פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור
מנהלי פורום טיפול בהפרעות שפה ודיבור
שלום לכן, הבת של השכנים שלי היא בת שנתיים ועדיין לא מדברת כמעט. במקום זה היא כל הזמן נושכת ומרביצה. יכול להיות קשר בין זה שהיא לא מדברת ובין ההתנהגות הזאת? אם כן, מה כדאי להמליץ להם?
שלום סופיה, ילדים רבים המתקשים בדיבור חווים תסכול רב מהקושי שלהם לתקשר עם סביבתם. חלקם בוחרים להביע את עצמם בדרכים לא מקובלות כמו אלימות והתנהגות פרועה. כדאי להמליץ להורים לפנות לאבחון של קלינאית תקשורת ולהתחיל בטיפול במידת הצורך. אם התופעות האלימות לא יחלפו עם התקדמות הדיבור, כדאי לשקול הדרכת הורים או טיפול רגשי.
שלום רב, בני בן 5 ו-10 חודשים. במעקב קלינאית תקשורת מגיל 3 וחצי. לאחרונה סיים טיפול קבוצתי. כעת יש בעיה קלה בהגייה של אותיות שורקות בגינה הופנה להמשך טפול. אנו ממתינים. אותי מטריד יותר נושא ארגון המסר ומדרש תמונה. אם הוא רוצה לספר למשל על סיפור שהוא שמע בגן קשה לו מאוד לארגן אותו, מתחיל מהסוף פרט מכאן פרט משם, לא ברור. גם מדרש תמונה - מתאר מאוד בקצרה, לא מפתח את הנושא. לגבי אירגון מסר - מאחר שהוא ילד שקורא וכותב ברמה גבוהה - חשבתי להכין כרטיסיות של מלל ע"פ ספרים שהוא מכיר והוא יצטרך לסדר אותן ע"פ סדר ההתרחשות בסיפור. האם זה משהו שיכול להועיל או שצריך לעשות את זה אך ורק עם תמונות? לתשובתך אודה, ליטל
שלום ליטל, ראשית, כשתמשיכו את הטיפול אצל קלינאי תקשורת, תדגישי את הקשיים בארגון המסר הקיימים אצל בנך. קלינאית תקשורת בוודאי תתייחס לכך בטיפול. עבודה עם ספרים מאוד תורמת להתפתחות השפה על כל הבטיה. ניתן לעבוד גם על ארגון מסר מילולי מורכב, כאשר בנך ישחזר סיפור מוכר, אפשר להעשיר את המבנים התחביריים שלו (הכוונה לשימוש במגוון משפטים מורכבים) ועוד. הרעיון שלך יכול לתרום גם להבנת הנקרא, לזכרון העבודה של הילד, אך פחות לארגון מסר מילולי, משום שבמטלה זו הילד לא נדרש להביע מסר אלא לסדר מסר שכבר "מובע".אני הייתי פונה יותר לכיוון של שחזור חוויות, מתן הסבר וכדומה. למשל: לאפות עוגה עם הילד ולאחר מכן לבקש ממנו לשחזר את התהליך לפי הסדר הנכון, לתאר באילו כלים ומצרכים השתמשתם. אפשר לצלם את הילד בכל שלב במהלך ההכנה ואחר כך לתת לו לסדר את התמונות שלו לפי הסדר הנכון.כמובן, שהאפיה היא רק הצעה וניתן לעשות ככל העולה על דעתכם בתנאי שהפעילות הינה מעניינת עבור הילד. בהצלחה!
יש לי ילד כבן 21 הלומד בישיבה לקראת הצבא. כשהוא מדבר ומשתמש באותיות ז' צ' ס' ש'שמאלית הלשון שלו מתרוממת למעלה ויוצאת קצת החוצה . לילד זה כלל לא מפריע ולי כאמא זה מפריע מאוד הייתי רוצה לדעת אם יש טיפול לכך ומה אפשר לעשות כדי לעזור לו .אולי יש תרגילים או טיפול דרככם אשמח לתשובה.
שלום טלי, ניתן לטפל בשיבושי היגוי של האותיות השורקות אצל קלינאית תקשורת. במידה והוא מעוניין בכך, תפנו לטיפול בדיבור ותקבלו הדרכה מקצועית ומדוייקת לשיפור ההיגוי. במקרים אלה חשובה מאוד המוטיבציה של המטופל (בייחוד בגיל 21), לכן עליכם להסכים מראש על חשיבות הטיפול, על מנת שטיפול זה יהיה אפקטיבי עבור בנך.בהצלחה!
