשני פנים. וכל זאת בעזרת כל ההברות רק לא במילים. היא מבקשת לאכול כשרעבה מצביעה על שוחן האוכל שלה או על קערת הפירות. מבקשת שיקריאו לה סיפור כשמביאה את הספר. מבינה כשמבקשים לתת משהו או להביא או לסרק או להאכיל את הבובה. יוזמת בעצמה משחקי בובה. כשאומרים אמבטיה היא מצביעה על אבא (הוא תמיד מקלח אותה) ורצה לאמבטיה. כשאומרים טיול היא מביאה את המעיל שלה ואת הנעליים ורצה לעגלה. האם יש צורך לבדוק את העכוב?
שלום הילה, לפי מה שכתבת, נראה כי בתך מביעה 4 מילים (אבא, אימא, בובה, גע גע) ומראה הבנה המתאימה לגילה. בגיל שנה וחצי, זה עדיין לא נחשב איחור. אני מציעה לחכות כחודשיים ולראות כיצד מתפתח אוצר המילים ההבעתי, יכול להיות שתכף תתחיל להביע יותר ויותר מילים.בנתיים ההמלצות הן - לשחק הרבה יחד משחק משותף, תוך הפקת מלל (מצדכם), להקריא ספרים קצרים המתאימים לגילה, לגרות אותה לחקות קולות של חיות נוספות, צלילים של כלי תחבורה (מטוס, אוטו). האם השמיעה שלה תקינה? בכל אופן, כאמור, תראו כיצד מתפתחת השפה שלה בחודשיים הבאים,ובמידה ויהיו שאלות נוספות, נהייה בקשר סביב גיל 1:8. בהצלחה ותהנו ממנה!
שלום, ברצוני לברר לגבי ילד בן 3 וחצי שמדבר אך ורק בגוף שני (במקום "כואב לי" אומר "כואב לך", במקום "סיימתי" אומר "סיימת" וכו'). זה עדיין נורמלי בגיל הזה ופשוט יעבור מעצמו או שיש כאן בעיה חמורה יותר הדורשת טיפול? תודה!
שלום סיגל, בגיל 3 וחצי אנו מצפים לשימוש בגוף ראשון. מספר שאלות: האם התקשורת של הילד תקינה? קיימת חזרתיות/תבניתיות מסוימת במקרים נוספים? איך התפתחות התחביר שלו? האם בונה משפטים, מטה פעלים לפי גופים ומין?
שלום, התקשורת שלו עם קבוצת השווים, וגם עם הגננות די מעטה, לא שמתי לב לחזרתיות מסוימת. בד"כ בונה משפטים נכונים. מבחינת הטיית פעלים לרוב אומר נכון- לדוגמא כשרוצה להגיד "היא הרביצה לי" אומר "היא הרביצה לך", בהתאם למקרה אומר הוא הרביץ או היא הרביצה. כשמשתמש בגוף שני במקום בגוף ראשון זה תמיד בלשון זכר.
שלום לכן, הקטנה שלי גיל 3 חודשים היא התחילה למלמל המון- וכל מי שראה אותה מיד אמר שהיא דברנית גדולה. וקרה משהו בגיל 4 חודשים שהיא גילתה שהיא מוציאה אויר וסוגרת את הפה, ונוצר לה מן רטט בשפתיים שמלווה ברוק שמושפרץ לכל עבר... והיא כ-ל הזמן עושה את זה. שהיא שמחה, שהיא בוכה, שהיא עצבנית. היא הפסיקה למלמל..... ופשוט עושה את הרטט הזה עם השפתיים כל הזמן. היא בקושי פותחת את הפה שזה נוגע לדיבורים. אני קראתי שעכשיו זה הזמן בו הדיבור אמור להיות יותר ברור ולהשמע כמו דיבור של גדולים. והיא בכלל לא שם, לא קרובה אפילו.... ואני קצת מודאגת. האם יש צורך לעשות משהו? או שזה מוקדם מדי?
שלום קלרה, תינוקות צעירים, כמו בתך, מתנסים רוב היום בדברים חדשים. הפקת קולות, תנועות חדשות ותחושות חדשות. בגיל 4 חודשים תינוק לא אמור להישמע ברור ולהפיק דיבור כמו של גדולים (כפי שציינת). בחודשים הראשונים לחייו של התינוק, הוא מפיק תחילה תנועות בעיקר, ובגיל 3 חודשים מופיעים גם העיצורים הראשונים, כגון ג' או ק'. אחרי גיל 4 חודשים מופיעים עיצורים נוספים. יכול להיות שהתנועות שבתך עושה עם השפתיים הנן חלק מהתנסות תחושתית חדשה ומסקרנת. תעקבו ותראו מה קורה במהלך החודש הקרוב. במידה ואין הפקת קולות כדאי להתייעץ עם רופא הילדים. בהצלחה!
תודה רבה על התשובה! אבל היום היא כבר בת 5 חודשים ושבוע, והתכוונתי שהיא יותר מחודש עושה רק רטט עם השפתיים. אין עיצורים חדשים... בכלל. אז אני מבינה לפי מה שכתבת שכדאי כבר להתייעץ עם רופא הילדים שלי ממש בקרוב?
כן, כדאי להתייעץ עם הרופא במידה וחודש לא נשמע מלמול. האם השמיעה שלה נבדקה? לחידוד - אין עיצורים חדשים או שלא מפיקה קולות כלל?
ילד בן 13 עם ריבוי רוק מדבר לא ברור כתוצאה באי בליעה שוטפת מה לעשות?
אמא שלום, ניתן לטפל בעודף ריור בגיל של בנך. יש צורך לבדוק האם יש בכלל בעיות של תחושה בפה, האם יש לכך השפעה על אכילה, האם יש קושי בתנועות הפה וכדומה. בעקרון, במהלך טיפול בריור, אנחנו עובדים גם ברמה של הגברת התחושה בפה וגם ברמה של הגברת המודעות. בגילו של בנך ניתן לעבוד בקלות בשתי הרמות. האם יש לו מוטיבציה לשנות זאת?
תודה על התשובה המהירה בעבר ביקר אצל קלניאית תקשורת לבדיקה והיא אמרה לו לבלוע לפני תחילת משפט ובסופו דבר שהוא לא עושה האם יש טיפול מתמשך לתחושה בפה? ואיפה מתקיים טיפול כזה?
שלום נכדי בן שנתיים והוא לא מדבר הוא רק אומר אהאה לכל דבר שהוא רוצה לבקש הוא מבין הכל יודע להצביע על כל חיה ששואלים אותו ומספרים וגם צבעים ויש לו ירידה בשמיעה באוזן אחת כך נודע לי הוא אובחן והוא בהמתנה לקלינאית תקשורת אי אפשר לדעת כמה זמן זה יקח זאת הבעיה שזה לא יהיה מאוחר בשבילו מה דעתך אמרו שהוא לא מדבר עם הלשון רק מהאף תוכלי להסביר ומה נראה לך נכון לעשות אודה לך אם תעני בדחיפות
גילה שלום, לפי התיאור שלך נראה שיש לנכדך איחור בהתפתחות השפה ואכן כדאי להתחיל בטיפול. האם ירידת השמיעה שלו באוזן הזו היא קבועה (כלומר - פגיעה בעצב השמיעה של האוזן) או משתנה (למשל - על רקע של נוזלים באוזניים)? בכל מקרה, כדאי לתת מענה גם לירידה בשמיעה ולקבל יעוץ מקלינאית תקשורת איך לעזור לו להיחשף למילים בצורה מירבית, גם עם ירידת השמיעה שלו. תורי-ההמתנה לקלינאית תקשורת הם לעיתים ארוכים. כדאי לבדוק במכון להתפתחות הילד שבו הוא נמצא במעקב, מתי הוא צפוי לקבל טיפול. בגילאים כאלו לעיתים נותנים קדימות לטיפול. לגבי הדיבור מהאף - אני מניחה שמדובר בדיבור היפר-נזלי שבו יוצא מהאף יותר מדי אוויר במהלך הדיבור, גם בצלילים שבהם לא אמור להיות מעבר אוויר דרך האף. בעברית, בצלילים מ' ונ' יוצא אוויר מהאף ובשאר הצלילים לא אמור לצאת אוויר. נשמע שאתם צריכים לקבל מידע מסודר מרופא אף אוזן וגרון ומקלינאית תקשורת ולהתחיל בטיפול בקרוב. בהצלחה!
שלום, בתי בת 4 ועשרה חודשים מדברת באופן שוטף עם אוצר מילים מעולה. אולם את האות צ היא יודעת להגות אך בשטף הדיבור היא הופכת אותה לאות סמך, אני משתדלת לתקן אותה אבל לא חל שיפור, האם לדעתך יש צורך לפנות למומחה או שזה יסתדר עם הזמן? אשמח לייעוץ. תודה.
