בן 3 - דומה להודעה של דנה
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
שלום. קראתי את ההודעה של דנה ורציתי לספר גם על בני- הוא כמעט בן 3 וגם הוא שומע בלית ברירה 2 שפות. (אמו לא מדברת עברית). בגיל שנתיים הוא לא אמר מילה ומאד דאגנו, בכל זאת מכיוון שהוא עבר אז מהפך באופי שלו והתחיל להיפתח ולהיות חברותי היו לנו תקוות. הוא נכנס לפעוטון והשתפר מאד מהרבה בחינות. אוצר המילים שלו גדל אבל לא נגיד שהוא עצום (ראיתי גם ילדים בני שנתיים בעלי אוצר מילים כפול) והוא לא מחבר אף משפט, אפילו לא שתי מילים. בפנייתי לקלינאי תקשורת הוא אמר שכל עוד הילד שומע , מכיר ויודע לבטא מילים והולך לגן (שם יש סיכוי להתקדם) לא צריך לבוא לטיפול מיוחד וצריך לתת לזמן לעשות את שלו - מה דעתך? לי, זה לא נראה. אני מודאג והדאגה מדירה שינה מעיני! אודה על כל תשובה
התשובה של הקלינאי מעט מוזרה מכוון שישנם תפקודים רבים שהילד צריך לעשות במקביל לרכישת אוצר מילים והם מעודדים את ההתפתחות האינטלקטואלית והרגשית, גם יחד! חשוב תמיד להשוות את השגי הילד למצופה מילד בגילו ומעמדו הסוציואקונומי, ביחס לסביבתו ורמת השפה של הסביבה המיידית שלו! שהייה בקרב ילדים אחרים מעודדת את הילד לתקשר, אך הוא חייב להגיע להשגים מסויימים כדי שלא יווצרו פערים גדולים מדי! עניין שתי השפות משמעותי יותר לגבי ילדים מסויימים, כמו כן עקביות בשימוש בשפה על ידי הסביבה חשובה לא פחות. עיין בפרק הרלוונטי באתר קלינאי התקשורת www.ishla.org.il כמוכן, עקוב אחר התקדמותו של הילד, האם יש התקדמות מתמדת (לו איטית) או האם התקדמותו איטית מאד וכמעט לא ניתנת לזהוי? תתיעץ עם קלינאי מנוסה ותשקול שילובו של בילד ב"גן שפתי" לקבלת חיזוק בתחום השפה, בגיל מוקדם ככל הניתן ןלפי הצורך, לאחר איבחון של קלינאי מנוסה
ראה תשובתי לדנה. כאמור, ישנם ילדים שהתפקוד שלהם גבוה והם מטעים את טובי המאבחנים. עם כל הכבוד לקלינאי התקשורת, האבחון צריך להעשות ע"י פסיכיאטר התפתחותי או פסיכולוג קליני שמכיר את תחום בעיות התקשורת. אתה לא ישן בשקט ובצדק. אם תרצה לשוחח, שלח לי דוא"ל לכתובת המצ"ב