שלום! יש לי ילד בן שנתיים וחצי והוא לא מדבר רק מילים כמו אמא אבה ושמות...הוא לא מצליח להגיד משפתים...מה אפשר לעשות? תודה רבה
שלום לכם, כדאי לבצע אבחון מסודר במכון להתפתחות הילד בקופת החולים שלכם. כמו כן, מומלץ לבצע בדיקת שמיעה לילד, על מנת לשלול ליקוי בשמיעה. בנתיים מומלץ לשחק הרבה עם הילד ולהקריא לו ספרים פשוטים המתאימים לגילו והבנתו. כדאי לחזור על המבעים שלו ולהרחיבם, לדוגמא: הילד אומר "כדור!", אתם חוזרים ומרחיבים: "כדור! כדור מתגלגל! כדור עגול" וכדומה. בהצלחה.
שלום לכם, אני אמא לילדה בת 3 ו4 ח' שהגיעה לארץ בדיוק לפני שנה מרוסיה. ברוסיה היא לא דיברה אבל מן הסתם הבינה הכל ושמעה רק רוסית. מאז הגענו לארץ היא מבינה הכל בצורה מדהימה. היא נמצאת בפעוטון ובהחלט יש שיפור באוצר המילים חיבור מילים אך עדיין לא מילים שלמות והרבה ג'יבריש.האם עדיין יש מקום להרפות ממנה או שהדבר מצריך התערבות? אודה לכם על התשובה.
שלום לך אמא מהצפון בהתפתחות תקינה אנו מצפים כי עד סביבות גיל 2.5-3 הילד יהגה את המילים בשלמותן, כלומר את כל ההברות במילה. כמו כן הציפייה היא כי בגיל הזה הדיבור יהיה ברור ומובן (יכול להיות מצב של שיבוש אחד או שניים אך מובנות הדיבור צריכה להיות טובה באופן כללי) אני ממליצה לך: 1. לפנות לאבחון של קלינאית תקשורת בכדי לבחון לעומק את מצב השפה והדיבור של בתך וכן להתחיל טיפול עפ"י המלצת הקלינאית. 2. מומלץ לבצע בדיקת שמיעה בכדי לוודא שהמערכת השמיעתית תקינה. בהצלחה
אני מקווה שיש מענה גם לאנשים קצת יותר מבוגרים. אני בת 30 ויש לי דיבור לא מובן בכלל. אני בולעת מילים, יש לי בעיה להגות את האותיות, ל, ש, צ, ז, ס.. הרבה פעמים אני מרגישה לחץ באזור 'השקדים' אני צריכה לפתוח את הפה ולהחזיק את הלשון שישתחרר לי קצת הלחץ :\ זה עוזר לי לכמה דקות ואז חוזרת שוב ההרגשה הזו. הנושא הזה מאוד מטריד אותי, אני לא אוהבת לדבר, לא יוצרת קשרים עם אנשים חדשים, מעדיפה להתחמק מכל מה שקשור לדיבור רק שלא אצא עילגת לפניהם :\ מה עושים? תודה מראש על כל תשובה
מירב שלום, את מתארת מספר קשיים בדיבור - קשיים בהיגוי המתבטאים בדיבור מרוח ובצלילים ספציפיים שאת מתקשה להגות. האם את יכולה להסביר למה את מתכוונת שיש לך בעיה להגות את האותיות הללו - האם קשה לך להפיק אותן או שהן יוצאות משובשות? בכל מקרה, גם בגילאים מבוגרים ניתן לעבור אבחון וטיפול אצל קלינאית תקשורת. לפני כן הייתי שולחת אותך לא.א.ג לבדוק את נושא השקדים שיכול להשפיע גם על ההיגוי ועל מפתח הפה. עם התוצאות הללו כדאי להגיע לקלינאית תקשורת לאבחון. לטיפול במבוגרים יש חסרון מסויים והוא - הקושי בשינוי הרגלים שנרכשו לפני שנים רבות. מהצד השני יש יתרון והוא - המוטיבציה הגבוהה, היכולת לתרגל והיכולת להבין לעומק מה נדרש על מנת להפיק דיבור מובן. אני ממליצה לך לא לוותר ולנסות לעבור טיפול. בהצלחה!
