שיכול אותיות והגייה לקויה
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
הבת שלי בת 4, עברה בדיקות שמיכה בגיל חצי שנה ושנה- תקינות התחילה לדבר קצת באיחור ילדה חכמה ונבונה אך לעיתים קשה לה להתבטא,זה בא לידי ביטוי בכמה תצורות. 1. שיכול אותיות- לעיתים קשה לה להגות מילים מסובכות/ארוכות ואינה מצליחה לומר את המילה, ובמידה ואומרת היא משכלת אותיות.. זה קורה גם במילים לא מסובכות..כמו המילה לחפוף..או תנשמי ..היא מסתבכת וחא מצליחה להשלים את המילה.. זה קורה בעיקר במילים שאינן שגורות אצלה בשפה היומית. 2. בהגייה, היא אומרת ס במקום ש וצ' במקום צ אני לא יודעת אם זה קשור אבל היא עם שקדים מוגדלים(בדיוק קיבלנו אבינה בשבוע שעבר) ובעת שינה בלילה, עדיין עם מוצץ היא מאד מתוסכלת כשהמילה שהיא רוצה לבטא אינה יוצאת לה ולאחרונה למדה לחפש פשוט מילה אחרת מקבילה.. כשאני מנסה לעבוד איתה על המילה.. הדרך היחידה שהיא מצליחה בסוף לבטא זה אם היא "חותכת" את המילה וממש עושה הפסקה בין הברה להברה.. לדוגמא לחפוף- לח.. הפסקה. פוף.. כאילו המוח צריך זמן קליטה ועיבוד. אשמח לדעת האם תקין לגילה ומה עלי לעשות? תודה רבה
את מתארת קושי שאופייני לגיל מעט יותר צעיר, הצעתי שתשוחחי על כך עם הגננת ותבדקי האם זה מפריעה לה גם בפעילויות בגן. בגלל שהיא מודעת (לדבריך) יכול להיות שכדאי להתייעץ עם קלינאית תקשורת, השרות ניתן דרך הקופה ולקבל עצה לאחר בדיקה ומספר מצומצם של פגישות. חלוקת לברות זה ראיות מצוין, זה מעולה אם היא משתפת פעולה. לגבי המוצץ, הכי חשוב שתפסיק לפני בקיעת השיניים הקבועות. בגלל השקדים המוגבלים חשוב לבדוק את הנשימה האפית וגם את השמיעה, שיכולה להיות ירודה משנית לחסימה של השקדים או השקד השלישי. אז, פניה לגננת, קלינאי תקשורת וגם לרופא אאג' ובדיקת שמיעה יתנו לך כוון ברור להמשך טיפול בביתך