עיכוב בדיבור - גן שפתי או גן רגיל
דיון מתוך פורום הפרעות בתקשורת - שמיעה, שפה, דיבור ובליעה
אני אבא לבן 3 המאובחן כבעל עיכוב בדיבור של 10 חודשים וזאת בגלל היפותוניה שאובחנה וטופלה מגיל צעיר. בשנה האחרונה בני היה במעון פרטי עם 7 ילדים רגילים וכמו כן טופל ע"י קלינאית תקשורת חצי שעה בשבוע ואצל מרפאת בעיסוק במשך חצי שעה נוספת. במהלך שנה זו עשה בני קפיצת מדרגה אדירה מ-הברות בודדות כשהיה בן 2 עד למשפטים בני 3 מילים. למרות ההתקדמות עדיין יש פיגור של כמה חודשים מבני גילו. בני עבר ועדת השמה לאחר כל האיבחונים והוחלט לשבצו בגן שפתי של החינוך המיוחד לשנת הלימודים הקרובה. לאחר כמה ימים בגן זה ברור לנו וגם לצוות הגן כי בננו הוא המתקדם ביותר מבחינת הדיבור ומבחינת החוזק הפיזי והנפשי משאר הילדים. וכאן עולה הדילמה והחשש שלי ושל אשתי, האם בגלל שילדנו יהיה כל היום עם ילדים המדברים פחות ברור וטוב ממנו תגרם לו נסיגה בדיבור מאחר שחוץ מהמבוגרים (הצוות ואנחנו) הוא יראה וישמע מחבריו לגן שפה דלה ולא מובנת וינסה לחקות דוקא אותם או שאין קשר והוא ימשיך להתקדם בגלל המסגרת הקטנה של הגן והליווי המקצועי. האם כדאי להוציא אותו מהגן ולרשום אותו לגן פרטי עם 18 ילדים רגילים שאולי לא יבינו אותו כל כך אבל ישמשו לו מודל לחיקוי בנושא הדיבור. האם ילדים בני 3 3.5 מתקשרים ומדברים אחד עם השני או שגם כאן השפה ממילא דלה (תן לי, לא רוצה וכו') שגם לכך אין משמעות בעצם. לסיכום אנו רוצים חוות דעת בלתי תלויה ולשמוע גם מניסיונם של אחרים האם לילד המוביל בגן השפתי יכולה להגרם נסיגה ואם כך האם כדאי ורצוי לרשום לגן פרטי רגיל ששם דוקא הוא יהיה האחרון. מה שמנחה אותנו הוא טובתו של הילד ולא שיקולים כספיים, תודה מראש לכולם
נדב יקר, אני מבינה את התלבתויותך ומקוה שתבין שכל תשובנ שאתן לך, תהיה מבוססת על תאוריה, נסיון ומה שכתבתץ קשה לנבא את העתיד, אך ברור שיש לבנך דגם התפתחות אישית משלו, ויש להניח שהדגם הזה יכתיב את הקצב האישי, בהתקדמות בכל התחומים. בגיל שלוש יש שונות רבה בשפה של ילדים, אך ישנם דברים בסיסיים שהם צריכים להיות מסוגלים לעשות ובמידה והם לא מגיעים למינימום הנדרש הם מקבלים טיפול תומך וחינוך אינטנסיסי, במיוחד בגיל הצעיר, כדי לעזור להם לשמור על ההשגים וההתקדמות ולא לאפשר פתיחת פערים (בינו ולבני גילו) אשר אם הזמן רק הולכים ונפערים עוד. אם בינך מקבל טיפול אינטנסיבי בגן השפתי, טיפול מיומן וכוללני, וזה תורם להתפתחות השפתית והקוגניטיבית - אז, המקום ממלא את מטרתו ובנך במקום המתאים לו. במידה ותחושתך שאינו מקבל טיפול אנטנסיבי מספיק או שאינו רוכש מיונויות תקשורת מתאימות, אז תשקול להעבירו לגן אחר --- אבל אז הוא לא יהנה מהטיפול הכוללני של כל המסגרת. ילדים בגיןל זה עדיין לומדים את עקר השפה מהמבוגרים, ומתנסים בשיחה עם חבריהם, את המסגרת הזאת הם יכולים לקבל בשעות אחה"צ, המצאותם בין ילדים בגילם במשחק חופשי ובמפגשים של אחד על אחד, בביתם ובחצר. בגיל זה האיטראקציה עם המבוגרים חשובה מאד ואתם יכולים לקדם את בנכם המידה רבה על ידי קבלת הדרכה והכוונה מכל הגורמים המטפלים ומכירים את בנכם, במיוחד מקלינאי התקשורת. תתיחסו לתקופה של חודשיים שלושה כתקופת מיבחן להחלטה לגבי הגן, תתנו לגן המיוחד הזדמנות לענות על הקשיים של בינכם ולאחר מספר חודשים תוכלו לשקול האם המקום הזה טוב לבנכם, ובמידה ותחליטו אחרת, לוכלו תמיד להעבירו לגן עם מספר רב של ילדים וקבלת טיפולים מצומם אחה"צ. בכל מיקרה, ההחלטה לא מחייבת להיות לכל השנה, במיוחד אםמדובר על יציאה מהגן המיוחד (בכוון ההפוך אי אפשר לעבור במהלך השנה, מכוון שאין הגנין המיוחדים מקבלים ילדים במהלך השנה. בברכה, פרידה