שלום, אני לא יודע אם הגעתי למקום הנכון אבל אני בכל זאת אשאל. אני בחור בן 23 ויש לי בעיה שהקול שלי נשמע כמו קול של אישה. בטלפון תמיד מתבלבלים וחושבים שאני בחורה ואנשים חושבים שזה ממש מוזר. זה ממש מפריע לי ואני לא יודע מה אפשר לעשות עם זה. אנשים כל הזמן אומרים לי לעשות קול כמו של בחור אבל אני לא מצליח. זה מפריע לי גם בעוד תחומים. מה אפשר לעשות כדי לשנות את זה?
שלום רב, שאלתך כלל אינה מוזרה והקושי שאתה מדבר עליו מוכר וניתן לטיפול. דיבור בגובה טון שאינו מתאים למין הדובר נקרא פוברפוניה ושייך לתחום הפרעות הקול. ישנם מצבים שאדם אינו מדבר בגובה טון המתאים לו מבחינת המין או הגיל (למשל - אישה המדברת בקול של ילדה או גבר המדבר בקול של אישה). בטיפול אנו לומדים לשנות את גובה הטון כך שיתאים למבנה מיתרי הקול שלך. הטיפול הינו תהליך שמצריך גם נכונות רגשית לשינוי. הקול שלנו מאוד מחובר לתחושת האישיות שלנו וכאשר אנחנו משנים את הקול זה לא תמיד קל מבחינה רגשית. עליך ללכת קודם כל לאבחון אצל א.א.ג כדי לוודא שאין לך פתולוגיות על מיתרי הקול או בעיה מבנית. לאחר מכן אתה מוזמן לפנות לקלינאי תקשורת בעל נסיון בתחום הפרעות הקול. בהצלחה
שלום רב, הבן שלנו אמור לעלות לכיתה א' בסוף החופש הגדול. אני חוששת שיהיה לו קשה ללמוד לקרוא ולכתוב. במשפחה שלנו יש לקויות למידה לאבא שלו וגם לבן דוד שלו. השפה שלו בסה"כ נראית לי בסדר אבל הגננת אומרת שיחסית לשאר הילדים בגן הוא לא כל כך תפס את האותיות. איך אני יכולה לעזור לו כדי להכין אותו לכיתה א'? אני מוכנה גם לקחת אותו לטיפול אם צריך. תודה, יונת
יונת שלום, לקויות למידה יכולות להיות עניין משפחתי ולכן טוב שאת עירנית לנושא. ישנם מספר מיומנות שילדים רוכשים בגילאי הגן ובשנותיהם הראשונות בביה"ס, המסייעות להם בלימוד הקריאה והכתיבה. מיומנויות אלו הן פיתוח מודעות פונולוגית, הכרת האותיות, פיתוח יכולת הכתיבה ופיתוח כשירות לשונית. מיומנויות אלו נרכשות ומשתכללות בהדרגה החל מגילאי 3-4 ובכל אחד מהתחומים הללו יש שלבים של רכישה. היום נוטים לצפות מילדים בגן חובה להכיר את האותיות אך כיוון שמדובר בבשלות שנרכשת בהדרגה לא כל ילד עומד בציפיות הללו. אם את חוששת שבנך יתקל בקשיים בתחומים אלו את יכולה לקחת אותו להערכה אצל קלינאית תקשורת ולבדוק איזה תחומים כדאי לחזק. בכל מקרה, כדאי להיות בקשר עם המורה שלו במהלך השנה. בחטיבת השפה והדיבור של שטיינר, פיתחנו חוברת עבודה מפורטת העובדת על כל אחד מהתחומים הללו לפי שלבי ההתפתחות. ניתן למצוא אותה בלינק הבא: http://www.steiner.co.il/games/phonology.asp בהצלחה.
שלום רב, בני בן 4.7 הוגה את האותיות השורקות עם הלשון בחוץ השפה שלו מאוד מפותחת, אנחנו נמצאים במעקב שמיעה בגלל נוזלים באוזניים הדיבור לא מפריע לו כרגע בכלל והוא מובן לחבריו ולנו, שמעתי שזה יכול להשתפר עם הגיל אבל בכל זאת אני לא רוצה שזה ישאר כך. האם כדאי ללכת לייעוץ אצל קלינאית תקשורת? אולי כדאי לנסות ולפתור את הבעיה עכשיו במקום לחכות שזה אולי יסתדר?