שמרית שלום, ההגה צ' נרכש בשלב מאוחר יחסית בשפה העברית. מקובל על פי מחקרים שההגה נרכש באופן טבעי עד גיל 5. בגיל זה יש בשלות מוחית מתאימה לשם הבחנה בין צלילים דומים וכן מבחינת אברי ההיגוי יש בשלות לרכישת ההגה. ביוון שבתך כבר קרובה לגיל זה, ניתן להגיע לאבחון אצל קלינאית תקשורת ולהתחיל לעבוד איתה באופן מסודר על האבחנה השמיעתית בין הצלילים ס' וצ' וכן על הפקת הצליל. בד"כ זהו צליל שקל מאוד לרכוש גם בעזרת קלינאית. למידע נוסף את מוזמנת לקרוא באתר שלנו - http://www.steiner.co.il/speech/pronunciation.asp בהצלחה!
עופי, תודה רבה על תשובתך המהירה.
שלום בני בן השלוש עירני חכם ומפותח לגילו כראוי, אך לפעמים אני לא ממש מבינה אותו, או המילים קצת לא ברורות האם כדאי מעכשיו לקחת אותו לקלינאית תקשורת או שזה נורמאלי לגיל שלו? ולחכות עוד קצת? אני קצת מבולבלת תודה.
ריבי שלום, בגיל של בנך אנו לא מצפים להיגוי מושלם אך בהחלט מצפים למובנות דיבור טובה. ממה שאני מבינה, גם את לא תמיד מבינה אותו ולכן כדאי להגיע לאבחון ולהתחיל בטיפול. מומלץ לפני כן לערוך לו בדיקת שמיעה כדי לוודא שאין ירידת שמיעה כלשהי המשפיעה על יכולתו ללמוד להגות את הצלילים בשפה בצורה מדוייקת. בהצלחה
שלום, הבן שלנו בן שנתיים וחודשיים עם עיכוב התפתחותי רב תחומי משמעותי. אינו אוכל דרך הפה - כיום מוזן דרך צינורית הזנה PEG. מוטוריקה גסה ועדינה תקינה. לפני חודש החל להצביע ולהנהן עם הראש "כן" ו "לא". בעל יכולת חיקוי טובה מאוד.כשהוא רוצה משהו הוא מצביע או מושך אותנו ביד. משחק יפה עם אחותו, בעל שימחת חיים מרבה לחייך. הילד נמצא במעון יום שיקומי של אלווין. היינו אתמול בביקור התפתחותי - הרופאה טענה שהילד סגר פערים וניכר שהתקדם. טוענת שלעת עתה אינה מזהה אוטויזים או פיגור. אנו מאוד מוטרדים מנושא השפה - הילד אינו אומר מילה אחת אלא רק מעט מילמול וצעקות ( שימחה או תסכול - תלוי בסיטואציה ). רוכב יפה בבימבה כעת התחיל לנסוע על קורקינט. יש מעט סירבול בתנועה ובמרחב. הרופאה המליצה לשלב עבודה אינטנסיבית עם קלינאית תקשורת על מנת לנסות ולצמצם את הפער השפתי. אשמח לקבל המלצות, טיפים, וטלפונים של מטפלים בתחום, תודה רבה
רונן שלום, האם בנך לא היה עד כה במעקב או טיפול של קלינאית תקשורת? בד"כ ילדים אשר מוזנים דרך PEG זקוקים למעקב וטיפול של קלינאית כדי לשמר את היכולות התחושתיות בפה ולאפשר מעבר עתידי לאכילה דרך הפה. חשוב מאוד לעבוד איתו על כך וכן להתחיל לעבוד איתו על סגירת הפער השפתי. מתיאורך נשמע שיש לבנך יכולת תקשורת טובה. האם נבדקה ההבנה השפתית שלו? האם נבדקו תפקודי הפה שלו? לא ציינת היכן אתם גרים. בהחלט מומלץ להגיע לאבחון וטיפול דרך התפתחות הילד כיוון שיש צורך לעבוד איתו בתחום השפתי בתיאום עם שאר המטפלים שלו. אתה מוזמן להמשיך ולהתייעץ עוד במידת הצורך. בהצלחה!
פרטי, באזור המרכז
זאב שלום, לא ציינת איפה אתה גר. אתה מוזמן לפנות לסניף שלנו בראש העין- פארק אפק, רח' עמל 1 מיקוד 48099 , בניין ONE, מעל קפה ארומה. טלפון :03-9034455 או לבדוק באתר של אגודת קלינאי התקשורת http://www.ishla.org.il/ שבו יש מנוע חיפוש לקלינאי תקשורת לפי איזור מגורים. בהצלחה!
הבת שלי בת שש בכתה א. כל הדיבור שלה מושלם מלבד....האות ר אותה היא מהגה במבטא אמריקאי . לא מסיבה מובנת היות ואנו דוברי עברית רהוטה ואין לאף אחד מאיתנו מבטא- תמוה במקצת.. האם הדבר מצריך טיפול או שניתן להשאיר לה את המבטא באות הזאת? אם כן כמה טיפולים בדכ נהוג??
שלום ענבר, אני חושבת שכדאי ללמוד להגות את האות ר' במבטא עברי, היות וזו השפה בה ילדתך וסביבתה מדברות. קשה לצפות מראש כמה טיפולים יידרשו, אפשר לראות מה קורה בטיפולים הראשונים ולנסות להעריך כמה זמן זה יקח. האם אופן ההיגוי האמריקאי מפריע לה/לכם/לסביבה? ילדתכם מעוניינת לשנות את המבטא? המוטיבציה של הילד חשובה מאוד במקרים כאלה להצלחת הטיפול. בהצלחה!
פעוט בן שנה וחצי כמעט, אין לו אוצר מילים כלל. לא אומר שום מילה למעט "אבא" וגם זה לא בכוונה ברורה לאבא. אומר תה, מה, ויכול שעות לקשקש ו"לנאום" בג'יבריש. פעם היה אומר יותר משהו שנשמע כמו "את זה" אבל עכשיו פחות. הוא כן מבין את המשמעות של דו שיח, שואלים אותו משהו והוא עונה (בג'יבריש אבל עונה). ויכול שעות לפטפט עם עצמו.הוא מבין הכל, ויודע להצביע. לא מצליחה לשבת איתו על סיפורים וספרים... האם יש סיבה לדאגה? דבר נוסף - מהן דרכי הטיפול במידה ו- נמצאה בעיה בשמיעה? לא נמצאה בעיה בשמיעה?
שלום לך, לא הבנתי האם השמיעה שלו תקינה.במידה וכן, (וגם אם לא...) כדאי להקדיש זמן רב ככל הניתן למשחק משותף עם הפעוט, לנסות לגרות אותו לחקות קולות בסיסיים, כגון קולות בע"ח, קולות של מכוניות וכדומה. האם הוא מבין הוראות פשוטות, כגון "תן לאימא כפית", "שים בובה על המיטה"? מזהה איברי גוף? ("איפה ראש/בטן") במידה ותוך חודשיים-שלושה אין שיפור בהבנה והבעה, אני ממליצה לפנות לאבחון בהתפתחות הילד של קופת החולים שלכם.ייתכן ותזדקקו לטיפול קלינאית תקשורת והדרכת הורים על מנת לקדם אותו באופן מירבי. בהצלחה!
כן, הוא מבין הוראות (שים במקום, לסגור, תן לי (אבל לא "תן לאמא/אבא" כי לא מקשר עדיין כנראה מה זה אמא ואבא, שים ראש, איפה פופיק, איפה ראש, למחוא כפיים ועוד..)ואף יותר מזה (מקשר בין דברים - למשל אני רק מרימה את השלט של המזגן אז הוא מצביע על המזגן. אומרת לו טיול - הולך לדלת. רואה מברשת שיער שלי - מסרק את עצמו וכו'..). עוד לא בדקנו לו שמיעה חוץ מבדיקה שגרתית שעושים לפני גיל שנה (או בגיל שנה, לא זוכרת..) בטיפת חלב. איך בדיוק מגרים אותו להשמיע את הצלילים האלו - של בע"ח/מכוניות..? הוא לא כ"כ מחקה מילים או חוזר עליהן..
הנחדה שלי בת 15 .בגיל קטן דיברה בסדר גמור.עם הזמן יתחילה לגמגם.בגיל 11 קיבלה סידרה של פגישות עם קלינאית תיקשורת ללא תוצאות .מאז המצב שלה יותר ויותר גרוע. עברה הרבה יבחונים אצל פסיכולוג,מכון דיבור כולם אמרו לחקות לתשובה ובסוף כלום.אולאי משהוא יכול להדריך אותנו איך למצוא עזרה לילדה.
