בן 2.4 -יום רביעי לתהליך הגמילה
דיון מתוך פורום גמילה מחיתולים
בן 2.4, יום רביעי לגמילה, מהיום הראשון לתהליך הורדנו את החיתול במהלך היום לתחתונים, אבל הוא רק מפספס, וכל הליכה לשירותים לסיר מלווה בבכי, לחץ והתנגדןת, גם כשיש לו פיפי/קקי הוא לא יעשה בשירותים ויעדיף לפספס. אנחנו אובדי עצות, ואשתי הציעה לתת לו להחליט מתי הוא רוצה חיתול או תחתונים כדי להעביר את השליטה אליו. דבר נוסף, אנו רואים שיש לו את היכולת להתאפק כשהוא רוצה. מה דעתך?
הי אביב, נשמע שקשה לו, וגם לכם. אשמח לפרטים נוספים לפני שאענה: 1. שתף אותי בסימני הבשלות שלו. במילים אחרות, כיצד אתם רואים שהוא יכול להתאפק כשהוא רוצה? 2. האם הכנתם אותו לקראת הגמילה? אם כן, אז כיצד? להתראות, איילת אפשטיין - הדרכת הורים ויעוץ זוגי, יעוץ שינה וגמילה. 052-8575311
הי איילת, תודה על הצענה. כשהוא צריך לעשות פיפי הוא עושה תנועות ברורות של התאפקות, אבל לא מוכן לשבת על הסיר ואומר שכבר עשה פיפי. לפעמים הוא מחזיק עוד חצי שעה- שעה אחרי זה עד שבורח לו. עשינו לו הכנה ארוכה - כבר לפני כמה חודשים כשהתחיל לזהות מתי יש לו קקי קנינו ספר ושמנו סיר וישבנון בשרותים. הוא השתמש בהם לרוב לפני המקלחת ומדי פעם לבקשתו במהלך היום. כמה ימים לפני שהורדנו חיתול סיפרנו לו שזה עומד לקרות והראינו לו את התחתונים.
הי אביב, מדבריך נראה שהיכולת לשלוט בסוגרים קיימת, ובנוסף נראה שעשיתם לו הכנה טובה ומספקת. אלא שלא תמיד זה עובד חלק כמו שחשבנו, וגם ילדים שכל הסימנים מראים שהם בשלים ומוכנים לגמילה, זקוקים לפעמים לעוד קצת זמן כדי להצליח. לפעמים זה קשור לכך שאנחנו ההורים יוצרים ציפייה גדולה לקראת הגמילה, ואפילו מגזימים קצת בהתלהבות שלפני הורדת החיתול, מכוונות טובות כמובן. זה עלול לייצר אצל הילד לחץ ואפילו פחד לאכזב (במיוחד אצל ילדים שרגילים להיות מוצלחים ולקבל הרבה שבחים על כל מה שהם עושים). שימו לב - האם לילדכם קשה להתמודד עם תסכול ועם אי הצלחה? אם כן, אז כדאי לנסות להפחית אצלו את תחושת הלחץ, כך שיבין שאי הצלחה היא חלק מתהליך הלמידה. אני ממליצה לדבר איתו ולומר לו שכאשר מורידים את החיתול לא מיד מצליחים לעשות פיפי וקקי בסיר. בהתחלה קורה שעושים לפעמים בתחתונים או על הרצפה וככה לומדים לאט לאט להרגיש מתי צריך ללכת לשירותים. הורידו ווליום בהתייחסות ובעיסוק בגמילה, אל תעשו מזה עניין מרכזי שבו מתמקדים אלא התייחסו אל הגמילה כאל דבר טבעי ורגיל. עודדו את הילד דווקא בפעמים שבהן קשה לו. כלומר, במקום לחכות להצלחות ואליהן להתייחס, חכו לרגעי הקושי, למשל כשהילד מפספס או מתנגד לגשת לסיר, ואמרו לו: "קורה לפעמים שמרטיבים את הבגדים, ככה לומדים. אנחנו יודעים שלאט לאט אתה תלמד ותצליח". נקו בענייניות והמשיכו הלאה בלי שיחות ממושכות ובלי הסברים מיותרים שחוזרים על עצמם. שדרו שאתם מאמינים בו, וסומכים עליו שהוא יכול, וזה רק עניין של זמן עד שיצליח. אתה מוזמן לשתף בעוד שבוע-שבועיים ואני מקווה שתעדכן שיש שיפור. בהצלחה, איילת אפשטיין - יעוץ זוגי והדרכת הורים, יעוץ שינה וגמילה 052-8575311