בת שלוש וחצי
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
בתי בת שלוש וחצי לא מדברת ברצף ולעיתים אף מתבלבלות לה המילים. רקע - עד גיל שנה ביתי סבלה מדלקות חוזרות של אוזניים, הייתה מועמדת לניתוח כפתורים שבסופו של דבר לא נעשה. בגיל שנתיים שמנו לב שאין היא מחברת מילים אחת לשניה ופנינו לתל השומר, ביתי עברה מספר בדיקות התפתחותיות שבסופו של דבר קבלנו המלצה להתחיל טיפול אצל קלינאית תקשורת אחת לחודש וכך עשינו, לאחר תקופת מה ייעצה לנו הקלינאית שאין צורך בהמשך הטיפול, שרמת הבנתה מצויינת והדיבור "יפרוץ" מאליו, יש לציין שביתי עברה בדיקת שמיעה (תוצאות טובות), הגננת בגן מאוד מרוצה מתפקודה במהלך היום. לפני כשבוע בבדיקה שגרתית בטיפת החלב האחות הסבה את תשומת לבנו שרמת דיבורה ביחס לבני גילה נמוך, בימים אלה קבעתי תור בשנית לבדיקת שמיעה, ביתי מתפקדת נהדר, משחקת, מבינה, חברותית, תקשורתית ילדה מקסימה (אובייקטיבית) אך רמת דיבורה מדאיג אותי. מה עליי לעשות? אנא כווני אותי, יש לי תחושה של איבוד כיוון נכון ושאני מתפרסת ליותר מידי פניות והתייעצויות. יש לי מין תחושות בטן שהכל בסדר ואין בעיה, אך ההערה (ההארה) של האחות מטיפת חלב מטרידה אותי ואני מרגישה כאילו משהו מתפספס לי ואני לא מצליחה לשים על זה את האצבע. אנא תשובתך בהקדם לילה טוב אילנה
דאגתך מובנת ואנסה לתת לך כמה כווני מחשבה: האם את חשה בהתקדמות התקופה האחרונה? (בפרק זמן של חודשיים, שלושה?) האם יש לבתך מגוון של צורות פניה (שאלות, הערות, סיפורים, ובכלל מגוון של צורות תחביר והטעית פעלים בזמנים שונים?) בגיל זה ובעקבות עברה כדאי לך לפנות ולקבל טיפול באופן עקבי (לפחות פעם בשבוע) כדאי לקבל תמונה ברורה של תפקודה השפתי, לקבל הנחיות מהגננת, אשר נמצאת איתה במהלך היום ומאיש מקצוע (קלינאי תקשורת) לקבלת הדרכה ספציפית וכן להערכה של תפקודה במצבים משתנים) לאחר כל אלה תדעי אם יש איחור בשפה בתחום ה"נורמה" או האם יש רכישת שפה עם עכוב התפתחותי או הפרעה ברכישת הפשה (יש צורך להבדיל האם הקצב איטי, אך משיג את צייני התפתחות השפה או האם יש רכישה לא תקנית?) פני לקלינאי בעל נסיון כדאי שתהיי שקטה ולא תרגישי שפיספסת משהו, בכל מקרה, גיל 3.5 הינו גיל מתאים להתערבות מובנת. דירשי לקבל הדרכה או פני אלי שוב לקבלת הכוונה לספר המיועד לעידוד התפתחות השפה בילדים עם התפתחות איטית או כאלה הממתינים בתור לטיפול. בהצלחה