סבתא מודאגת שלום, הטיפול בגמגום אצל ילדים ואצל בני נוער הוא שונה. האם נכדתך מעוניינת לנסות שוב טיפול בגמגום? אני מפנה אתכם לאתר של אמב"י http://ambi.org.il.sivangroup.com/ שבו יש מידע מגוון גם עבור ההורים וגם עבור הילדים עצמם. באתר יש גם מידע לגבי בני נוער מגמגמים. חשוב למצוא קלינאי תקשורת שיש לו ניסיון בטיפול בבני נוער מגמגמים. ישנן גם קבוצות של בני נוער ומבוגרים מגמגמים ואולי זה יתאים לה יותר. בהצלחה!
מה היו תוצאות האבחונים של הפסיכולוג? האם התרשמו שיש קושי רגשי? תוכלי לקרוא דברים שכתבתי על הנושא :http://ziva_maayan.me.livepage.co.il/stuttering.html
שלום אני מרגלית בני בן 4 ועדיין לא מדבר ברור קשה לו להרכיב משפט איפה אני יכולה להשיג קלינאי תיקשורת אפילו פרטי תודה רבה
שלום מרגלית, לא כתבת איפה את גרה. מומלץ לבדוק גם את השמיעה שלו לפני שקובעים תור לקלינאית כדי לשלול עיכוב שפתי ועיכוב בהיגוי על רקע של ירידת שמיעה.
ילדתי בת שנתיים ותשעה חודשים. לפני חצי שנה נולד לה אח ומאז התחילה לגמגם. לפעמים מצליחה לדבר רגיל ולפעמים נתקעת. במיוחד בדיבור איתי ובמיוחד במצבי לחץ - מה לעשות ? ? ? איזה טיפול מומלץ?
אסתר שלום, בגילאים של בתך יש לעיתים תופעה שנקראת "חוסר שטף התפתחותי" ואצל מרבית הילדים - חוסר השטף חולף מעצמו לאחר תקופה של מספר חודשים עד שנה. לאלמנט הרגשי יש תמיד השפעה על השפה שלנו ועל שטף הדיבור. אני ממליצה לך להכנס לאתר של אמב"י http://www.ambi.org.il/information-for-parents.html שבו יש מידע מצויין להורים לילדים המראים חוסר שטף בשפה. במידע תוכלי גם למצוא הנחיות כיצד לעזור לבתך שלא לקבע את חוסר השטף ולהחמירו וכן הסבר מתי מומלץ לפנות לאבחון והדרכה. באופן כללי, מומלץ להפחית במצבי לחץ בזמן דיבור באמצעים שונים. למשל - לשאול שאלות יותר סגורות, לשמור על תור בשיח, להקשיב לילדה ולא להשלים את דבריה וכדומה. ישנם מאפיינים שונים של חוסר שטף המקושרים יותר לחוסר שטף זמני שחולף ומאפיינים אחרים אשר מעלים את הסבירות שהגמגום יישאר במידה זו או אחרת. אם את מתלבטת את יכולה לפנות לאבחון של קלינאית תקשורת כדי שתוכל להדריך אתכם וגם לבחון את המאפיינים השונים. בהצלחה.
ביתי בת שלוש וחצי ,מזה למעלה מחצי שנה מגמגמת באופן קשה. הקושי ניכר מאד במאמץ בפניה המתעוותות תוך כדי ניסיון להוציא מילה מהפה. כרגע מטופלת אצל קלינאית. לא ברור לי כיצד פגישה בת חצי שעה פעם בשבוע תעזור.אני חסרת אונים. מה אפשר לעשות כדי לעזור? מתי מדובר בהפרעות שטף ומתי בגמגום? הגננת שאלה איך היא יכולה לעזור? תודה גדולה.
שלום תמי, מה שאת מתארת אכן נשמע כמו גמגום.האם הקלינאית הדריכה אתכם כיצד להתייחס אליו? להלן כמה המלצות: - אין להעיר לילד או לתקן את דבריו, מומלץ לא לעזור לו בהצעות שונות כגון "דבר לאט", "חשוב לפני שאתה מדבר", "נשום עמוק לפני שאתה מדבר" וכו'. - אין להשלים את דברי הילד במקומו. - אין להעיר לו על גמגום אלא אם כן הילד מעלה נושא זה בעצמו. - יש לתת לילד לסיים את דבריו לבד, יש להמתין בסבלנות ובהקשבה עד שיסיים. - יש להתנהג בטבעיות, לשמור על קשר עין, הבעה טבעית והקשבה. חשוב להעביר נקודות אלה לגננת. כמו כן, תעלי את שאלותייך וחששותיך מול הקלינאית המטפלת על מנת לקבל מענה והדרכה, בהתאם להמתרחש בטיפול. בהצלחה.
מכירה קלינאית מומחית לגמגום מעולה שהיא גם פסיכולוגית קלינית וגרה בהרצליה. שמה זויה מעין.
בעלי אובחן כסובל מלימפומה במוח והוא במצב של רמיסייה וסיים את כל הטיפולים לפני שנה. כתוצאה מהמחלה נפגע לו הדיבור ברמה שלא תמיד מבינים את מה שהוא אומר. האם קלינאי תקשורת יוכל לעזור? אין לו בעיית זיכרון או בלבול רק להגות מילים וצלילים מסויימים.
שלום, קלינאי תקשורת בהחלט יכול לעזור עם בעיה כמו זו שאת מתארת. כמובן, יש לבצע אבחון על מנת לדעת מה בדיוק הקושי וכיצד הוא מתבטא ו...לטפל. בברכת בריאות לבעלך וכל המשפחה!
חבר שלי בן 29 ויש לו בעיה בדיבור. מדבר לא ברור לפעמים, בקצב מהיר. האם זה גיל שיש עוד על מה לעבוד?
שלום הילה, בוודאי שניתן לטפל בקשיי דיבור אצל מבוגרים. במקרים של מבוגרים, חשובה המוטיבציה והרצון לשנות הרגל דיבור שנרכש במשך שנים רבות. האם חברך מעוניין לשנות את אופן דיבורו? האם אופן הדיבור פוגע בתפקודו ומקשה על הסביבה להבינו? במידה והתשובה לשאלות האלה חיובית, חברך בהחלט מוזמן לפנות לקלינאית תקשורת לקבלת טיפול. בהצלחה!
הילה שלום, בכל גיל אפשר לטפל אבל הכרחי שתהייה מוטיבציה גבוהה לשינוי הרגלים ישנים ונכונות לתרגול ועבודה. אם הדבר מפריע לו - כדאי לפנות לאבחון ולראות במה מדובר. בהצלחה!
אני עו"ה ובמשך השנה האחרונה יש לי כאבים מתמשכים באזור הגרון, פניתי לאא"ג והוא שלח אותי לקלינאית תקשורת.מחפשת קלינאית תקשורת באזור הדרום (באר שבע)?
גלית שלום, את יכולה לפנות לסניף שלנו בב"ש בטלפונים: 08-6657770 08-6657771 שם נותנים גם טיפולים בהפרעות קול. בהצלחה!
שלום רב, בתי בת ה-3 ילדה מתוקה עם בטחון עצמי גבוה, אך יש לה בעיה בתקשורת. היא לא מדברת ברור. בקושי מחברת משפטים, עניין הצבעים לא משהו וקשה לה עם יחיד רבים. עשינו לה אבחון במכון להתפתחות הילד ונאמר שם שהיא אכן צריכה קלינאית תקשורת. הבעיה שלה היא יותר בשליפה ולא בהבנה. מאחר והתורים בקופת החולים מאוד ארוכים אני מחפשת בינתיים מישהי פרטית. האם יש לכם המלצות על מישהי בחולון? אני מעדיפה גם מישהי שתהיה זמינה בשעות אחר הצהריים. אני רוצה עוד לציין כי אחיה הגדול של בתי גם הולך לקליינטיות תקשורת בגלל אותה הבעיה. בנוסף לכך הוא גם טופל בריפוי בעיסוק, ואמר שלי אמרה לי שגם אני לא דיברתי עד גיל 3 אז אולי כל זה בכלל גנטי. היום הבן שלי באמת מדבר ברור יותר. האם יש לכם המלצות? האם ידוע לכם בכמה קופת החולים משתתפת? תודה על התשובות וחג שמח!
לאמא מודאגת שלום, כפי שעניתי בהודעה הקודמת - אנחנו לא נוהגים להמליץ על קלינאי תקשורת פרטיים דרך הפורום. את יכולה למצוא קלינאית דרך הקופה או דרך אתר האגודה לקלינאי התקשורת http://www.ishla.org.il/ שבו יש מנוע חיפוש לקלינאים לפי איזור מגורים ותחומי התמחות. לגבי תורי ההמתנה - ישנו נוהל של משרד הבריאות המחייב את הקופות לעמוד בזמני המתנה של עד 4 חודשים מזמן תחילת ההרשמה. את יכולה לקרוא על כך באתר שלנו בלינק: http://www.steiner.co.il/speech/refund.asp. לא ציינת באיזו קופה את חברה. הקופות בד"כ משתתפות ברוב סכום הטיפול בגילאים הללו. ההשתתפות העצמית של ההורים עומדת על כ- 25-30 ש"ח לטיפול, לפי הנהוג בכל קופה. במידה ואת הולכת באופן פרטי - ההשתתפות העצמית היא דרך הביטוח המשלים וההחזרים בכל קופה הם שונים. במידה וזמן ההמתנה שלך לטיפול ארוך יותר מ-4 חודשים - הקופה אמורה להחזיר גם על טיפולים פרטיים. חג שמח גם לך ולמשפחתך!
