התפתחות שפה
דיון מתוך פורום חיך ושפה שסועים, הפרעות דיבור ובליעה
שלום בתנו, בת שנה וחמישה חודשים, פעלתנית, סקרנית,תקשורתית ביותר, מאוד מתעניינת במשחק עם ילדים. היא מבינה כל פנייה אליה ומבטאת עצמה בדרכים שונות אולם אנו חוששים שקייים אצלה עיכוב בהתפתחות השפה. למעט הברה שמשמעותה "כן" לא זיהינו שימוש במילה בעלת משמעות מפורשת ועיקבית. היא ממלמלת די הרבה אך ללא הגייה של צלילים ברורים רבים. ישנן תקופות בהן ביטאה את הצלילים "בה" "מה" ו"תה" ללא משמעות ספציפית אך מפסיקה לסירוגין. היא מטופלת על ידי סבתה ובקרוב נכנסת לפעוטון. מאז שנולדה עברה ארבעה ניתוחים עקב בעייה כלייתית. חשוב לציין שאיכות חייה השגרתית לא נפגעה כתוצאה מהבעייה למעט כמובן הניתוחים. בעקבות הניתוח האחרון- לפני חצי שנה, הבעייה נפתרה סופית. כמו כן, נפסלה בעיית שמיעה בבדיקת שמיעה מקצועית. שאלותנו- ראשית, האם ישנה חרגיה משמעותית מהצפיות ההתפתחותיות הנורמליות לגילה? יש סיבה לדאגה? שנית, במידה והניתוחים היו בעלי השפעה טראומטית אשר השליכה על התפתות השפה, מה הן המלצותייך אם ישנן?
שלום רב, התפתחות השפה מתרחשת בשלבים. עד גיל שנה מתקיים השלב הטרום שפתי המאופיין בקולות מלמול. מגיל 12 ח' ועד 18 ח' מתקיים השלב החד מילי. בו הילד בדרך כלל אומר "אבא" "אמא" וכדומה ובכך מבטא רצונות, בקשות, מוסר מידע ועוד. מגיל 18 ח' ועד24 ח' הילד כבר לומד לצרף שתי מילים למשפט ומגיל שנתיים וחצי ועד גיל חמש שנים הוא לומד את חוקי התחביר ושימוש במשפטים יותר ויותר מורכבים. למרות החלוקה שתארתי לעיל, מותר לילד להשאר בשלב כלשהו יותר זמן בהתאם לקצב התפתחותו, בתנאי שהוא מראה התפתחות תקשורתית כללית תקינה וכמובן ששמיעתו תקינה. בהתאם לכך, אנסה לענות לשאלותיכם על פי סדר הופעתן: א. על פי הדווח שלכם, ילדתכן עדיין נמצאת על פני הגרף הנורמלי של התפתחות שפה ולכן כרגע אין מקום לדאגה. ב. לגבי הניתוחים שעברה, יתכן וקיימת השפעה. אך סביר להניח שאם היכולות השפתיות שלה תקינות, אזי היא תתגבר על ה"טראומה" הניתוחית (אם הייתה זו בכלל טראומה). ג. למרות שאינני חושבת שיש מקום לדאגה, אני ממליצה בכל זאת לפנות לקלינאית תקשורת כדי להסיר כל חשש ואם בכל זאת יש צורך במעקב, אזי הוא יתקיים כראוי. ברצוני לציין כי חוות דעתי נתנת מעל גבי הפורום ויש לה מגבלות ולכן ,מתוך אחריות, באה המלצתי שלעיל. בברכה, ד"ר אריאלה נחמני