חוסר שטף (כמה מקורי...)
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בתי בת החמש וחצי מדברת בחוסר שטף. מזה מס' חודשים, היא לא הייתה מודעת לעניין, בבית סתם הקשבנו בסבלנות וזהו. הגננת הפנתה את תשומת לבנו שכדאי לאבחן, לפני כיתה א' המהוללת, שלא יציקו לה שם. יצויין שבגן היא משתתפת באופן חופשי, ופשוט לעתים נתקעת עד שמסיימת מה שרצתה לומר. פניתי לקלינאית תקשורת ו: אוצר מילים תקין (ד"א-קצת הפרע לי שהקלינאית נזקקה לבדיקה יסודית של הנושא, דבר שלדעתי בשיחה של חמש דקות נשלל, עקב אוצר מילים מאוד עשיר, מה שלבסוף אומת) בעיה באירגון. - מה זה אומר בדיוק? (רקע/סיבות) הטיפול: רצף מפגשים המתמקדים בסיפור ברצף באמצעות תמונות וכיו"ב. (ד"א-בש"ב שקיבלנו היו סיפורים שחלקם התמונות ממש לא חד משמעיות, ולפי דעתי כל רצף הגיוני שמנומק הגיונית תקין-אך הקלינאית מחפשת את הרצף הסטנדרטי-מה דעתכם?) שאלתי: האם נבדק כל מה שהיה צריך? ובעיקר האם בכלל כל האבחון והטיפול נצרך-אם הילדה לא הייתה מודעת? אולי עצם ההעלאה למודעות תחריף את המצב? האם הטיפול המתואר הולם? מה אורכו הצפוי? האם אין ממילא 80% ריפוי עצמוני? ועוד הערה: מדובר בילדה מאוד עירנית וסקרנית ולכן מאוד צרם לי שהשיחה עליה נערכה בנוכחותה, תוך הערות על משך הנקת הלילה והפגיעה בשיניים. וכן סתם עדכון על הצפוי. או שמדברים בגובה העיניים של הילד או בהזדמנות אחרת ללא נוכחותו. אבל הוא לא נוכח נפקד. ולסיום - מה מחיר מקובל לטיפול? אני משלמת תעריף מוזל דרך קופ"ח, אבל סתם מעניין אותי מה התעריף (אולי אם ארצה לבחור בחלופה פרטית.) סליחה על האריכות, התשובה יכולה להיות טלגרמית. תודה מראש.
לפי תיאורך האבחון היה מקיף וניראה שעלו על נושא התקשורת, בכללותו. אם אינך שקטה עם תוכן השיחה ודאי תוכלי לפנות לקלינאי נוסף, אליך לודא שזה מישהו עם נסיון בטיפול בגימגום בגיל הצעיר. נכון שלא כל עיקוב ברצף הדיבור מחייב טיפול והחיחסות, לדעתי אם הילדה נבדקה, אז, יש מקום לשיחה, לו חלקית, בנוכחותה ובמידת הצורך ניתן לקבוע פגישה שלא בנוכחותה. בכל מיקרה הקבלה והסבלנות להקשיב לה הינם חשובים ואבני יסוד בכל אינטראקציה מילולית. באשר לעלות הטיפול, אין שום מחיר קבוע והמטפלים באופן פרטי עושים זאת בכלכלה החופשית, על כל המשתמע מזה.