מירי שלום, אנחנו לא נוהגים להפנות לקלינאיות תקשורת פרטיות דרך הפורום. את יכולה לבדוק באתר האגודה של קלינאי התקשורת http://www.ishla.org.il/ שם יש מנוע חיפוש של קלינאי תקשורת גם לפי איזור מגורים וגם לפי תחומי ההתמחות. אין שם התייחסות לקופות החולים כך שמומלץ לך גם לברר בקופת החולים שלך עם מי הם עובדים באיזורך. בהצלחה
שלום, ביתי בת 10 התחילה לפני כשנה וחצי להיתקע במהלך הדיבור ,בעיקר כאשר היא מתרגשת .לא מדובר בגמגום רגיל אלא בעצירות ממושכות בשטף הדיבור על מנת להוציא את המשפט הבא.אשמח לשמוע עצה לטיפול בבבעיה.במידה והעצה היא לפנות לקלינאית תיקשורת ,אשמח לקבל המלצה על כזה/ו שמתמחה בבעיה זו מאיזור השרון
גיא שלום, כדאי להגיע עם בתך לאבחון אצל קלינאית תקשורת, כדי לראות מה מוקד הקושי בהפרעת השטף שלה ולתת לכם הדרכה וטיפול בהתאם. אתה יכול למצוא קלינאית תקשורת באיזורך באתר האגודה של קלינאי התקשורת - http://www.ishla.org.il/ שבו יש מנוע חיפוש לפי איזור מגורים ותחומי התמחות. בנוסף, אני ממליצה להיכנס לאתר של אמב"י - http://www.ambi.org.il/information-for-parents.html שבו יש הסברים מצויינים להורים ולילדים עצמם לגבי חוסר שטף. בכל מקרה, מומלץ לעבור אבחון מקיף, כולל היסטוריה רפואית, כדי לקבל תמונה מלאה. בהצלחה!
שלום בני בן 2 ועשרה חודשים,בני החל לדבר מגיל שנתיים. ומגיל שנתיים וכמה חודשים החל לומר משפטים שלמים. לאחרונה נושא הגמגום התגבר אצלו באופן משמעותי והוא " ניתקע " כל משפט כמעט , ניתן לומר כי הוא ניתקע באמצע מילה ולא תמיד בתחילתה , אם נתון זה משפיע. בנוסף העיר את עיני כושר הביטוי שלו שהוא יחסית דל כרי משפטים קצרים ולא ביצוע הרחבות פירוט כגון נוף,צבע, וכד' . כאשר הוא החל לומר מילים מגיל צעיר הוא היה לפעמיים מגמגם. יש לציין כי מידי פעם אני מלמד אותו מילה חדשה באנגלית ויש לו קליטה מדהימה יש לו אוצר מילים מדהים של למעלה מי 30 מילים. והוא יודע לומר את ה א-ב עד סופו בצורה מושלמת. ואת ה A-b-c בצורה מושלמת, יודע לספור עד 10 באנגלית ובעברית. חייב לציין כי אני תמיד נותן לילד לסיים את הדברים שיש לו לומר . סבלני, ולא מעיר על קיום הבעיה . הייתי מעוניין לדעת 1. האם יש צורך לפנות לגורם רפואי בעניין ואיזה? 2. האם יש למישהו רעיון איך ל"דובב" את הילד יותר ? 3. האם יש איזו שהם תרגילים לשפר את המצב ? תודה לכל המשיבים!!!
דודי שלום, קודם כל, פרטת יפה את הקשיים של בנך. בגילאים של בנך יש לעיתים תופעה של חוסר שטף נורמלי שיכול לחלוף מעצמו אך הייתי ממליצה לך לפנות לאבחון ולהדרכת הורים בכל מקרה. ראשית, אני ממליצה לך לקרוא באתר של אמב"י http://www.ambi.org.il/information-for-parents.html שבו יש מידע רב ומצויין להורים וכן הדרכה לגבי חוסר שטף (גם נורמלי וגם כזה הדורש התערבות). שנית, נראה כי כדאי לעשות לבנך אבחון שפתי מלא כדי לעזור לו בתחומים השונים שקשים לו. מומלץ לפנות לאבחון אצל קלינאי תקשורת בעל נסיון בתחום הפרעות השטף. כרגע, לא בטוח שכדאי לדובב את הילד יותר ויתכן כי זה דווקא מוסיף לחוסר השטף שלו. מומלץ לנסות ולהפחית גורמים של לחץ על חווית הדיבור שלו ולא ללמד אותו גם מילים בשפה זרה. לאחר אבחון מסודר, קלינאית התקשורת תוכל לתת לכם הדרכה מסודרת בהתאם למה שיעלה באבחון. בהצלחה!
שלום, בתי בת שנתיים ושמונה חודשים מדברת אך לא הוגה מילים באופן ברור. מה עליי לעשות? חשבתי לפנות לקלינאית תקשורת באופן עצמאי שכן דרך הקופה זה מסובסד מגיל 3 . מה דעתך? תודה, עדי
שלום עדי, עד כמה שידוע לי עד גיל 3 הקופה מסבסדת לגמרי את הטיפולים ומגיל 3 את משלמת סכום סמלי כגון 22-24 ש"ח. לדעתי תנסי קודם למצוא קלינאית דרך הקופה. בהצלחה!
שלום לך, אני אמא לפעוט בן 14.5 חודשים. אני מודאגת-מאוד. הוא לא מצביע הרבה.לעיתים כן...אך לא באופן אינטנסיבי. הוא אינו יודע להצביע על איברי הפנים/גוף השונים כשנשאל , ויתרה מזו, כנשאל "איפה אמא"...הוא אינו מצביע ובדר"כ גם לא מכוו ןאת מבטו אלי. מה לעשות?עד מתי לחכות?ולאיזה איש מקצוע צריך לגשת בעניין זה. תודה!
שלום מיקה, האם השמיעה שלו תקינה? אני מציעה שתעלי את חששותיך בפני רופא הילדים שלך ותפני להתפתחות הילד בקופ"ח שלך. שם יבצעו אבחון של קלינאית תקשורת ורופא התפתחותי. בהצלחה.
שלום רב, אודה בסיוע באיתור קלינאי/ת תקשורת באיזור נהריה. בזמנו עם בני סייעה לי אנג'לה ג'ינו ך היום אינני מצליחה לאתר אותה. כמו כן רציתי לדעת האם יכול להיות שקשיי דיבור הינם גנטיים או שמא סביבתיים גרידא? שכן גם בני וגם בתי שניהם נדרשים לסיוע בגלל קשיי דיבור....
קרין שלום, אנחנו לא נוהגים לקשר לקלינאיות באופן פרטי. את מוזמנת לבדוק באתר של אגודת קלינאי התקשורת, http://www.ishla.org.il/ יש שם מנוע לחיפוש קלינאים, לפי שם ולפי איזור ואת גם יכולה לשלוח מייל לאגודה ולשאול אם יש להם את פרטי הקשר של הקלינאית. לגבי שאלתך השניה - בהחלט יש לעיתים השפעה גנטית על קשיים בתחום השפתי ופעמים רבות במשפחה אחת יש יותר מילד אחד עם איחור שפתי. בהצלחה!
האמא אינה דוברת עברית וכל העניין "נופל" עליי , אך זה לא קשור בהכרח לעובדה , בגן בשנה שעברה לא התרגשו מכך שהוא אינו מדבר , היום אני מבין שיש בעיה וצריך לטפל , היום בבדיקת שמיעה לא הצליחו להגיע למסקנה חד משמעית וזימנו אותנו להגיע בעוד 3 חודשים לאחר בדיקות א.א.ג ובדיקה אקוסטית משהו , במקביל קבעתי תור בהתפתחות לילד , האם יש משהו שניתן לעשות עוד במקביל או בנוסף ?
שלום לך, כרגע נראה שאתה עושה את כל הבדיקות הדרושות. ילדך זקוק לאבחונים במכון להתפתחות הילד. יש צורך באבחון רופא התפתחותי, קלינאית תקשורת ואולי גם מרפאה בעיסוק (הרופא ימליץ על כל האבחונים הדרושים). במקביל כדאי להשלים את בדיקת השמיעה. במידה ואין הצלחה בבדיקה ועדיין אין מסקנה חד משמעית, כדאי לנסות לבצעה במקום אחר. איך התקשורת של הילד? כיצד מביע את צרכיו ורצונותיו? האם חשוף לשפות נוספות?