שלום רות, עפ"י הנורמות ישנם מספר שלבים ברכישת ההגאים השונים. ההגאים השורקים (ש,ס,ז,צ) נרכשים אחרונים בסביבות גיל חמש וחצי- שש כיוון שהם דורשים הבשלה של מערכת ההיגוי ושליטה עדינה ומדויקת של שרירי הפה והפנים. אם השיבושים ממשיכים אני ממליצה לפנות לאבחון ולטיפול קלינאית תקשורת בגיל 5.5. בינתיים כדאי להשאר במעקב שמיעה בכל מקרה. בהצלחה טופז
אבא שלי בן 73 עבר אירוע מוחי לפני חודש וחצי. מאז האירוע הוא לא מדבר ברור. בשחרור מהאשפוז המליצו לנו לקחת אותו לטיפול של קלינאית תקשורת. תוכלו להסביר מה כולל הטיפול במקרים כאלה?
שלום טליה הפרעת שפה בעקבות אירוע מוחי נקראת אפזיה. האפזיה עשויה לפגוע באופן חלקי או מלא ביכולת הדיבור, ההבנה, הקריאה והכתיבה של האדם,יש סוגים שונים של אפזיה בהתאם לאיזור הפגיעה במוח ולסוג הפגיעה השפתית. במקרה שאת מתארת אכן מומלץ לפנות לקלינאית תקשורת, הקלינאית תבצע לאביך אבחון שפה ותקבע את חומרת וסוג האפזיה, ובהתאם לכך את הטיפול. הטיפול מבוסס על תרגול יכולות שפתיות שונות בהתאם לפגיעה. חשוב לפנות לטיפול בהקדם כיוון שידוע כי בחודשים הראשונים לאחר הפגיעה עשוי לחול השיפור הרב ביותר. פן נוסף חשוב בטיפול מלבד השיפור בתחום השפתי הוא התמיכה הרגשית והשיקומית וכחלק מכך הורדת המתח ותחושת התסכול שחווים החולה ומשפחתו. מלבד הטיפול של קלינאית התקשורת חשוב שהמשפחה תתגייס, תתמוך בחולה ואף תתרגל איתו בבית באופן אינטנסיבי בהמשך לטיפול. שיהיה לכם המון בהצלחה!
לאחר אירוע מוחי יש לעיתים פגיעה באיזורי השפה במוח אך גם תתכן פגיעה בחלק מהשרירים של אברי ההיגוי - בפנים, בשפתיים, בפה וכדומה. במקרה של אירוע מוחי, נראה בד"כ פגיעה כזאת בצד אחד של הפנים. פגיעה כזאת נקראת דיסארתריה ויכולה להביא לדיבור לא ברור ומרוח. גם בפגיעה כזאת ניתן לטפל אצל קלינאית תקשורת על ידי תרגול מחדש של האברים הפגועים.
צריך עזרה לייקר לך?, הסובל ומתוסכל, חסר אונים או מוטיבציה, או יכולת לתקשר עם הסובבים אותו, מנסיון עצמי (אני עברתי אירוע מוחי לפני שש שנים) יש לי עבורך כמה רעיונות. שווה ליצור קשר עד כה עזרתי כשרות לקהילה לששת מאות ניצולי אירועי מוחין המתקשים בתקשורת.
שלום, הבן שלי בן חמש והגננת שלו המליצה שניקח אותו לטיפול אצל קלינאית תקשורת. איפה אפשר למצוא קלינאית תקשורת באיזור השרון?
סימה שלום, באתר של אגודת קלינאי התקשורת http://www.ishla.org.il/ יש מנוע חיפוש ובו ניתן לחפש קלינאי תקשורת לפי איזור מגורים. בנוסף, את יכולה לבדוק עם קופת החולים שלכם עם אילו קלינאיות תקשורת הם עובדים בסביבת מגורייך.
