ילדה בת 8 חודשים עם חיך רך שסוע - דיבור
דיון מתוך פורום חיך ושפה שסועים, הפרעות דיבור ובליעה
בתי נעה בת 8 חודשים מטופלת במרפאתך בבית חולים מאיר. היא נולדה עם חיך רך שסוע. התפתחותה תקינה לחלוטין, והיא עברה מספר בדיקות שמיעה בהצלחה. בבדיקת השמיעה האחרונה שעברה מילאנו שאלון ווקליזציה. נעה לא "מפטפטת" כלל - היא מצליחה להפיק "נהמות" גרוניות, אך לא עיצורים כמו "אה" או "ג" וכדומה. קלינאיות התקשורת בבדיקת השמיעה אמרו לנו כי בגילה היא כבר צריכה להפיק עיצורים שכאלו. שאלתי - 1) האם זהו השלב בו היא צריכה לעבור את הניתוח לתיקון החיך? 2) אילו עוד בדיקות עליה לעבור כדי להחליט? 3) האם ישנם תרגילים שאוכל לבצע עימה כדי לעזור לה, או שמה זה מוקדם מידי? תודה מראש, נאוה
שלום נאוה, ככל הידוע, בגיל שמונה חודשים מותר עדיין "לא לדבר". החשוב מכל או יותר נכון הבסיס לכל חשיבה על תקינות מערכת השפה והדיבור היא התפתחות כללית תקינה!!! היינו, אם הילד מתפתח באופן תקין מבחינה מוטורית, מתקשר, מחייך, התנהגותו חיובית (בוכה כמו שצריך, ישן כמו שצריך, נהנה ממגע, מכיר את הדמויות הקרובות לו וכו'.....) ומשמיע קולות כלשהם, אזי אנו כבר יכולים להיות "שקטים". כאשר מדובר בחיך שסוע, קיימת נטייה להצטברות נוזלים באוזניים המורידה מיכולת השמיעה ומפריעה להתפתחות הדיבור והשפה. כי התינוק הקטן "לא יודע" שאינו שומע כראוי, הוא "לא עושה מאמצים" לשמוע טוב יותר כי אין ביכולתו. אך לשם כך, ישנם פתרונות כפי שאת יודעת (בדיקות שמיעה, בדיקת מומחה א.א.ג והחלטות לשיקום שמיעה בהתאם). מעבר לכך, השסע בחיך אינו מאפשר חוויה של יצירת מפל לחצים בפה ותחושתו בעת הפקת צלילים. הרי התינוק הקטן נהנה מהפקת צלילים ובגיל 8 חודשים כבר מנסה לחקות את צלילי סביבתו. יתכן וילדתך ניסתה ולא הצליחה בגלל החיך השסוע ולא עשתה מאמץ היות ובדרך כלל, תינוק לומד לדבר מבלי להשקיע מאמץ . "מה שיוצא יוצא" ועם הזמן בהתאם לגרייה שמקבל ובהתאם להתפתחותו, הוא מנסה לשנות ולהגיע לתוצאות טובות יותר. בכל אופן על פי הספרות והקליניקה, לעיתים תינוקות הנולדים עם חיך שסוע מאחרים בהתפתחות הדיבור (על רקע הסיבות שמניתי לעיל) אין מקום לדאגה, אך חשוב להיות בקשר עם קלינאית התקשורת. אם אינני טועה, אנו בקשר וצריכות להפגש. מעבר לכך, להמשיך ולהנות מגידולה של ילדתך המתוקה! בברכה, ד"ר אריאלה נחמני
שלום נאוה, ככל הידוע, בגיל שמונה חודשים מותר עדיין "לא לדבר". החשוב מכל או יותר נכון הבסיס לכל חשיבה על תקינות מערכת השפה והדיבור היא התפתחות כללית תקינה!!! היינו, אם הילד מתפתח באופן תקין מבחינה מוטורית, מתקשר, מחייך, התנהגותו חיובית (בוכה כמו שצריך, ישן כמו שצריך, נהנה ממגע, מכיר את הדמויות הקרובות לו וכו'.....) ומשמיע קולות כלשהם, אזי אנו כבר יכולים להיות "שקטים". כאשר מדובר בחיך שסוע, קיימת נטייה להצטברות נוזלים באוזניים המורידה מיכולת השמיעה ומפריעה להתפתחות הדיבור והשפה. כי התינוק הקטן "לא יודע" שאינו שומע כראוי, הוא "לא עושה מאמצים" לשמוע טוב יותר כי אין ביכולתו. אך לשם כך, ישנם פתרונות כפי שאת יודעת (בדיקות שמיעה, בדיקת מומחה א.א.ג והחלטות לשיקום שמיעה בהתאם). מעבר לכך, השסע בחיך אינו מאפשר חוויה של יצירת מפל לחצים בפה ותחושתו בעת הפקת צלילים. הרי התינוק הקטן נהנה מהפקת צלילים ובגיל 8 חודשים כבר מנסה לחקות את צלילי סביבתו. יתכן וילדתך ניסתה ולא הצליחה בגלל החיך השסוע ולא עשתה מאמץ היות ובדרך כלל, תינוק לומד לדבר מבלי להשקיע מאמץ . "מה שיוצא יוצא" ועם הזמן בהתאם לגרייה שמקבל ובהתאם להתפתחותו, הוא מנסה לשנות ולהגיע לתוצאות טובות יותר. בכל אופן על פי הספרות והקליניקה, לעיתים תינוקות הנולדים עם חיך שסוע מאחרים בהתפתחות הדיבור (על רקע הסיבות שמניתי לעיל) אין מקום לדאגה, אך חשוב להיות בקשר עם קלינאית התקשורת. אם אינני טועה, אנו בקשר וצריכות להפגש. מעבר לכך, להמשיך ולהינות מגידולה של ילדתך המתוקה! בברכה, ד"ר אריאלה נחמני