כאמור אמו אינה דוברת עברית טוב מעבר לכך הוא בגן רגיל , כשהוא רוצה משהו הוא מצביע בעזרת היד , התקשורת איתו לעניות דעתי בגדר הנורמלי לעיתים כשאנחנו מנסים לגרום לו לחזור על מילים הוא מנסה וחוזר בשיבוש חלק מהמילים אבל בדרך כלל באותו המשקל של המילה , הוא אוהב מאוד לשמוע שירים והוא קצת קפיצי.
נכדתי המתוקה בת 4 . יש עיכוב ברור בהתפתחות. הלכה מאוחר. החלה לדבר בגיל שנתיים וחצי. עכשיו היא מבטאת מילים ומשפטים אך כשרוצה לבטא רעיון היא מבלבלת 2-3 נושאים לא קשורים המהולים במציאות וסרטים שראתה. ילדה שמחה בדרך כלל, לאחרונה מפונקת , עצבנית ופגיעה מה שעד כה לא היה על אף שהוריה התגרשו לפני שנה , אביה מגיע אחת לחודש לערך. אני מרגישה שחל בה שינוי רגשי. בוכה מכל דבר או שמחה וצוהלת, שרה ומספרת. יש לי בן חולה סכיזופרניה פרנואידית ואני חרדה מכל סימן התנהגותי דומה או מזכיר. הנכדה הרבה איתי והיא מחבקת, תיטראלית ומתוקה במיוחד. הציעו גן טיפולי ואני עם כל הפתיחות שיש לי לעזרה למיניה לא רואה אותה מתאימה. איזה עזרות והעשרות יש פרט לקלינאית תקשורת שאת זה כבר יש. האם יש צורך בהתערבות פסיכיאטרית ??
סבתא יקרה, את מתארת מצב מורכב, המערב מספר תחומים (שפתי, מוטורי, רגשי..) ההמלצה הכי טובה במקרה כזה היא להיות במעקב בהתפתחות הילד - שם באופן אידאלי הילדה תהיה מטופלת אצל הגורמים המתאימים ויראו את הקשיים שלה בצורה הוליסטית יותר. גן טיפולי אינו דבר אחיד וצריך לבדוק כל מקרה לגופו. לעתים יש גנים טיפוליים שבהם המסגרת מאוד אינטימית, תומכת ומעשירה, והילדים פורחים שם ומקבלים שם את מגוון סוגי הטיפול שהם זקוקים להם. לגבי התערבות פסיכיאטרית - כדאי להתייעץ עם פסיכולוג הילדים של התפתחות הילד אם יש צורך גם בהערכה כזאת. ברמה השפתית - כדאי לדבר עם הקלינאית המטפלת בה לגבי הקשיים שתיארת - של העברת מסר לא ברור ואסוציאטיבי, ולעזור לה לארגן את שפתה בצורה תקשורתית יותר. בהצלחה!
שלום, בתי בת שנה ו5 חודשים ואומרת אמא (המילה הראשונה שלה!!!) אבא(המילה אבא היא גם בהתכוונות לאבא וגם כמעט לכל דבר),א'זה(את זה) ואיכס, אלו מילים שהיא אומרת כבר כמה חודשים טובים אבל לא נוספו עדיין מילם חדשות. אם זאת נראה שהיא מבינה כל מה שמבקשים ממנה או אומרים לה ,תגובותיה מעידות על הבנה והיא מבצעת בהתאם.הריון ולידה היו תקינים מגיבה לשמה ונראה שאין בעיית שמיעה. האם יש מקום לדאגה? היא בת שלישית (לפניה שני בנים) הבכור דיבר מוקדם מאד . תודה
שלום אימא, כדאי לחכות עוד חודשיים ולראות מה קורה.במידה ולא נוספות מלים חדשות, כדאי לפנות למכון להתפתחות הילד לאבחון וקבלת הדרכה. כדאי לבצע בדיקת שמיעה, גם אם נדמה לכם שהשמיעה תקינה, על מנת לשלול ליקוי בשמיעה. בנתיים, הרבה לשחק ולדבר עם הבת, להקריא סיפורים המתאימים לגילה וכדומה. בהצלחה.
בני בן ה- 7.5 (נולד פג) היה בטיפול אצל קלינאי תקשורת החל מגיל שנתיים וחצי ועד לפני מספר חודשים עקב ליקויים קשיים בהיגוי. בעזרת עבודה קשה עלה על דרך המלך בכל הקשור להיגוי עצמו אך עדיין אינו מסוגל להרכיב משפטים מסודרים וברורים לצורך הבעה. הוא בכיתה ב', למד לקרוא ולכתוב, אבל חוץ מבני משפחתו, כמעט ואינו מדבר. האם ייתכן שספג פגיעה מוחית בעת פגותו? היכן בודקים זאת? כיצד ניתן לבדוק שזו לא בעיה נוירולוגית/מוחית
שלום לך, על מנת לשלול בעיה נוירולוגית, יש להתייעץ עם נוירולוג ורופא התפתחותי בהתפתחות הילד של קופת חולים. כמו כן, אם הילד לא מדבר, אלא רק עם בני משפחתו, רצוי התייעץ עם פסיכולוג התפתחותי, ייתכן ויש צורך בטיפול רגשי. בהצלחה!
גבריאל שלום, בדרך כלל, ילדים נמצאים במעקב של התפתחות הילד עד גיל שש. מומלץ בכל מקרה להיות במעקב של נוירולוג ילדים באם יש שאלות לגבי התפקוד המוחי שלו. אבחון אצל נוירולוג יוכל לתת לך תמונה האם הוא מתפקד בהתאם לגילו. מבחינת הקושי לדבר - כדאי לבדוק האם הקושי לדבר עם זרים נובע מקושי רגשי או שעדיין יש עיכוב בשפה ביחס לגילו ולכן הוא מתקשה לפתח שיחה. בהצלחה
שלום, בני בן שנה וחודשיים. אומר כמה מילים : אבא ,אמא , אור, אוטו , אמן ואולי עוד מילה שתיים. מה ששמתי לב הוא שהוא לא מפיק את כל העיצורים וההברות. לדוגמא , במקום אמא הוא אומר אה - מה , כלומר אין תנועת E אלא מחליף אותה בתנועת A. גם תנועת U לדעתי לא קימת אצלו אבל לגבי זה אני פשוט לא בטוח. גם שמתי לב שהוא לא אומר הברות עם בה/גי/די/דו אלא בעיקר הברות גרוניות או הברות כמו אה/בה/כה ... רציתי לדעת האם הדבר תקין עדיין לגילו, ומה ניתן לעשות כדי לקדם אותו מהבחינה הזו. יש לציין שהוא תינוק מאוד מאוד תקשורתי וישנה הבנה מצויינת של השפה. בדיקת שמיעה תקינה ואין חשד לטונוס נמוך באיזור הפה. תודה. אבא.
אבא יקר, לפי מה שאתה מתאר, אני מתרשמת כי התפתחות השפה של בנך הינה בתחום הנורמה. כשילדים מתחילים להביע מילים ראשונות, לרוב ההגיה אינה מושלמת, קיימת השמטת הברות ושימוש בעיצורים שאינם בהכרח אמורים להיות במילה...אם אתה מודאג מכמה תנועות, תנסה לעקוב ולראות אם הבן שלך מבטא את התנועה e במילים אחרות (ולאו דווקא ב"אימא"). ולגבי ההברות שאתה מציין - יש אותן במילים שציינת שהילד אומר, כמו אבא, אוטו... באופן כללי, מומלץ לשחק הרבה עם הילד על הרצפה, להשמיע לו קולות שונים (קולות של בע"ח, "בום!" - לנפילה וכדומה) ולהקריא לו ספרים קצרים המתאימים לגילו. תהנו ממנו!
שלום, בתי תהיה בת 4 בינואר השנה. היא תאומה. (אחת משתי בנות מתוקות). אינה יודעת עדיין להגות ר', ונראה כי מתחילה להיות מתוסכלת לפעמים, כאשר לא מבינים אותה מיד. האם זה הזמן לפנות לגורם מקצועי? תודה מראש שוש
שלום שוש, עפ"י נורמות התפתחותיות של השפה והדיבור, אנו מצפים להופעת האות ר' סביב גיל 4. לכן, במיוחד אם הילדה מתחילה להיות מתוסכלת מהעניין,כדאי לפנות לטיפול בהיגוי. בהצלחה.
