בן שנתיים ועוד לא מדבר
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
הבן שלי בן שנתיים ולא מדבר בכלל. מבין, תקשורת לא מילולית ברמה גבוהה, אבל לא מבטא מילים. הוא דו-לשוני, גדל עם או-פר (עדיין לא הולך לגן), יש לו פוליפ גדול שנצטרך להוציא בקרוב. האם נתונים אלה רלוונטיים? איך אפשר לעזור לו?
מבחינה התפתחותית הכל רלוונטי! מעניין כיצד הוא מתקשר ובכמה יעילות? העובדה ששומעה עוד שפה אינה מפריעה במרבית המקרים, אלה אם יש לבנך קושי ספציפי בתקשורת או רכישת שפה. מה זאת אומרת אינו מדבר (האם משמיעה קולות באופן עקבי ומכוון? האם יש לו כוונה לתקשר בעמצאות המילים הקולות האלה? האם הם משמשים אותו למילוי צרכיו?) מכוון שהוא בן שנתיים כדאי לך לבקש מהרופא המטפל הפניה לקלינאי תקשורת לקבלת איבחון ויעוץ, הדרכה לעידוד התקשןרת המילולית, לעודד אותו לחקות קולות ומילים ולעקוב אחר כל שיוני, במידה והינך משוכנעת שאין שינוי במהלך חודש/חודשיים בקשי הפניה לאיבחון מקיף במכון להתפתחות הילד (במקביל ולא במקום הקלינאי תקשורת). הפוליף יכול לעקב את התפתחות השפה כשלצידו מופיעה גם ירידה בשמיעה, בקשי מהרופא להפניה לביצוע בדיקת שמיעה במקביל לאיבחון שפה, כדי לשלול קושי בתחום זה. בהצלחה!