אנחנו מחפשים מישהי באיזור השרון
בני בן ה-7 כבר כשנה וחצי סובל מצרידות, זה התחיל באופן פתאומי. הוא ילד מאוד דינאמי ואוהב לצעוק ולדבר בקול רם לקחנו אותו לבדיקת שמיעה אבל הכל תקין, הייתי בטוח שהכל בסדר וזה יעבור, אבל בזמן האחרון המצב מחמיר ומידי פעם הוא מאבד את הקול שלו. האם אפשר כבר בגיל כזה לפנות לטיפול אצל קלינאית תקשורת? מה כולל טיפול כזה? האם ילד כזה מלא מרץ יוכל להתאים לטיפול? תודה רבה
שלום לך אבא, אתה מתאר מצב שבו הצרידות התחילה באופן פתאומי. במקרה כזה מומלץ לפנות לאאג בהקדם ולראות האם יש ממצא על מיתרי הקול. צרידות פתאומית יכולה להיות כתוצאה מטראומה (למשל - צעקה חזקה מאוד) העלולה לגרום לפוליפ על המיתרים או ממצא דומה. בכל מקרה, כיוון שהצרידות היא ממושכת ומגיעה עד לאבדן קול - חשוב לאבחנה בהקדם אצל רופא ולאחר מכן להגיע לאבחון אצל קלינאית תקשורת. בגיל שבע ניתן לעשות טיפול והדרכה, בהתאם לשיתוף הפעולה של הילד ומודעותו לבעיה. בהצלחה
שלום. בני בן 3 ועפ"י הגננת קיים איחור בהתפתחות השפה שלו. בבית אנחנו מדברים באנגלית ובגן הוא מדבר עברית.הגננת המליצה לדבר איתו בבית בעברית כדי שהוא יתקדם יותר מהר.אנחנו רגילים לדבר בבית באנגלית, האם כדאי להפסיק ולעבור לעברית? תודה.
שלום רחל, עפ"י מחקרים עדכניים לא מומלץ להפסיק לדבר עם הילד בשפת האם בבית, שכן היא השפה הטבעית שלכם.חשוב להקפיד על עקביות ולדבר באותה שפה עם הילד ולא לעשות לו "ערבוב" שפות, כלומר אם הילד רגיל שאת מדברת איתו באנגלית, המשיכי לדבר איתו באנגלית. כדאי להתייחס להערת הגננת לגבי עיכוב בהתפתחות העברית ולבצע אבחון אצל קלינאי תקשורת. בהתאם לממצאי האבחון, תוכלו לדעת אם אכן הגננת צדקה וילדך זקוק לטיפול בשפה העברית. בהצלחה!
האחות בטיפת חלב אמרה לי שלבני בן 15 חודשים יש לשון קשורה ושזה יכול להשפיע על הדיבור שלו כשיגדל... האם זה נכון? האם כדאי לבצע ניתוח לניתוק הלשון? תודה רבה ריקי
שלום ריקי, לשון קשורה עלולה להקשות על ההנקה עפ"י המחקרים.לגבי הדיבור - לעתים לשון קשורה אכן משפיעה על יכולת להגות צלילים מסוימים, אך באחוז נמוך בקרב האוכלוסיה. לכן, תוכלי להמתין ולראות בהמשך אם אכן יש שיבושי היגוי הנובעים מהלשון הקשורה ובמידה והם קיימים, ניתן לבצע הליך כירורגי לניתוק הלשון בכל גיל.כרגע לא הייתי ממהרת לבצע ניתוק לשון. בהצלחה!
שלום ריקי לשון קשורה היא מצב בו הרירית הדקה המקשרת בין תחתית הלשון לבין תחתית הפה קצרה מידי או קרובה מידי לחוד הלשון ולכן אינה מאפשרת או פוגעת בתנועתיות הלשון. לשון קשורה עלולה להגביל את תנועתיות הלשון ובמיוחד את הרמת הלשון(זה עשוי להשפיע בעיקר על צלילים אשר לצורך הגייתם נדרשת הרמת הלשון כמו: ל,נ, ת, ד). חשוב להדגיש כי לא בכל המקרים לשון קשורה גורמת לבעיית היגוי ובחלק מהמקרים הילדים לומדים לעשות פיצוי. התהליך הכירורגי הוא די פשוט וכולל ניתוק של הרירית, אולם אני ממליצה שקודם תתיעצו עם רופא אא"ג לגבי ניתוח כזה ותחליטו יחד איתו. בהצלחה!
באיזה גיל ילד אמור להתחיל לומר מילים ראשונות? בני בן שנה וחודשים אומר ממש מעט מילים (אבא, אור) הוא ילד מאוד חברותי ואנחנו מרגישים שהוא מבין הכל אבל אני קצת מודאג מכיוון שאין לו הרבה מילים... ולאחיו הגדול היו הרבה יותר מילים בגיל הזה תודה על העזרה!