שלום רב. האחיינית שלי הינה בת 2 וחצי. פגה שבוע 25. בעקבות שטף דם במוח בתקופה אחרי הלידה (IVH 4 בצד השמאלי של המוח) יש לה ציטרה פורנצפלית בצד שמאל של המוח ואטרופיה צרבלית. בכלליות יש לה עיכוב בהתפתחות. מבחינת הדיבור היא מדברת בצורה לא ברורה , והיא חוזרת אחרי מילים בקושי. כאשר היא חוזרת אחרי מילים או אומרת מיוזמתה, היא מוציאה בזמן הדיבור את הלשון בתכיפות גבוהה החוצה. כלומר, היא מדברת ובזמן הדיבור היא מוציאה ומכניסה את הלשון בחוץ. לדוג, היא אומרת חלון והיא בזמן אמירת המילה הי אמוציאה את הלשון בערך פעמיים. היתי רוצה לשאול מה דעתכם לגבי עניין זה?
שלום תמי, אני מניחה שהאחיינית שלך נמצאת במעקב של מכון להתפתחות הילד. האם היא מטופלת אצל קלינאית תקשורת או מקצועות פארא רפואיים אחרים? האם נבדק טונוס השרירים שלה? ייתכן שהוצאת הלשון התכופה קשורה להיפוטוניה (רפיון) של השריר או, לחילופין לגורם תחושתי כלשהו.בכל אופן, יש צורך באבחון של קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ו/או פיזיותרפיה. בהצלחה.
שלום. יש לי בת עם בעיות התפתחות בעקבות שטף דם במוח לאחר הלידה. כיום היא בת שנתיים. היא לא אומרת שומדבר ברור. אך היא חוזרת לאחר מילים שאני אומר לה. כלומר לאחר שאני מבקש ממנה לחזור על מה שאני אומר. יש לי מספר שאלות. ראשית, השיטה הזאת שאני כביכול מכריח אותה לדבר ולחזור לאחר המילים שאני אומר לה, האם זה עוזר ולהפך לא פוגע? שנית, שהיא מדברת היא מוציאה כל פעם לשון במהלך הדיבור. זה מפריע לה בבירור מה אפשר לעשות עם זה. ודבר נוסף הוא היתי רוצה לדעת על אמצעים שיעודדו אותה לדבר . תודה.
שלום לך, האם בתך נמצאת במעקב בהתפתחות הילד של קופת חולים? האם עברה אבחונים כלשהם? במידה ולא, נראה שזה הזמן לבצע אבחון של קלינאית תקשורת.אני פחות ממליצה לבקש מהילד לחזור על המילים שאנחנו אומרים, אלא ליצור מצבים אינטראקטיביים של משחק משותף, בהם מתקיימת שיחה בין הילד למבוגר.אפשר להציע בחירה בין משחקים/מאכלים/בגדים ולשאול "במה את רוצה לשחק איתי, בכדור או בבובה?" ולתת לילד מקום לענות.כדאי לנסות להרחיב את המבעים של הילד, למשל אם הילד מצביע בגינה על ציפור ואומר "ציפור", נענה לו "ציפור,ציפור עפה בשמים" וכדומה. אמצעי נוסף לעידוד דיבור הוא ספרי ילדים. מומלץ להקריא לילד ספר מדי יום ולתת לו להשלים חלק מהמילים בספר.לגבי הלשון, יש לבצע כאמור אבחון אצל קלינאית תקשורת ולראות אותה על מנת לתת מענה לשאלה זו.בהצלחה!
עוד חודש בן 3.בעיית גמגום מתחיל מילה ,את האות הראשונה אומר לפחות 6 פעמים כמו א א א א א א בן אבא שלו אדם עצבני עם פתיל קצר .יתכן שזה משפיע עליו מה עושים?
דודה שלום, בגיל הרך מספר רב של ילדים עוברים תקופה של חוסר שטף. אצל רובם התופעה הזו חולפת ונקראת "חוסר שטף התפתחותי". הסביבה הקרובה יכולה מאוד להשפיע על מהלך חוסר השטף וכדאי לקבל יעוץ איך להתנהג עם הילד על מנת שחוסר השטף לא יתקבע אצלו ולא יגרום לו להימנע מדיבור או לקבע דפוסים של חוסר שטף. בשלב זה לא תמיד יודעים אם הגמגום הוא משהו זמני או משהו שילווה אותו גם בהמשך. בכל מקרה, מומלץ לקבוע פגישה עם קלינאית תקשורת לקבלת יעוץ והדרכה. לפני כן, אפשר להיכנס לאתר של אמב"י - ארגון המגמגמים בישראל - ובו יש מידע מצויין להורים כיצד לעזור לילד בתקופה זו. כתובת האתר שלהם - http://ambi.org.il/information-for-parents/16-stuttering-kids.html בהצלחה
שלום אבי בן 70 עבר ארוע מוחי לפני 8 חודשים. הוא נפגע קשה גם בגפיים ובידיים אך בעיקר ביכולת הבליעה והדיבור. הוא מוזן דרך פג היות ולא מסוגל לבלוע ואינו מוציא קול מפיו. אנחנו עובדים עם קלינאית תקשורת באופן אינטנסיבי מאוד ויום יומי, ולאחרונה החל טיפול באלקטרודות אך לצערי ללא הועיל. האם יש טיפול אחר שיוכל לעזור לו להתחיל לאכול ולדבר? יש לציין שאבי צלול ובהבנה מלאה ואינו סובל מפגיעה קוגנטיבית כלשהי.
אושרת שלום, ראשית, אני שמחה לשמוע שאביך מטופל על ידי קלינאית תקשורת. לא ברור לי מדבריך מה האבחנה הרפואית הנוכחית - האם יש לו שיתוק של מיתרי הקול? האם יש פגיעה באיזורי השפה במוח בעקבות האירוע המוחי (אפזיה)? איפה מטופל אביך - בבית? במוסד שיקומי? אני מקווה שקלינאית התקשורת שמלווה אתכם מקבלת את כל התמונה הרפואית כדי שתוכל להתאים לו את הטיפול המתאים. בכל מקרה, קשה לתת יעוץ כזה דרך האינטרנט. יש צורך בכל המידע הרפואי וגם באבחון של יכולותיו. שיקום אחרי אירוע מוחי הוא תהליך לא פשוט ולעיתים לוקח זמן. לפי מחקרים בתחום, מקובל שבתקופה של השנתיים הראשונות לאחר האירוע מתרחש השיקום המשמעותי ביותר ולכן מצויין שהוא נמצא בטיפול כבר עכשיו. שיהיה לכם בהצלחה!
צריך עזרה לייקר לך?, הסובל ומתוסכל, חסר אונים או מוטיבציה, או יכולת לתקשר עם הסובבים אותו, מנסיון עצמי יש לי עבורך כמה רעיונות. שווה ליצור קשר עד כה עזרתי כשרות לקהילה לששת מאות ניצולי אירועי מוחין המתקשים בתקשורת.
אם אתה מעוניין לעזור בתחום, אני ממליצה לך ליצור קשר עם מרכז אדלר לאפזיה שבירושלים http://www.hadassah.ac.il/adleraphasia/ במרכז זה יש תמיכה רחבה לאנשים שעברו פגיעה באיזורי השפה עקב אירוע מוחי או פגיעה מוחית אחרת. במקום יש קבוצות תמיכה לאפזים ולמשפחות ופעילויות מגוונות.
לבני בן ה-5 יש קושי שפתי. אומנם אוצר המילים תקין אך הדיבור משובש ולפעמים המילים נבלעות לו. הבעיה העיקרית כיום היא חוסר היכולת שלו לבטא "ל". נאמר לי בעבר שיש לו לשון קשורה, אך לא במידה שתקשה לבטא "ל". (חשוב לציין שהוא לא מצליח להזיז את הלשון גם לצדדים). אני מתלבטת לנתח בכל זאת, האם זה יוכל לעזור לו לבטא את הצליל ל. האם ניתן להגדיר בעיה זו כדיספרקציה?
שלום שירלי, נראה שיש מקום לגשת לקלינאית תקשורת ולבצע אבחון מסודר. כמו כן, בגיל 5 אנחנו מצפים להופעת ה-ל', לכן בהחלט מומלץ טיפול שפה ודיבור על מנת לקדם את יכולותיו של בנך.כדאי להתייעץ עם הקלינאית המטפלת לגבי הלשון הקשורה וכן ניתן להתייעץ עם רופאים המתמחים בכך.התרת לשון קשורה היא הליך פשוט, הכרוך בהרדמה מקומית ולוקח מספר דקות. לא ניתן לאבחן דיספרקסיה דרך האינטרנט, לכן, כאמור, מומלץ לבצע אבחון אצל איש מקצוע מתאים. בנתיים, תנסו לתרגל תרגילים לחיזוק לשון - להרים לשון למעלה, להזיז לצדדים, ללקק שפתיים וכדומה. בהצלחה ושנה טובה!
הבן הבכור שלי היה מטופל אצל קלינאית תקשורת שהיה ילד. עכשיו גם הבת צריכה ללכת לטיפול. כשהיינו בטיפול לא הבנתי בדיוק מה הקטע של הטיפול- כל הזמן משחקים במשחקים ולא מלמדים את הילד שום דבר. היה נראה לי שהיא כל הזמן סתם מוציאה משחק מהארון ומשחקת איתו. כולם עובדים ככה או שרק הקלינאית שעבדה עם הבן?
אמא שלום, בזמן האבחון, קלינאית התקשורת בודקת את כל תחומי השפה של הילד. לדוגמא - היא בודקת את אוצר המילים שלו, תקינות התחביר וההטיות, בודקת אם יש שיבושי היגוי ואם הילד משתמש בשפה בצורה מתאימה ומעביר מסר נכון. לאחר שהתמונה שלמה הקלינאית בוחרת מטרות טיפוליות ומתאימה אותן לילד, לפי הדחיפות, היכולת והצורך. על המטרות הללו הקלינאית עובדת עם הילד תוך כדי משחק. ילדים מפנימים ולומדים היטב דרך משחק וזוהי גם דרך לתת לשפה הקשר רחב וטבעי יותר. אני ממליצה לך לשאול את קלינאית התקשורת שתעבוד עם בתך מה המטרות שהיא עובדת עליהן על מנת שתביני מה היא עושה ותוכלי לתרגל איתה בבית כמו שצריך.
בני בן 5 עוד חודשיים, ייתכן ונמצא בספקטרום האוטיסטי. הדיבור שלו פעמים רבות אינו פרגמטי ולפעמים הוא מדבר בשפה מליצית גבוהה (כמו של מבוגרים) שזה נשמע מוזר כשזה בא מילד בגילו. האם זו בעיה שניתנת לטיפול או לשיפור?
שלום רוני, האם בנך עבר אבחון ואכן נמצא כי הינו על הרצף האוטיסטי? לפי מה שציינת, נראה כי בנך זקוק לטיפול קלינאית תקשורת שיתמקד בשיפור יכולותיו התקשורתיות/פרגמטיות. קלינאית תקשורת תוכל לסייע בשיפור היכולות הנ"ל ולהדריך אותכם כיצד לעבוד עם ילדך בבית. טיפ קטן עד שתתחילו את הטיפול אצל קלינאית תקשורת - תנסו לשחק איתו במשחקי תפקידים שונים (ילד שמגיע לרופא, ילד מול גננת וכדומה) ובמהלך המשחק לתת לו דוגמא לשיח של מבוגר לעומת שיח של ילד, ולנסות להפריד בין השניים.במידה ובנך ישים לב (בעזרתך) להבדלים, תנסו להחליף את התפקיד במשחק ותראו איך השיח אמור להשתנות בהתאם.בהצלחה.
ביתי בת 8.5 חודשים אינה צוחקת בקול. היא מראה שמחה על ידי חיוכים רחבים ולפעמים גם צווחת משמחה, אך לא שמענו עדיין צחוק ממש. היא מפטפטת "דה דה דה מה מה בבבבב" וכאילו מנהל שיחה- אני אומרת דה והיא עונה לי.. סקרנית ושמחה. האם יש מקום לדאגה לעניין הצחוק? יש משהו שעלי לבדוק?
שלום דנה, את מתארת ילדה תקשורתית ומתוקה. מבחינת התפתחות ההפקות הקוליות נצפה בגיל זה להפקת מלמול קאנוני- כלומר הברות שחוזרות על עצמן, וכן מגוון הברות שונות הדומות בהרכבן להפקות של מבוגר- ואכן לפי תיאורך בתך נמצאת בדיוק בשלב זה. לגבי עניין הצחוק, אם את דואגת כדאי לקחת את בתך לרופא אף אוזן גרון לבדיקה שגרתית וכן לבקש הפניה לבדיקת שמיעה. תהני ממנה! טופז
מה ההבדל? למה ההפרדה הזו? האם התואר התפתחותית הוא כדי שלקופה יהיה תרוץ טוב לגבות מחיר אחר וכמובן גבוה יותר עבור הטיפול? קלינאית היא קלינאית היא קלינאית הלא כך? אשמח אם תדעו לחדד את ההבדל. תודה.
ורד שלום, קלינאית תקשורת התפתחותית הנה קלינאית שעבדה לפחות שנתיים במכון להתפתחות הילד. המשמעות של זה היא שיש לה ניסיון בעבודה עם ילדים בגילאים צעירים ועם ילדים עם לקויות מורכבות. ילדים המטופלים בהתפתחות הילד הם לרוב ילדים צעירים מתחת לגיל שלוש, ילדים עם לקויות מורכבות או ילדים המטופלים ביותר מתחום אחר (למשל גם אצל מרפאה בעיסוק). המסגרת של התפתחות הילד מאפשרת לקופה לטפל בילד בצורה הוליסטית יותר, עם קשר בין מספר בעלי מקצוע ותמיכה מקצועית משמעותית. כאשר ילד צריך רק טיפול בהיגוי, אין צורך לקחת אותו לקלינאית עם ניסיון התפתחותי. ישנן קופות חולים המאפשרות ללכת לקלינאים מחוץ למכון להתפתחות הילד אבל רק לכאלו עם ניסיון מתאים. זאת דרכה של הקופה לוודא שהילד מקבל מענה מתאים לקשייו. לא ידוע לי שיש הבדל במחירים. מקווה שעניתי לך.
ראשית, תודה על המענה. מבחינת קופ"ח מכבי, הפנייה לקלינאית התפתחותית מתבצעת רק אחרי שהילד/ה עברה אבחון של המכון ובהמלצות נכתב ע"י המאבחנת (שהיא לרוב מרפאה בעיסוק) הפנייה לקלינאית התפתחותית. לקלינאית התפתחותית יש להוציא טופס 17 כשלקלינאית "בקהילה" כפי שהקופה מכנה אותה אין צורך בכך אלא רק להעביר כרטיס. מכאן ניתן להסיק כי התשלום הוא שונה עבור כל אחת. לבתי קשיים רב תחומיים: ADHD, בעיות רגשיות, מטופלת בריפוי בעיסוק, טיפול פסיכולוג ובין היתר המלצה לקלינאית. מתוך כך הנחתי כי ההפנייה היא לקלינאית התפתחותית. גם מדברייך עולה כי קשיים רב תחומיים יופנו לקלינאית התפתחותית אך להפתעתי לא אושר לי טיפול. נאמר לי שבתי אינה "ילדה התפתחותית" משמע נולדה עם קשיים שמצריכים אותה לשהות בגן טיפולי/ מיוחד. אבקש לחדד את התשובה מאחר ואינני מבינה את המהות: לבתי יש קשיים שפתיים, קשיים בהגייה המקשים על הבנת שפתה, היא מתקשה לתמוך בנושא שיחה, מתקשה לתאר רעיון מסויים ברצף באופן שוטף. האין זה עונה להגדרת קלינאית התפתחותית כשלוקחים בחשבון את שאר הקשיים כמכלול?
קראתי את הכתבה הבאה בוויינט http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4265783,00.html לגבי דיספרקסיה והיו שם המון תגובות של אנשים לגבי ילדים שלא מדברים. הבן שלי עוד מעט בן שלוש ועדיין לא מדבר. הוא מנסה לדבר אבל ממש לא מובן ואין לו כמעט מילים שהוא אומר נכון. הרבה אנשים כתבו שהיה להם ילד או אח שעד גיל שלוש לא דיבר ובסוף הוא גדל והפך לילד שלא סותם את הפה. תוכלו להגיב ולהגיד מה דעתכן בנושא? דרך אגב, הבן שלי עוד לא עבר אבחון אצל קלינאית תקשורת. תודה, ליאת
שלום ליאת בהתפתחות תקינה נצפה כי עד גיל שנתיים וחצי- שלוש הילד יהגה את המילים בשלמותן והדיבור באופן כללי יהיה מובן (יכולים להיות מספר שיבושי דיבור בודדים). כמובן שתחום הנורמה הוא רחב אבל בכל מקרה של חשש של ההורים או התלבטות מומלץ לפנות לאבחון ולא להמתין שהדיבור יסתדר מעצמו. לא כדאי לחכות גם כיוון שהילד עם קשיי הדיבור עשוי לחוות קושי רב ותסכול הן במסגרת והן בבית וכדאי להקדים ולעזור לו. במרבית המקרים ניתן לטפל ולהתגבר על הקושי והתערבות מוקדמת היא חשובה. הטיפול הוא חוויתי עבור הילד ומתבצע בדרך כלל ע"י משחק מהנה, קלינאי התקשורת יעזור לילד ואף ידריך את ההורים כיצד לעבוד בבית. לגבי הילד הפרטי שלך- כדאי לפנות בהקדם לאבחון קלינאי תקשורת וכן לבצע בדיקת שמיעה, קלינאי התקשורת יתרשם מן היכולות השפתיות של בנך ויקבע האם אכן מדובר בדיספרקסיה או בקושי אחר ויתאים את הטיפול המתאים. בהצלחה רבה! טופז
אבל מה בנוגע לכל העדויות של הורים שהילדים שלהם התחילו לדבר מעצמם ולא נשארו בעיות בהמשך? זה נראה לך נכון? באיזה מקרים חשוב לא לחכות וללכת לטיפול?