יוסי שלום, התפתחות שפה הינה רצף התפתחותי שיש בו שונות רבה. רוב הילדים מתחילים לומר את המילים הראשונות סביב גיל שנה. בין גיל שנה לגיל שנה וחצי הם מוסיפים בהדרגה מילים לאוצר המילים ובסביבות גיל שנה וחצי הם מתחילים לצרף שתי מילים (כמו "אבא עוד" וכדומה). במקרים רבים יש הבדל בין אחים אך כל עוד בנך הקטן נמצא בתחום הנורמה - אין מקום לחשש. לפי התיאור שנתת - בנך מתפתח בהתאם לנורמה. במידה ובתקופה הקרובה לא תראו צמיחה באוצר המילים שלו, כדאי קודם כל לקחת אותו לבדיקת שמיעה על מנת לשלול ירידת שמיעה.
בני בן 5 הוא ילד מקסים ונבון, הוא מבין הכל ויש לו המון חברים. אבל כשהוא מדבר ומספר לי מה היה בגן הוא לעתים קרובות שוכח מילים וכל הזמן נתקע. אני גם רואה שלעומת הילדים האחרים בגן הוא מתקשה ללמוד את האותיות. דברתי על כך עם הגננת שלו והיא אמרה שמדובר בקושי בשליפה. מה זה בדיוק קושי בשליפה?? מה אני יכולה לעשות בבית כדי לעזור לו? האם כדאי לפנות לקלינאית תקשורת לטיפול? תודה רבה
שלום לכם, קושי בשליפה הינו קושי שפתי, המתבטא בקושי למצוא את המילה המתאימה, הקיימת באוצר המלים ההבנתי של הילד, בעיתוי הנכון.לעתים קושי זה מתבטא בשימוש במילה קרובה למילת המטרה (למשל, הילד יאמר "תפוז" במקום "לימון") ולעתים קושי בשליפה מתבטא באמירת מילה שצליליה קרובים למילת המטרה (לדוגמא,"קסילופון" במקום "מלפפון"). בכל מקרה, כדאי לבצע אבחון מסודר אצל קלינאית תקשורת ולראות האם אכן קיים קושי בשליפה.במידה וכן, מומלץ טיפול שפתי אצל קלינאי תקשורת. בהצלחה!
שלום רב, בני בן שלוש מדבר כבר במשפטים עם כמה מילים, ואוצר המילים שלו די גדול. אולם הוא אינו הוגה את ההגה ק' ובמקומו הוא אומר ת'- למשל אומר 'תלב' במקום 'כלב'. כמו כן הוא גם לא אומר את ההגה ג' אלא אומר ד' במקומו- 'דדול' במקום 'גדול'. האם כדאי כבר לפנות לקלינאית תקשורת או להמתין ששיבושים אלה יחלפו מעצמם?
שלום אפרת, אני ממליצה לחכות עד גיל 3 וחצי. במידה ושיבוש הנ"ל עדיין קיים, תפנו לקלינאית תקשורת. בהצלחה!
חשוב לערוך בדיקת שמיעה
שלום רב, בתי בת שנתיים וחמישה חודשים מדברת כבר באופן שוטף, היא מביעה את עצמה ממש טוב, ואנחנו מבינים אותה מצוין. לפני כמה ימים היא פתאום התחילה לגמגם. כאילו שהאות הראשונה במילה נתקעת לה. היא גם חוזרת על חלק מהמילים שהיא אומרת. היא ממש אדישה לזה אבל זה מלחיץ אותנו מאוד. קראתי שגמגום יכול להתחיל כתוצאה מטראומה אבל לא קרה בבית שום דבר שאני יכולה לחשוב עליו.. מה לעשות?? בבקשה אם אפשר לענות לי בדחיפות אני ממש לחוצה תודה
שלום רב, ידוע כי רק במקרים מעטים חוםר השטף מתחיל בעקבות טראומה. במידה ולא קיימים גורמי סיכון כמו גמגום במשפחה ובהתייחסות נכונה של ההורים בכ-75% מהמקרים חוסר השטף חולף ללא טיפול. בקשור הבא את יכולה למצוא הסבר על התופעה וכן דף הדרכה להורים: http://www.steiner.co.il/speech/stuttering_parents_guide.asp כמו כן מכיוון שאת לחוצה מומלץ לפנות לקלנאי/ת תקשורת להערכה ולקבלת הנחיות כיצד לדבר עם הילד וכיצד להגביר את מצבי השטף של הילד. בהצלחה!
שלום רב, אני גננת במקצועי כעשר שנים בשנה האחרונה הרגשתי קושי הולך ומתגבר להשתמש בקול שלי ובתקופות ארוכות במשך השנה אף הייתי צרודה מה אפשר לעשות? חשוב לציין שאני מתאמצת לא להרים את הקול אבל זה לא תמיד עוזר תודה
שירי שלום, הפרעות קול, כמו צרידות, נפוצות ביותר בקרב עובדי הוראה. הסיבה לכך היא בדרך כלל שילוב בין דיבור רב ושימוש לא נכון בקול. בטיפול קול אצל קלינאית תקשורת, ניתן לשנות את ההרגל של דיבור לא יעיל ובמקרים רבים ניתן להגיע שוב לקול צלול. בכל צרידות הנמשכת מעל עשרה ימים, חשוב ללכת לרופא אף-אוזן-גרון כדי שיבדוק את מיתרי הקול ויוודא אם אין פתולוגיה על המיתרים (למשל יבלות על מיתרי הקול). החופש הגדול הוא זמן מצויין להתחיל בטיפול ואני ממליצה לך ללכת בהקדם להיבדק אצל רופא ולעבור אבחון קול אצל קלינאית תקשורת. מידע נוסף ועצות כיצד לשמור על הקול תוכלי לקבל בלינק הבא: http://www.steiner.co.il/speech/voice.asp בהצלחה
לפני חודשיים ילדתי תינוקת ומאז הבן הבכור שלי (בן 4.5) התחיל לגמגם. בהתחלה זה היה נראה לי בסדר אבל בשבועות האחרונים הוא כבר מגמגם ממש ונתקע כל הזמן בדיבור. מה כדאי לעשות?
שלום מרים, מכיוון שעפ"י תיאורך הגמגום מחמיר, כדאי לבצע אבחון מסודר אצל קלינאי תקשורת ולקבל הדרכה בנושא. בנתיים, עד ביצוע האבחון, מומלץ להוריד את קצב הדיבור בסביבתכם,לתת לילד את הזמן הדרוש לו על מנת להביע את רצונותיו ולהשתדל "לא להילחץ" כשהוא נתקע בדיבור, על מנת להשרות אווירה נינוחה ורגועה סביב כל הקשור לדיבור.בהצלחה!
הבן הבכור שלי דיבר כבר בגיל שנה , והקטן כבר בן 1.5 שנים ועדיין אומר רק כמה מילים. יש צורך לקחת אותו לאבחון אצל קלינאי תקשורת ?
נסרין שלום, כמעט תמיד יש שוני בין ילדים בהתפתחות השפה (וגם בתחומים אחרים). טוב שיש עירנות להבדלים בין הילדים אבל חשוב לבדוק אם יש חריגה מהנורמה או לא. במקרה של בנך הקטן - חשוב לשים לב כמה מילים הוא אומר ואם יש הוספה של מילים חדשות. כשאנחנו מסתכלים על מילים חדשות - נחשיב גם מילים חלקיות (למשל אם הוא אומר תמיד על הבקבוק שלו "בו" - נחשיב את זה כמילה). חשוב גם לבדוק את השמיעה שלו כדי לשלול שיש ירידת שמיעה המעכבת את התפתחות הדיבור. בדיקת שמיעה בגיל כזה צריך לעשות במכון שמיעה שבו יש בדיקות לילדים עם שני קלינאי תקשורת בזמן הבדיקה. סביב גיל שנה וחצי אמורים כבר להתחיל לצרף שתי מילים (למשל - "רוצה זה" "עוד במבה"). אם בנך אינו מוסיף מילים חדשות לאוצר המילים שלו ולא יתחיל לצרף מילים בחודשים הקרובים, אפשר לקחת אותו לקלינאית תקשורת לאבחון. את מוזמנת להתייעץ עוד בהמשך. בהצלחה
שלום נסרין, בנוסף למה שנאמר ע"י עופי, במידה ובגיל שנה וחצי לא נוספו מילים חדשות, אפשר לבצע לילדך בדיקת שמיעה על מנת לוודא כי שמיעתו תקינה. ממילא, אם תפני לאבחון קלינאית תקשורת, תתבקשי לעשות זאת. בהצלחה!