שלום! בני בן שנה וחצי עדיין לא מדבר.חשוב לציין שבבית מדברים בשתי שפות.הוא כן אומר ההברות כמו:בא,גע,דא,מא. לפעמים אומר אבא,מאמא, אך אנחנו שמים לב שהוא לא מתכוון באמת לאבא או אמא. מבחינת שמיעה הכל תקין שומע מצויין מכיר את השם שלו.אפשר לקרוא לו מחדר אחר כשלא רואה אותנו ומייד רץ אלינו.אומרים לו לתת דברים והוא נותן אותם.הוא עד עכשיו לא היה בשום מסגרת אלא רק איתנו בבית עם סבתות שמדברות איתו רוסית.טלוייזיה הוא רואה בעיברית. האם יש המלצות איך לשפר לו יכולת דיבור או ישנו צורך בקלינאית תקשורת?
שלום לכם, לפי מחקרים בתחום הדו-לשוניות ידוע כי ילד החשוף לשתי שפות מראה עיכוב מסוים בהתפתחות שפה.(אחר כך הפער אמור להיסגר, כך שאין סיבה לדאגה).לפי מה שאת מתארת, הוא חשוף לרוסית בלבד (חוץ מטלוויזיה), אלא אם כן מישהו כן מדבר איתו בעברית באופן קבוע. האם הוא עומד להכנס למסגרת דוברת עברית השבוע? בכל אופן, במידה ואתם מדברים איתו רוסית, כדאי להמשיך ולהיות עקביים בשפה בה מדברים.לנסות לגרות אותו להפיק קולות של בע"ח, אבא, אימא ומילים ראשונות מסוג זה.כדאי לעקוב אחר התפתחות השפה שלו, לראות האם רוכש מילים חדשות בחצי השנה הקרובה ובגיל שנתיים לגשת לאבחון של קלינאית תקשורת. בנתיים - הרבה משחק משותף ומלל שאתם מפיקים במהלכו. בהצלחה.
בבית למרות הקושי בשבילינו,אנחנו משתדלים לדבר בשפה רוסית כדי לא לבלבל אותו. אך עדיין יש משפטים שהם בעיברית. מסגרת שהוא ייכנס אלייה דוברת רוסית.
לפני כחצי שנה אובחן אבי במחלת הפרקינסון. בהתחלה המחלה התבטאה בעיקר בהליכה וברעד בידיים אבל לאחרונה התחיל לו גם דיבור לא ברור וקשה להבין אותו. אני לא יודעת אם זה בגלל התרופות שהוא מקבל או בגלל המחלה עצמה. האם יש טיפול שיכול לעזור לו בזה? תודה
מיכל שלום, עם התקדמות מחלת הפרקינסון מופיעה לעיתים הפרעה בדיבור האופיינית למחלה - הדיבור נהיה מונוטוני יותר, חלש יותר ומרוח יותר. בנוסף, יש חולים הסובלים גם מהפרעות בליעה כתוצאה מהמחלה. מומלץ ביותר לקבוע לו תור לאבחון אצל קלינאית תקשורת עם ניסיון ב"הפרעות תנועה" ולבדוק גם את נושא הבליעה שלו. את יכולה לברר דרך המרכז הרפואי המטפל באביך לגבי קלינאית תקשורת עם ניסיון בתחום או דרך האתר של אגודת קלינאיות התקשורת. בהצלחה
שלום, הבת שלי בת כמעט שלוש ויש לה עיכוב בהתפתחות השפה ודיבור לא ברור. לפני שנה גילינו שיש לה ירידה בשמיעה וכל הזמן יש לה נוזלים באוזניים. בעוד חודש היא אמורה לעבור ניתוח כפתורים. האם אמור להיות שינוי משמעותי בדיבור שלה ובשפה?
שלום לאמא המודאגת. ניתוח כפתורים הוא ניתוח נפוץ מאוד שבו מחדירים לעור התוף צינורית קטנה כדי לאוורר את האוזן התיכונה. לילדים רבים יש תופעה של נוזלים חוזרים באוזן התיכונה. לא תמיד קל להבחין בכך כיוון שלרוב הירידה בשמיעה כתוצאה מנוזלים משפיעה רק על חלק מהצלילים ולכן הילדים יגיבו לצלצול של טלפון או לרעשים חזקים. ברוב המקרים, רואים שיפור בהתפתחות השפה ובהיגוי בחודשים שאחרי הניתוח. יש הורים שמרגישים הבדל משמעותי מיד לאחר הניתוח וחלק מתארים שינוי הדרגתי. בכל מקרה, לאחר הניתוח יש לעשות בדיקת שמיעה נוספת כדי לוודא שהשמיעה השתפרה. במקרה של בתך מומלץ לשקול טיפול בדיבור הלא ברור כדי לעזור לה לסגור את הפער שנוצר. ועוד טיפ חשוב לפני הניתוח - כדאי לכם לקחת מידות לאטמים נגד מים לפני הניתוח כדי שאחרי הניתוח יהיו לה אטמים מותאמים אישית שאתם ניתן להתקלח ולצלול בבריכה ובים. אם עושים את האטמים אחרי הניתוח, צריך לחכות חודש שלם לפני שמכינים אותם ובזמן הזה צריך להיזהר שלא להרטיב את האוזניים.
הילדה שלי בת שנה ושבעה חודשים היא מבינה את כל מה שאומרים לה ומה שמבקשים ממנה .. היא הילדה הראשונה ווהיחידה והיא נכדה ראשונה משני הצדדים .. היא מפונקת מאד מצד אחד ומצד שני יש לה אישיות חזקה כל הזמן בגן שיחקה עם הילדים הגדולים ממנה כי היא נמצאת בגן שסבתא שלה עובדת בו , היא עדיין לא מדברת שתי מילים ברצף ויש לה אוצר מילים של 10-15 מילים שהיא מבטא.. וגם קשה לי להתמודד עם עניין הכעס שלה היא מרביצה וצועקת אם משהו לא מוצא חן בעיניה ומעט מאד גם נושכת .. מה אני יכולה לעשות עם הכעס שלה והאם אני צריכה לקחת אותה לקלינאית תקשורת בקשר לדיבור ?
רשא שלום רב, התפתחות דיבור אצל ילדים היא תהליך עם שונות גדולה מאוד בין ילד אחד לשני. מקובל שבין גיל שנה וחצי לגיל שנתיים הילדים מתחילים להגיד צירופי מילים (אמא עוד, רוצה בקבוק וכו'). מהבחינה הזאת בתך עדיין לא מראה איחור בהתפתחות. לגבי אוצר המילים - 10-15 מילים זה קצת נמוך לגילה אבל חשוב להבין שאוצר מילים זה לא רק מילים שהילד אומר שלמות ונכונות אלא גם חלקי מילה (למשל -בוק במקום בקבוק, מה במקום מים וכו'). מה שעוד חשוב לבדוק זה אם היא מוסיפה מילים לאוצר המילים או שהמצב נשאר קבוע. בשלב הזה, הייתי ממליצה לך לעשות קודם כל בדיקת שמיעה (במכון שבו יש בדיקות לילדים עם שני קלינאי תקשורת) כדי לוודא שאין ירידת שמיעה. במידה והכל תקין - אם לא יהיה שינוי בחודשים הקרובים - אפשר ללכת לאבחון אצל קלינאית תקשורת. לגבי ההתנהגות שלה - כדאי להתייעץ עם מטפל רגשי או מומחים להדרכת הורים כיצד לעזור לה להתמודד טוב יותר עם תסכולים וכעס. בהצלחה
יש לי שאלה לגבי דיבור לא ברור אני בחורה מעל גיל עשרים וכל החיים שלי אנשים אומרים לי שאני מדברת מהר מדי ולא ברור. אני לא חושבת שאני מדברת לא ברור אבל זה מפריע לי שמעירים לי. התחלתי לעבוד עכשיו במלצרות ואני שומעת את זה לפחות פעם ביום מהלקוחות. אני מנסה להאיט את הדיבור אבל לא מרגישה בהבדל. אתם מכירות דבר כזה? אולי יש מישהו שמתמחה בדיבור כזה?
לדברנית שלום רב, לפי התיאור שלך נשמע כי מדובר בהפרעה בקצב הדיבור המכונה "דיבור חטוף" (באנגלית- Cluttering). אחד המאפיינים של התופעה הזו היא הקושי של הדובר עצמו להבחין כי קצב הדיבור שלו מהיר מהרגיל. אחד הגורמים להצלחה בטיפול בדיבור חטוף הוא מוטיבציה גבוהה והעלאת המודעות העצמית. אני ממליצה לך לפנות לקלינאי תקשורת עם נסיון בהפרעות קצב דיבור (גמגום ודיבור חטוף).