בני בן שנתיים וחמישה חודשיים.האמת שהוא ילד מקסים ומדהים שהתחיל לדבר מאוד מוקדם. הוא מדבר באופן שוטף וכולל מילים רבות . בטיפת חלב האחות אמרה שהוא מאוד מפותח מבחינת מילולית. לאחרונה הבחנתי כי הוא לא מבטא את האות ר כלומר במקום לומר ראשון הוא אומר אישון, במקום לומר רוצה הוא אומר אוצה וכיו"ב. אני מודאגת כי הוא מדבר מדהים אבל מפריע לי לשמוע את החוסר באות ר'. אשמח לקבל עצה. האם צריך לקחת אותו לטיפול כל שהוא? הגננת אומר שהוא חכם וחושב מהר מידי לפעמיים מהיכולת שלו להוציא משפט. אני מסכימה אבל לא נראה לי שזה קשור לאי היכולת לבטא את האות ר'. תודה מראש על העצה
שלום ענת, בגיל שנתיים וחצי לא מצופה להגות את האות ר' בהתאם לנורמות התפתחותיות של השפה והדיבור.היות ומדובר בילד עם התפתחות תקינה, סביר להניח שהאות תרכש עד גיל 4. במידה ובגיל 4 הר' עדיין לא תופיע, אפשר לפנות לטיפול קלנאית תקשורת.בהצלחה!
בתי בת שנתיים וחצי עדיין מדברת כ 30 מילה גם לא הוגה אותם טוב. היינו באבחון אצל קלינאית תקשורת ובדיקת שמיעה תקינה.לדברי רופא הילדים אפשר לחכות עד גיל 3 שנים. לדברי קלינאית תקשורת יש צורך בטיפול מיידי מה לעשות??
ללכת לטיפול מיידי!!!
שלום נינה, בגיל שנתיים וחצי, בהתאם לנורמות התפתחותיות, קיימים ליקויים מסויימים בהיגוי בקרב מרבית הילדים. עם זאת, אנו מצפים לאוצר מילים רחב יותר מזה שתארת.לא כדאי לחכות לגיל 3, אלא להתחיל כבר את הטיפול אצל קלינאית תקשורת, על מנת שביתך לא תפתח פערים בהבעת השפה.בהצלחה!
שלום יש לי ילד שבעוד חודשיים יהיה בן ארבע. הוא לא דיבר כל כך ברור אבל עכשיו הכל בסדר חוץ מזה שהוא אומר ס במקום ש, זה ממש מפריע לי ואני רוצה שיטפלו לו בזה, אבל הקלינאית שהלכתי אליה אמרה שהוא קטן. אני מפחדת שזה ישאר לו ושיצחקו עליו בבית ספר. מה לעשות?
מורן שלום רב, תודה רבה על שאלתך. שאלה זו מטרידה הורים רבים ואנו שומעים אותה רבות בקליניקה. במהלך התפתחות שפה תקינה מתפתח גם תחום ההיגוי באופן הדרגתי. הילדים לומדים להגות הגיים שונים בשפתם, לפי סדר התפתחות שאופייני לכל שפה ושפה. ההתפתחות הזו היא על רצף של זמן ויש נורמות המבוססות על מחקרים. בעברית נעשו מספר מחקרים בתחום ומקובל כי ההגאים השורקים (ש', ס' וצ') מתפתחים בהדרגה עד גיל חמש - חמש וחצי. משמעות הדבר היא כי עד גיל זה אנו מצפים שהילד ירכוש את ההגה בעצמו וישכלל את ההגייה עד שתהייה טובה וברורה. לא נהוג לטפל בצלילים אלו לפני גיל חמש כיוון שלרוב ההיגוי מסתדר מעצמו ברכישה טבעית. במקרה ולבנך אין שיבושי היגוי נוספים מלבד הצליל ש', מומלץ לחכות עד גיל זה ולהתחיל בטיפול לפני הגעתו לכיתה א'. בנוסף, חשוב לדעת כי בגיל ארבע מרבית הילדים אינם מבחינים בשיבוש מסוג זה וסביר להניח שהוא לא יסבול מכך חברתית בגיל צעיר כל כך. בהצלחה.